System Shock i Marathon – nowa jakość po Doomie. Najbardziej niedocenione gry z lat 90.

System Shock i Marathon – nowa jakość po Doomie

  1. Data premiery: 21 maja 1994 / 21 grudnia 1994
  2. Producent: Looking Glass Studios / Bungie
  3. Gatunek: przygodowa gra akcji / strzelanka

Początkowo chciałem zwrócić uwagę tylko na grę Marathon, ale obydwa tytuły łączy zaskakująco dużo elementów i zostały wydane w bardzo małym odstępie czasu. Nie ma więc mowy, by jeden inspirował się drugim bądź kopiował z niego rozwiązania. Niektórym może być trudno uwierzyć, że kultowy dziś System Shock, który czeka teraz na wydanie remake’u, w roku premiery nie był wielkim sukcesem sprzedażowym i nawet przyniósł twórcom straty. Marathon z kolei był dużym hitem Bungie przed erą Halo, lecz jako tytuł ekskluzywny na komputery Apple, nie miał szans zainteresować szerszej grupy odbiorców. A obie te produkcje w 1994 wyróżniały się tym, że wynosiły gry FPP na zupełnie nowy poziom. Zamiast prostej, brutalnej rzezi znanej z Dooma i jego licznych klonów oferowały wciągającą opowieść ze złożoną fabułą i o wiele bardziej rozbudowanymi mechanikami rozgrywki.

Zarówno Marathon, jak i System Shock były pionierami wprowadzającymi mechanikę swobodnego rozglądania się za pomocą myszki oraz funkcję patrzenia w górę i w dół, o czym Doom mógł tylko pomarzyć. Marathon dodawał do tego jeszcze wyświetlaną na bieżąco minimapę jako element interfejsu gry oraz wykrywacz ruchu oznaczający pozycje wrogów i sojuszników, co do dziś jest standardem w wielu strzelankach sieciowych. Wprowadził dwie sztuki broni jednocześnie w trybie dual wield, a multiplayer pozwalał na zabawę aż w osiem osób. Produkcje Bungie i Looking Glass proponowały podobne realia science fiction i kładły bardzo duży nacisk na fabułę, zamiast tylko na czystą akcję. Stopniowe poznawanie historii poprzez czytanie różnych komunikatów, logów i terminali było ściśle związane z progresem i niezbędne, by posuwać się naprzód. Później zaczęły to naśladować inne tytuły.

Pomimo słabszego startu System Shock doczekał się w końcu należytego uznania. A w przypadku Marathona warto pamiętać, że studio Bungie to nie tylko twórcy Halo i Destiny, ale także tego rewolucyjnego tytułu sprzed lat.

  1. Więcej o grze System Shock

Fanowskie remake’i serii Marathon.

Dzisiaj w trylogię Marathon najlepiej grać za pomocą fanowskich remake’ów. To w pełni darmowe i samodzielne produkcje, które mocno ulepszają grafikę i sterowanie.

  1. Marathon (Aleph One) - pobierz grę
  2. Marathon 2: Durandal (Aleph One) - pobierz grę
  3. Marathon Infinity (Aleph One) - pobierz grę
The Neverhood

The Neverhood

PC
Data wydania: 25 kwietnia 1996
The Neverhood - Encyklopedia Gier
8.9

Gracze

Wszystkie Oceny
Oceń

72

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Która gra z lat 90. jest Twoim zdaniem najlepsza?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl