Darkest Dungeon: Poziom światła i jego wpływ na rozgrywkę
Aktualizacja:

Światło to jeden z ważniejszych mechanizmów w grze, który w bezpośredni sposób wpływa na przebieg misji. Od niego zależy szansa na przeprowadzenie rozpoznania (scouting), szansa na zaskoczenie wroga (czy drużyny gracza), ilość otrzymywanego stresu, ilość zadawanych przez wrogów obrażeń i ich celność, szansa na trafienia krytyczne postaci gracza, jak i szansa na zdobycie lepszych skarbów.
Poziom światła może przyjąć wartość od 0 do 100, a dzieli się na poszczególne progi:
Nazwa | Poziom światła | Wpływ |
Jaskrawe Światło / Radiant Light | Powyżej 76 | ++ Szansa na zwiad ++ Szansa na zaskoczenie potworów |
Przygaszone Światło / Dim Light | Od 51 do 75 | + Stres + Szansa na zwiad + Szansa na zaskoczenie potworów |
Cień / Shadowy | Od 26 do 50 | ++ Stres + Celność o obrażenia potworów + Szansa na zaskoczenie drużyny gracza + Szansa na lepszy łup + Szansa (+1%) na trafienie krytyczne postaci gracza |
Mrok / Dark | Od 1 do 25 | +++ Stres ++ Celność o obrażenia potworów ++ Szansa na zaskoczenie drużyny gracza ++ Szansa na lepszy łup ++ Szansa (+2%) na trafienie krytyczne postaci gracza |
Nieprzenikniona Czerń / Black as Pitch | 0 | ++++ Stres +++ Celność o obrażenia potworów +++ Szansa na zaskoczenie drużyny gracza +++ Szansa na lepszy łup +++ Szansa (+3%) na trafienie krytyczne postaci gracza |
Jak widać, wprost przekłada się to na rozgrywkę - wraz ze spadkiem poziomu oświetlenia, zwiększają się potencjalne profity gracza, w myśl zasady "high risk, high reward" (wysokie ryzyko, wysoka nagroda).
Na światło, prócz pochodni, wpływ mają także:
- Aktywacja niektórych Curio (szczegóły w rozdziale "Curio")
- Zdolności bohaterów / przeciwników - dwie ze zdolności Kapłanki, czy umiejętności Krzyżowca, Kuszniczki i Okultysty mogą powiększać lub zmniejszać poziom oświetlenia
- Obozowanie - po obozowaniu światło zostanie przywrócona do 100 punktów
- Spotkanie z Shamblerem - czy to za pomocą jego ołtarza, czy podczas losowego spotkania, poziom światła zostanie zawsze zmniejszony do 0
- Zasadzka po obozowaniu - poziom światła zostanie zmniejszony do 0 na czas trwania walki z przeciwnikami
Jeśli zamierzasz grać na najwyższym poziomie światła, warto wykorzystać zdolności Kapłanki (Oślepiająca Światłość i Oświecenie), Kuszniczki (Flara), czy Krzyżowca (Inspirujący Okrzyk), by podnieść poziom pochodni. Można dzięki temu zaoszczędzić sporo złota (zamiast kupować spory zapas pochodni na początku misji). Trzymaj się natomiast z daleka od zdolności Uścisk Otchłani Okultysty, który zmniejsza poziom pochodni.
Jeśli chcesz grać na najniższym poziomie światła, warto zainwestować w błyskotki / bohaterów (np. Hiena Cmentarna), które mają zwiększoną szansę na przeprowadzenie zwiadu - zmniejszysz w ten sposób szansę na to, że wrogowie zaskoczą twoją drużynę.
W zależności od poziomu światła warto zastosować też odmienne błyskotki. Są to:
- Świeca Antenata - daje bonusy za poziom światła powyżej 50
- Księżycowa Szata - premie poniżej 26 punktów poziomu światła
- Księżycowy Pierścień - podobniej jak wyżej, z tym że poniżej 25 punktów
- Szata Maskująca, Słoneczna Szata i Słoneczny Pierścień - premie powyżej 75 punktów
Pamiętaj też, iż nie warto stosować półśrodków - najlepiej grać albo na najwyższym poziomie światła (przez co gra jest bezpieczniejsza), bądź na najniższym (gdzie oferuje większe nagrody). Jeśli grasz na najwyższym poziomie światła, zawsze uzupełniaj go do maksimum przed wejściem do nowego pomieszczenia - zwiększy to szansę na przeprowadzenie rozpoznania.
Wraz z wprowadzeniem pierwszego dodatku, Crimson Court, do gry dodana została nowa lokacja - Dziedziniec (Courtyard). Gdy wkroczysz tam po raz pierwszy zauważysz, iż system światła działa tam zgoła inaczej - zawsze jest na maksymalnym poziomie (twoje postacie otrzymywać będą premię od przedmiotów, które dają profity gdy poziom światła przekracza 75 punktów), lecz nie będzie ono oferować żadnych typowych bonusów. Zamiast tego jedna z twoich postaci otrzymywać będzie 1 punkt stresu za pokonanie każdego segmentu korytarza, a cała drużyna będzie mieć nieznacznie zmniejszoną odporność na krwawienie. Z kolei wykorzystanie Pochodni nie zwiększy poziomu światła - zamiast tego zaoferuję premię do celności (+3 ACC) dla wszystkich postaci - efekt można skumulować wiele razy.
Komentarze czytelników
Proszę czy da sie i jak zobaczyć ile zadają biegłości przeciwników i jak działają? wydaje mi sie ze kiedys sie dało a teraz jak próbuję to nie mogę zjechać na biegłości bo znikają zanim zdążę
Kiedy dodacie The Color of Madness w wersji pdf do pobrania ? Macie w planach aktualizowanie poradnika ? Bo zasugerowałem się że jest w poradniku kupiłem premium a tu dupa.
Jeżeli pojawi się w przyszłości aktualizacja poradnika, umieścicie polskie nazwy nawyków ? Przykładowo "Syndrom Oszusta" kompletnie nie wiem jakie ma działanie i nie jestem pewien czy został opisany.
Kiedy zostanie opisana Tarczowniczka i Muszkieter?
Z ostatnim dodatkiem doszlo wydarzenie w ktorym za 30 odlamkow mozna kupic "skuteczna miksture", ktora leczy kazdego bohatera w druynie z wszystkich chorob, w tym z karmazynowej klatwy. Do tego fanatyk tez dropi mistury leczace karmazynowa klatwe.
Działanie niektóry umiejętności zostały zmienione np.skok w cień,opór,powaga.przydałoby by się to zaktualizować
czy na dziedzińcu występują zasadzki?
Hej, mam szybkie pytanko, jak to jest z notatkami, które znajduje się w grze:
1) dostaje się za nie kasę?
2) warto je zbierać (każda strona zabiera po jednym miejscu w ekwipunku)?
3) coś się za nie dostaje?
Dzisiaj spotkałem Curio, którego nie ma w poradniku, dam link do screena z nim, zaś zastanawiam się czemu go tu nie ma? jakiś super rzadki? a może nowe curio? i jakie są jego możliwości?
https://scr.hu/OD475L
Za krew dał mi 3 losowe błyskotki(to co się zakłada na bochaterów)
a i czy w poradniku jest gdzieś lista z quirkami, błyskotkami itd od shriekera?
Chyba nigdy się nie dowiem czy coś jeszcze robi ten ksantypa
Sprawdź na: https://darkestdungeon.gamepedia.com/Curio
W angielskiej wersji nazywa się: Wizened Shrew /Pomarszczona Jędza/ - to ta pozycja bez obrazka. Prawdopodobnie rzeczywiście jest bardzo rzadki skoro nie zamieścili fotki.
A Wersja do pobrania dalej nie zaktualizowana do końca, nie ma w niej np antykwariuszki :/ Oraz Rekomendowane błyskotki nie posiadają niektórych klas
Z tego co patrze(na stronie gdzie jest ta aktualniejsza wersja), nadal w listach quirków nie ma np quirków od Shrieker'a, tak jak pisałem rekomendowanych błyskotek dla wielu klas, i kilku innych rzeczy, dobrze by było je zobaczyć gdyż jak później się wybiera się postacie do walki z krukiem można pójść z nadzieją na konkretne quirki co da nam możliwość zrobienia wyjątkowo mocnej postaci.
Korzystałem z tego poradnika na początku - kawał dobrej roboty. Teraz jednak korzystam z Official DD Wiki na gamepedia.com, ponieważ mają tam lepsze informacje dotyczące curiosów i quirków. W tabeli curiosów jest informacja do jakiej kategorii należy curio, oraz to samo przy negatywnych quirkach - jaką kategorię aktywuje bohater /w tym poradniku też jest przy większości/ i jaka jest na to procentowa szansa /tego nie ma/. Dzięki temu wiem np.że mogę spokojnie zabrać ablutomana do lasu bez ryzyka utraty skarbów, żarłoka do ruin itp. Wychwyciłem też różnicę - w poradniku dacnomania związana jest z curio typu "body", natomiast w wikii z typem "torture" nie miałem okazji sprawdzić kto ma rację. Ponadto guilty conscience /poczucie winy/ nieopisane po polsku związane jest z curios typu worship /wiara/ - 35% szansy aktywacji.
Dużo już nie brakuje w poradniku do bycia w całości :P
Wszystkie rozdziały do DLC zostały już opublikowane. W najbliższym, niesprecyzowanym jeszcze dokładnie czasie (:P) pojawią się brakujące rozdziały z podstawki.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
