Powrót klasy średniej. Największe niespodzianki 2017 roku

Powrót klasy średniej

Hellblade nie tylko się udał, ale również sprzedał, dając nadzieję na to, że inni pójdą wytyczoną przez niego drogą. - 2018-01-02
Hellblade nie tylko się udał, ale również sprzedał, dając nadzieję na to, że inni pójdą wytyczoną przez niego drogą.

Data wydarzenia: cały rok

Jednym z bardziej widocznych trendów w branży gier komputerowych w ostatnich latach była silna polaryzacja budżetów produkcyjnych. Z jednej strony mieliśmy coraz obszerniejsze, coraz droższe i tworzone przez coraz większe zespoły tytuły AAA pokroju Call of Duty, Grand Theft Auto czy Battlefronta. Z drugiej nastąpił kolejny boom na gry niezależne, robione głównie przez kilku zapaleńców z wykorzystaniem niewielkich funduszy.

Gdzieś natomiast zagubiły się istniejące wcześniej gry AA, czyli „klasa średnia”. Tytuły znacznie mniejsze i tańsze w produkcji od największych gigantów, ale jednocześnie o wiele bardziej rozbudowane od niemalże garażowych „indyków”, tworzone zazwyczaj przez około kilkunastoosobowe zespoły. Będące dotąd rzadkimi wyjątkami dzieła tego typu w poprzednim roku w końcu wróciły – i zrobiły to w doskonałym stylu, oferując nieosiągalny dla gier niezależnych standard wizualny i rozwiązania zbyt odważne, by mogły znaleźć się w pozycjach wysokobudżetowych.

Sztandarowy przykład sukcesu średniobudżetówek stanowi Hellblade: Senua’s Sacrifice, wyjątkowy dramat psychologiczny ożeniony z przygodową grą akcji, który zachwycił rzeszę graczy. Nie brakuje również innych pozytywnych przykładów – The Surge, nowy Styx, Little Nightmares czy Rime. To te produkcje często oferują ucieczkę od najgorszych branżowych trendów przy jednoczesnym zachowaniu wysokobudżetowej jakości. Oby 2017 był początkiem ich powrotu na stałe i obyśmy w tym roku dostali ich jeszcze więcej.

17

Michał Grygorcewicz

Autor: Michał Grygorcewicz

Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl