Darkest Dungeon: Jak pokonać bossa Collector?
Aktualizacja:
Collector

Collector to jeden z mini-bossów w grze - oznacza to, iż nie jest on wymagany do tego, by pchnąć grę dalej, czy to pod względem fabularnym, czy po prostu by odblokować dostęp do kolejnych starć z bossami. Nie da się go znaleźć w z góry ustalonym miejscu, jednak w ciągu kilkudziesięciu godzin, jakie spędzisz z grą, by rozwinąć drużynę odpowiednią do podjęcia się zadań w Najmroczniejszym Lochu (Darkest Dungeon) spotkasz go niejednokrotnie.
By się pojawił, gracz musi mieć zapełniony ekwipunek w więcej niż 65% - oznacza to, że posiadając 11 przedmiotów w ekwipunku (niezależnie od ich ilości - trzeba mieć po prostu 11 "kupek") każdy przebyty korytarz ma 5% szansy na to, iż boss się pojawi. Można to rzecz jasna wykorzystać do własnych celów (by wróg pojawił się, jak jesteśmy na to gotowi, bądź by za wszelką cenę go uniknąć). Jeśli chcesz za wszelką cenę go wywabić, miej posiadają ilość przedmiotów w ekwipunku i biegaj po prostu pomiędzy kolejnymi pomieszczeniami (nawet, jeśli już zostały odwiedzone - boss prędzej czy później się pojawi).
Pierwszy atak bossa zawsze jest ten sam - rozpocznie on swoje natarcie od wykorzystania zdolności Collect Call. Po jej aktywacji na polu walki pojawią się 3 głowy poległych bohaterów. Gra wybiera spośród Kapłanki, Zbrojmistrza, lub Oprycha. Dobór jest rzecz jasna losowy. Oprócz walki z bossem trzeba więc uporać się także z jego sługusami (co zostało opisane niżej).
Ataki bossa
Nazwa | Wym. miejsce | Cele | Celność | Efekt |
Collect Call | 1 bądź 2 miejsce szeregu | 1, 2 lub 3 miejsce własnego szeregu (przywołanie) | 100% | Przywołanie do 3 losowych głów bohaterów (Kapłan, Zbrojmistrz, Oprych) |
Show Collection | 2, 3 lub 4 miejsce szeregu | 1 lub 2 miejsce szeregu gracza | 102,5% / 110% / 122,5% | 1-2 obrażeń Zwiększenie stresu o 10 punktów |
Life Steal | 3 lub 4 miejsce szeregu | 2, 3 lub 4 miejsce szeregu gracza | 102,5% / 110% / 122,5% | 5-10 obrażeń, które następnie leczą wroga |
Powyższa tabela przedstawia wszystkie dostępne dla bossa ataki.
Statystyki bossa
Rodzaj | The Collector | The Collector | The Collector |
Zdrowie | 70 | 105 | 144 |
Unik | 0 | 10% | 23% |
Ochrona | 0% | 0% | 0% |
Szybkość | 5 | 6 | 7 |
Odp. na ogłuszenie | 50% | 70% | 95% |
Odp. na zarazę | 20% | 40% | 65% |
Odp. na krwawienie | 20% | 40% | 65% |
Odp. na osłabienie | 20% | 40% | 65% |
Odp. na przesunięcie | 25% | 45% | 70% |
Tabela znajdująca się powyżej przedstawia z kolei statystyki bossa w trzech wariantach trudności.
Jak pokonać bossa

Walka z bossem jest dość specyficzna, gdyż trzeba także zająć się jego przywołanymi głowami. Cała trójka stosuje w sumie jeden (a w przypadku kapłanki dwa) atak, a wygląda to tak:
- Zbrojmistrz będzie starał się osłonić bossa, przez co użyje na nim zdolności Obrońca. Od tego momentu będzie przyjmował na siebie zmniejszone (o wartość procentową) obrażenia, które normalnie kierowane były na bossa. By rozbić tą umiejętność wystarczy po prostu ogłuszyć zbrojmistrza, przez co efekt minie - jednak w kolejnej turze znów będzie on chciał ją aktywować. Sam nie stanowi żadnego zagrożenia
- Kapłanka - wykorzystuje w głównej mierze dość przeciętne (biorąc pod uwagę twoje obrażenia) leczenia, które przywrócą część punktów zdrowia wrogowi. Nie ma się co tym nadmiernie przejmować, gdyż twoje obrażenia powinny bez problemu kilkukrotnie przewyższyć te uzdrowienia. Od czasu do czasu rzuci też zaklęcie wzmacniające. Podobnie jak zbrojmistrz, w pojedynkę stanowi zerowe zagrożenie.
- Oprych - jest to najgroźniejszy przeciwnik podczas całego starcia. Jego ataki potrafią zadać naprawdę olbrzymie obrażenia (szczególnie, jeśli wejdzie atak krytyczny - co często ma miejsce). Jeśli wróg przyzwie dwie takie głowy, będą w stanie zabić jednego członka twojej drużyny w ciągu jednej tury.
Jak wynika z powyższej wyliczanki, podczas walki (prócz atakowania bossa rzecz jasna) trzeba olać kompletnie Kapłankę i Zbrojmistrza (pamiętaj tylko, by rozbijać jego obronę na bossie) i jak najszybciej zabić Oprycha (bądź Oprychów, jeśli masz akurat pecha i pojawiło się ich kilku). Za każdym razem, gdy z pola walki zniknie dwójka głów (a boss zajmie 1 lub 2 pozycję), wykorzysta on ponownie zdolność Collect Call.
Można w ten sposób doprowadzić do sytuacji, że na polu walki znajdują się same głowy Kapłanek / Zbrojmistrzów, przez co zadawane przez wrogów obrażenia spadną prawie do zera. Jest to też w sumie najlepsza taktyka, gdyż nie trzeba będzie zawracać sobie głowy potężnymi atakami Oprychów.
Reszta ataków bossa nie jest zbyt groźna - jego Life Steal leczy jedynie mały ułamek zadawanych przez ciebie obrażeń, a Show Collection nakłada bardzo małą ilość stresu. Staraj się sukcesywnie pozbywać głów Oprychów, rozbijać osłony Zbrojmistrzów i ciągle zadawać obrażenia bossowi. Skutecznymi atakami na Collectora są te, które nakładają efekt krwawienia, lub zatrucia - boss posiada bardzo niskie odporności, przez co łatwo jest je nałożyć, co zniweluje jakiekolwiek umiejętności uzdrawiające wrogów. Warto jest też dość często korzystać ze zdolności ogłuszającej, na którą wróg również jest dość podatny - przydaje się to przede wszystkim w pierwszej turze, co opóźni przywołanie przez niego głów i pozwoli zadać sporo obrażeń.
Ciężko doradzić dobrą drużynę do walki z tym bossem, gdyż "wpadnięcie" na niego jest na ogół dość losowe, jednak warto pamiętać o kilku rzeczach, takich jak:
- Zadbaj o to, by w drużynie była przynajmniej jedna postać ze zdolnością ogłuszenia, którą będziesz w stanie trafić 1, 2 lub 3 szereg wroga - przyda się to do ogłuszenia bossa w pierwszej turze, bądź do rozbicia osłony Zbrojmistrza.
- Nie podejmuj walki z bossem przy pomocy drużyny nastawionej na zadawanie obrażeń rozłożonych w czasie - kluczem jest jak najszybsza eliminacja Oprychów do czego wymagane są duże obrażenia. Doskonałym wyborem będzie własny Oprych (szczególnie ze zdolnością Strzał z Bliska), Awanturniczka, czy Łowca Nagród.
- Nie ignoruj Oprychów! Jedna tura nieuwagi może kosztować cię utratę cennego bohatera - ich obrażenia potrafią przebić nawet 30 punktów przy jednym tylko ataku.
- Nie trać czasu na odnawianie stresu, gdy żyje Collector. Zajmij się w pierwszej kolejności bossem i Oprychami, gdyż ilość stresu "nabywana" podczas walki jest niewielka.
Po ubiciu bossa warto zostawić sobie "na deser" Kapłanki / Zbrojmistrzów - nie są w stanie w żaden sposób zranić bohatera, przez co można wykorzystać ten czas na regenerację zdrowia, lub obniżenie poziomu stresu. Pamiętaj tylko, by na polu walki był więcej niż 1 wróg - w innym wypadku co kilka tur otrzymasz obrażenia od stresu dla całej drużyny.
- Darkest Dungeon - poradnik do gry
- Darkest Dungeon: Poradnik do gry
- Darkest Dungeon: Bossowie
- Darkest Dungeon: Lista bossów w Darkest Dungeon
- Darkest Dungeon: Jak pokonać bossa Brigand Pounder?
- Darkest Dungeon: Jak pokonać bossa Prophet?
- Darkest Dungeon: Jak pokonać bossa Flesh?
- Darkest Dungeon: Jak pokonać bossa Siren?
- Darkest Dungeon: Jak pokonać bossa Drowned Crew?
- Darkest Dungeon: Jak pokonać bossa Necromancer?
- Darkest Dungeon: Jak pokonać bossa Swine?
- Darkest Dungeon: Jak pokonać bossa Hag?
- Darkest Dungeon: Jak pokonać bossa Shambler?
- Darkest Dungeon: Jak pokonać bossa Collector?
- Darkest Dungeon: Jak pokonać bossa Pieniacz (Shrieker)?
- Darkest Dungeon: Jak pokonać bossa Bandyta Vvulf (Brigand Vvulf)?
- Darkest Dungeon: Bossowie
- Darkest Dungeon: Poradnik do gry
Komentarze czytelników
Proszę czy da sie i jak zobaczyć ile zadają biegłości przeciwników i jak działają? wydaje mi sie ze kiedys sie dało a teraz jak próbuję to nie mogę zjechać na biegłości bo znikają zanim zdążę
Kiedy dodacie The Color of Madness w wersji pdf do pobrania ? Macie w planach aktualizowanie poradnika ? Bo zasugerowałem się że jest w poradniku kupiłem premium a tu dupa.
Jeżeli pojawi się w przyszłości aktualizacja poradnika, umieścicie polskie nazwy nawyków ? Przykładowo "Syndrom Oszusta" kompletnie nie wiem jakie ma działanie i nie jestem pewien czy został opisany.
Kiedy zostanie opisana Tarczowniczka i Muszkieter?
Z ostatnim dodatkiem doszlo wydarzenie w ktorym za 30 odlamkow mozna kupic "skuteczna miksture", ktora leczy kazdego bohatera w druynie z wszystkich chorob, w tym z karmazynowej klatwy. Do tego fanatyk tez dropi mistury leczace karmazynowa klatwe.
Działanie niektóry umiejętności zostały zmienione np.skok w cień,opór,powaga.przydałoby by się to zaktualizować
czy na dziedzińcu występują zasadzki?
Hej, mam szybkie pytanko, jak to jest z notatkami, które znajduje się w grze:
1) dostaje się za nie kasę?
2) warto je zbierać (każda strona zabiera po jednym miejscu w ekwipunku)?
3) coś się za nie dostaje?
Dzisiaj spotkałem Curio, którego nie ma w poradniku, dam link do screena z nim, zaś zastanawiam się czemu go tu nie ma? jakiś super rzadki? a może nowe curio? i jakie są jego możliwości?
https://scr.hu/OD475L
Za krew dał mi 3 losowe błyskotki(to co się zakłada na bochaterów)
a i czy w poradniku jest gdzieś lista z quirkami, błyskotkami itd od shriekera?
Chyba nigdy się nie dowiem czy coś jeszcze robi ten ksantypa
Sprawdź na: https://darkestdungeon.gamepedia.com/Curio
W angielskiej wersji nazywa się: Wizened Shrew /Pomarszczona Jędza/ - to ta pozycja bez obrazka. Prawdopodobnie rzeczywiście jest bardzo rzadki skoro nie zamieścili fotki.
A Wersja do pobrania dalej nie zaktualizowana do końca, nie ma w niej np antykwariuszki :/ Oraz Rekomendowane błyskotki nie posiadają niektórych klas
Z tego co patrze(na stronie gdzie jest ta aktualniejsza wersja), nadal w listach quirków nie ma np quirków od Shrieker'a, tak jak pisałem rekomendowanych błyskotek dla wielu klas, i kilku innych rzeczy, dobrze by było je zobaczyć gdyż jak później się wybiera się postacie do walki z krukiem można pójść z nadzieją na konkretne quirki co da nam możliwość zrobienia wyjątkowo mocnej postaci.
Korzystałem z tego poradnika na początku - kawał dobrej roboty. Teraz jednak korzystam z Official DD Wiki na gamepedia.com, ponieważ mają tam lepsze informacje dotyczące curiosów i quirków. W tabeli curiosów jest informacja do jakiej kategorii należy curio, oraz to samo przy negatywnych quirkach - jaką kategorię aktywuje bohater /w tym poradniku też jest przy większości/ i jaka jest na to procentowa szansa /tego nie ma/. Dzięki temu wiem np.że mogę spokojnie zabrać ablutomana do lasu bez ryzyka utraty skarbów, żarłoka do ruin itp. Wychwyciłem też różnicę - w poradniku dacnomania związana jest z curio typu "body", natomiast w wikii z typem "torture" nie miałem okazji sprawdzić kto ma rację. Ponadto guilty conscience /poczucie winy/ nieopisane po polsku związane jest z curios typu worship /wiara/ - 35% szansy aktywacji.
Dużo już nie brakuje w poradniku do bycia w całości :P
Wszystkie rozdziały do DLC zostały już opublikowane. W najbliższym, niesprecyzowanym jeszcze dokładnie czasie (:P) pojawią się brakujące rozdziały z podstawki.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
