Silent Hill – Drabina Jakubowa. Nietypowe inspiracje, dzięki którym powstały gry
- Najciekawsze, nietypowe inspiracje, dzięki którym powstały znane gry
- Plague Tale: Innocence – reklama w TV i japońska klasyka z PS2
- Command & Conquer – wojna w Zatoce Perskiej
- NieR: Automata – automat sprzedający Coca-Colę
- Stray – osiedle w Hongkongu
- Silent Hill – Drabina Jakubowa
Silent Hill – Drabina Jakubowa

- Gatunek: horror psychologiczny
- Rok premiery: 1999
- Producent: Team Silent
Seria Silent Hill, zwłaszcza jej pierwsze odsłony, to jeden z nielicznych przykładów horrorów potrafiących straszyć od początku do końca gęstą, przygnębiającą atmosferą oraz naprawdę niepokojącymi obrazami zamiast tandetnych jump scare’ów. Nadal można debatować, czym tak naprawdę jest tytułowe Silent Hill – miasteczkiem w USA, czymś w rodzaju czyśćca, halucynacją, miejscem w innym wymiarze, a może jeszcze czymś innym. Fani doszukali się dziesiątek różnych nawiązań, jakie można odnaleźć w kolejnych odsłonach gry, część z nich została nawet potwierdzona przez członków studia Team Silent przy różnych okazjach. Wśród tych wszystkich inspiracji warto wyróżnić jedną – film Drabina Jakubowa – z którego wiele scen bliźniaczo przypomina te z gier, a sam obraz należy do ulubionych dzieł Akihiro Imamury – programisty Team Silent, producenta drugiej części gry i podproducenta „czwórki”.
Drabina Jakubowa to horror psychologiczny z 1990 roku. Opowiada o zwykłym pracowniku poczty, weteranie wojny w Wietnamie, którego zaczynają dręczyć dziwne wizje i koszmary. Razem z nim zastanawiamy się, czy to oznaki szaleństwa, halucynacje, opętanie przez demony, zespół stresu pourazowego, czy może tak naprawdę znalazł się w zupełnie nieznanym miejscu, czymś w rodzaju czyśćca? Już ta główna koncepcja powinna brzmieć znajomo, ale film to przede wszystkim źródło ikonicznych lokacji oglądanych w grze.
Tu uwagę zwraca przede wszystkim szpital rodem z sennego koszmaru i podróż jego korytarzami przywiązanego do łóżka Jakuba – trudno nie widzieć w tym miejscu podobieństw do szpitala Brookheaven w Silent Hill. Autorzy filmu stworzyli też słynny niepokojący efekt przyspieszonych drgawek potwora, który jest charakterystyczny również dla maszkar w grze. Są pacjenci chodzący na kikutach kończyn podobni do koszmarnych pielęgniarek. Jakuba obserwujemy także w metrze na stacji Bergen Street – tej samej, której w Silent Hill 3 szuka Heather Mason. Oprócz tego są jeszcze mniejsze detale, jak te same inicjały i podobne kurtki Jamesa Sunderlanda i Jacoba Singera albo klucz Lyne House w „dwójce” nawiązujący do nazwiska reżysera. Choć gra doczekała się serii własnych ekranizacji, na pewno warto dołączyć do nich Drabinę Jakubową.
