Guild Wars 2: Umiejętności
Aktualizacja:
Umiejętności (Skills)

Umiejętności są podstawą rozgrywki Guild Wars 2. Każda nasza akcja, tak prosta jak uderzenie mieczem, obrona za pomocą tarczy czy wystrzelenie z pistoletu bądź też bardziej skomplikowana jak przywołanie towarzyszy, okrzyk bitewny, uleczenie się lub przyszykowanie miotacza ognia jest efektem wykorzystania jednej z setek dostępnych w grze zdolności. System umiejętności definiuje zarówno naszą rolę na polu walki jak i w połączeniu z systemem cech (traits) całą nasza postać. To właśnie wybór zdolności powoduje, że nasz wojownik dzierżący miecz dwuręczny będzie zadawał gigantyczne obrażenia swoim przeciwnikom, zaś stojący obok drugi wojak, trzymający identyczną broń będzie znacznie słabszym oponentem, lecz wspomoże swoją drużynę za pomocą chorągwi czy okrzyków bitewnych.
Umiejętności dostępne w grze możemy najszybciej podzielić na dwie duże grupy: weapon skills oraz slot skills. Pierwsza kategoria zawiera wszystkie umiejętności jakie może wyuczyć się nasza postać poprzez używanie trzymanego w dłoniach oręża. Początkowo znamy tylko pierwszy atak, lecz w miarę pokonywania przeciwników będziemy odblokowywać kolejne zdolności. Warto tutaj zauważyć, że broń jednoręczna posiada jedynie trzy umiejętności możliwe do wyuczenia zaś dwuręczna posiada ich aż pięć. Jednakże broń jednoręczna posiada dodatkowy atut: w drugą rękę (offhand) możemy włożyć drugi przedmiot, tym samym zyskując kolejne dwie zdolności. Dzięki temu, że możemy trzymać np. miecz+tarczę bądź miecz+topór, broń jednoręczna pomimo mniejszych zadawanych obrażeń ma znacznie szerszy wachlarz dostępnych umiejętności.

Oprócz różnic między bronią jednoręczną i dwuręczną warto też wiedzieć, że każda klasa postaci otrzymuje inne możliwe do wykonania ataki: wojownik z wielkim mieczem będzie mógł zaszarżować na przeciwnika i zalać go falą uderzeń, strażnik zaatakuje jednocześnie wszystkich dookoła a następnie przyciągnie do siebie uciekającego wroga zaś mesmer wykorzysta swój oręż aby wystrzelić z niego śmiertelny promień energii i usunąć swojego oponenta z dystansu.
Druga grupa umiejętności (slot skills) zawiera zdolności, które domyślnie znajdują się pod klawiszami 6-0 a odblokowywane są poprzez wykupienie ich za punkty zdobyte w różnych wyzwaniach rozsianych po mapie oraz podczas zwiększania poziomu doświadczenia naszej postaci (począwszy od poziomu piątego). Umiejętności te dzielą się dalej na: healing (leczące), utility (wielozadaniowe) oraz elite (elitarne), a wśród nich można wyróżnić kilka poziomów. Im wyższego poziomu jest zdolność, tym silniejszy jest efekt jej działania oraz potrzeba więcej punktów do jej odblokowania. Ich ilość, potrzebna do wykupienia każdej umiejętności wygląda następująco:
Typ | Poziom | Wymagane punkty umiejętności |
Healing | 1 | darmowa |
Healing | 2 | 1 |
Healing | 3 | 3 |
Utility | 1 | 1 |
Utility | 2 | 3 |
Utility | 3 | 6 |
Elite | 1 | 10 |
Elite | 2 | 30 |
Aby wybrać zdolności wyższych poziomów z drzewka utility trzeba najpierw wykupić pięć umiejętności niższego poziomu; w przypadku drzewka elite wystarczą dwie.

Drzewko umiejętności utility wojownika. Zdolności elitarne posiadają swoje własne, mniejsze drzewko.
Jak działają umiejętności postaci?
Aby użyć wyuczonej umiejętności w pierwszej kolejności musimy ją ustawić w pasku. Weapon skills wybierane są automatycznie - wystarczy trzymać broń w ręku a pasek zostanie zapełniony odpowiednimi zdolnościami. W przypadku slot skills musimy ręcznie przypisać je do konkretnych klawiszy. Można zrobić to na dwa sposoby: naciskamy przycisk H, wybieramy zakładkę skills and traits, następnie slot skills, a tam odpowiedni klawisz i odpowiadającą nam umiejętność, bądź też klikając na małą strzałkę nad zdolnością na pasku.

Aktywacja umiejętności polega na naciśnięciu odpowiedniego klawisza na klawiaturze lub ręcznym wybraniu go z paska za pomocą kursora. W niektórych przypadkach zdolności wymagają drugiego kliknięcia: są to ataki obszarowe, przy których musimy potwierdzić zakres ich działania. Rzucanie tego typu umiejętności można przyspieszyć aktywując Fast-Cast Ground Targeting w opcjach gry, dzięki czemu po naciśnięciu klawisza zaklęcie zostanie automatycznie wycentrowane na kursorze myszy.

Zdolności posiadają różny czas aktywacji - niektóre działają od razu po ich uruchomieniu, inne wymagają kilku chwil aby zadziałać (poinformuje nas o tym "pasek postępu"), zaś część umiejętności włączy się błyskawicznie, jednak ich pełen efekt zobaczymy dopiero po kilku sekundach. Akcje wymagające dłuższego przygotowania można przerwać poprzez odepchnięcie, przewrócenie bądź ogłuszenie wykonującej je postaci. W większości przypadków, nasz bohater może się poruszać podczas wykonywania ataku, i tylko kilka umiejętności wymaga, aby awatar był stacjonarny.

Opis każdej umiejętności możemy zobaczyć po najechaniu na nią kursorem: dostajemy informacje o zadawanych obrażeniach, zasięgu ataku oraz dodatkowych efektach takich jak otrzymywane bonusy bądź nakładane na przeciwnika negatywne statusy. W niektórych przypadkach zobaczymy kilka okienek; oznacza to, że po użyciu danej zdolności kolejna będzie miała inny rezultat, chociażby kilka następujących po sobie, coraz silniejszych uderzeń mieczem.
Po użyciu umiejętności musimy odczekać chwilę, aż będzie można jej użyć ponownie. W przypadku weapon skills, po zaatakowaniu a następnie zmianie broni na drugą, dana zdolność odnawia się "w tle". Jeśli używając kombinacji miecz+tarcza uderzymy przeciwnika ostrzem a następnie zmienimy na np. miecz+topór, użyta umiejętność nadal będzie dla nas niedostępna.

- Guild Wars 2 - poradnik
- Guild Wars 2: Poradnik do gry
- Guild Wars 2: Bohater i jego rozwój
- Guild Wars 2: Bohater i jego rozwój
- Guild Wars 2: Współczynniki główne
- Guild Wars 2: Współczynniki drugorzędne
- Guild Wars 2: Współczynniki zależne od profesji
- Guild Wars 2: Statystyki
- Guild Wars 2: Rozwój postaci
- Guild Wars 2: Skalowanie poziomu postaci; Cechy
- Guild Wars 2: Umiejętności
- Guild Wars 2: Umiejętności rasowe
- Guild Wars 2: Umiejętności - broń
- Guild Wars 2: Bohater i jego rozwój
- Guild Wars 2: Poradnik do gry
Komentarze czytelników
Jak ktoś zaczyna grać to chętnie weźmiemy do gildii i pomożemy, piszcie na nick Alexander.3924
Nie sądziłem, że kupię u was abo ;) A jednak skłonił mnie ten poradnik. GW2 Jest tak obszerne, że trochę się gubie mam nadzieje, że poradnik mi pomoże.
Pozdrawiam! Dzięki za pracę
Cześć!
Mam parę pytań;p noobowatych (dopiero 3ci dzień w GW2 gram i proszę o rady).
1. Gram thiefem 9 poziom i mam problemy male z mobami koło 12 poziomu a jak są 2 to już hardcore;p. To norma:)?? Te z równym poziomem kładę jak się chce.
2. Używam głównie 2 dagerów a druga opcja to 2 rewolwery (zastanawiam się nad łukiem). Czy to dobra opcja??
3. Czy jeśli mam już wyuczone wszystkie 5 skili od broni (te po lewej) to one się jeszcze jakoś polepszają gdy ich używam czy razem z lvlem ich obrażenia się też zwiększają?? Pytam bo czasem mam wątpliwość czy przetestować inne opcje broni używanych a nie chcę żeby była później sytuacja, że moje obrażenia są słabe bo nie szlifowałem ich;p.
4. Czy na thiefie brać się za crafting?? Czy są jakieś inne opcje (lepsze) dla thiefa??
5. Czy w grze są jakieś buffki??? 7 lat z lineage 2 i próbuje szukać jakiś wspomagaczy:P
6. Wracając do thiefa to te umiejętności z "F1" są przydzielane losowo?? i nie mam wpływu jakie to będą??
pozdrawiam:)
Zakony sa zwiazane jedynie z linia fabularna danej postaci i poza nia nie maja wiekszego wplywu na gre, stad ich opis nie ma zbytnio sensu.
Poradnik fajny. Mam tylko jedną uwagę do działu Umiejętności. Zabrakło opisu "Channeling skills". Warto by to uzupełnić.
Jestem zachwycony jak zrobiono poradnik , jest bardzo pomocny wielkie dzięki szczególnie dla map do zapełnienia jednej brakowało mi zaledwie misji
Ogarniasz@ No wybacz ale z tego wiki nie dowiesz się za dużo o 2 , bo generalnie GWWiki jest do 1 częsci , trzeba wpisać jeszcze 2 :)
@StoogeR Nie ma spotów, nie ma grindu, nie masz kogo dzielić po głowie bo nikt cie nie wkurza. Ktoś bije mobka raz go uderzysz dostajesz expa. Wiele razy szedłem robić skillpointa ktoś zaczął bić bossa raz go uderzyłem i mi zaliczyło.
Asmodeusz => Dzieki za info jeszcze raz. Jeszcze sie nie zdecydowalem ale chyba sie skusze w najblizszych dniach.
Jak ktos rozumie angielski (a skoro gra w GW2 powinien) to polecam 3 strony: Guildhead.com, GWDatabase, GWWiki. bez urazy dla pracy Asmodeusza, ale informacje tam zawierane sa juz duzo bardziej zaawansowanym stanie (np. cale mapy, wszystkie crafty, wiekszosc questow, linki do filmikow jak odkrywac Visty, buildy pve, pvp itd.) Poradnik spoko, tylko tempo ciut male moim zdaniem (tamte strony po prostu tworzy na raz kilkadziesiat(kilkaset) osob a nie jedna :P)
Czy to cale pvp (spvp i wvw)?
Z tego co widzialem to tak.
Nie mozna np podczas expienia (przykladowo expie sobie ale jakis koles mi na nerwy dziala wiec chialbym go zdzielic w leb)?
Nope. ALE: mozna smialo "ekspic" na WvW. Tam tez sa potworki, miejsca do kopania, eventy (chociaz oparte o WvW - ochrona karawany, atak na zamek itp) za ktore dostaje sie XP. I mimo ze masz ten level 80 to pasek napelnia sie dla twojego naturalnego poziomu.
Czy nawet na 1v1 trzeba latac po jakichs arenach?
yup
I jak wtedy z lvlem, obie postaci sa podciagane na lvl 80?
Tak. Na kazdym PvP wszystkie postaci maja level 80 (jak pisalem: glownie chodzi o to aby mialy tyle samo HP i jakies tam bazowe statsy). Roznica jest taka ze na sPvP (areny) nie mozna zyskac przewagi sprzetem czy traitami a na WvW da sie.
Asmodeusz => Dzieki za info. Skorzystam i zadam jeszcze pare pytan :) Czy to cale pvp (spvp i wvw)? Nie mozna np podczas expienia (przykladowo expie sobie ale jakis koles mi na nerwy dziala wiec chialbym go zdzielic w leb)? Czy nawet na 1v1 trzeba latac po jakichs arenach? I jak wtedy z lvlem, obie postaci sa podciagane na lvl 80?
Malo mmo gralem w zyciu (uwielbialem ultime, WoW mnie odrzucal), chetnie bym sobie pogral w cos dobrego. No nic, gra mi nie daje spokoju wiec bede musial kupic i przetestowac.
[1]
Ops, pomylilem chyba rzedy w tabelce jak pisalem.
[4]
W sPVP (structured PVP) chodzi o to, aby mozna bylo rozgrywac turnieje itp - stad sprzet jest standaryzowany. W WvW level 80 oznacza tylko wiecej hitpointow i ciut wieksze bazowe staty. Za wylevelowanie "naturalnego" 80 nadal zostaja ci traity, skille oraz sprzet, ktory uzbierales. Stad na WvW ktos kto ma lvl1 nie bedzie mial prawie nic, ktos kto ma lv powiedzmy 50 ma troche traitow i jakis tam ekwipunek a koles z lvl80 jest "wymaksowany". Jaka roznica? W walce powiedzmy 50 vs 50 zadna. W walce 5v5? Juz zauwazalna. W walce 1v1? Prawie na pewno ten, kto ma wyzszy naturalny level wygra.
Srednio mi sie podoba motyw ze sztucznym podbijaniem / obnizaniem poziomu postaci dla pvp/wvw czy przy wchodzeniu na niskolvlowy obszar. Byc moze sprawdza sie to rozwiazanie, ale w grze rpg (nawet mmo, albo zwlaszcza w mmo) chcialbym miec postac taka jaka sobie wygrindowalem. Nie, ze mi wejdzie jakis newb ze sztucznie podbitym lvlem i nawiaze ze mna walke (czy tam sytuacja odwrotna, tak czy siak nie podoba mi sie ten pomysl).
Wlasciwie to mialem sobie po gierke jutro podjechac, ale ten motyw z poziomam mnie odrzuca. Nie ma zadnej mozliwosc przetestowania gry przed zakupem? Bo wiem, ze triala nie ma zadnego.
Jeżeli ktoś szuka dobrego polskiego serwera to zapraszam na Blacktide
Jezeli chcemy wiedziec na jakiej znajdujemy sie mapie (overflow czy nie) wystarczy spojrzec na mape w prawym dolnym rogu i tam mamy napis overflow, badz go nie ma
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
