Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategiczneMMOPC
Okładka Total War: Arena (PC)

Total War: Arena PC

Gra strategiczna, łącząca elementy RTS oraz MOBA. Tytuł stanowi spin-offową odsłonę bestsellerowego cyklu Total War i udostępniany jest w formule free-to-play (za darmo) z opcją mikropłatności za niektóre udogodnienia.

Strategiczne | MOBA | RTS | zagraj za darmo | sieciowe

PC Windows
Okładka Total War: Arena (PC)

Polskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

22lutego2018

Open Beta

Szczegóły: https://www.gry-online.pl/S013.asp?ID=107778

data nieogłoszona

Total War: Arena jest stworzoną z myślą o zabawie wieloosobowej drużynową grą strategiczną, łączącą w sobie elementy charakterystyczne dla strategii RTS oraz gier typu MOBA (tzn. Multiplayer Online Battle Arena). Produkcja jest spin-offem bestsellerowej serii Total War, zapoczątkowanej jeszcze w 2000 roku grą Shogun: Total War. Za powstanie gry odpowiada ekipa studia Creative Assembly, a więc oryginalni twórcy cyklu, mający na koncie także szereg innych udanych tytułów, takich jak Viking: Battle for Asgard, Stormrise czy Alien: Isolation. Total War: Arena dostępne jest na komputerach PC i dystrybuowane w typowym dla gatunku modelu darmowym, wspartym opcjonalnymi mikropłatnościami.

Mechanika

Istotą Total War: Arena są epickie pojedynki, toczone z udziałem dwóch konkurencyjnych drużyn, po 10 graczy każda. Podczas bitwy każdy z grających kontroluje trzy wybrane oddziały żołnierzy (np. piechota, łucznicy, pikinierzy itp.), nad którymi pieczę sprawuje dowódca. Wśród gamy dostępnych wodzów znajdziemy m.in. tak legendarnych wojowników, jak Aleksander Wielki, Aleksander Macedoński, Scypion Afrykański, Leonidas, Germanicus, Militiades, czy Juliusz Cezar. Każdy z nich odznacza się indywidualnym stylem walki oraz unikalnymi zdolnościami, które potrafią odwrócić przebieg niejednej bitwy. Przykładowo grecka piechota Leonidasa może w trakcie walki zewrzeć szyki, aby oprzeć się szarży niemalże każdego przeciwnika. Dla odmiany, piechurzy pod wodzą Militiadesa mogą podczas bitwy szarżować na wroga, zasłaniając się tarczami, bądź odrzucić je całkowicie, aby zyskać premię do prędkości poruszania i dogonić uciekające oddziały wroga.

Celem zabawy jest przejęcie bazy przeciwnika, bądź wycięcie w pień kontrolowanych przez niego oddziałów. Rozgrywka odznacza się sporą głębią taktyczną, a kluczem do zwycięstwa jest umiejętna współpraca między członkami drużyny – zarówno w aspekcie lokalnym, jak i globalnym. W praktyce każdy z członków ekipy odpowiada za tę część bitwy, która toczy się na jego fragmencie mapy. W grze nie brakuje jednak sytuacji, w których trzeba ruszyć na pomoc jednemu ze sprzymierzeńców, gdy jego oddziały ulegają pod naporem sił wroga. Odpowiedzialność za przebieg bitwy nie spoczywa tu więc na barkach jednego gracza, ale rozkłada się po równo pomiędzy wszystkich członków drużyny.

Zarówno model walki, jak i system rozwoju w Total War: Arena przypominają nieco rozwiązania, zastosowane w grze World of Tanks. Mamy tu więc charakterystyczny podział na klasy oraz zdobywane w bitwach doświadczenie, dzięki któremu w toku rozgrywki odblokowujemy nowe typy oddziałów i rozwijamy te już posiadane, wyposażając je np. w lepsze typy uzbrojenia. Sukcesywnie doskonalimy także umiejętności naszych dowódców. Jako że gra należy do kategorii free-to-play, możemy za realną gotówkę nabywać unikalne jednostki oraz dokonywać kosmetyki posiadanych oddziałów. Całość pomyślana została jednak w taki sposób, aby nie zapewniać przewagi na polu bitwy osobom, inwestującym w mikropłatności.

Tryby gry

Gra Total War: Arena tworzona była od początku wyłącznie z myślą o rozgrywce wieloosobowej. W każdej potyczce uczestniczyć mogą dwie drużyny, złożone z 10 graczy, z których każdy sprawuje kontrolę nad trzema wybranymi oddziałami. Łącznie w każdej z bitew udział bierze więc imponująca liczba 60 oddziałów, co nadaje rozgrywce iście epickiego wymiaru.

Kwestie techniczne

Total War: Arena stworzony został za pomocą silnika, wykorzystanego wcześniej m.in. w Total War: Rome II. Został on jednak zmodyfikowany w taki sposób, aby lepiej współpracować ze słabszymi modelami pecetów i zapewniać grze odpowiednią płynność oraz wydajność, czyli elementy niezwykle istotne z punktu widzenia rozgrywek sieciowych. W warstwie graficznej mamy więc do czynienia z nieco mniej szczegółowymi modelami budynków czy jednostek, niż w pełnoprawnych odsłonach serii. W odróżnieniu od wspomnianego wyżej World of Tanks akcję gry obserwujemy z góry, co pozwala graczom na znacznie większą kontrolę nad polem bitwy, a jednocześnie zapewnia potyczkom odpowiedni rozmach.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet    

Oczekiwania czytelników: 8.2 / 10 na podstawie 338 głosów czytelników.

Gry podobne do Total War: Arena

Wymagania wiekowe Total War: Arena

odpowiednia dla każdego wieku

Graliśmy w Total War: Arena - World of Tanks nawiedza starożytny Rzym

Przed premierą 15 grudnia 2014, 16:08

Na osobny akapit zasługują bohaterowie, przypominający postaci z Command and Conquer: Generals czy mechanikę doktryn z Company of Heroes. Nie biorą oni aktywnego udziału w walce, lecz jedynie zmieniają charakterystyki naszych oddziałów i odblokowują nowe, unikatowe zdolności. Przykładowo, jeden z Rzymskich generałów, Germanicus, specjalizuje się w ciężkiej piechocie: odblokowuje on formację żółwia (Testudo), zwiększa skuteczność szarży legionistów oraz ich wytrzymałość na ostrzał. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby grając nim posiadać trzy oddziały łuczników, lecz nie zyskają one żadnych dodatkowych bonusów. Zmieniając bohaterów w obrębie jednej nacji możemy nadal korzystać z ulepszonych oddziałów. W przypadku, kiedy zapragniemy zagrać np. Grekami zmuszeni będziemy do rozpoczęcia zabawy z jednostkami pierwszego poziomu.