Flight Simulator: Kokpit analogowy - rozkład, instrumenty
Aktualizacja:
Ta część poradnika do gry Flight Simulator 2020 opisuje najważniejsze instrumenty i wskaźniki w kokpicie analogowym samolotów starszych typów. Podpowiadamy, jak odczytywać poszczególne wskazania i co robić, by informacje dostarczane podczas lotu były dokładne.
Kokpit analogowy to przeciwieństwo kokpitu "szklanego", czyli ekranów wielofunkcyjnych wyświetlających wszelkie dane dzięki komputerom w samolocie. Instrumenty analogowe nie są może tak dokładne, ale bardziej niezawodne. Wiele modeli samolotów z kokpitem szklanym ma czasem zapasowe, analogowe wskaźniki bądź pozostałe po wcześniejszej wersji, przed modernizacją kabiny.
Naukę latania warto zacząć od podstaw i opanowaniu obsługi tradycyjnych zegarów. Taki kokpit znajdziemy w wielu samolotach przeznaczonych do operowania "w dziczy" (bush aircrafts) i choćby w Cessnie 152 - jednym z najpopularniejszych na świecie samolotów szkoleniowych.
Rozkład instrumentów
Rozkład, wygląd i funkcjonalność instrumentów w kokpicie analogowym będzie się nieco różnić zależnie od modelu samolotu, ale wszędzie obowiązują pewne ogólne podstawy.
W najpopularniejszej Cessnie 152 kokpit przedstawia się następująco:

1. Prędkościomierz (Airspeed Indicator) w węzłach (Knots). 100 węzłów to 185 km/h. Biała linia oznacza, że przy tych prędkościach można wysunąć klapy (im wyższa prędkość, tym mniejsze wychylenie). Zielona linia to prędkości, przy której można wychylać stery w pełnym zakresie. Żółty zakres to ostrzeżenie o zbliżaniu się do granicy wytrzymałości konstrukcji. Wszelkie ruchy sterami muszą być niezwykle ostrożne i w ograniczonym wychyleniu. Należy zmniejszyć prędkość kierując dziób samolotu w górę.
2. Sztuczny horyzont (Attitude Indicator) - pokazuje aktualną orientację samolotu w przestrzeni. Przydatny podczas latania "na przyrządy", przy zerowej widoczności. Brązowa część to ziemia, błękitna to niebo.
3. Wysokościomierz (Altimeter) - pokazuje aktualny pułap w stopach (feet - ft.) Uwaga - to jest wysokość nad poziomem morza (ASL - Above Sea Level), a nie nad poziomem gruntu! Jeśli samolot stoi na lotnisku gdzieś w górach, wysokościomierz będzie pokazywał od razu wartość kilkuset, kilku tysięcy stóp i jest to pomiar prawidłowy! Wysokościomierz trzeba dostrajać do ciśnienia panującego w danej lokacji - albo małą gałką na dole według informacji z wieży, albo automatycznie klawiszem B.
4. Moc silnika (Throttle) w obrotach na minutę (RPM - Revolutions per Minute)
5. Dźwignia klap (Flaps) - klapy to mechanizm na tylnej części skrzydeł, które po wysunięciu zapewniają większą siłę nośną. Skracają dystans potrzeby do startu z pasa i umożliwiają utrzymanie się w powietrzu przy małej prędkości tuż przed lądowaniem. Wysunięcie klap można regulować stopniowo. Domyślne klawisze to F6 (zmniejsz wychylenie) i F7 (zwiększ wychylenie).
6. Dźwignia mieszanki paliwa (Mixture) - reguluje ilość paliwa wtryskiwanego do silnika. Przy dużych wysokościach, gdzie powietrze nie jest takie gęste, mieszankę zmniejsza się ciągnąc dźwignię do siebie. Ogólna zasada mówi, że mieszankę zmniejszamy powyżej 3000 stóp. Stopień zmniejszenia należy "wyczuć", głównie przez słuchanie silnika i obserwację ilości obrotów. Uwaga - odciągnięcie dźwigi maksymalnie do siebie spowoduje odcięcie dopływu paliwa i zatrzymanie pracy silnika.
7. Dźwignia regulacji mocy silnika (Throttle) - działa jak pedał gazu w samochodzie, ale, o dziwo, nie ma wiele wspólnego z prędkością. Moc silnika wpływa głównie na wysokość lotu samolotu. Domyślne klawisze to F2 i F3, choć najlepiej przypisać ją do analogowej osi.
8. Koło trymera steru wysokości (Pitch Trim - Nose Up, Nose Down) - jedno z najważniejszych urządzeń w kokpicie. Odpowiednie ustawienie trymera pozwala lecieć bez ciągłego trzymania wolantu/drążka. Poprawki do trymera wprowadza się regularnie przez cały lot. Domyślne ustawienie to neutralne/do startu (TO - Take-off).
9. Wariometr (Vertical Speed Indicator) - prędkość pionowa w stopach na minutę (liczba na zegarze x100). Pokazuje prędkość wznoszenia się lub opadania. Standardowa prędkość wznoszenia lub schodzenia do lądowania to 300-500 stóp/min. Jeśli osiągnąłeś wysokość przelotową, wytrymuj samolot tak, by wskaźnik pokazywał zero. Uwaga - wskaźnik prędkości pionowej nigdy nie będzie stał sztywno w miejscu. Samolot ciągle odrobinę się wznosi lub opada i tak samo będzie zachowywać się wskazówka.
10. Wskaźnik kursu (Heading Indicator) - pokazuje aktualny kurs samolotu, czyli kierunek, w którym leci w odniesieniu do magnetycznej północy. Kurs 360 stopni to północ, 90 - wschód, 180 - południe, a 270 stopni to zachód. Wskaźnik jest oparty na żyroskopie, więc ulega precesji - z czasem może pokazywać zły namiar. Wymaga kalibracji co 15 minut. Domyślny klawisz do D.
11. Dźwignia hamulca parkingowego (Parking Brake) - działa na podobnej zasadzie, jak ręczny w samochodzie. Każdy start lub kołowanie zaczniesz od zwolnienia hamulca parkingowego.
1
- Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry
- Flight Simulator: Poradnik do gry
- Flight Simulator: Szkoła latania
- Flight Simulator: Kokpit analogowy - rozkład, instrumenty
- Flight Simulator: Plan lotu
- Flight Simulator: Start z lotniska, podstawy
- Flight Simulator: Zmiana kierunku - lot na obrany kurs
- Flight Simulator: Wznoszenie (Climb)
- Flight Simulator: Lot na stałej wysokości (Cruise)
- Flight Simulator: Zniżanie (Descent)
- Flight Simulator: Lądowanie na lotnisku
- Flight Simulator: Szkoła latania
- Flight Simulator: Poradnik do gry
Komentarze czytelników
Someone Junior
PMDG nic sprytnie nie obeszło. Konfiguracja wygląda dokładnie tak samo w innych symulatorach, więc przed napisaniem warto zasięgnąć wiedzy od profesionalistów wirtualnego latania ;)
DM Legend
To poproszę od pana profesjonalisty screeny, jak w B747 czy A320 neo załadować bagaże, paliwo czy ludzi, wywołać czyszczenie kabiny, przyjazd wody itp. przez FMC, a nie górną belkę.
lukaszc2 Junior
Super wpis okej a jak sie pomyle i chce wykasowac wpisalem golde a mialo byc golen np to podaje jak zmienic w tym komputerku pokladowym? dzieki za odp
user45681982d1 Junior
WITAM, MOZE JEST KTOS TO JEST MI W STANIE POMOC ROZWIAZAC PROBLEM Z POBIERANIEM GRY. MIANOWICIE JEST PROBLEM POBIERANIE takiego pliku(fs-base-cgl- 0.1.75fspackage....) z kolejnymi numerami. POBIERANIE KONCZY W PEWNYM MOMENCIE I TEN SAM PLIK POBIERA SIE NA NOWO, NADPISUJAC TO CO WCZESNIEJ POBRAL. MIMO ZE PLIK POBIERA SIE CALY DZIEN TO BRAK HISTORII POBIERANIA I TAK NA OKRAGLO. Moze ktos mial podobny problem lub wie jak sie z tym uporac.
marcinr25811141720 Junior
Witam . Syn zainstalowal drugi raz gre FS2020 wersja pudelkowa 10plyt. Wcześniej odinstalowal stara... przy wprowadzaniu kodu z pudełka.. pisze ze kod juz zrealizowano... można prosić o pomoc dlaczego tak się dzieje??
JGP851 Junior
Czy ktoś zaliczył osiągnięcie "Lądowanie z niepracującym silnikiem"? Próbowałem kilka razy, najpierw wyłączając silnik CTRL+SHIFT+E. Potem doczytałem, żeby przez odcięcie paliwa, więc tak też próbowałem po otrzymaniu zgody na lądowanie, ale Steam mi nie zalicza. Jest jakiś inny istotny szczegół?
Pioter Junior
Witam, w jakiś zagadkowy sposób całkowicie zniknął mi pasek TOOLBAR tak, że nie mogę go włączyć w standardowy sposób (zniknął mi biały grot u góry ekranu). Prawdopodobnie gdzieś go wyłączyłem, ale nie wiem gdzie... Miałby ktoś wiedzę, jak mogę go przywrócić? Chodzi o wersję na komputer.
mariuszp258111417202326 Junior
Mam pytanie czy jest mozliwosc wyciszenia air condition w kabinie pilotow? jesli ktos wie to prosze o pomoc
user96666044f3 Junior
Czy ktoś wie gdzie znajdują się lodzie ratunkowe na wypadek wodowania w 747 max.
MarcoVit Legionista
Jak ustawic w głównych opcjach ruchy wody, np., fale(chociaż minimalne , ale żeby je bylo chociaż widać?? Bo przy ustawieniach fabrycznych tafla wody jest gładka ; nigdy nie widzialem oceanu czy też morza bez jakichkolwiek fal!
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
