Escape from Tarkov. Tego nie da ci Battlefield - FPS-y dla hardkorów

Dariusz Matusiak

Escape from Tarkov

  1. Producent: Battlestate Games
  2. Tryb rozgrywki: multiplayer / ograniczony single player
  3. Rok wydania: 2016 (zamknięta alfa), 2017 (zamknięta beta)
  4. Platforma: PC

Gdzie i jak walczymy?

Escape from Tarkov przenosi nas w realia fikcyjnego współczesnego konfliktu zbrojnego mającego miejsce gdzieś w Rosji. Kilka zróżnicowanych map trochę bardziej uderza w klimaty postapokaliptyczne, bo przychodzi nam tutaj zwiedzać opuszczone przez cywilów lokacje ze śladami panicznej ewakuacji i zakończonych dawno walk. Gra wyróżnia się na tle innych produkcji z tej listy zupełnie odmienną formą rozgrywki. Nie ma tu wielkich bitew – zamiast tego jest walka o przetrwanie w kameralnych warunkach zaledwie kilku, kilkunastu graczy w tzw. rajdach.

Naszym celem jest generalnie przedostanie się do jednego z wyjść z mapy, zbierając pod drodze różne fanty. Można szukać starć i konfrontacji z innymi, a można przejść mapę, nie spotykając żywej duszy. W Escape from Tarkov pojawia się to uczucie znane z survival horrorów, że znajdujemy się sami na ogromnym terenie, choć w rzeczywistości tak nie jest. Nigdy nie wiadomo, gdzie natkniemy się na przeciwnika – albo osobę, która zechce nam pomóc przetrwać (ale takie historie to ekstremalnie rzadkie przypadki).

Powtarzanie w nieskończoność tego samego schematu podczas rajdu urozmaicają w pewien sposób fetch questy, zlecane przez postacie poboczne w menu gry, oraz system progresu oparty na rozwoju naszej kryjówki i postaci. Zmiany w wyglądzie poszczególnych sekcji prywatnego bunkra są zauważalne, tak samo jak rozwijanie cech związanych z survivalem i obsługą broni w mechanice rodem z RPG. Trzeba się jednak liczyć z naprawdę sporym grindem, pogłębianym jeszcze przez wysoki poziom trudności.

Oprócz PvP w Tarkovie obecne są również boty – w tym niełatwi do pokonania bossowie. Można więc opcjonalnie włączyć tryb offline i poznawać mapę bez zagrożenia ze strony innych graczy, testując broń i mechaniki walki na sztucznej inteligencji. W trybie tym nie działa jednak system progresu ani zdobywanie nowego sprzętu. Warto też pamiętać, że tworzona od ponad 5 lat produkcja wciąż daleka jest od ukończenia i finalnej wizji autorów.

Jaki jest poziom hardcore’u?

Maksymalny z nastawieniem na survival i... własną odporność na stres. W Tarkovie nie ma bowiem żadnych zasad rozgrywki, oprócz prawa dżungli – wygrywa silniejszy lub sprytniejszy. Na rajdach spotkają się początkujący z weteranami, samotnicy z grupami. Campowanie wyjść czy ganking są tu na porządku dziennym jako jedne z cech rozgrywki. Na dodatek cały ekwipunek, jaki zabraliśmy na rajd, zwykle zostaje bezpowrotnie stracony, bo inni mogą go sobie przywłaszczyć, lootując nasze ciało. Tarkov wymaga więc wyrozumiałości, cierpliwości i przede wszystkim nieprzyzwyczajania się do posiadanego sprzętu. Uporanie się z własną psychiką bywa w tej grze najtrudniejsze, bo poczucie niesprawiedliwości i straty po długim grindzie towarzyszy nam tu nad wyraz często.

Do tego dochodzi cała reszta mechanik rozgrywki, zwłaszcza survivalowych. Podczas 40-minutowych rajdów nasza postać będzie się odwadniać i tracić energię, jeśli nie będzie pić i jeść. Zginąć można od jednego strzału znikąd – albo od razu, albo po długim okresie wykrwawiania się, zaburzeń wzroku i okropnie brzmiącego kaszlu. Autorzy wprowadzili system zróżnicowanego leczenia przeróżnymi przedmiotami zależnie od rodzaju rany. Bez plecaka pełnego medykamentów praktycznie nie ma co liczyć na przetrwanie najcięższych starć.

Graczy w Escape from Tarkov czeka również nauka rozróżniania kilkudziesięciu typów amunicji i jej roli w aktualnej mecie” gry. Bo tutaj nie tyle liczy się broń, co wiedza o tym, jaką amunicję załadować do magazynków. Jedne pociski przebijają hełmy i kamizelki kuloodporne, inne robią spustoszenie w miękkich tkankach, ale w zetknięciu z kevlarem mają skuteczność rzucania truskawkami. Ta najlepsza amunicja zwykle kosztuje majątek i cena za pełny magazynek może przekraczać wartość karabinu. Tylko od nas zależy, jak przygotujemy się do rajdu, co na niego zabierzemy i ile zaryzykujemy, biorąc pod uwagę, że wszystko może się skończyć po kilku minutach, a opcji odrodzenia brak.

  1. Więcej o grze Escape from Tarkov
Escape from Tarkov

Escape from Tarkov

PC

Data wydania: 15 listopada 2025

Informacje o Grze
Przed premierą
1819
graczy czeka na grę.
Czekasz?
Podobało się?

74

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Na jakim poziomie trudności grasz zazwyczaj?

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2021-10-21
12:00

Yarpen Zigrin Junior

Szczerze powiedziawszy zastanwia mnie dlaczego nie pojawiło się w zestawieniu także np. Verdun. Gdyż raczej zaliczają się do długich i chaotycznych, gdzie współpraca i dobre dowództwo to klucz do zwycięstwa. Nie wiem jak autor, aczkolwiek ja osobiście również bym zaliczył ten tytuł do hardkorowych FPS-ów. Poza tym świetny artykuł i chyba się nawet w końcu skuszę na Squad.

Komentarz: Yarpen Zigrin
2021-10-21
18:56

GoHomeDuck Senator

Nie ma gry, którą jednocześnie tak bym pokochał i jednocześnie znienawidził jak Escape from Tarkov.

Komentarz: GoHomeDuck
2021-10-21
21:52

Deathwall Junior

Aż dziwne że w takim zestawieniu nie ma Planetside 2

Komentarz: Deathwall
2021-10-22
08:03

Grey[TT][CFOG] Pretorianin

Grey[TT][CFOG]

Brakuje:
Zero Hour - duchowy następca Swat 4, CQB policyjne, z okrzykiwaniem przeciwników i aresztowaniami. Powolne, skoncentrowane na wzajemnym kryciu pleców, przynajmniej w coopie. Wciąż beta.

Ground Branch - to następca pierwszego Ghost Recon dla miłośników broni. Ustawiasz nawet na którym żeberku RISa ma być dane akcesorium zaintalowane. Też fajne coopy. Szybka śmierć. Też beta.

Verdun - nie znam, ale bylo niedawno na Epic za free. Nie miałem jeszcze okazji odpalić.

Komentarz: Grey[TT][CFOG]
2021-10-22
10:10

zanonimizowany1309457 Chorąży

A gdzie Operation Flashpoint? Co za partacz pisał ten artykuł?

Komentarz: zanonimizowany1309457

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl