Trespasser – bez niego nie powstałoby wiele hitów. Najbardziej niedocenione gry z lat 90.

Dariusz Matusiak

Trespasser – bez niego nie powstałoby wiele hitów

  1. Data premiery: 31 października 1998
  2. Producent: DreamWorks Interactive
  3. Gatunek: strzelanina

Wspomniane przy The Neverhood studio Spielberga, DreamWorks Interactive, za wszelką cenę chciało zabłysnąć nietypowym, ambitnym projektem (co, niestety, przypłaciło rychłym przejęciem przez Electronic Arts). Trespassera można śmiało uznać za No Man’s Sky swoich czasów. To właśnie przed jego premierą rozpędzono jeden z największych pociągów hype’u lat 90. Gra miała skorzystać na popularności drugiej części filmu Park Jurajski i opowiadać osobną historię, dziejącą się po wydarzeniach oglądanych w kinie. Mieliśmy kompletnie zanurzyć się w świecie dinozaurów w „doomowym” trybie FPP z dużą swobodą rozgrywki. Tytuł ten był zapowiadany jako istna rewolucja w pecetowym graniu, która zmieni podejście do tworzenia gier.

Gdy w końcu po roku opóźnienia i ogromnym przekroczeniu zakładanego budżetu pozycja ta ukazała się na rynku – nadzieje prysły jak bańka mydlana. Gra była pełna bugów, fizyka przedmiotów kulała w każdym momencie, a najgorsze okazało się to, że płynnej animacji nie zapewniał nawet najdroższy możliwy sprzęt na rynku. I generalnie wszystkie zarzuty co do stanu Trespassera były jak najbardziej słuszne – zwykły gracz dostał naprawdę frustrujący, niemal niegrywalny produkt (ta tradycja znajduje do dziś wielu naśladowców!), ale nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło.

Ulepsz grę modem Trespasser CE.

Modyfikacja pełni rolę nieoficjalnej aktualizacji. Zapewnia większą kompatybilność ze współczesnymi pecetami, poprawia grafikę oraz ulepsza sterowanie.

  1. Trespasser CE - pobierz mod

Warto tu przypomnieć, jak ambitny był to projekt w tamtych czasach. Jego silnik był jednym z pierwszych, który potrafił generować duże otwarte przestrzenie wypełnione setkami drzew – wszystko oczywiście w 3D i pokryte teksturami. Jako pierwszy symulował fizykę opartą na zasadach mechaniki klasycznej i jako pierwszy wprowadził ragdolle. Sztuczna inteligencja całkowicie zarządzała zachowaniem i animacją dinozaurów – nic nie było predefiniowane, każdy ruch był następstwem wybranego zachowania. Oczywiście w swojej pierwszej wersji powodowało to przekomiczne błędy. Dużą wadą było też zastępowanie obiektów 3D dwuwymiarowymi sprite’ami, jeśli gracz był daleko, co powodowało ciągłe pop-upy, zwłaszcza drzew. Trespasser poległ przez zbyt wczesną premierę i trochę zbyt ambitne założenia jak na możliwości pecetów w 1998 roku.

Czy masz Pentium II? I czy posiadasz szybką kartę graficzną, wyposażoną co najmniej w 8 MB RAM-u i wykorzystującą możliwości szyny AGP? Słucham? Voodoo 2? Mam złą wiadomość – będzie skakać. Na komputerze wyposażonym w P200 MMX i Voodoo 2 ilość wyświetlanych klatek przy optymalnych ustawieniach wynosiła blisko trzy (gulp!). [...] z kartą RIVA TNT dało się grać w miarę sensownie. Czyżby Unreal przestał być wyznacznikiem, jeśli chodzi o wymagania sprzętowe dzisiejszych gier?

GamBeat – recenzja (Secret Service 12/98)

Ale to właśnie dzięki tej grze powstały później ponadczasowe hity. Umiejscowienie akcji na dużej otwartej przestrzeni zainspirowało projektantów poziomów Halo oraz twórców Far Crya. Sposób narracji wykorzystał Carmack w Doomie 3. Z kolei oparcie mechanik rozgrywki na złożonej fizyce obiektów mocno podziałało na wyobraźnię Gabe’a Newella, który właśnie Trespassera podaje jako bezpośrednią inspirację do stworzenia zaawansowanej fizyki w Half-Lifie 2. Dzięki tak odważnym projektom, jak m.in. Trespasser, gry mogą się rozwijać i iść naprzód, przełamując kolejne bariery. Niezwykła pozycja o dinozaurach może i była komercyjnym fiaskiem, ale przyczyniła się do rozwoju branży, a z czasem zyskała grupy oddanych fanów, które działają do dzisiaj i z dostępem do kodu źródłowego naprawiają wiele elementów tej produkcji.

  1. Więcej o grze Trespasser
The Neverhood

The Neverhood

PC

Data wydania: 25 kwietnia 1996

Informacje o Grze
8.9

Gracze

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

72

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Która gra z lat 90. jest Twoim zdaniem najlepsza?

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2022-07-17
12:20

Cobrasss Senator

Cobrasss

Brakuje mi tu Revenant,a
https://www.gry-online.pl/gry/revenant/z510a3

Choć nie grałem w niego zbyt długo to jednak podobało mi się od takiego Diablo że można było stosować comba i finishery które jak na tamte czasy robiły wrażenie.
Do tego motyw że wskrzeszony bohater nic nie pamięta i musi na nowo poznać techniki które znał za życia.

Ale niestety Diablo było bardziej popularne a tak premiera części drugiej tuż tuż.
Na całe szczęście Revenant jest możliwy do kupienia na GOGu więc można powrócić do tej gry po latach.

Komentarz: Cobrasss
2022-07-17
18:05

marcinho01 Pretorianin

marcinho01

Myślę, że lista gier, których brakuje w niniejszym artykule, jest długa i każdy mógłby wpisać swój nostalgiczny tytuł. Dobrym produktem z tej listy był tytuł Apostołowie: Święte Ziemie. Pierwsza część popularnych dziś Disciples, już dziś nieco zapomniana, ale gdzieś tam się pogrywało, coś było w tej grze magicznego. Była to dobra alternatywa dla serii Heroes of M&M.

Komentarz: marcinho01
2022-07-17
21:25

pawelx9 Chorąży

pawelx9

System Shock!

Komentarz: pawelx9
2022-07-24
11:45

Spajkerooooooo Legionista

z+jeby z gry on-line a gdzie jagged alliance 2?

Komentarz: Spajkerooooooo
2022-07-26
20:11

ArtGenerator Chorąży

Dodałbym do listy jeszcze cztery tytuły, jakkolwiek nie wszystkie z lat .90
Młodsi gracze o niektórych mogli usłyszeć, starsi najpewniej grywali już w tamtym czasie:

- Kingpin Life of Crime - pierwszy Postal powstał wcześniej ale to właśnie ta pozycja była dla mnie najbardziej kontrowersyjna)

- N.O.L.F 1 & 2 - James Bond w spódnicy czyli Cate Archer. Udany i niestety niedoceniony a przy tym zapomniany tytuł. Drugą część ograłem jedynie w wersji demonstracyjnej

- Pył (The Dust) - polski, klimatyczny FPS, którego nie ukończyłem. W pewnym momencie pojawiał się błąd wywalający do Windowsa

- Hostile Waters - niesamowity klimat, grywalność, dopracowane SI, przerywniki filmowe czy wymiana zdań między operatorami pojazdów (ta produkcja znalazła się w moim osobistym TOP10). Na minus dałbym ubogą oprawę graficzną i naciąganą fabułę poniekąd. Życzyłbym sobie zobaczyć przynajmniej remaster tej zapomnianej gry.

Na koniec być może warto wspomnieć świetne Legacy of Kain Soul Reaver 1 i 2 i mniej znane LoK Defiance. W Blood Omen 1 i 2 nie miałem okazji niestety zagrać.

Komentarz: ArtGenerator

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl