Silent Hill – Drabina Jakubowa. Nietypowe inspiracje, dzięki którym powstały gry

Dariusz Matusiak

Silent Hill – Drabina Jakubowa

  1. Gatunek: horror psychologiczny
  2. Rok premiery: 1999
  3. Producent: Team Silent

Seria Silent Hill, zwłaszcza jej pierwsze odsłony, to jeden z nielicznych przykładów horrorów potrafiących straszyć od początku do końca gęstą, przygnębiającą atmosferą oraz naprawdę niepokojącymi obrazami zamiast tandetnych jump scare’ów. Nadal można debatować, czym tak naprawdę jest tytułowe Silent Hill – miasteczkiem w USA, czymś w rodzaju czyśćca, halucynacją, miejscem w innym wymiarze, a może jeszcze czymś innym. Fani doszukali się dziesiątek różnych nawiązań, jakie można odnaleźć w kolejnych odsłonach gry, część z nich została nawet potwierdzona przez członków studia Team Silent przy różnych okazjach. Wśród tych wszystkich inspiracji warto wyróżnić jedną – film Drabina Jakubowa – z którego wiele scen bliźniaczo przypomina te z gier, a sam obraz należy do ulubionych dzieł Akihiro Imamury – programisty Team Silent, producenta drugiej części gry i podproducenta „czwórki”.

Drabina Jakubowa to horror psychologiczny z 1990 roku. Opowiada o zwykłym pracowniku poczty, weteranie wojny w Wietnamie, którego zaczynają dręczyć dziwne wizje i koszmary. Razem z nim zastanawiamy się, czy to oznaki szaleństwa, halucynacje, opętanie przez demony, zespół stresu pourazowego, czy może tak naprawdę znalazł się w zupełnie nieznanym miejscu, czymś w rodzaju czyśćca? Już ta główna koncepcja powinna brzmieć znajomo, ale film to przede wszystkim źródło ikonicznych lokacji oglądanych w grze.

Tu uwagę zwraca przede wszystkim szpital rodem z sennego koszmaru i podróż jego korytarzami przywiązanego do łóżka Jakuba – trudno nie widzieć w tym miejscu podobieństw do szpitala Brookheaven w Silent Hill. Autorzy filmu stworzyli też słynny niepokojący efekt przyspieszonych drgawek potwora, który jest charakterystyczny również dla maszkar w grze. Są pacjenci chodzący na kikutach kończyn podobni do koszmarnych pielęgniarek. Jakuba obserwujemy także w metrze na stacji Bergen Street – tej samej, której w Silent Hill 3 szuka Heather Mason. Oprócz tego są jeszcze mniejsze detale, jak te same inicjały i podobne kurtki Jamesa Sunderlanda i Jacoba Singera albo klucz Lyne House w „dwójce” nawiązujący do nazwiska reżysera. Choć gra doczekała się serii własnych ekranizacji, na pewno warto dołączyć do nich Drabinę Jakubową.

  1. Więcej o grze Silent Hill
A Plague Tale: Innocence

A Plague Tale: Innocence

PC PlayStation Xbox Nintendo

Data wydania: 14 maja 2019

Informacje o Grze
8.1

GRYOnline

7.9

Gracze

9.3

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

15

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl