Darkest Dungeon: Zbrojny (Man-at-Arms) - Klasy bohaterów
Aktualizacja:
Zbrojny / Man-at-Arms

Zbrojny to postać, która najbardziej pasuje do roli typowego tanka, wymieszanego nieco z klasą wspierającą. Większość jego zdolności pozwala albo na ochronę towarzyszy, lub zwiększenie ich statystyk, albo na osłabienie lub rozbicie szeregów wroga. Wysoki współczynnik punktów zdrowia i uników okupuje jednak dość przeciętnymi obrażeniami, kiepską szybkością i średnimi odpornościami.
Zbrojny posiada jedną z dwóch (obok zdolności Łowczego) zdolność zwaną Obrońca. Po wskazaniu sojuszniczego celu pozwala mu ona na ochronienie go, przez co wszystkie ataki skierowane na tamtą postać są przenoszone na zbrojnego. Dodatkowo, na czas działania zdolności otrzymuje on sporą premię do ochrony, przez co przyjmuje znacznie mniej obrażeń. Nadaje się to wyśmienicie do ochrony mniej odpornych celów, a także w połączeniu ze zdolnością, Kara Boska.
Kara Boska pozwala mu zaatakować cel, zadając nieznaczne obrażenia, jednak nakładając przy tym na siebie znacznik (Marked) i aktywując zdolność pasywną Riposta. Każdy wróg, który go zaatakuje zostanie przez niego kontratakowany - w połączeniu z opisanym wyżej Obrońcą, może to sprawić, iż Zbrojny zaatakuje w ciągu jednej tury nawet kilkukrotnie. Trzeba jednak uważać, by nie ściągnąć na niego zbyt dużej uwagi, szczególnie od wrogów nakładających stres.
Kolejną wartą uwagi zdolnością jest Forteca, która ogłusza i odrzuca wskazany cel i przesuwa Zbrojnego o jedno miejsce - przydatne do walki z groźnymi przeciwnikami, jak i wtedy, gdy twoja drużyna zostanie przemieszana. Dwie kolejne zdolności, Rozkaz i Wzmocnienie pozwalają mu zwiększyć Celność, oraz Szybkość i Uniki całej drużyny, co jest nieocenione podczas starć z niektórymi przeciwnikami, szczególnie gdy połączy się je z Wrzaskiem, który zmniejsza Szybkość i Uniki całej wrogiej drużyny.
Zbrojny sprawdza się na dwóch pierwszych pozycjach w drużynie, skąd może aktywować wszystkie zdolności. Można również, przy użyciu odpowiednich błyskotek (Trinket) trzymać go na ostatnim miejscu, gdzie sprawdza się jako klasa wspierająca, wzmacniająca sojuszników i osłabiająca wrogów. Wspomniana błyskotka to Tarcza Strażnika, podnosząca jego ochronę, uniki i otrzymywane leczenie, gdy jest na 4 pozycji
Statystyki
Poziom | Zdrowie | Unik | Ochrona | Szybkość | Celność | Krytyk | Obrażenia |
1 | 31 | 5 | 0 | 3 | +0 | 3,7% | 5-10 |
2 | 38 | 10,5 | 0 | 3 | +0 | 4,2% | 6-12 |
3 | 45 | 15 | 0 | 4 | +0 | 4,7% | 7-13 |
4 | 52 | 20 | 0 | 4 | +0 | 5,2% | 7-15 |
5 | 59 | 25 | 0 | 5 | +0 | 5,7% | 8-16 |
Odporności
Ogłuszenie | Zaraza | Choroba | Cios Śm. | Przesunięcie | Krawienie | Osłabienie | Pułapka |
50% | 30% | 30% | 67% | 50% | 40% | 30% | 10% |
Porady do klasy:
- Najlepszą pozycją dla tej klasy jest pierwsza i druga od przodu, pozwalająca mu na korzystanie ze wszystkich zdolności
- Sprawdza się doskonale w roli tanka, który ściąga obrażenia z wybranego sojusznika na siebie.
- Kara Boska to potężna zdolność, dzięki której Zbrojny może wykonać nawet kilka ataków w jednej turze, jednak może to ściągnąć na niego zbyt dużo uwagi i szybko podnieść jego stres.
- Może on też być wykorzystywany z czwartego szeregu, gdzie będzie w stanie wzmacniać twoją drużynę i osłabiać wrogą. Efekty dodatkowo wzmacnia błyskotka (Trinket) Tarcza Strażnika, podnosząca jego ochronę, uniki i otrzymywane leczenie, gdy jest na 4 pozycji.
Zalety | Wady |
+ Doskonale spisuje się w roli tanka, zbierającego na siebie obrażenia innych + Może zwiększać skuteczność swojej drużyny i/lub osłabiać wrogą + Spisuje się dobrze na każdej pozycji + Kara Boska, z odpowiednimi błyskotkami i wzmocnieniami może rozwalić cała drużynę wroga w jedną turę + Potężne zdolności obozowe, wpływające na całą drużynę | - Przeciętne obrażenia i odporności - Nie jest zbyt samodzielny - nie ma możliwości wyleczenia ran czy stresu - Kara Boska może bardzo źle się skończyć - Nie może atakować 4 pozycji wroga |
Umiejętności bojowe
Nazwa | Ikona | Pozycja | Cele | Opis (kolejne poziomy) |
Natarcie | ![]() | ![]() |
| Rodzaj: wręcz CEL bazowa: 85 / 90 / 95 / 100 / 105 KRYT mod: 5 / 6 / 6 / 6 / 7% |
Forteca | ![]() | ![]() |
| Rodzaj: wręcz CEL bazowa: 90 / 90 / 95 / 100 / 105 KRYT mod: 5 / 6 / 6 / 6 / 7% OBR mod: -60 / -60 / -60 / -60 / -60% Ogłuszenie: (100 / 110 / 119 /129 /139% bazowe) Odrzuć: 1 pole w tył (100 / 110 / 119 /129 /139% bazowe) |
Wrzask | ![]() | ![]() |
| Rodzaj: dystansowy CEL bazowa: 90 / 95 / 100 / 105 / 110 OBR mod: -90 / -90 / -90 / -90 / -90% KRYT mod: 0 / 0 / 1 / 2 / 2% Na wroga: UNIK: -5 / -6 / -7 / -8 / -10 (100 / 110 / 119 / 129 / 139% bazowa) SZYBKOŚĆ: -5 / -5 / -6 / -6 / -7 (100 / 110 / 119 / 129 / 139% bazowa) |
Obrońca | ![]() | ![]() |
| Rodzaj: wzmocnienie Na siebie: zwiększenie OCHRONY o 25 / 30 / 35 / 40 / 45% Na sojusznika: ochrona sojusznika (przyjmuje za niego obrażenia) |
Kara Boska | ![]() | ![]() |
| Rodzaj: wręcz CEL bazowa: 85 / 90 / 95 / 100 / 105 OBR mod: -75 / -75 / -75 / -75 / -75% KRYT mod: 0 / 0 / 1 / 2 / 2% Na siebie: Oznaczenie (Marked) Aktywuje Ripostę Dodatkowe obrażenia przy Ripoście: +0 / +5 / +10 / +15 / +20% Dodatkowa celność przy Ripoście: +0 / +5 / +10 / +15 / +20 |
Rozkaz | ![]() | ![]() |
| Rodzaj: wzmocnienie Drużyna: Zwiększenie celności: +10 / +11 / +12 / +13 / +15 |
Wzmocnienie | ![]() | ![]() |
| Rodzaj: wzmocnienie Drużyna: Zwiększenie uników: +5 / +6 / +7 / +8 / +9 Zwiększenie szybkości: +2 / +3 / +3 / +4 / +5 |
Umiejętności obozowe
Nazwa | Ikona | Koszt czasu | Cel | Efekt |
Zachęta | ![]() | 2 | 1 towarzysz | Zmniejsza poziom stresu o 15 |
Opatrunek | ![]() | 2 | 1 towarzysz | Leczy 15% punktów zdrowia Hamuje krwawienie celu Usuwa truciznę (zarazę) celu |
Motywacja | ![]() | 2 | 1 towarzysz | +15% do odporności na stres |
Konserwacja | ![]() | 4 | Na siebie | +10% OCHRONY +15% OBRAŻEŃ |
Taktyka | ![]() | 4 | Na siebie | Na siebie: + 10 UNIK + 3% KRYT Na kompanów: + 10 UNIK + 3% KRYT |
Szkolenie | ![]() | 3 | 1 towarzysz | +4 UNIK +3 do szybkości |
Trening Bojowy | ![]() | 4 | Wszyscy kompani | +10% OBRAŻEŃ (75% szansy) +5% KRYT |
- Darkest Dungeon - poradnik do gry
- Darkest Dungeon: Poradnik do gry
- Darkest Dungeon: Klasy bohaterów
- Darkest Dungeon: Klasy bohaterów - wprowadzenie
- Darkest Dungeon: Statystyki bohaterów
- Darkest Dungeon: Łowca nagród (Bounty Hunter) - Klasy bohaterów
- Darkest Dungeon: Krzyżowiec (Crusader) - Klasy bohaterów
- Darkest Dungeon: Hiena cmentarna (Grave Robber) - Klasy bohaterów
- Darkest Dungeon: Awanturniczka (Hellion) - Klasy bohaterów
- Darkest Dungeon: Oprych (Highwayman) - Klasy bohaterów
- Darkest Dungeon: Arlekin (Jester) - Klasy bohaterów
- Darkest Dungeon: Trędowaty (Leper) - Klasy bohaterów
- Darkest Dungeon: Okultysta (Occultist) - Klasy bohaterów
- Darkest Dungeon: Badaczka zarazy (Plague Doctor) - Klasy bohaterów
- Darkest Dungeon: Kapłanka (Vestal) - Klasy bohaterów
- Darkest Dungeon: Wstręt (Abomination) - Klasy bohaterów
- Darkest Dungeon: Zbrojny (Man-at-Arms) - Klasy bohaterów
- Darkest Dungeon: Łowczy (Hound Master) - Klasy bohaterów
- Darkest Dungeon: Kuszniczka (Arbalest) - Klasy bohaterów
- Darkest Dungeon: Antykwariuszka (Antiquarian) - Klasy bohaterów
- Darkest Dungeon: Klasy bohaterów
- Darkest Dungeon: Poradnik do gry
Komentarze czytelników
Proszę czy da sie i jak zobaczyć ile zadają biegłości przeciwników i jak działają? wydaje mi sie ze kiedys sie dało a teraz jak próbuję to nie mogę zjechać na biegłości bo znikają zanim zdążę
Kiedy dodacie The Color of Madness w wersji pdf do pobrania ? Macie w planach aktualizowanie poradnika ? Bo zasugerowałem się że jest w poradniku kupiłem premium a tu dupa.
Jeżeli pojawi się w przyszłości aktualizacja poradnika, umieścicie polskie nazwy nawyków ? Przykładowo "Syndrom Oszusta" kompletnie nie wiem jakie ma działanie i nie jestem pewien czy został opisany.
Kiedy zostanie opisana Tarczowniczka i Muszkieter?
Z ostatnim dodatkiem doszlo wydarzenie w ktorym za 30 odlamkow mozna kupic "skuteczna miksture", ktora leczy kazdego bohatera w druynie z wszystkich chorob, w tym z karmazynowej klatwy. Do tego fanatyk tez dropi mistury leczace karmazynowa klatwe.
Działanie niektóry umiejętności zostały zmienione np.skok w cień,opór,powaga.przydałoby by się to zaktualizować
czy na dziedzińcu występują zasadzki?
Hej, mam szybkie pytanko, jak to jest z notatkami, które znajduje się w grze:
1) dostaje się za nie kasę?
2) warto je zbierać (każda strona zabiera po jednym miejscu w ekwipunku)?
3) coś się za nie dostaje?
Dzisiaj spotkałem Curio, którego nie ma w poradniku, dam link do screena z nim, zaś zastanawiam się czemu go tu nie ma? jakiś super rzadki? a może nowe curio? i jakie są jego możliwości?
https://scr.hu/OD475L
Za krew dał mi 3 losowe błyskotki(to co się zakłada na bochaterów)
a i czy w poradniku jest gdzieś lista z quirkami, błyskotkami itd od shriekera?
Chyba nigdy się nie dowiem czy coś jeszcze robi ten ksantypa
Sprawdź na: https://darkestdungeon.gamepedia.com/Curio
W angielskiej wersji nazywa się: Wizened Shrew /Pomarszczona Jędza/ - to ta pozycja bez obrazka. Prawdopodobnie rzeczywiście jest bardzo rzadki skoro nie zamieścili fotki.
A Wersja do pobrania dalej nie zaktualizowana do końca, nie ma w niej np antykwariuszki :/ Oraz Rekomendowane błyskotki nie posiadają niektórych klas
Z tego co patrze(na stronie gdzie jest ta aktualniejsza wersja), nadal w listach quirków nie ma np quirków od Shrieker'a, tak jak pisałem rekomendowanych błyskotek dla wielu klas, i kilku innych rzeczy, dobrze by było je zobaczyć gdyż jak później się wybiera się postacie do walki z krukiem można pójść z nadzieją na konkretne quirki co da nam możliwość zrobienia wyjątkowo mocnej postaci.
Korzystałem z tego poradnika na początku - kawał dobrej roboty. Teraz jednak korzystam z Official DD Wiki na gamepedia.com, ponieważ mają tam lepsze informacje dotyczące curiosów i quirków. W tabeli curiosów jest informacja do jakiej kategorii należy curio, oraz to samo przy negatywnych quirkach - jaką kategorię aktywuje bohater /w tym poradniku też jest przy większości/ i jaka jest na to procentowa szansa /tego nie ma/. Dzięki temu wiem np.że mogę spokojnie zabrać ablutomana do lasu bez ryzyka utraty skarbów, żarłoka do ruin itp. Wychwyciłem też różnicę - w poradniku dacnomania związana jest z curio typu "body", natomiast w wikii z typem "torture" nie miałem okazji sprawdzić kto ma rację. Ponadto guilty conscience /poczucie winy/ nieopisane po polsku związane jest z curios typu worship /wiara/ - 35% szansy aktywacji.
Dużo już nie brakuje w poradniku do bycia w całości :P
Wszystkie rozdziały do DLC zostały już opublikowane. W najbliższym, niesprecyzowanym jeszcze dokładnie czasie (:P) pojawią się brakujące rozdziały z podstawki.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.




























