Darkest Dungeon: Kapłanka (Vestal) - Klasy bohaterów
Aktualizacja:
Kapłanka / Vestal

Vestal jest odpowiednikiem typowego kapłana, który razi nieumarłych przeciwników boską mocą oraz wzmacnia i uzdrawia własnych towarzyszy przy pomocy zaklęć kapłańskich. Głównym zadaniem tej klasy jest utrzymywanie własnej drużyny przy życiu oraz osłabianie wrogiego zespołu. Dzięki możliwości leczenia zarówno pojedynczych celów jak i całej drużyny, Vestal sprawdza się jako główny uzdrowiciel w niemal każdej możliwej kombinacji klas.
Mimo iż nie posiada tak potężnego leczenia jak Okultysta, jej uzdrowienia są znacznie pewniejsze i można na nich polegać - możemy być w miarę pewni wartości leczenia. Kapłanka ma dostęp do dwóch czarów uzdrawiających, Bożej Łaski, która pozwala przywrócić sporo punktów zdrowia jednemu celowi, bądź Boskiego Pocieszenia, które leczy całą drużynę. Drugi czar przez pierwsze kilka poziomów nie jest wiele wart, jednak na dalszym etapie rozgrywki, z odpowiednimi błyskotkami, każda z postaci w drużynie otrzyma od 6 do nawet 12 punktów zdrowia. Jest to także doskonały czar do wyciągnięcia drużyny ze statusu Death's Door (Cios Śmierci), nawet jeśli wyleczy im tylko 1 punkt zdrowia.
Kapłanka posiada dobrą zdolność do atakowania z dystansu, Wyrok, która zadaje niezłe obrażenia, a w dodatku leczy Kapłankę jeśli uda jej się trafić cel. Na pochwałę zasługują także Oślepiająca Światłość, pozwalająca ogłuszyć wroga, jak i Oświecenie, zmniejszające uniki trafionego wroga- obie umiejętności podnoszą także poziom pochodni. Na koniec warto wspomnieć o Ręce Światłości, która zmniejsza obrażenia wroga, a także zadaje zwiększone szkody wrogom typu Plugawy (Unholy).
Kapłanka sprawdza się doskonale na 3 pozycji w drużynie, jednak dzięki niektórym błyskotkom może także dobrze działać na drugiej, skąd ma dostęp do bardziej ofensywnych zaklęć. Dobrze współgra z innymi klasami leczącymi, jak Okultysta, czy Kuszniczka. Jej statystyki są zrównoważone - nie przoduje, ale też nie odstępuje w niczym.
Statystyki
Poziom | Zdrowie | Unik | Ochrona | Szybkość | Celność | Krytyk | Obrażenia |
1 | 24 | 0 | 0 | 4 | +0 | 2,5% | 4-9 |
2 | 29 | 5 | 0 | 4 | +0 | 3% | 5-11 |
3 | 34 | 10 | 0 | 5 | +0 | 3,5% | 6-13 |
4 | 39 | 15 | 0 | 5 | +0 | 4% | 6-14 |
5 | 44 | 20 | 0 | 6 | +0 | 4,5% | 7-16 |
Odporności
Ogłuszenie | Zaraza | Choroba | Cios Śm. | Przesunięcie | Krawienie | Osłabienie | Pułapka |
30% | 30% | 30% | 67% | 30% | 30% | 30% | 10% |
Porady do klasy:
- Najlepszą pozycją dla klasy jest trzecia na tyłach, skąd może korzystać ze swoich zaklęć uzdrawiających oraz większości ataków. Przy odpowiednich błyskotkach (trinket) może także stać na drugiej pozycji, skąd jest w stanie wyprowadzać mocniejsze ataki.
- Vestal posiada bardzo solidne zaklęcia uzdrawiające. Pierwszy z nich, Boska Łaska (Divine Grace), leczy za więcej, ale jedynie pojedynczy cel, natomiast Boskie Pocieszenie (Divine Comfort) może uzdrowić całą drużynę, jednak jest znacznie słabszy. Ten ostatni jest nieoceniony w chwilach, gdy więcej niż jeden członek drużyny znajduje się blisko śmierci w trybie Death's Door
- Jednym z najlepszych zaklęć ofensywnych tej klasy jest Wyrok (Judgement), które nie tylko zadaje przeciwnikowi obrażenia, ale również uzdrawia część życia bohatera
- Vestal posiada również zdolność odnawiania poziomu pochodni. Dwie umiejętności, Oślepiająca Światłość (Dazzling Light) oraz Oświecenie (Illumination), są w stanie nie tylko uszkodzić przeciwnika, ale również odnowić część poziomu pochodni. Wykorzystaj to na dłuższych wyprawach lub gdy zabraknie Ci zapasowych pochodni
Zalety | Wady |
+ Wysoka wytrzymałość i przyzwoite zaklęcia ofensywne + Jeden z najlepszych i zdecydowanie najpewniejszy uzdrowiciel w grze + Dobra kontrola pola walki + Możliwość odnawiania pochodni + Możliwość osłabiania wrogów - zarówno ich obrażeń jak i uników | - Niska mobilność - Brak drużynowych wzmocnień - Średnia prędkość - Słabe leczenia przez pierwsze poziomy |
Umiejętności bojowe
Nazwa | Ikona | Pozycja | Cele | Opis (kolejne poziomy) |
Cios Maczugą | ![]() | ![]() | ![]() | Rodzaj: wręcz CEL bazowa: 80 / 85 / 90 / 95 / 100 KRYT mod: 0 / 0 / 1 / 2 / 2% |
Wyrok | ![]() | ![]() | ![]() | Rodzaj: dystansowy CEL bazowa: 80 / 85 / 90 / 95 / 100 KRYT mod: 5 / 6 / 6 / 6 / 7% OBR mod: -20 / -20 / -20 / -20 / -20% Na siebie: Ulecz: 3 / 3 / 4 / 4 / 5 |
Oślepiająca Światłość | ![]() | ![]() | ![]() | Rodzaj: dystansowy CEL bazowa: 80 / 85 / 90 / 95 / 100 KRYT mod: 0 / 0 / 1 / 2 / 2% OBR mod: -75 / -75 / -75 / -75 / -75% Ogłuszenie: (100 / 110 / 119 /129 /139% bazowe) Zwiększenie poziomu pochodni o 6 |
Boża Łaska | ![]() | ![]() | 1 towarzysz | Rodzaj: uzdrowienie Ulecz: 3-5 / 4-6 / 5-7 / 6-7 / 7-8 |
Boskie Pocieszenie | ![]() | ![]() | Drużyna | Rodzaj: uzdrowienie Na drużynę: Ulecz: 1-2 / 1-3 / 2-3 / 3-3 / 3-4 |
Oświecenie | ![]() | ![]() | ![]() | Rodzaj: dystansowy CEL bazowa: 80 / 85 / 90 / 95 / 100 KRYT mod: 0 / 0 / 1 / 2 / 2% OBR mod: -50 / -50 / -50 / -50 / -50% Zmniejszenie uników celu: -20 / -23 / -25 / -27 / -30 (100 / 110 / 119 /129 /139% bazowe) Zwiększenie poziomu pochodni o: 5 / 6 / 7 / 8 / 10 |
Ręka Światłości | ![]() | ![]() | ![]() | Rodzaj: dystansowy CEL bazowa: 80 / 85 / 90 / 95 / 100 KRYT mod: 0 / 0 / 1 / 2 / 2% OBR mod: -50 / -50 / -50 / -50 / -50% Zmniejszenie obrażeń celu: -20 / -23 / -25 / -27 / -30% (100 / 110 / 119 /129 /139% bazowe) Zmniejszenie celności celu: -7 / -8 / -9 / -10 / -10 (100 / 110 / 119 /129 /139% bazowe) Na siebie: Dodatkowe obrażenia przeciwko Plugawym: +15 / +20 / +25 / +30 / +35% |
Umiejętności obozowe
Nazwa | Ikona | Koszt czasu | Cel | Efekt |
Zachęta | ![]() | 2 | 1 towarzysz | Zmniejsza poziom stresu o 15 |
Opatrunek | ![]() | 2 | 1 towarzysz | Leczy 15% punktów zdrowia Hamuje krwawienie celu Usuwa truciznę (zarazę) celu |
Motywacja | ![]() | 2 | 1 towarzysz | +15% do odporności na stres |
Błogosławieństwo | ![]() | 3 | 1 towarzysz | +10 do celności +10 do uników |
Pieśń | ![]() | 3 | 1 towarzysz | Jeśli cel jest religijny: -20% obrażeń od stresu Jeśli cel jest niereligijny: -10% obrażeń od stresu Jeśli cel jest religijny: zmniejsz poziom stresu o 15 Jeśli cel nie jest religijny: zmniejsz poziom stresu o 5 |
Modlitwa | ![]() | 4 | Wszyscy towarzysze | Jeśli cel jest religijny: zmniejsz poziom stresu o 15 Jeśli cel jest niereligijny: zmniejsz poziom stresu o 5 Jeśli cel jest religijny: +15% do ochrony Jeśli cel jest niereligijny: +5% do ochrony |
Sanktuarium | ![]() | 4 | Wszyscy towarzysze | Zapobiega nocnym zasadzkom Jeśli kompani mają osłabienie śmiertelności: wylecz 50% punktów zdrowia Jeśli kompani mają osłabienie śmiertelności: zmniejsz poziom stresu o 25 |
- Darkest Dungeon - poradnik do gry
- Darkest Dungeon: Poradnik do gry
- Darkest Dungeon: Klasy bohaterów
- Darkest Dungeon: Klasy bohaterów - wprowadzenie
- Darkest Dungeon: Statystyki bohaterów
- Darkest Dungeon: Łowca nagród (Bounty Hunter) - Klasy bohaterów
- Darkest Dungeon: Krzyżowiec (Crusader) - Klasy bohaterów
- Darkest Dungeon: Hiena cmentarna (Grave Robber) - Klasy bohaterów
- Darkest Dungeon: Awanturniczka (Hellion) - Klasy bohaterów
- Darkest Dungeon: Oprych (Highwayman) - Klasy bohaterów
- Darkest Dungeon: Arlekin (Jester) - Klasy bohaterów
- Darkest Dungeon: Trędowaty (Leper) - Klasy bohaterów
- Darkest Dungeon: Okultysta (Occultist) - Klasy bohaterów
- Darkest Dungeon: Badaczka zarazy (Plague Doctor) - Klasy bohaterów
- Darkest Dungeon: Kapłanka (Vestal) - Klasy bohaterów
- Darkest Dungeon: Wstręt (Abomination) - Klasy bohaterów
- Darkest Dungeon: Zbrojny (Man-at-Arms) - Klasy bohaterów
- Darkest Dungeon: Łowczy (Hound Master) - Klasy bohaterów
- Darkest Dungeon: Kuszniczka (Arbalest) - Klasy bohaterów
- Darkest Dungeon: Antykwariuszka (Antiquarian) - Klasy bohaterów
- Darkest Dungeon: Klasy bohaterów
- Darkest Dungeon: Poradnik do gry
Komentarze czytelników
Proszę czy da sie i jak zobaczyć ile zadają biegłości przeciwników i jak działają? wydaje mi sie ze kiedys sie dało a teraz jak próbuję to nie mogę zjechać na biegłości bo znikają zanim zdążę
Kiedy dodacie The Color of Madness w wersji pdf do pobrania ? Macie w planach aktualizowanie poradnika ? Bo zasugerowałem się że jest w poradniku kupiłem premium a tu dupa.
Jeżeli pojawi się w przyszłości aktualizacja poradnika, umieścicie polskie nazwy nawyków ? Przykładowo "Syndrom Oszusta" kompletnie nie wiem jakie ma działanie i nie jestem pewien czy został opisany.
Kiedy zostanie opisana Tarczowniczka i Muszkieter?
Z ostatnim dodatkiem doszlo wydarzenie w ktorym za 30 odlamkow mozna kupic "skuteczna miksture", ktora leczy kazdego bohatera w druynie z wszystkich chorob, w tym z karmazynowej klatwy. Do tego fanatyk tez dropi mistury leczace karmazynowa klatwe.
Działanie niektóry umiejętności zostały zmienione np.skok w cień,opór,powaga.przydałoby by się to zaktualizować
czy na dziedzińcu występują zasadzki?
Hej, mam szybkie pytanko, jak to jest z notatkami, które znajduje się w grze:
1) dostaje się za nie kasę?
2) warto je zbierać (każda strona zabiera po jednym miejscu w ekwipunku)?
3) coś się za nie dostaje?
Dzisiaj spotkałem Curio, którego nie ma w poradniku, dam link do screena z nim, zaś zastanawiam się czemu go tu nie ma? jakiś super rzadki? a może nowe curio? i jakie są jego możliwości?
https://scr.hu/OD475L
Za krew dał mi 3 losowe błyskotki(to co się zakłada na bochaterów)
a i czy w poradniku jest gdzieś lista z quirkami, błyskotkami itd od shriekera?
Chyba nigdy się nie dowiem czy coś jeszcze robi ten ksantypa
Sprawdź na: https://darkestdungeon.gamepedia.com/Curio
W angielskiej wersji nazywa się: Wizened Shrew /Pomarszczona Jędza/ - to ta pozycja bez obrazka. Prawdopodobnie rzeczywiście jest bardzo rzadki skoro nie zamieścili fotki.
A Wersja do pobrania dalej nie zaktualizowana do końca, nie ma w niej np antykwariuszki :/ Oraz Rekomendowane błyskotki nie posiadają niektórych klas
Z tego co patrze(na stronie gdzie jest ta aktualniejsza wersja), nadal w listach quirków nie ma np quirków od Shrieker'a, tak jak pisałem rekomendowanych błyskotek dla wielu klas, i kilku innych rzeczy, dobrze by było je zobaczyć gdyż jak później się wybiera się postacie do walki z krukiem można pójść z nadzieją na konkretne quirki co da nam możliwość zrobienia wyjątkowo mocnej postaci.
Korzystałem z tego poradnika na początku - kawał dobrej roboty. Teraz jednak korzystam z Official DD Wiki na gamepedia.com, ponieważ mają tam lepsze informacje dotyczące curiosów i quirków. W tabeli curiosów jest informacja do jakiej kategorii należy curio, oraz to samo przy negatywnych quirkach - jaką kategorię aktywuje bohater /w tym poradniku też jest przy większości/ i jaka jest na to procentowa szansa /tego nie ma/. Dzięki temu wiem np.że mogę spokojnie zabrać ablutomana do lasu bez ryzyka utraty skarbów, żarłoka do ruin itp. Wychwyciłem też różnicę - w poradniku dacnomania związana jest z curio typu "body", natomiast w wikii z typem "torture" nie miałem okazji sprawdzić kto ma rację. Ponadto guilty conscience /poczucie winy/ nieopisane po polsku związane jest z curios typu worship /wiara/ - 35% szansy aktywacji.
Dużo już nie brakuje w poradniku do bycia w całości :P
Wszystkie rozdziały do DLC zostały już opublikowane. W najbliższym, niesprecyzowanym jeszcze dokładnie czasie (:P) pojawią się brakujące rozdziały z podstawki.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.


























