PMDG 737: Kołowanie i start - taxi i takeoff

Na tej stronie poradnika opisujemy kołowanie (taxi) i start (takeoff) w PMDG737. Wyjaśniamy jak kołować do pasa i wystartować samolotem PMDG737 w MSFS.

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Kolejne etapy każdego lotu to kołowanie do pasa i start. W tym rozdziale dowiecie się, jakie niezbędne czynności należy wykonać przed kołowaniem (taxi), jak przygotować samolot do startu (takeoff) i na co trzeba najbardziej uważać podczas startu. Opisujemy również niezbędne czynności tuż po starcie i oddanie kontroli nad samolotem autopilotowi.

Kołowanie (Taxi)

Ustawcie przełączniki PROBE HEAT na dolną pozycję ON - PMDG 737: Kołowanie i start - taxi i takeoff - Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

Ustawcie przełączniki PROBE HEAT na dolną pozycję ON. Systemy Anti-Ice na skrzydłach i silniku włącza się tylko, gdy jest bardzo zimno na zewnątrz i istnieje ryzyko oblodzenia.

Włączcie światła do kołowania TAXI oraz do skrętów RUNWAY TURNOFF - PMDG 737: Kołowanie i start - taxi i takeoff - Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

Włączcie światła do kołowania TAXI oraz do skrętów RUNWAY TURNOFF.

Zwolnijcie hamulec postojowy - PMDG 737: Kołowanie i start - taxi i takeoff - Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

Zwolnijcie hamulec postojowy.

Używając steru kierunku bądź tillera w zależności od posiadanego sprzętu, rozpocznijcie kołowanie w stronę pasa - PMDG 737: Kołowanie i start - taxi i takeoff - Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

Używając steru kierunku bądź tillera w zależności od posiadanego sprzętu, rozpocznijcie kołowanie w stronę pasa. Wystarczy zwiększyć obroty silnika do ok. 40-50% by samolot zaczął się toczyć. Po tym można je zredukować z powrotem do Idle, by nie przekroczyć bezpiecznej prędkości, zwłaszcza w czasie skręcania.

Drogę do pasa można odczytać z mapy lotniska, usłyszeć od kontrolera z wieży po wysłaniu prośby o zgodę na kołowanie albo ostatecznie wspomóc się widokiem zewnętrznym pod klawiszem END - PMDG 737: Kołowanie i start - taxi i takeoff - Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

Drogę do pasa można odczytać z mapy lotniska, usłyszeć od kontrolera z wieży po wysłaniu prośby o zgodę na kołowanie albo ostatecznie wspomóc się widokiem zewnętrznym pod klawiszem END. Więcej informacji na temat kołowania znajduje się w poradniku do Microsoft Flight Simulator i rozdziale Latanie dla zaawansowanych - Kołowanie na pas startowy.

Zatrzymajcie się przed wjazdem na pas i zaciągnijcie hamulec postojowy - PMDG 737: Kołowanie i start - taxi i takeoff - Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

Zatrzymajcie się przed wjazdem na pas i zaciągnijcie hamulec postojowy. Właściwą pozycję można rozpoznać po tym, kiedy linia stopu pojawi się w bocznym oknie. Dziób i przednie koło będą wtedy we właściwej odległości od linii stopu.

Start (Takeoff)

Włączcie automatyczną przepustnicę Auto Throttle ustawiając przełącznik A/T na górną pozycję ARM - PMDG 737: Kołowanie i start - taxi i takeoff - Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

Włączcie automatyczną przepustnicę Auto Throttle ustawiając przełącznik A/T na górną pozycję ARM. Zielona dioda zaświeci się. Włączcie tryb autopilota LNAV.

LCtrl + 4 - PMDG 737: Kołowanie i start - taxi i takeoff - Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

LCtrl + 4. Na cokole ustawcie transponder na pozycję nadawania TA/RA i właściwy kod przydzielany w komunikacie radiowym z wieży, jeśli lot ma być śledzony.

Włączcie światła lądowania LANDING LIGHTS, inne też zostają włączone na czas startu - PMDG 737: Kołowanie i start - taxi i takeoff - Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

Włączcie światła lądowania LANDING LIGHTS, inne też zostają włączone na czas startu.

Podręczna ściąga najważniejszych czynności przed startem jest cały czas przed oczami na wolancie - PMDG 737: Kołowanie i start - taxi i takeoff - Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

Podręczna ściąga najważniejszych czynności przed startem jest cały czas przed oczami na wolancie. Warto potwierdzić, że klapy są wypuszczone, a trymer ustawiony według wyliczeń.

Przed ruszeniem na pas warto przy zaciągniętych hamulcach przesunąć przepustnicę do ok - PMDG 737: Kołowanie i start - taxi i takeoff - Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

Przed ruszeniem na pas warto przy zaciągniętych hamulcach przesunąć przepustnicę do ok. 70% na ułamek sekundy. Jeśli samolot będzie źle skonfigurowany do startu, np. przez brak wysuniętych klap lub wyliczonych prędkości V1, VR, V2, pojawią się czerwone kontrolki TAKEOFF CONFIG.

Po uzyskaniu zgody na start zwolnijcie hamulec postojowy i wjedźcie na pas ustawiając samolot równo na środku - PMDG 737: Kołowanie i start - taxi i takeoff - Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

Po uzyskaniu zgody na start zwolnijcie hamulec postojowy i wjedźcie na pas ustawiając samolot równo na środku. Dla wygody można włączyć powiększenie głównego ekranu instrumentów PFD klikając na nim z wciśniętym lewym ALT-em.

Ustawcie przepustnicę na 40% mocy - PMDG 737: Kołowanie i start - taxi i takeoff - Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

Ustawcie przepustnicę na 40% mocy. Przesuńcie i trzymajcie drążek/wolant maksymalnie do przodu. Chwilę później, gdy samolot zacznie się równo toczyć, ustawcie moc TO/GA. Można to zrobić przesuwając swoją przepustnicę lub kliknąć na oznaczony punkt skrótu w kokpicie. Włączenie TO/GA zostanie potwierdzone zielonym oznaczeniem na ekranie PFD.

W czasie przyspieszania należy pilnować, by samolot nie zboczył na bok pasa, zwłaszcza przy bocznym wietrze - PMDG 737: Kołowanie i start - taxi i takeoff - Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

W czasie przyspieszania należy pilnować, by samolot nie zboczył na bok pasa, zwłaszcza przy bocznym wietrze. Wszelkie korekty robi się delikatnie sterem kierunku. Równocześnie należy pilnować prędkości.

Jako pierwszy usłyszycie kontrolny komunikat o osiągnięciu granicy 80 węzłów ("eighty knots"). Po nim puszczamy wolant do centralnej pozycji. Można zerkać na ekran PFD, ale lepiej zdać się na słuchanie komunikatów głosowych. Najpierw usłyszycie "V1" (prędkość, przy której można jeszcze przerwać start i wyhamować przed końcem pasa), a za chwilę "ROTATE" - prędkość VR, przy której zaczynacie podrywać samolot w powietrze ciągnąc delikatnie drążek/wolant do siebie.

W 737 bardzo ważny jest kąt poderwania samolotu z pasa - PMDG 737: Kołowanie i start - taxi i takeoff - Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

W 737 bardzo ważny jest kąt poderwania samolotu z pasa. Jeśli zrobicie to pod zbyt dużym kątem, zaliczycie tzw. "tail strike", czyli uderzenie ogonem w pas. Margines błędu i kąt maleje wraz z długością samolotu, Przy dłuższych wersjach, jak 737-800 i 737-900 jest on nieco mniejszy niż w 737-600 i 700. Maleje jeszcze bardziej przy mniejszym wysunięciu klap, np. Flaps 1.

Kąt można śledzić na "drabince", na ekranie PFD. Powinniście oderwać się przy ok. 9-11 stopniach.

Po oderwaniu, jeśli samolot stabilnie nabiera wysokości, usłyszycie komunikat "POSITIVE RATE OF CLIMB". To sygnał, żeby schować podwozie klawiszem G lub klikając na dźwigni w kokpicie.

Wstępne wznoszenie (Initial Climb)

Podczas początkowego wznoszenia nie przekraczajcie kąta 20 stopni - PMDG 737: Kołowanie i start - taxi i takeoff - Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

Podczas początkowego wznoszenia nie przekraczajcie kąta 20 stopni. Potwierdźcie zgaśnięcie czerwonych kontrolek podwozia. Po minięciu wysokości 1000 stóp powyżej wysokości npm. lotniska można włączyć autopilota przyciskiem CMD. Zwiększcie też prędkość na panelu autopilota pokrętłem IAS/MACH do ok. 200-220 węzłów. Przy trybie LNAV i CMD samolot sam zacznie kierować się na kolejne punkty nawigacyjne.

Gdy prędkość na PFD osiągnie poziom białego grotu, można zredukować klapy do 1 - PMDG 737: Kołowanie i start - taxi i takeoff - Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

Gdy prędkość na PFD osiągnie poziom białego grotu, można zredukować klapy do 1. Gdy dojdzie do zielonego symbolu "1", można schować je całkowicie. Klapy powinny być wsunięte zanim prędkość osiągnie zielony wskaźnik UP.

Na około 1000 stóp przed osiągnięciem pierwszego, wskazanego limitu wysokości można zredukować prędkość wznoszenia ustawiając dolnym pokrętłem VERT SPEED wartość + 800-1000 stóp - PMDG 737: Kołowanie i start - taxi i takeoff - Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

Na około 1000 stóp przed osiągnięciem pierwszego, wskazanego limitu wysokości można zredukować prędkość wznoszenia ustawiając dolnym pokrętłem VERT SPEED wartość + 800-1000 stóp.

Na tym etapie można zacząć sprawdzać checklistę czynności po starcie - PMDG 737: Kołowanie i start - taxi i takeoff - Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

Na tym etapie można zacząć sprawdzać checklistę czynności po starcie. Ustawcie dźwignię podwozia na środkowej pozycji, wyłączcie hamulce Auto Brakes na pozycję OFF.

Ustawcie przełączniki ENGINE START na pozycję OFF - PMDG 737: Kołowanie i start - taxi i takeoff - Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

Ustawcie przełączniki ENGINE START na pozycję OFF.

Wyłączcie światła TAXI i RUNWAY - PMDG 737: Kołowanie i start - taxi i takeoff - Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

Wyłączcie światła TAXI i RUNWAY. Światła LANDING wyłączacie po przekroczeniu wysokości 10 tyś. stóp.

Monitorujcie temperaturę powietrza na środkowym ekranie - PMDG 737: Kołowanie i start - taxi i takeoff - Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

Monitorujcie temperaturę powietrza na środkowym ekranie. Jeśli jest poniżej 10 stopni Celsjusza lub za każdym razem, gdy przelatujecie przez chmury, należy włączyć system przeciwoblodzeniowy Anti-ice.

LCtrl + 6 - PMDG 737: Kołowanie i start - taxi i takeoff - Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

LCtrl + 6. Systemy ANTI ICE silnika (ENG) i skrzydeł (WINGS) znajdują się na panelu Overhead.

LCtrl + 1 - PMDG 737: Kołowanie i start - taxi i takeoff - Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

LCtrl + 1. Pokrętłem ALTITUDE na MCP ustawcie kolejną wysokość wyznaczoną przez kontrolera lub od razu pułap przelotowy. Włączcie tryb VNAV autopilota - komputer przejmie wtedy sterowanie prędkością i dostosuje wysokość do restrykcji dla danego punktu nawigacyjnego.

Jeśli chcecie bez wyłączania trybu VNAV chwilowo ominąć restrykcje dla danego punktu nawigacyjnego i zmusić samolot do wznoszenia i przyspieszenia do ustawionych na MCP wartości, wystarczy wcisnąć przycisk ALT INTV (Altitude Intervention) dla wysokości i SPD INTV (Speed Intervention) dla prędkości - PMDG 737: Kołowanie i start - taxi i takeoff - Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

Jeśli chcecie bez wyłączania trybu VNAV chwilowo ominąć restrykcje dla danego punktu nawigacyjnego i zmusić samolot do wznoszenia i przyspieszenia do ustawionych na MCP wartości, wystarczy wcisnąć przycisk ALT INTV (Altitude Intervention) dla wysokości i SPD INTV (Speed Intervention) dla prędkości.

W sytuacjach, gdy tryb VNAV nie działa (może się tak stać, gdy nie wszystkie dane, nawet te opcjonalne, nie będą wprowadzone do planu lotu i komputera FMC), należy ustawić prędkość przelotową pokrętłem IAS / MACH i wcisnąć tryb SPEED oraz pokrętłem ALTITUDE wskazywać kolejne etapy nabierania wysokoś - PMDG 737: Kołowanie i start - taxi i takeoff - Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

W sytuacjach, gdy tryb VNAV nie działa (może się tak stać, gdy nie wszystkie dane, nawet te opcjonalne, nie będą wprowadzone do planu lotu i komputera FMC), należy ustawić prędkość przelotową pokrętłem IAS / MACH i wcisnąć tryb SPEED oraz pokrętłem ALTITUDE wskazywać kolejne etapy nabierania wysokości aż do wysokości przelotowej. Przy wznoszeniu niezbędny jest tryb Vertical Speed V/S i ustawienie tempa wznoszenia np. +1200 (stóp/minutę). Po osiągnięciu zadanej wysokości autopilot automatycznie przejdzie w tryb jej utrzymywania ALTHOLD. W ten sposób należy przejść przez kolejne restrykcje wysokości w początkowych punktach trasy.

Po osiągnięciu wysokości przejściowej Transition Altitude należy przestawić wysokościomierz na standardowe ciśnienie, wciskając pokrętło oznaczone: STD - PMDG 737: Kołowanie i start - taxi i takeoff - Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry

Po osiągnięciu wysokości przejściowej Transition Altitude należy przestawić wysokościomierz na standardowe ciśnienie, wciskając pokrętło oznaczone: STD.

Podobało się?

0

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Symulacyjne
2022-09-24
13:29

Someone Junior

PMDG nic sprytnie nie obeszło. Konfiguracja wygląda dokładnie tak samo w innych symulatorach, więc przed napisaniem warto zasięgnąć wiedzy od profesionalistów wirtualnego latania ;)

Komentarz: Someone
2022-09-24
14:45

DM Legend

DM

To poproszę od pana profesjonalisty screeny, jak w B747 czy A320 neo załadować bagaże, paliwo czy ludzi, wywołać czyszczenie kabiny, przyjazd wody itp. przez FMC, a nie górną belkę.

Komentarz: DM
2023-03-01
11:52

lukaszc2 Junior

Super wpis okej a jak sie pomyle i chce wykasowac wpisalem golde a mialo byc golen np to podaje jak zmienic w tym komputerku pokladowym? dzieki za odp

Komentarz: lukaszc2
2023-06-13
17:35

user45681982d1 Junior

WITAM, MOZE JEST KTOS TO JEST MI W STANIE POMOC ROZWIAZAC PROBLEM Z POBIERANIEM GRY. MIANOWICIE JEST PROBLEM POBIERANIE takiego pliku(fs-base-cgl- 0.1.75fspackage....) z kolejnymi numerami. POBIERANIE KONCZY W PEWNYM MOMENCIE I TEN SAM PLIK POBIERA SIE NA NOWO, NADPISUJAC TO CO WCZESNIEJ POBRAL. MIMO ZE PLIK POBIERA SIE CALY DZIEN TO BRAK HISTORII POBIERANIA I TAK NA OKRAGLO. Moze ktos mial podobny problem lub wie jak sie z tym uporac.

Komentarz: user45681982d1
2023-08-21
11:07

marcinr25811141720 Junior

Witam . Syn zainstalowal drugi raz gre FS2020 wersja pudelkowa 10plyt. Wcześniej odinstalowal stara... przy wprowadzaniu kodu z pudełka.. pisze ze kod juz zrealizowano... można prosić o pomoc dlaczego tak się dzieje??

Komentarz: marcinr25811141720
2024-03-02
15:49

JGP851 Junior

Czy ktoś zaliczył osiągnięcie "Lądowanie z niepracującym silnikiem"? Próbowałem kilka razy, najpierw wyłączając silnik CTRL+SHIFT+E. Potem doczytałem, żeby przez odcięcie paliwa, więc tak też próbowałem po otrzymaniu zgody na lądowanie, ale Steam mi nie zalicza. Jest jakiś inny istotny szczegół?

Komentarz: JGP851
2024-12-20
13:56

Pioter Junior

Witam, w jakiś zagadkowy sposób całkowicie zniknął mi pasek TOOLBAR tak, że nie mogę go włączyć w standardowy sposób (zniknął mi biały grot u góry ekranu). Prawdopodobnie gdzieś go wyłączyłem, ale nie wiem gdzie... Miałby ktoś wiedzę, jak mogę go przywrócić? Chodzi o wersję na komputer.

Komentarz: Pioter
2025-01-04
21:33

mariuszp258111417202326 Junior

Mam pytanie czy jest mozliwosc wyciszenia air condition w kabinie pilotow? jesli ktos wie to prosze o pomoc

Komentarz: mariuszp258111417202326
2025-01-23
19:42

user96666044f3 Junior

Czy ktoś wie gdzie znajdują się lodzie ratunkowe na wypadek wodowania w 747 max.

Komentarz: user96666044f3
2025-04-03
20:00

MarcoVit Legionista

Jak ustawic w głównych opcjach ruchy wody, np., fale(chociaż minimalne , ale żeby je bylo chociaż widać?? Bo przy ustawieniach fabrycznych tafla wody jest gładka ; nigdy nie widzialem oceanu czy też morza bez jakichkolwiek fal!

Komentarz: MarcoVit

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl