Guild Wars 2: Produkcja, doświadczenie
Aktualizacja:
Produkcja, doświadczenie
Zanim wybierzemy obie profesje musimy zastanowić się, czy wykonywane przedmioty będą dla nas przydatne. Poniższa lista pokazuje, które zawody będą użyteczne dla każdej z klas dostępnych w grze:
Klasa postaci | Bardzo użyteczne | Średnio użyteczne | Mało użyteczne |
Elementalista | artificer, krawiec, złotnik | kucharz | kuśnierz, płatnerz, zbrojmistrz |
Łowca | kuśnierz, myśliwy, złotnik | kucharz, zbrojmistrz | artificer, krawiec, płatnerz |
Wojownik | płatnerz, zbrojmistrz, złotnik | kucharz, myśliwy | artificer, krawiec, kuśnierz |
Nekromanta | artificer, krawiec, złotnik | kucharz, myśliwy, zbrojmistrz | kuśnierz, płatnerz |
Strażnik | artificer, płatnerz, zbrojmistrz, złotnik | Kucharz | krawiec, kuśnierz, łowca |
Złodziej | kuśnierz, zbrojmistrz, złotnik | kucharz, myśliwy | artificer, krawiec, płatnerz |
Inżynier | kuśnierz, myśliwy, złotnik | kucharz
| artificer, krawiec, płatnerz, zbrojmistrz |
Mesmer | artificer, krawiec, złotnik | kucharz, myśliwy, zbrojmistrz | kuśnierz, płatnerz |
Legenda:
- Bardzo użyteczne - większość przedmiotów wyprodukowanych przez daną profesję będziemy używali na bieżąco
- Średnio użyteczne - profesje te często wytwarzają potrzebny nam ekwipunek, lecz w niewystarczających ilościach
- Mało użyteczne - dany zawód dostarcza jedynie kilka przydatnych nam przedmiotów jak np. skrzynki czy worki powiększające nasz inwentarz
Powyższa tabelka pokazuje, że najlepiej jest wybrać jedną profesję produkującą broń lub pancerze oraz dodatkową, taką jak złotnik lub kucharz. Wybierając dwa zawody parające się produkcją uzbrojenia lub zbroi możemy napotkać problemy z dostępnością materiałów.
Po zakończeniu naszych rozważań czas przystąpić do dzieła. W każdej lokacji startowej znajduje się obszar, w którym możemy znaleźć stanowiska produkcyjne oraz odpowiednich trenerów. W celu rozpoczęcia tworzenia przedmiotów wystarczy porozmawiać z danym nauczycielem i zaakceptować wybór. Następnie będziemy mogli użyć znajdującego się obok stanowiska.

Dostępne są dla nas cztery opcje: odkrywanie nowych przepisów (Discovery), produkcja znanych nam przedmiotów (Production), bank oraz kolekcja zebranych uprzednio materiałów (Collections). Wyprodukowanie przedmiotu jest banalnie proste: sprawdzamy ile potrzebujemy surowców, pobieramy je z naszego zbioru a następnie wybieramy opcję craft. W przypadku, gdy chcemy wykonać większą ilość przedmiotów, możemy ustawić ich ilość przed rozpoczęciem produkcji, zaś gdy chcemy zużyć wszystkie dostępne materiały wybieramy craft all.
W celu wyprodukowania pełnoprawnego przedmiotu musimy wykonać kilka kroków:
- wybieramy zakładkę Production

- przerabiamy zdobyte surowce na zdatne do użycia materiały (refinement)

- wytwarzamy półprodukty takie jak rękojeści, jelce, ostrza (crafting components)

- tworzymy ostateczny produkt

Powyższa metoda pozwala nam wytworzyć znane już przedmioty, niestety ma ona jedną dużą wadę: daje małą ilość punktów doświadczenia. W tym miejscu warto przyjrzeć się poziomom wytwarzanych przedmiotów, profesji oraz wymaganym do ich używania poziomom postaci:
Poziom przedmiotu/materiałów | Poziom profesji | Wymagany poziom postaci |
1 | 0 - 74 | 5 - 20 |
2 | 75 - 149 | 25 - 35 |
3 | 150 - 224 | 40 - 50 |
4 | 225 - 299 | 55 - 65 |
5 | 300 - 399 | 70 - 80 |
6 | 400 | 80 |
Jak łatwo zauważyć, aby wykorzystywać surowce wyższego poziomu musimy zdobywać punkty doświadczenia w naszej profesji: im więcej ich otrzymamy tym szybciej będziemy mogli wytworzyć potężniejsze przedmioty. W tym celu możemy produkować znany nam ekwipunek, bądź zastosować swojego rodzaju drogę na skróty: każde 25 punktów na danym poziomie przedmiotu/materiału można bardzo łatwo zdobyć przerabiając nieobrobione surowce na te, które będą zdatne do użycia: masowe przetapianie rudy na sztabki czy wycinanie desek z kłód drewna błyskawicznie podniosą poziom doświadczenia naszej profesji.
Niestety po przetworzeniu wszystkich podstawowych surowców tempo uzyskiwania punktów doświadczenia wyraźnie zwolni. W celu zwiększenia go wykorzystamy mechanikę discovery. Zasada jest zbliżona do stosowanej podczas wykonywania przedmiotów: wytwarzamy odpowiednie materiały a te zamieniamy w półprodukty. Jednakże w tym przypadku musimy stworzyć jeszcze jeden dodatkowy składnik - insygnia. Po zebraniu wszystkich komponentów otwieramy zakładkę discovery: wyświetlone zostaną wszystkie elementy, jakie możemy wykorzystać do odkrycia nowych przepisów. Wybieramy składniki tak długo, aż nie zostaniemy poinformowani, że możemy stworzyć zupełnie nowy przedmiot.

Po wybraniu opcji craft nowy przepis zostanie dopisany do naszej listy, otrzymamy gotowy produkt oraz dostaniemy punkty doświadczenia wraz z bonusem za odkrycie nowych planów. Metoda ta jest podstawowym sposobem zwiększania poziomu naszej profesji poza pierwszymi dwudziestoma pięcioma.

Warto tutaj wspomnieć, że niektóre plany są wspólne dla kilku zawodów: przykładowo, sztabki żelaza możemy produkować będąc zarówno zbrojmistrzem jak i płatnerzem. Niestety, aby wykorzystać uprzednio odkryty przepis, musimy osiągnąć wymagany poziom danej profesji. Z drugiej strony ma to swoje dobre strony: przepis ten możemy wykorzystać ponownie, aby łatwo zdobyć 25 poziomów w danym zawodzie.

Podsumowując, cykl wytwarzania nowych przedmiotów polega na:
- zdobyciu materiałów (zebranie ich za pomocą narzędzi lub uzyskanie z pokonanych przeciwników)
- przetworzeniu składników na surowce wtórne (sztaby metali, deski)
- wytworzeniu półproduktów (w tym insygniów jeśli zamierzamy odkrywać nowe przedmioty)
- zrobieniu ostatecznego produktu
Ostateczny produkt możemy oddać znajomym, jeśli aktualnie go potrzebują, sprzedać innym graczom za pomocą domu kupieckiego (trading post) lub też odzyskać zużyte składniki używając na przedmiocie zestawu do rozkładania (salvage kit). Niezależnie od wybranej profesji cykl ten będzie zawsze identyczny.
- Guild Wars 2 - poradnik
- Guild Wars 2: Poradnik do gry
- Guild Wars 2: Crafting
- Guild Wars 2: Crafting - podstawy
- Guild Wars 2: Materiały - surowce
- Guild Wars 2: Materiały - rośliny
- Guild Wars 2: Materiały - rozkładanie przedmiotów
- Guild Wars 2: Materiały zdobyte po walce
- Guild Wars 2: Zarządzanie materiałami w ekwipunku
- Guild Wars 2: Produkcja, doświadczenie
- Guild Wars 2: Profesje
- Guild Wars 2: Mistyczna kuźnia
- Guild Wars 2: Broń Legendarna
- Guild Wars 2: Broń egzotyczna-prekursor
- Guild Wars 2: Crafting
- Guild Wars 2: Poradnik do gry
Komentarze czytelników
Jak ktoś zaczyna grać to chętnie weźmiemy do gildii i pomożemy, piszcie na nick Alexander.3924
Nie sądziłem, że kupię u was abo ;) A jednak skłonił mnie ten poradnik. GW2 Jest tak obszerne, że trochę się gubie mam nadzieje, że poradnik mi pomoże.
Pozdrawiam! Dzięki za pracę
Cześć!
Mam parę pytań;p noobowatych (dopiero 3ci dzień w GW2 gram i proszę o rady).
1. Gram thiefem 9 poziom i mam problemy male z mobami koło 12 poziomu a jak są 2 to już hardcore;p. To norma:)?? Te z równym poziomem kładę jak się chce.
2. Używam głównie 2 dagerów a druga opcja to 2 rewolwery (zastanawiam się nad łukiem). Czy to dobra opcja??
3. Czy jeśli mam już wyuczone wszystkie 5 skili od broni (te po lewej) to one się jeszcze jakoś polepszają gdy ich używam czy razem z lvlem ich obrażenia się też zwiększają?? Pytam bo czasem mam wątpliwość czy przetestować inne opcje broni używanych a nie chcę żeby była później sytuacja, że moje obrażenia są słabe bo nie szlifowałem ich;p.
4. Czy na thiefie brać się za crafting?? Czy są jakieś inne opcje (lepsze) dla thiefa??
5. Czy w grze są jakieś buffki??? 7 lat z lineage 2 i próbuje szukać jakiś wspomagaczy:P
6. Wracając do thiefa to te umiejętności z "F1" są przydzielane losowo?? i nie mam wpływu jakie to będą??
pozdrawiam:)
Zakony sa zwiazane jedynie z linia fabularna danej postaci i poza nia nie maja wiekszego wplywu na gre, stad ich opis nie ma zbytnio sensu.
Poradnik fajny. Mam tylko jedną uwagę do działu Umiejętności. Zabrakło opisu "Channeling skills". Warto by to uzupełnić.
Jestem zachwycony jak zrobiono poradnik , jest bardzo pomocny wielkie dzięki szczególnie dla map do zapełnienia jednej brakowało mi zaledwie misji
Ogarniasz@ No wybacz ale z tego wiki nie dowiesz się za dużo o 2 , bo generalnie GWWiki jest do 1 częsci , trzeba wpisać jeszcze 2 :)
@StoogeR Nie ma spotów, nie ma grindu, nie masz kogo dzielić po głowie bo nikt cie nie wkurza. Ktoś bije mobka raz go uderzysz dostajesz expa. Wiele razy szedłem robić skillpointa ktoś zaczął bić bossa raz go uderzyłem i mi zaliczyło.
Asmodeusz => Dzieki za info jeszcze raz. Jeszcze sie nie zdecydowalem ale chyba sie skusze w najblizszych dniach.
Jak ktos rozumie angielski (a skoro gra w GW2 powinien) to polecam 3 strony: Guildhead.com, GWDatabase, GWWiki. bez urazy dla pracy Asmodeusza, ale informacje tam zawierane sa juz duzo bardziej zaawansowanym stanie (np. cale mapy, wszystkie crafty, wiekszosc questow, linki do filmikow jak odkrywac Visty, buildy pve, pvp itd.) Poradnik spoko, tylko tempo ciut male moim zdaniem (tamte strony po prostu tworzy na raz kilkadziesiat(kilkaset) osob a nie jedna :P)
Czy to cale pvp (spvp i wvw)?
Z tego co widzialem to tak.
Nie mozna np podczas expienia (przykladowo expie sobie ale jakis koles mi na nerwy dziala wiec chialbym go zdzielic w leb)?
Nope. ALE: mozna smialo "ekspic" na WvW. Tam tez sa potworki, miejsca do kopania, eventy (chociaz oparte o WvW - ochrona karawany, atak na zamek itp) za ktore dostaje sie XP. I mimo ze masz ten level 80 to pasek napelnia sie dla twojego naturalnego poziomu.
Czy nawet na 1v1 trzeba latac po jakichs arenach?
yup
I jak wtedy z lvlem, obie postaci sa podciagane na lvl 80?
Tak. Na kazdym PvP wszystkie postaci maja level 80 (jak pisalem: glownie chodzi o to aby mialy tyle samo HP i jakies tam bazowe statsy). Roznica jest taka ze na sPvP (areny) nie mozna zyskac przewagi sprzetem czy traitami a na WvW da sie.
Asmodeusz => Dzieki za info. Skorzystam i zadam jeszcze pare pytan :) Czy to cale pvp (spvp i wvw)? Nie mozna np podczas expienia (przykladowo expie sobie ale jakis koles mi na nerwy dziala wiec chialbym go zdzielic w leb)? Czy nawet na 1v1 trzeba latac po jakichs arenach? I jak wtedy z lvlem, obie postaci sa podciagane na lvl 80?
Malo mmo gralem w zyciu (uwielbialem ultime, WoW mnie odrzucal), chetnie bym sobie pogral w cos dobrego. No nic, gra mi nie daje spokoju wiec bede musial kupic i przetestowac.
[1]
Ops, pomylilem chyba rzedy w tabelce jak pisalem.
[4]
W sPVP (structured PVP) chodzi o to, aby mozna bylo rozgrywac turnieje itp - stad sprzet jest standaryzowany. W WvW level 80 oznacza tylko wiecej hitpointow i ciut wieksze bazowe staty. Za wylevelowanie "naturalnego" 80 nadal zostaja ci traity, skille oraz sprzet, ktory uzbierales. Stad na WvW ktos kto ma lvl1 nie bedzie mial prawie nic, ktos kto ma lv powiedzmy 50 ma troche traitow i jakis tam ekwipunek a koles z lvl80 jest "wymaksowany". Jaka roznica? W walce powiedzmy 50 vs 50 zadna. W walce 5v5? Juz zauwazalna. W walce 1v1? Prawie na pewno ten, kto ma wyzszy naturalny level wygra.
Srednio mi sie podoba motyw ze sztucznym podbijaniem / obnizaniem poziomu postaci dla pvp/wvw czy przy wchodzeniu na niskolvlowy obszar. Byc moze sprawdza sie to rozwiazanie, ale w grze rpg (nawet mmo, albo zwlaszcza w mmo) chcialbym miec postac taka jaka sobie wygrindowalem. Nie, ze mi wejdzie jakis newb ze sztucznie podbitym lvlem i nawiaze ze mna walke (czy tam sytuacja odwrotna, tak czy siak nie podoba mi sie ten pomysl).
Wlasciwie to mialem sobie po gierke jutro podjechac, ale ten motyw z poziomam mnie odrzuca. Nie ma zadnej mozliwosc przetestowania gry przed zakupem? Bo wiem, ze triala nie ma zadnego.
Jeżeli ktoś szuka dobrego polskiego serwera to zapraszam na Blacktide
Jezeli chcemy wiedziec na jakiej znajdujemy sie mapie (overflow czy nie) wystarczy spojrzec na mape w prawym dolnym rogu i tam mamy napis overflow, badz go nie ma
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
