Stray – osiedle w Hongkongu. Nietypowe inspiracje, dzięki którym powstały gry
- Najciekawsze, nietypowe inspiracje, dzięki którym powstały znane gry
- Plague Tale: Innocence – reklama w TV i japońska klasyka z PS2
- Command & Conquer – wojna w Zatoce Perskiej
- NieR: Automata – automat sprzedający Coca-Colę
- Stray – osiedle w Hongkongu
- Silent Hill – Drabina Jakubowa
Stray – osiedle w Hongkongu

- Gatunek: gra przygodowa
- Rok premiery: 2022
- Producent: Blue Twelve Studio
Przygodówka Stray jeszcze przed premierą szturmem zdobyła serca graczy tylko tym, że jej głównym bohaterem jest zwykły kot, na dodatek również zachowujący się jak każdy zwykły kot, dzięki czemu okazał się on niezwykle przekonujący i autentyczny. Ale warto wiedzieć, że Stray początkowo nie powstawał z kotem na pierwszym planie – głównym bohaterem gry było przede wszystkim miasto, które zwiedzamy. Niby postapokaliptyczne, pozbawione ludzi, ale wyglądające bardziej na opuszczone niż zrujnowane. I rzeczywiście, z czasem dowiadujemy się o jakiejś zarazie i śmieciach, przez które ludzie zniknęli, a potem w mieście zastąpiły je podobnie zachowujące się roboty. Tworząc ciasne, zagracone uliczki miasta, twórcy stwierdzili, że byłby to świetny plac zabaw dla kota. Pomysł przyszedł tym łatwiej, że większość z nich posiadała takiego pupila w domu.
Stray to przede wszystkim miasto, którego niezwykła zabudowa nie jest wyłącznie wymysłem grafików z Blue Twelve. Ich inspiracją było niesławne osiedle Kowloon Walled City w Hongkongu. Początkowo był to fort do walki z piratami, który z czasem stał się miejscem porzuconym i przez Chiny, i przez Brytyjczyków. Zaczęli tam napływać nielegalni imigranci, a miejsce żyło własnym życiem, bez kontroli jakiegokolwiek prawa. Szybko stało się więc rajem dla przestępców i wszelkiej maści ciemnych interesów. Osiedlali się tam również zwykli mieszkańcy i Kowloon zaczął się w niekontrolowany sposób rozrastać, głównie w górę, stając się z czasem najgęściej zaludnionym rejonem na świecie, z niemal dwoma milionami ludzi na kilometr kwadratowy.
To doprowadziło do życia w warunkach urągających wszelkim normom sanitarnym. Na porządku dziennym były pożary, trudności z dostępem do wody i prądu. Do tego dochodziła anarchia, wszechobecny chaos i przestępczość, pomimo pomocy rządu Hongkongu w utrzymywaniu tego miejsca. W parze z jego izolacją od reszty miasta doprowadziło to do powstania unikalnej kultury łączącej w dziwny sposób życie społeczne i bezprawie. Ostatecznie zadecydowano o wyburzeniu osiedla, które przestało funkcjonować po wielu przymusowych eksmisjach w 1994 roku. Dziś w kulturze dominuje nieco wyidealizowany, dystopiczny obraz Kowloonu. Oprócz gry Stray osiedle to pojawiło się w wielu innych dziełach popkultury, m.in. w filmach Krwawy sport, Przestępcza opowieść, Baraka, Batman: Początek i w takich grach, jak Call of Duty: Black Ops, Shenmue II, Stranglehold czy Fear Effect.
Wszystko zaczęło się od założycieli studia, Kooli i Viv, którzy jako artyści byli zafascynowani Walled City of Kowloon. Fascynowało ich to, jak „miasto za murem” jest organicznie skonstruowane i pełne detali oraz ciekawych miejsc. Dla artysty było to coś naprawdę niezwykłego i tak właśnie powstał pomysł na grę. Podczas prac okazało się, że poziomy idealnie nadają się na coś w rodzaju placu zabaw dla kota – było tam wiele ścieżek, platform i ciekawych rzeczy do odkrywania. Wtedy pomysł zaczął nabierać realnych kształtów, zwłaszcza że poza pracą wielu z nas to „kociarze”.
Swann Martin-Raget – producent, Blue Twelve Studio
