PMDG 737: Wznoszenie i lot na wysokości przelotowej

Na tej stronie poradnika do PMDG737 opisujemy wznoszenie (Climb) do wysokości przelotowej. Wyjaśniamy jak przejść do Cruise Altitude i jakie są etapy wznoszenia i lot na wysokości przelotowej.

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Po starcie następnym etapem jest wznoszenie do wysokości przelotowej. Z tego rozdziału dowiecie się, jakie czynności należy wykonać podczas procedury Climb i czego pilnować w czasie lotu na wysokości przelotowej Cruise Flight.

 - ilustracja #1

LCtrl + 1. Pokrętłem ALTITUDE wprowadźcie kolejną wysokość wyznaczoną przez kontrolera lub od razu pułap docelowy wysokości przelotowej.

 - ilustracja #2

Jeśli samolot wznosi się niezbyt dynamicznie w trybie VNAV, można tymczasowo przejść w tryb prędkości pionowej V/S. Tempo wznoszenia widać po wychyleniu kreski prędkości pionowej na PFD - w tym przypadku to poniżej 500 stóp na minutę, czyli bardzo wolno.

 - ilustracja #3

Włączcie tryb V/S na autopilocie, a pokrętłem UP wprowadźcie wartość około +3000 stóp na minutę.

 - ilustracja #4

Szybsze tempo będzie od razu widoczne na PFD.

 - ilustracja #5

LCtrl + 3. Usuńcie jedno z ograniczeń przepustnicy - CLB-2. Wybierzcie N1 LIMIT - DEL - CLB-2.

 - ilustracja #6

LCtrl + 6. Powyżej 10 000 stóp powinny się palić jedynie światła Anti Collision oraz Position na pozycji Strobe & Steady.

 - ilustracja #7

Sprawdźcie ilość paliwa w centralnym zbiorniku. Jeśli jest już pusty, należy wyłączyć centralne pompy na Overheadzie - przypomni zresztą o tym alarm FUEL. Jeśli paliwo jest w zbiornikach, a start odbywał się przy wyłączonych pompach - należy je włączyć.

 - ilustracja #8

Opcjonalnie, można wyłączyć komunikat o konieczności zapięcia pasów przez pasażerów: FASTEN BELTS OFF.

 - ilustracja #9

LCtrl + 4. Opcja nie wpływająca na samotne loty. Na panelu radia drugiego pilota ustawcie częstotliwość Guard 121.500 ustawiając pokrętło Standby i klikając na strzałkę między wyświetlaczami.

 - ilustracja #10

Gdy do osiągnięcia zadanej wysokości zostanie 2000 stóp, zmniejszamy tempo wznoszenia górnym pokrętłem DN do 2000 stóp na minutę.

 - ilustracja #11

Przy brakującym 1000 stóp do zadanego pułapu jeszcze bardziej zmniejszamy prędkość wznoszenia do +1000 stóp. O różnicy 1000 stóp przypomni krótki sygnał dźwiękowy.

 - ilustracja #12

Po osiągnięciu wysokości przelotowej samolot wyrówna lot. Włączacie z powrotem tryb VNAV lub (jeśli nie działa) ALT/HLD poniżej pokrętła Altitude.

 - ilustracja #13

LCtrl + 6. Systemy przeciwoblodzeniowe Anti-Ice, zwłaszcza silnika ENG, włączacie każdorazowo jeśli temperatura wynosi poniżej 10 stopni oraz występują zjawiska z podwyższoną wilgocią, np. przed wleceniem w chmurę lub strefę opadów. Wyłączacie poza strefą wilgoci oraz gdy temperatura spada poniżej minus 40 stopni Celsjusza. W rzeczywistości system na skrzydłach WING ANTI-ICE włącza się po wizualnym zaobserwowaniu lodu, np. na wycieraczkach i wyłącza po pewnym czasie. W odróżnieniu od systemu ENG, WING nie działa prewencyjnie i tylko usuwa nagromadzone oblodzenie.

 - ilustracja #14

LCtrl + 3. W celu zapewnienia silnikom optymalnej mocy na dużej wysokości i uniknięcia malejącej prędkości, po osiągnięciu pułapu przelotowego należy aktywować tryb CON (Max Continuous Thrust) przepustnicy. Na FMC wybierzcie N1 LIMIT, a następnie przycisk obok CON - pojawi się napis <ACT>.

 - ilustracja #15

LCtrl + 1. Po minięciu granicy 30 000 stóp przestawcie ogranicznik przechyleń w zwrotach BANK ANGLE na 10 stopni. Służy do tego zewnętrzny, największy pierścień ze skokową regulacją od 10 do 30, a nie wyświetlacz Heading!

 - ilustracja #16

Od tego momentu nie trzeba już praktycznie nic dotykać. Wystarczy pilnować, czy samolot leci wzdłuż różowej linii planu lotu na ekranie nawigacji, czy utrzymuje prędkość i wysokość oraz włączone są tryby autopilota (LNAV, VNAV, CMD) - te elementy widać na sąsiednim ekranie PFD.

 - ilustracja #17

Na ekranie nawigacji widać zawsze nazwę najbliższego punktu nawigacyjnego oraz pozostałą odległość w milach i prognozowaną godzinę dotarcia do punktu.

 - ilustracja #18

LCtrl + 3. Podobne informacje widać na FMC w sekcji PROG (Progress). Można tu podejrzeć najbliższe punkty nawigacyjne z prognozowanym czasem przylotu (ETA) oraz prognozowanym stanem paliwa po osiągnięciu punktu (Fuel).

 - ilustracja #19

Warto też zawczasu sprawdzić sekcję LEGS planu lotu. Za pomocą przycisków PREV/NEXT PAGE przejść do pierwszego punktu nawigacyjnego, który będzie miał restrykcję niższej wysokości niż przelotowa. Oznacza to, że przed tym punktem należy odpowiednio wcześniej rozpocząć etap zniżania do lądowania. W tym przykładzie to punkt LOGAN, w którym samolot ma znaleźć się na wysokości 25 000 stóp. Kolejny, SABER, to już 16 000 stóp.

 - ilustracja #20

Informacje te będzie widać również na ekranie nawigacji. Przy punkcie LOGAN widnieje wysokość FL250, natomiast przed nim oznaczony na zielono jest punkt T/D - TOP OF DESCENT, czy moment, w którym będzie trzeba zacząć zniżanie. Pilnujcie tego miejsca, zwłaszcza podczas długich lotów, gdy często odchodzi się od komputera.

 - ilustracja #21

Zerkając czasem na plan lotu, pozostaje się zrelaksować i podziwiać widoki aż do osiągnięcia punktu rozpoczęcia zniżania.

Podobało się?

0

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Symulacyjne
2022-09-24
13:29

Someone Junior

PMDG nic sprytnie nie obeszło. Konfiguracja wygląda dokładnie tak samo w innych symulatorach, więc przed napisaniem warto zasięgnąć wiedzy od profesionalistów wirtualnego latania ;)

Komentarz: Someone
2022-09-24
14:45

DM Legend

DM

To poproszę od pana profesjonalisty screeny, jak w B747 czy A320 neo załadować bagaże, paliwo czy ludzi, wywołać czyszczenie kabiny, przyjazd wody itp. przez FMC, a nie górną belkę.

Komentarz: DM
2023-03-01
11:52

lukaszc2 Junior

Super wpis okej a jak sie pomyle i chce wykasowac wpisalem golde a mialo byc golen np to podaje jak zmienic w tym komputerku pokladowym? dzieki za odp

Komentarz: lukaszc2
2023-06-13
17:35

user45681982d1 Junior

WITAM, MOZE JEST KTOS TO JEST MI W STANIE POMOC ROZWIAZAC PROBLEM Z POBIERANIEM GRY. MIANOWICIE JEST PROBLEM POBIERANIE takiego pliku(fs-base-cgl- 0.1.75fspackage....) z kolejnymi numerami. POBIERANIE KONCZY W PEWNYM MOMENCIE I TEN SAM PLIK POBIERA SIE NA NOWO, NADPISUJAC TO CO WCZESNIEJ POBRAL. MIMO ZE PLIK POBIERA SIE CALY DZIEN TO BRAK HISTORII POBIERANIA I TAK NA OKRAGLO. Moze ktos mial podobny problem lub wie jak sie z tym uporac.

Komentarz: user45681982d1
2023-08-21
11:07

marcinr25811141720 Junior

Witam . Syn zainstalowal drugi raz gre FS2020 wersja pudelkowa 10plyt. Wcześniej odinstalowal stara... przy wprowadzaniu kodu z pudełka.. pisze ze kod juz zrealizowano... można prosić o pomoc dlaczego tak się dzieje??

Komentarz: marcinr25811141720
2024-03-02
15:49

JGP851 Junior

Czy ktoś zaliczył osiągnięcie "Lądowanie z niepracującym silnikiem"? Próbowałem kilka razy, najpierw wyłączając silnik CTRL+SHIFT+E. Potem doczytałem, żeby przez odcięcie paliwa, więc tak też próbowałem po otrzymaniu zgody na lądowanie, ale Steam mi nie zalicza. Jest jakiś inny istotny szczegół?

Komentarz: JGP851
2024-12-20
13:56

Pioter Junior

Witam, w jakiś zagadkowy sposób całkowicie zniknął mi pasek TOOLBAR tak, że nie mogę go włączyć w standardowy sposób (zniknął mi biały grot u góry ekranu). Prawdopodobnie gdzieś go wyłączyłem, ale nie wiem gdzie... Miałby ktoś wiedzę, jak mogę go przywrócić? Chodzi o wersję na komputer.

Komentarz: Pioter
2025-01-04
21:33

mariuszp258111417202326 Junior

Mam pytanie czy jest mozliwosc wyciszenia air condition w kabinie pilotow? jesli ktos wie to prosze o pomoc

Komentarz: mariuszp258111417202326
2025-01-23
19:42

user96666044f3 Junior

Czy ktoś wie gdzie znajdują się lodzie ratunkowe na wypadek wodowania w 747 max.

Komentarz: user96666044f3
2025-04-03
20:00

MarcoVit Legionista

Jak ustawic w głównych opcjach ruchy wody, np., fale(chociaż minimalne , ale żeby je bylo chociaż widać?? Bo przy ustawieniach fabrycznych tafla wody jest gładka ; nigdy nie widzialem oceanu czy też morza bez jakichkolwiek fal!

Komentarz: MarcoVit

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl