Flight Simulator: Samolot pasażerski - przygotowanie do lotu, Cold Start
Aktualizacja:
Na tej stronie poradnika do Microsoft Flight Simulator opisujemy przygotowania do standardowego lotu pomiędzy dwoma portami lotniczymi, według zasad IFR, z przygotowanym wcześniej planem. Przykładem jest lot samolotem Airbus A320neo pomiędzy lotniskiem KSFO w San Francisco, a portem lotniczym KSEA w Seattle. Przejdziemy przez wszystkie etapy, a więc samodzielny rozruch silników Cold Star i wprowadzenie swojego planu lotu.

Każdy lot samolotem pasażerskim rozpoczyna się od przygotowanego wcześniej planu, a więc decyzji o lotnisku startowym i lotnisku docelowym. Zgodnie z instrukcjami zawartymi w rozdziale Plan lotu możecie zrobić to samodzielnie na stronach do tego przeznaczonych lub zdać się plan tworzony w menu gry.
Następną decyzją jest miejsce startu, a do wyboru są dwie opcje:
- Bramka przed terminalem lub miejsce parkingowe - wtedy należy przeprowadzić całą procedurę uruchamiania samolotu (Cold Start);
- Pas startowy - samolot będzie już gotowy do startu. W przypadku własnego planu będzie wymagał jednak zaprogramowania planu lotu do komputera MCDU.
UWAGA:
Poniższy lot przykładowy obejmuje również etapy opcjonalne, nie mające wpływu na rozgrywkę, a jedynie zwiększające klimat i immersję, jak choćby wpuszczanie pasażerów na pokład. Dla pokazania wszystkich etapów rozpoczynamy od miejsca przy terminalu i zewnętrznie wygenerowanej trasy lotu.
Na tym filmie możecie zobaczyć, jak wykonać rozruch silników Cold Start w samolocie Airbus A320neo. Wszystkie widoczne w nim etapy zostały opisane poniżej.

Z menu trybu Mapa świata, w polu wyboru lotniska startowego wybierzcie KSFO, czyli Międzynarodowy Port Lotniczy w San Francisco. Następnie Przybliżenie widoku (Zoom to Details). Klikacie na dowolnej kropce oznaczającą bramkę GATE i wybieracie jako miejsce rozpoczęcia (Set as departure), by mieć możliwość wykonania etapu Cold Start. To koniec ustawień tutaj - pozostaje kliknąć LEĆ.

Znajdziecie się w "ciemnym" i "zimnym" kokpicie Airbusa A320 zaparkowanego przed terminalem. Na razie brak zasilania elektrycznego uniemożliwia jakąkolwiek interakcję z samolotem.

Klawiszami CTRL+8 przejdźcie do widoku Overhead. Kliknijcie dwa przyciski BATT 1 i 2 włączające zasilanie oraz EXT PWR włączający zasilanie z zewnątrz. Kokpit i jego ekrany "ożyją".

Z paska narzędzi wybieracie menu komunikacji radiowej ATC, a następnie obsługę naziemną (Ground Services).

Z dostępnych usług wybieracie załadunek bagażu, posiłków i połączenie "rękawa" do drzwi samolotu (jetway) lub schodów (ramp). To opcjonalny etap, ale zwiększa realizm rozgrywki i buduje klimat.

Długi czas boardingu można przeznaczyć na zaprogramowanie komputera pokładowego MCDU.

Klawiszami CTRL+5 przejdźcie do widoku komputera MCDU. Wypełnijcie plan lotu zgodnie z instrukcją zawartą na stronie: Komputer pokładowy MCDU. Dla lotu pomiędzy KSFO i KSEA trasa wygląda następująco:
KSFO - pas 01R - TRUKN2 (SID) - DEDHD - RBL - LMT - HAWKZ7 (STAR) - KSEA - pas 16L

Po wprowadzeniu planu zgłoście przez menu radia ATC swój lot według instrumentów IFR (Request IFR Clearence). Dzięki temu kontrolerzy będą "prowadzić" samolot potwierdzając kolejne punkty trasy, wyznaczać wysokości, aż do zgody na lądowanie.

Czas na przygotowania do uruchomienia silników. Wciśnijcie CTRL+8, by przejść do widoku Overhead. Pierwszy etap to włączenie silnika pomocniczego APU (Auxiliary Power Unit). Kliknijcie najpierw MASTER SW, a potem przycisk START poniżej.

Gdy na przycisku START pojawi się zielony napis AVAIL, klikacie nieco wyżej na przycisk APU BLEED. Jego włączenie potwierdzi niebieska lampka ON. Dla immersji włączcie też światła BEACON ostrzegające obsługę naziemną o rozruchu silników odrzutowych.

W sekcji paliwa FUEL włącznie wszystkie pompy paliwa - to łącznie sześć przycisków. Włącznie potwierdzi zgaszenie napisów OFF.
Możecie już także wyłączyć zasilanie zewnętrzne klikając na EXT PWR. Niebieski napis ON zgaśnie.

Pamiętajcie, by poprosić przez menu radia obsługę naziemną Ground o odłączenie "rękawa" z wejściem dla pasażerów.

Klawisze CTRL+7 przenoszą do widoku za przepustnicą. Tam należy najpierw przekręcić gałkę na pozycję IGN START, a następnie dźwignię uruchamiania drugiego silnika ENG2 na górną pozycję ON. Po chwili można zrobić to samo z dźwignią silnika nr 1 ENG1, choć zwyczajem linii lotniczych jest kołowanie tylko na jednym silniku. Drugi uruchamia się przed wjazdem na pas - dzięki temu można oszczędzić sporą ilość paliwa.

W widoku monitorowania silników CTRL+3 sprawdźcie, czy żadne wskazania nie alarmują czerwonymi cyframi bądź pomarańczowymi symbolami.

Powrót do widoku Overhead CTRL+8. Już jeden pracujący silnik pozwala wyłączyć dodatkowy silnik APU. W tym celu kliknijcie MASTER SW, a gdy lampka przycisku START poniżej zgaśnie, kliknijcie APU BLEED u góry. W sekcji obok włączcie światła zewnętrzne NAV&LOGO, STROBE oraz NOSE-TAXI.

Pod przepustnicą zwolnijcie hamulec parkingowy, klikając na dźwignię PARK BRK, by przekręcić ją w górę.

Można już wypchnąć samolot od bramki terminala do miejsca, gdzie będzie można rozpocząć kołowanie. Usługę wypychania PushBack można wywołać z menu radia ATC i obsługi naziemnej Ground lub skrótem klawiszowym SHIFT+P.

Gdy samolot ma już dość miejsca, by zrobić nawrót, ponowne użycie klawiszy SHIFT+P odwołuje PushBack. Można rozpocząć kołowanie na pas startowy.
0
- Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry
- Flight Simulator: Poradnik do gry
- Flight Simulator: Samoloty pasażerskie
- Flight Simulator: Przykładowy lot
- Flight Simulator: Samolot pasażerski - przygotowanie do lotu, Cold Start
- Flight Simulator: Samolot pasażerski - kołowanie i start
- Flight Simulator: Samolot pasażerski - lot po zaplanowanej trasie
- Flight Simulator: Zniżanie samolotu pasażerskiego - kiedy rozpocząć?
- Flight Simulator: Samolot pasażerski - lądowanie ILS
- Flight Simulator: Przykładowy lot
- Flight Simulator: Samoloty pasażerskie
- Flight Simulator: Poradnik do gry
Komentarze czytelników
Someone Junior
PMDG nic sprytnie nie obeszło. Konfiguracja wygląda dokładnie tak samo w innych symulatorach, więc przed napisaniem warto zasięgnąć wiedzy od profesionalistów wirtualnego latania ;)
DM Legend
To poproszę od pana profesjonalisty screeny, jak w B747 czy A320 neo załadować bagaże, paliwo czy ludzi, wywołać czyszczenie kabiny, przyjazd wody itp. przez FMC, a nie górną belkę.
lukaszc2 Junior
Super wpis okej a jak sie pomyle i chce wykasowac wpisalem golde a mialo byc golen np to podaje jak zmienic w tym komputerku pokladowym? dzieki za odp
user45681982d1 Junior
WITAM, MOZE JEST KTOS TO JEST MI W STANIE POMOC ROZWIAZAC PROBLEM Z POBIERANIEM GRY. MIANOWICIE JEST PROBLEM POBIERANIE takiego pliku(fs-base-cgl- 0.1.75fspackage....) z kolejnymi numerami. POBIERANIE KONCZY W PEWNYM MOMENCIE I TEN SAM PLIK POBIERA SIE NA NOWO, NADPISUJAC TO CO WCZESNIEJ POBRAL. MIMO ZE PLIK POBIERA SIE CALY DZIEN TO BRAK HISTORII POBIERANIA I TAK NA OKRAGLO. Moze ktos mial podobny problem lub wie jak sie z tym uporac.
marcinr25811141720 Junior
Witam . Syn zainstalowal drugi raz gre FS2020 wersja pudelkowa 10plyt. Wcześniej odinstalowal stara... przy wprowadzaniu kodu z pudełka.. pisze ze kod juz zrealizowano... można prosić o pomoc dlaczego tak się dzieje??
JGP851 Junior
Czy ktoś zaliczył osiągnięcie "Lądowanie z niepracującym silnikiem"? Próbowałem kilka razy, najpierw wyłączając silnik CTRL+SHIFT+E. Potem doczytałem, żeby przez odcięcie paliwa, więc tak też próbowałem po otrzymaniu zgody na lądowanie, ale Steam mi nie zalicza. Jest jakiś inny istotny szczegół?
Pioter Junior
Witam, w jakiś zagadkowy sposób całkowicie zniknął mi pasek TOOLBAR tak, że nie mogę go włączyć w standardowy sposób (zniknął mi biały grot u góry ekranu). Prawdopodobnie gdzieś go wyłączyłem, ale nie wiem gdzie... Miałby ktoś wiedzę, jak mogę go przywrócić? Chodzi o wersję na komputer.
mariuszp258111417202326 Junior
Mam pytanie czy jest mozliwosc wyciszenia air condition w kabinie pilotow? jesli ktos wie to prosze o pomoc
user96666044f3 Junior
Czy ktoś wie gdzie znajdują się lodzie ratunkowe na wypadek wodowania w 747 max.
MarcoVit Legionista
Jak ustawic w głównych opcjach ruchy wody, np., fale(chociaż minimalne , ale żeby je bylo chociaż widać?? Bo przy ustawieniach fabrycznych tafla wody jest gładka ; nigdy nie widzialem oceanu czy też morza bez jakichkolwiek fal!
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
