NieR: Automata – automat sprzedający Coca-Colę. Nietypowe inspiracje, dzięki którym powstały gry

Dariusz Matusiak

NieR: Automata – automat sprzedający Coca-Colę

  1. Gatunek: gra akcji z elementami RPG
  2. Rok premiery: 2017
  3. Producent: Platinum Games

NieR: Automata to jedna z najciekawszych i najwybitniejszych gier ostatnich lat. Zachwyca pod względem artystycznego kierunku, muzyki, mechanik rozgrywki, zaskakującej pozycji kamery i wreszcie złożonej, wciągającej fabuły oraz nietuzinkowej narracji. Opowieść o androidach walczących z obcymi cywilizacjami w postapokaliptycznych ruinach naszej planety trudno powiązać ze słodkim napojem do picia – i faktycznie. W tym wypadku chodzi tylko o jeden mały element gry, ale chyba ciekawszy niż to, że formułę otwartego świata oparto na tym, jak zrobiono to w The Legend of Zelda: Ocarina of Time.

W zakończeniu E NieR-a można bowiem stworzyć swoje własne pozytywne przesłanie, by zobaczyli je inni gracze z całego świata. Zdanie składa się z trzech segmentów, które można dobrać z puli dostępnych wyrażeń, by złożyć własną kombinację. Jeden z fanów zebrał je wszystkie w pliku tekstowym – okazało się, że jest to ponad 300 dostępnych zwrotów łącznie, we wszystkich segmentach. A pomysł wysłania sobie jakiejś pokrzepiającej myśli powstał właśnie dzięki Coca-Coli.

Znana firma użyła go w specjalnej kampanii marketingowej promującej walkę z nienawiścią i pokój na świecie. W dwóch miastach skłóconych ze sobą państw: Lahore w Pakistanie i New Delhi w Indiach zainstalowano specjalne automaty z kamerami, które umożliwiały połączenia wideo na żywo między sobą. W ten sposób mieszkańcy Pakistanu mogli zdalnie spotkać przechodniów w Indiach i wykonać w ich stronę (i na odwrót) jakiś pozytywny gest, do czego zachęcały właściwości i komunikaty z automatu. Przyjacielskie akcenty nagradzane były puszkami coli. Stworzono więc maszynę, w której napój kupowało się miłym, sympatycznym zachowaniem.

Yoko Taro – twórca NieR-a – zdradził swoją inspirację podczas konferencji deweloperów w San Francisco. Podkreślał, że najpierw planował, by komunikaty z gry pojawiały się wyłącznie w krajach połączonych realnym konfliktem, ale szybko zrezygnował z takiego rozwiązania, nie chcąc być posądzonym o narzucanie swoich przekonań graczom o konkretnej narodowości. Komunikaty pojawiają się więc losowo, z równie losowym wyborem kraju zamieszkania, a efekt pozytywnego przesłania i tak został zachowany.

  1. Więcej o grze NieR: Automata
A Plague Tale: Innocence

A Plague Tale: Innocence

PC PlayStation Xbox Nintendo

Data wydania: 14 maja 2019

Informacje o Grze
8.1

GRYOnline

7.9

Gracze

9.3

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

15

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl