Flight Simulator: Samolot pasażerski - kołowanie i start
Aktualizacja:
W tej części poradnika do gry Microsoft Flight Simulator objaśniamy procedurę startu (Take Off) samolotem pasażerskim oraz kołowanie do pasa (Taxi).
Na tym filmie możecie zobaczyć, jak przeprowadzić kołowanie i start w samolocie Airbus A320neo. Wszystkie widoczne w nim etapy zostały opisane poniżej. Na potrzeby skrócenia filmu kołowanie i start odbyło się z innego pasa niż w komunikacie od kontrolera z wieży.

Z paska narzędzi i menu komunikacji ATC wybierzcie opcję pozwolenia na kołowanie Request Taxi IFR. Wieża odpowie numerem pasa i kolejnymi drogami kołowania. Instrukcja kołowania została dokładnie opisana na stronie: Kołowanie na pas startowy.

Jeśli nie macie przy sobie mapy lotniska (Airport charts) lub nie wiecie za bardzo, gdzie się kierować, można wspomóc się widokiem zewnętrznym pod klawiszem END. Poruszamy się wzdłuż żółtych linii aż do początku swojego pasa oznaczonego białymi literami na czerwonym tle. Pamiętajcie o bardzo niewielkim operowaniu mocą silników, używaniu steru kierunku do skręcania i hamulców kołowych do zwalniania przed skrętami.

Zatrzymajcie się tuż przed wjazdem na pas, czyli grubszą linią z biało-czerwonym kodem pasa. Tutaj można poprosić ATC o zgodę na start, wybierając odpowiednią opcję z menu komunikacji (Request Take-Off).

To dobry moment, by z paska narzędzi wybrać funkcje sztucznej inteligencji AI CONTROL i przekazać jej komunikację radiową (Manage Radio Comms) - inaczej będziecie musieli co chwilę potwierdzać różne komunikaty.

Ustawcie klapy FLAPS na pozycję do startu (zwykle "1" dla długich pasów, wyższa, gdy pas jest bardzo krótki).

Na panelu Overhead przełączcie światła NOSE na pozycję do startu T.O.

Dodajcie odrobinę mocy, by wjechać na pas i ustawić się na jego osi przy pomocy steru kierunku.

Ustawcie przepustnicę na pełną moc (TOGA) - samolot zacznie się rozpędzać po pasie.

Pilnujcie, by nie zjechać z pasa podczas rozbiegu. Czasem potrzebne będą drobne korekty sterem kierunku.

Różowy trójkąt na wskaźniku prędkości oznacza wyliczoną z komputera prędkość Vr, czyli do poderwania się w górę. Gdy trójkąt żółty zrówna się z różowym, delikatnie pociągnijcie do siebie drążek/wolant, by wzbić się w górę.

Jeśli samolot wznosi się bez żadnych problemów, wciśnijcie klawisz G, by schować podwozie.

Włączcie autopilota przyciskiem AP1. O ile nie startujecie z lotniska otoczonego stromymi górami, domyślna wysokość 5000 stóp będzie na tę chwilę odpowiednia, by samolot przebył drogę procedury odlotu SID.

Prawidłową pracę autopilota potwierdzają oznaczenia NAV i CLB (Climb) na monitorze PFD oraz fakt, że samolot zaczął skręcać w kierunku kolejnego punktu nawigacyjnego. Na ekranie ND jest on oznaczony na biało, a w rogu widać odległość do niego. Na wysokościomierzu widać niebieskie cyfry 5000 oznaczające wartość docelową dla obecnych ustawień autopilota. Prędkość regulowana jest automatycznie przez funkcję automatycznej przepustnicy A-THR (Auto-Throttle).

Na wysokości około 1500 stóp schowajcie klapy FLAPS do poziomu "zero", by samolot bez przeszkód mógł nabierać prędkości.

Po włączeniu autopilota i schowaniu klap należy przełączyć przepustnicę z maksymalnej mocy TOGA na pozycję CL (Climb). Zapewni to optymalne osiągi i zużycie paliwa podczas wznoszenia.

Można już wyłączyć niepotrzebne światła do startu NOSE T.O. Podczas lotu pozostają włączone BEACON, NAV i STROBE.

W międzyczasie kontroler ruchu ATC przydzieli Wam wysokość docelową FL (Flight Level). W tym wypadku to FL190, czyli 19000 stóp.

Na panelu autopilota ustawcie pokrętłem wysokości wartość 19000, a następnie zatwierdźcie wciskając przycisk dla trybu wysokości zarządzanej (Engage Managed Altitude).

Jeśli z jakichś powodów chcecie zwiększyć/zmniejszyć wysokość przelotową, np. na tę zapisaną w planie lotu, możecie w menu komunikacji poprosić o zmianę wysokości o wskazaną ilość tysięcy stóp wybierając: Request Cruising Altitude Increase/Decrease. W innym wypadku kontroler będzie co chwilę nadawał prośbę o dostosowanie pułapu do jego wytycznych.

Nowa wysokość ustawiona w Autopilocie pokaże się jako niebieska wartość na wysokościomierzu. U góry widać aktywne tryby autopilota, a na ekranie ND drogę do kolejnego punktu nawigacyjnego, co potwierdza, że samolot leci według planu.

W zasadzie można się już zrelaksować i zacząć podziwiać widoki, zwłaszcza zewnętrzne pod klawiszem END. Resztą na długi czas zajmie się autopilot i zaprogramowany wcześniej komputer MCDU.
0
- Microsoft Flight Simulator 2020 - poradnik do gry
- Flight Simulator: Poradnik do gry
- Flight Simulator: Samoloty pasażerskie
- Flight Simulator: Przykładowy lot
- Flight Simulator: Samolot pasażerski - przygotowanie do lotu, Cold Start
- Flight Simulator: Samolot pasażerski - kołowanie i start
- Flight Simulator: Samolot pasażerski - lot po zaplanowanej trasie
- Flight Simulator: Zniżanie samolotu pasażerskiego - kiedy rozpocząć?
- Flight Simulator: Samolot pasażerski - lądowanie ILS
- Flight Simulator: Przykładowy lot
- Flight Simulator: Samoloty pasażerskie
- Flight Simulator: Poradnik do gry
Komentarze czytelników
Someone Junior
PMDG nic sprytnie nie obeszło. Konfiguracja wygląda dokładnie tak samo w innych symulatorach, więc przed napisaniem warto zasięgnąć wiedzy od profesionalistów wirtualnego latania ;)
DM Legend
To poproszę od pana profesjonalisty screeny, jak w B747 czy A320 neo załadować bagaże, paliwo czy ludzi, wywołać czyszczenie kabiny, przyjazd wody itp. przez FMC, a nie górną belkę.
lukaszc2 Junior
Super wpis okej a jak sie pomyle i chce wykasowac wpisalem golde a mialo byc golen np to podaje jak zmienic w tym komputerku pokladowym? dzieki za odp
user45681982d1 Junior
WITAM, MOZE JEST KTOS TO JEST MI W STANIE POMOC ROZWIAZAC PROBLEM Z POBIERANIEM GRY. MIANOWICIE JEST PROBLEM POBIERANIE takiego pliku(fs-base-cgl- 0.1.75fspackage....) z kolejnymi numerami. POBIERANIE KONCZY W PEWNYM MOMENCIE I TEN SAM PLIK POBIERA SIE NA NOWO, NADPISUJAC TO CO WCZESNIEJ POBRAL. MIMO ZE PLIK POBIERA SIE CALY DZIEN TO BRAK HISTORII POBIERANIA I TAK NA OKRAGLO. Moze ktos mial podobny problem lub wie jak sie z tym uporac.
marcinr25811141720 Junior
Witam . Syn zainstalowal drugi raz gre FS2020 wersja pudelkowa 10plyt. Wcześniej odinstalowal stara... przy wprowadzaniu kodu z pudełka.. pisze ze kod juz zrealizowano... można prosić o pomoc dlaczego tak się dzieje??
JGP851 Junior
Czy ktoś zaliczył osiągnięcie "Lądowanie z niepracującym silnikiem"? Próbowałem kilka razy, najpierw wyłączając silnik CTRL+SHIFT+E. Potem doczytałem, żeby przez odcięcie paliwa, więc tak też próbowałem po otrzymaniu zgody na lądowanie, ale Steam mi nie zalicza. Jest jakiś inny istotny szczegół?
Pioter Junior
Witam, w jakiś zagadkowy sposób całkowicie zniknął mi pasek TOOLBAR tak, że nie mogę go włączyć w standardowy sposób (zniknął mi biały grot u góry ekranu). Prawdopodobnie gdzieś go wyłączyłem, ale nie wiem gdzie... Miałby ktoś wiedzę, jak mogę go przywrócić? Chodzi o wersję na komputer.
mariuszp258111417202326 Junior
Mam pytanie czy jest mozliwosc wyciszenia air condition w kabinie pilotow? jesli ktos wie to prosze o pomoc
user96666044f3 Junior
Czy ktoś wie gdzie znajdują się lodzie ratunkowe na wypadek wodowania w 747 max.
MarcoVit Legionista
Jak ustawic w głównych opcjach ruchy wody, np., fale(chociaż minimalne , ale żeby je bylo chociaż widać?? Bo przy ustawieniach fabrycznych tafla wody jest gładka ; nigdy nie widzialem oceanu czy też morza bez jakichkolwiek fal!
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
