Plague Tale: Innocence – reklama w TV i japońska klasyka z PS2. Nietypowe inspiracje, dzięki którym powstały gry

Dariusz Matusiak

Plague Tale: Innocence – reklama w TV i japońska klasyka z PS2

  1. Gatunek: przygodowa gra akcji
  2. Rok premiery: 2019
  3. Producent: Asobo Studio

„Łeee, patrzcie! The Last of Us w średniowieczu!” Dwójka bohaterów: dziecko i jego opiekun, tajemnicza choroba w tle i długa, pełna niebezpieczeństw droga do przebycia w ponurym, mrocznym świecie. Skojarzenia jednego tytułu z drugim są całkiem oczywiste, zwłaszcza teraz, gdy studio Naughty Dog pozwoliło odświeżyć sobie przygody Joela i Ellie w nowej jakości, a Asobo wydało dalszy ciąg losów Hugona i Amicii. Liczne podobieństwa pomiędzy obiema grami wymienialiśmy zresztą przy okazji recenzji A Plague Tale: Requiem. Tylko że... może to wyłącznie czysty przypadek? Twórcy z Asobo Studio dość otwarcie mówili o swoich inspiracjach przy okazji premiery pierwszej części w 2019 roku, ale w żadnej wypowiedzi nie padł tytuł The Last of Us. Wymieniano za to inne gry.

Mowa przede wszystkim o Ico – klasyce z czasów PlayStation 2 uznawanej za jedną z najwybitniejszych gier w historii. W Ico wcielamy się w tytułowego chłopca urodzonego z klątwą i rogami na głowie, za co zostaje wydalony ze swojej wioski i trafia do niewoli w opuszczonej fortecy. Ico spotyka tam księżniczkę Yordę, którą jej matka – zła królowa – pragnie poświęcić dla wizji dłuższego życia. Razem uciekają więc z pełnej niebezpieczeństw twierdzy, a Ico cały czas bardzo troszczy się o Yordę, trzymając ją ciągle za rękę. Inną pozycją przychodzącą na myśl jest też Brothers: A Tale of Two Sons, które również nie powstałoby bez Ico.

Chcieliśmy stworzyć bardzo intymną opowieść o związku pomiędzy dwójką bohaterów, a Brothers: A Tale of Two Sons było zbyt cennym przykładem, by je zignorować. Inną grą, która potrafiła wywołać lawinę emocji za pomocą paru mechanik rozgrywki, było Ico. Sposób, w jaki Amicia i Hugo trzymają się za ręce, pochodzi właśnie z tej gry.

Sebastian Renard – narrative director, Asobo Studio

Ico było jedną z pierwszych gier, które próbowały wzbudzić w graczu autentyczne emocje. Ta gra była punktem zwrotnym i dowodem, że ogromne emocje mogą wypływać z gier komputerowych, było to coś w rodzaju pobudki dla devów. Na szczęście dziś widać wiele innych gier, które to naśladują i którym się to udaje.

Ico było z pewnością jedną z głównych inspiracji [dla Brothers: A Tale of Two Sons – przyp. red.].

Josef Fares – Hazelight Studios

Skąd więc wziął się pomysł na grę, która później przyczyniła się do powstania wielu innych tytułów? Twórca Ico i jego duchowego następcy Shadow of the Colossus – Fumito Ueda – wspomina tutaj reklamę z japońskiej telewizji, w której kobieta, trzymając za rękę dziewczynkę, idzie przez las. Drugim źródłem z podobnym motywem była manga Galaxy Express 999, gdzie mały bohater, 10-letni Tetsuro, przemierza galaktykę ze swoją strażniczką i opiekunką Maetel, która do złudzenia przypomina jego zabitą wcześniej matkę. Twórcy chodziło po prostu o pokazanie tworzenia się silnej więzi pomiędzy bohaterami bez konieczności odbywania długich rozmów. I nieźle się to udało.

  1. Więcej o grze Ico
  2. Więcej o grze A Plague Tale: Innocence
A Plague Tale: Innocence

A Plague Tale: Innocence

PC PlayStation Xbox Nintendo

Data wydania: 14 maja 2019

Informacje o Grze
8.1

GRYOnline

7.9

Gracze

9.3

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

15

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl