Darkest Dungeon: Stres
Aktualizacja:

Stres stanowi jedną z najistotniejszych mechanik w grze i wokół niego obraca się główny koncept Darkest Dunegon. Poziom stresu, w przeciwieństwie do poziomu życia, zaczyna się u wszystkich postaci na 0 i wzrasta z czasem, gdy drużyna przemieszcza się po podziemiach.
Poziom ten mierzony jest w skali od 0 do 200, a jego efekty na postać pojawiają się w dwóch momentach - gdy postać przebije 100 punktów stresu i gdy dojdzie do 200. W pierwszym przypadku postać otrzyma losową przypadłość (na ogół negatywną, lecz da się zwiększyć szansę na pozytywną przypadłość, cnotę, za pomocą przedmiotów), która znacząco wpłynie na dalszy przebieg misji. Negatywna przypadłość doda sporą ilość obrażeń od stresu dla całej drużyny, a także negatywnie wpłynie na samą postać - może ona mieć obniżone statystyki, nie będzie chciała wykonywać poleceń, będzie otrzymywać obrażenia, czy nie będzie czerpać korzyści z obozowania.
W przypadku wystąpienia pozytywnej przypadłości (cnoty), postać może otrzymać potężnego kopa do zadawanych obrażeń, zmniejszy się jej poziom stresu (i często poziom całej drużyny), może wyleczyć część swoich ran, albo wzmocnić całą drużynę. Dodatkowo, postać do końca trwania misji będzie odporna na atak serca.
Gdy poziom stresu dobije do 200 punktów, postać będzie miała atak serca, który momentalnie ją zabije, powodując spory wzrost stresu u reszty drużyny. Co najgorsze, jeden atak serca może pociągnąć za sobą kolejne, u innych postaci - dlatego nigdy nie wolno dopuścić do tego, by miał miejsce.
Poziom stresu bohaterów można zmniejszyć nieznacznie dzięki pewnym akcjom dokonywanym podczas przemieszczania się po podziemiach lub obniżyć go w znaczącym stopniu wysyłając członków drużyny na tygodniowy odpoczynek w tawernie (Tavern) lub opactwie (Abbey). Można też wyleczyć bohatera z negatywnej przypadłości podczas przebywania w podziemiach - wystarczy zbić poziom jego stresu do 0.
Przykładowe akcje zwiększające poziom stresu:
- Aktywowanie pułapek
- Otrzymanie krytycznych obrażeń w walce
- Specjalne ataki przeciwników
- Przemieszczanie się po podziemiach w ogóle, a także (dodatkowy stres) z niskim poziomem pochodni
- Otrzymanie śmiertelnego ciosu (i wejście w stan Death's Door)
- Cofanie się w korytarzu
- Aktywowanie pewnych obiektów w podziemiach
- Ucieczka z podziemi/Niepowodzenie misji
- Śmierć towarzysza
Przykładowe akcje zmniejszające poziom stresu:
- Spędzanie czasu w Tavern lub Abbey
- Aktywowanie pewnych obiektów w podziemiach
- Zadanie przeciwnikom krytycznych obrażeń
- Używanie odpowiednich umiejętności podczas obozowania
- Korzystanie z niektórych umiejętności w trakcie walki
- Rozbrajanie pułapek
Dodatek Crimson Court wprowadza także nową mechanikę związaną ze stresem. Niektórzy wrogowie będą teraz w stanie nałożyć nowy status, "Horror". Gdy tak się stanie, bohater będzie co turę otrzymywał określoną ilość stresu - działa to na tej samej zasadzie co krwawienie (Bleed) i zarazę (Blight). O ile efekt ten nie stanowi większego zagrożenia, gdy nałożony został jedynie raz, czynność może zostać powtórzona kilkukrotnie, bardzo szybko kumulując się do niebezpiecznej wartości, zadając nawet 15 punktów stresu co turę. Efekt może zostać "wyleczony" przy pomocy Laudanum, nowego typu prowiantu, który możesz kupić przed wyruszeniem na misję (bądź znaleźć już w podziemiach).
Komentarze czytelników
Proszę czy da sie i jak zobaczyć ile zadają biegłości przeciwników i jak działają? wydaje mi sie ze kiedys sie dało a teraz jak próbuję to nie mogę zjechać na biegłości bo znikają zanim zdążę
Kiedy dodacie The Color of Madness w wersji pdf do pobrania ? Macie w planach aktualizowanie poradnika ? Bo zasugerowałem się że jest w poradniku kupiłem premium a tu dupa.
Jeżeli pojawi się w przyszłości aktualizacja poradnika, umieścicie polskie nazwy nawyków ? Przykładowo "Syndrom Oszusta" kompletnie nie wiem jakie ma działanie i nie jestem pewien czy został opisany.
Kiedy zostanie opisana Tarczowniczka i Muszkieter?
Z ostatnim dodatkiem doszlo wydarzenie w ktorym za 30 odlamkow mozna kupic "skuteczna miksture", ktora leczy kazdego bohatera w druynie z wszystkich chorob, w tym z karmazynowej klatwy. Do tego fanatyk tez dropi mistury leczace karmazynowa klatwe.
Działanie niektóry umiejętności zostały zmienione np.skok w cień,opór,powaga.przydałoby by się to zaktualizować
czy na dziedzińcu występują zasadzki?
Hej, mam szybkie pytanko, jak to jest z notatkami, które znajduje się w grze:
1) dostaje się za nie kasę?
2) warto je zbierać (każda strona zabiera po jednym miejscu w ekwipunku)?
3) coś się za nie dostaje?
Dzisiaj spotkałem Curio, którego nie ma w poradniku, dam link do screena z nim, zaś zastanawiam się czemu go tu nie ma? jakiś super rzadki? a może nowe curio? i jakie są jego możliwości?
https://scr.hu/OD475L
Za krew dał mi 3 losowe błyskotki(to co się zakłada na bochaterów)
a i czy w poradniku jest gdzieś lista z quirkami, błyskotkami itd od shriekera?
Chyba nigdy się nie dowiem czy coś jeszcze robi ten ksantypa
Sprawdź na: https://darkestdungeon.gamepedia.com/Curio
W angielskiej wersji nazywa się: Wizened Shrew /Pomarszczona Jędza/ - to ta pozycja bez obrazka. Prawdopodobnie rzeczywiście jest bardzo rzadki skoro nie zamieścili fotki.
A Wersja do pobrania dalej nie zaktualizowana do końca, nie ma w niej np antykwariuszki :/ Oraz Rekomendowane błyskotki nie posiadają niektórych klas
Z tego co patrze(na stronie gdzie jest ta aktualniejsza wersja), nadal w listach quirków nie ma np quirków od Shrieker'a, tak jak pisałem rekomendowanych błyskotek dla wielu klas, i kilku innych rzeczy, dobrze by było je zobaczyć gdyż jak później się wybiera się postacie do walki z krukiem można pójść z nadzieją na konkretne quirki co da nam możliwość zrobienia wyjątkowo mocnej postaci.
Korzystałem z tego poradnika na początku - kawał dobrej roboty. Teraz jednak korzystam z Official DD Wiki na gamepedia.com, ponieważ mają tam lepsze informacje dotyczące curiosów i quirków. W tabeli curiosów jest informacja do jakiej kategorii należy curio, oraz to samo przy negatywnych quirkach - jaką kategorię aktywuje bohater /w tym poradniku też jest przy większości/ i jaka jest na to procentowa szansa /tego nie ma/. Dzięki temu wiem np.że mogę spokojnie zabrać ablutomana do lasu bez ryzyka utraty skarbów, żarłoka do ruin itp. Wychwyciłem też różnicę - w poradniku dacnomania związana jest z curio typu "body", natomiast w wikii z typem "torture" nie miałem okazji sprawdzić kto ma rację. Ponadto guilty conscience /poczucie winy/ nieopisane po polsku związane jest z curios typu worship /wiara/ - 35% szansy aktywacji.
Dużo już nie brakuje w poradniku do bycia w całości :P
Wszystkie rozdziały do DLC zostały już opublikowane. W najbliższym, niesprecyzowanym jeszcze dokładnie czasie (:P) pojawią się brakujące rozdziały z podstawki.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
