Darkest Dungeon: Porady na start
Aktualizacja:
1. Twoi bohaterowie będą ginęli, dlatego warto się z tym pogodzić już na samym początku. Niektórzy z nich mogą przetrwać dziesiątki misji, a inni padną podczas pierwszej, pozornie łatwiej wyprawy, jednak większość z nich w końcu wyląduje na cmentarzu. Dbaj o swoich najlepszych ludzi, a na niepewne misje wysyłaj najmniej przydatnych, szalonych i słabych.
2. Pierwszym budynkiem, który powinieneś zacząć rozwijać już na początku gry, jest Stage Coach. To z niego napływa co tydzień świeża dostawa rekrutów, a potrzebujesz ich minimum 4, by móc rozpocząć misję. Nie warto jednak tracić nadmiernej ilości surowców - kilka pierwszych ulepszeń do ilości dostępnych w danym tygodniu bohaterów wystarczy, jednak warto jak najszybciej ulepszyć maksymalną ilość bohaterów w twojej drużynie do 25.
3. Pomijając początki, gdzie masz bardzo mały wybór bohaterów, staraj się nie rekrutować każdego dostępnego herosa. W pierwszej kolejności sprawdź, jakich klas i ról potrzebujesz, a w drugiej kolejności zwracaj uwagę na ich pozytywne i negatywne przypadłości (Quirks). Nie chcesz skończyć z wojownikiem walczącym na froncie, który posiada przypadłość obniżającą jego życie o 20%. Warto też zwrócić uwagę na zdolności, z którymi startują - każda dostępna od początku zdolność (której chcesz używać) to oszczędność 1000 sztuk złota.
4. Większość klas sprawdza się najlepiej w konkretnych rolach. Te role to: tank, damage dealer, healer oraz support. Zadaniem tanka jest osłanianie drużyny, przyjmowanie na siebie najcięższych obrażeń, gdy tylko to możliwe oraz kontrolowanie akcji przeciwników. Damage dealer (w skrócie DD), skupia się niemal wyłącznie na zadawaniu obrażeń i jak najszybszym zbijaniu życia oponentów. Healer odpowiada za utrzymywanie drużyny przy życiu przy pomocy umiejętności uzdrawiających i zdejmujących efekty statusu. Rola supporta jest odrobinę mniej konkretna i zazwyczaj łączy się częściowo z jedną z pozostałych, choć jego głównym zadaniem pozostaje wspieranie drużyny swoimi wzmocnieniami i mieszaniu w szykach przeciwnika. Oczywiście grać można w dowolnych ustawieniach i kombinacjach ról, choć tak zbalansowana drużyna może ułatwić rozgrywkę, szczególnie w początkowych misjach.
5. Zwracaj uwagę na poziom stresu swoich postaci. Jeśli podczas misji osiągnie on maksymalny poziom 100/200 i bohaterowie nabawią się negatywnych przypadłości, wyślij ich na terapię do Abbey lub Tavern. Sprawi to, że będą oni niedostępni w następnej misji, ale to i tak lepsze od szkód, które mogą wyrządzić Twojej drużynie w trakcie eksploracji podziemi.
6. Pieniądze na początku gry są bardzo ograniczone, dlatego nie wydawaj ich na co popadnie. Nie rozwijaj wszystkich dostępnych bohaterów, a raczej staraj się skupić na kilku wybranych do każdej roli. Podobnie ma się sprawa z ich przypadłościami. Na leczenie do Sanitarium wysyłaj jedynie najcenniejszych członków swojego zespołu, którzy mają najmniejszą szansę na zgon w następnej misji. Jeśli chodzi o zaopatrzenie na misję, to zależy od jej długości - szczegóły poznasz w rozdziale "Proviant" i "Lokacje".
7. W pierwszej kolejności powinieneś rozwinąć Stage Coach, by mieć miejsce na ok. 13-16 bohaterów. Blacksmith można spokojnie zignorować przez pierwsze kilka tygodni, gdyż nie będziesz w stanie ulepszyć broni / pancerza bohaterów powyżej 1 poziomu zanim nie osiągną oni przynajmniej 2 poziomu doświadczenia. Warto zrobić 3 pierwsze ulepszenia dla każdego "drzewka" w Tavern i Abbey, by odblokować 2 miejsce do zmniejszania stresu, a także przynajmniej 2 ulepszenia w "3 drzewku" w Sanitarium.
8. Najwięcej obrażeń ze strony wrogiej drużyny pochodzi z 3 i 4 rzędu - tyczy się to zarówno normalnych obrażeń, jak i przede wszystkim obrażeń od stresu. Na tych pozycjach na ogół znajdują się także wrogowie oznaczający twoich bohaterów, a także ci o najwyższej szybkości. Warto zająć się nimi w pierwszej kolejności, zabijając ich, ogłuszając, bądź wyciągając przed szereg - wrogowie ci często nie mogą korzystać ze swoich najmocniejszych zdolności w 1 i 2 szeregu.
9. Zanim wyślesz drużynę na misję, sprawdź jaki cel jest do wykonania (zwiedzenie 90% pomieszczeń, znalezienie artefaktów, walka z bossem, itp.). Odpowiednie przygotowanie do misji to połowa sukcesu. Jeśli nie wiesz, którzy bohaterowie (i w jakich kombinacjach) nadają się do danego typu misji, zajrzyj do rozdziału "Lokacje" i "Rekomendowane składy drużyny".
10. Postaraj się mieć w drużynie kogoś o dużej szansie na rozbrojenie pułapki (szansę na rozbrojenie sprawdzić możesz w rozdziale "Klasy Bohaterów"). Wpakowanie się w pułapkę na ogół kończ się potężnym zastrzykiem stresu (sięgającym nawet 20 punktów) i sporą ilością obrażeń, obrażeń rozłożonych w czasie, bądź bardzo uciążliwym osłabieniem.
11. Warto wyposażyć się w przedmiot, który zwiększa szansę na rozpoznanie (scouting). Dobrym pomysłem jest wzięcie do drużyny Hieny Cmentarnej (Grave Digger) - postać ta ma większą szansę na rozpoznanie, a także posiada zdolność obozową, która daje jeszcze większą szansę na skuteczne rozpoznanie.
12. Nie ignoruj potęgi rozpoznania terenu! Dzięki temu możesz znaleźć potencjalnych wrogów (uniemożliwiając im przy tym zaskoczenie twojej drużyny i zwiększając szansę na to, że twoi bohaterowie ich zaskoczą, zyskując darmową turę). Dodatkowo, pozwala to na wykrycie pułapki, przedmiotów do zadań, czy sekretnych pomieszczeń.
13. Zawsze sprawdzaj Curio przed ich aktywacją i nigdy nie ryzykuj! Aktywacja niektórych Curio bez odpowiednich przedmiotów może się bardzo źle skończyć (choroba, +100 stresu, itp.), dlatego zawsze sprawdzaj ich rodzaj przed interakcją - zajrzyj do rozdziału "Curio", by zapoznać się z ich rodzajami.
14. Walki z bossami są zawsze w najdalszych zakątkach podziemi. Zawsze policz dostępne pomieszczenia i jeśli chcesz udać się wprost do bossa skieruj się tam, gdzie kolejnych pomieszczeń jest najwięcej.
15. Nigdy, przenigdy nie bierz na misję postaci z wysoką (ponad 70 punktów) ilością stresu. Jedna niekorzystnie rozegrana walka i wpadnięcie w pułapkę może przebić stres powyżej 100 punktów, powodując bardzo nieprzyjemne skutki (przypadłości).
16. Jeśli nie jesteś stuprocentowo pewny, że dasz radę wyczyścić podziemie ze wszystkich wrogów zanim ci zdążą zadać obrażenia, zawsze bierz ze sobą postać leczącą (Vestal, Occultist). Nie warto jest ryzykować, szczególnie w przypadku rozwiniętych postaci.
17. Zawsze miej w drużynie kogoś, kto jest w stanie zregenerować stres drużyny (Łowczy, Arlekin). Stres to najgroźniejsza rzecz w grze, którą zawsze trzeba monitorować. Odrobinę stresu zawsze wyleczyć mogą trafienia krytyczne, lecz zawsze warto mieć postać odpowiedzialną za jego regenerację.
18. Nigdy, przenigdy nie wyruszaj na misję bez jedzenia, szczególnie na dłuższe wyprawy. Za każdym razem, gdy pojawi się komunikat o żywieniu drużyny, brak żywności zakończy się otrzymaniem obrażeń w wysokości ok. 20% maksymalnych punktów zdrowia i ok. 20 punktów stresu, dla każdego członka drużyny. Nie warto oszczędzać na jedzeniu.
19. Na początku gry nie warto nadmiernie inwestować w nowych rekrutów. Jeśli któraś postać na 1 poziomie wróci ze sporą ilością negatywnych nawyków, chorobą, bądź bardzo wysoką ilością stresu, warto jest usunąć taką postać i wziąć nową na jej miejsce - zaoszczędzisz na tym dużo złota.
20. Jeśli bohaterowi trafi się jakiś bardzo pożądany nawyk (szczegóły w rozdziale "Nawyki (Quirk)"), warto jest go "zablokować". Udaj się w tym celu do Sanitarium (Lazaret), wybierz bohatera, wrzuć go do skrzydła medycznego, a następnie zaznacz wybrany przez siebie pozytywny nawyk i zatwierdź wybór "ptaszkiem". Możesz zablokować do 3 pozytywnych nawyków - pamiętaj, że nie da się tego cofnąć!
21. Pamiętaj, że można jednocześnie usuwać negatywny nawyk i zapisywać dodatni - wystarczy tylko wybrać po jednym z nich po umieszczeniu bohatera w skrzydle medycznym w Lazarecie. Możesz na tym zaoszczędzić bardzo dużo czasu.
22. Warto w miarę wcześnie wykonać ulepszenia zmniejszające koszty ulepszeń broni / pancerzy i zdolności, u Kowala i w Gildii. Dwa pierwsze ulepszenia to niewielki koszt przedmiotów dziedzictwa, lecz oszczędność 20% złota na każdym ulepszeniu - co oznacza, że co piąte ulepszenie masz za darmo.
Komentarze czytelników
Proszę czy da sie i jak zobaczyć ile zadają biegłości przeciwników i jak działają? wydaje mi sie ze kiedys sie dało a teraz jak próbuję to nie mogę zjechać na biegłości bo znikają zanim zdążę
Kiedy dodacie The Color of Madness w wersji pdf do pobrania ? Macie w planach aktualizowanie poradnika ? Bo zasugerowałem się że jest w poradniku kupiłem premium a tu dupa.
Jeżeli pojawi się w przyszłości aktualizacja poradnika, umieścicie polskie nazwy nawyków ? Przykładowo "Syndrom Oszusta" kompletnie nie wiem jakie ma działanie i nie jestem pewien czy został opisany.
Kiedy zostanie opisana Tarczowniczka i Muszkieter?
Z ostatnim dodatkiem doszlo wydarzenie w ktorym za 30 odlamkow mozna kupic "skuteczna miksture", ktora leczy kazdego bohatera w druynie z wszystkich chorob, w tym z karmazynowej klatwy. Do tego fanatyk tez dropi mistury leczace karmazynowa klatwe.
Działanie niektóry umiejętności zostały zmienione np.skok w cień,opór,powaga.przydałoby by się to zaktualizować
czy na dziedzińcu występują zasadzki?
Hej, mam szybkie pytanko, jak to jest z notatkami, które znajduje się w grze:
1) dostaje się za nie kasę?
2) warto je zbierać (każda strona zabiera po jednym miejscu w ekwipunku)?
3) coś się za nie dostaje?
Dzisiaj spotkałem Curio, którego nie ma w poradniku, dam link do screena z nim, zaś zastanawiam się czemu go tu nie ma? jakiś super rzadki? a może nowe curio? i jakie są jego możliwości?
https://scr.hu/OD475L
Za krew dał mi 3 losowe błyskotki(to co się zakłada na bochaterów)
a i czy w poradniku jest gdzieś lista z quirkami, błyskotkami itd od shriekera?
Chyba nigdy się nie dowiem czy coś jeszcze robi ten ksantypa
Sprawdź na: https://darkestdungeon.gamepedia.com/Curio
W angielskiej wersji nazywa się: Wizened Shrew /Pomarszczona Jędza/ - to ta pozycja bez obrazka. Prawdopodobnie rzeczywiście jest bardzo rzadki skoro nie zamieścili fotki.
A Wersja do pobrania dalej nie zaktualizowana do końca, nie ma w niej np antykwariuszki :/ Oraz Rekomendowane błyskotki nie posiadają niektórych klas
Z tego co patrze(na stronie gdzie jest ta aktualniejsza wersja), nadal w listach quirków nie ma np quirków od Shrieker'a, tak jak pisałem rekomendowanych błyskotek dla wielu klas, i kilku innych rzeczy, dobrze by było je zobaczyć gdyż jak później się wybiera się postacie do walki z krukiem można pójść z nadzieją na konkretne quirki co da nam możliwość zrobienia wyjątkowo mocnej postaci.
Korzystałem z tego poradnika na początku - kawał dobrej roboty. Teraz jednak korzystam z Official DD Wiki na gamepedia.com, ponieważ mają tam lepsze informacje dotyczące curiosów i quirków. W tabeli curiosów jest informacja do jakiej kategorii należy curio, oraz to samo przy negatywnych quirkach - jaką kategorię aktywuje bohater /w tym poradniku też jest przy większości/ i jaka jest na to procentowa szansa /tego nie ma/. Dzięki temu wiem np.że mogę spokojnie zabrać ablutomana do lasu bez ryzyka utraty skarbów, żarłoka do ruin itp. Wychwyciłem też różnicę - w poradniku dacnomania związana jest z curio typu "body", natomiast w wikii z typem "torture" nie miałem okazji sprawdzić kto ma rację. Ponadto guilty conscience /poczucie winy/ nieopisane po polsku związane jest z curios typu worship /wiara/ - 35% szansy aktywacji.
Dużo już nie brakuje w poradniku do bycia w całości :P
Wszystkie rozdziały do DLC zostały już opublikowane. W najbliższym, niesprecyzowanym jeszcze dokładnie czasie (:P) pojawią się brakujące rozdziały z podstawki.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
