Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 8 sierpnia 2018, 15:40

Gdzie jest BioShock 4 czy Victoria 3? Oceniamy szanse na powrót lubianych serii

Gdzie jest nowy Deus Ex czy BioShock – pytają gracze. Serie, które dopiero co wydawały się „na topie” potrafią zniknąć zupełnie bez śladu. Dziś oceniamy szanse na ich powrót.

Spis treści

Jakie są szanse na grę Alan Wake 2?

Znacie to uczucie, gdy stacja kasuje serial po sezonie zakończonym mocnym cliffhangerem? Jeśli wciągnęliście się w Alana Wake’a – to wiecie, o czym mówię. Twórcy Maxa Payne’a wykorzystali formułę trzecioosobowej gry akcji, w której czują się dobrze, by opowiedzieć historię w odmiennej konwencji, mocno inspirowanej horrorami, serialami grozy i prozą Stephena Kinga.

Niewiele tu czystego strachu, więcej suspensu, thrillera, niesamowitości, lovecraftowskich tropów połączonych z bezczelnym pastiszem w psychodelicznym sosie. Dzięki temu amerykańska prowincja w rękach Remedy Studios ożywa na modłę Twin Peaks przemieszanego z Archiwum X. Akcja, mrok i niepokojący, wzbudzający nieufność bohaterowie sprawili, że o tej grze długo nie mogliśmy zapomnieć. Do tego dochodziła ciekawa mechanika, w której światło stawało się bronią, a znajdźki elementem metahistorii.

Widać wprawdzie, że grę pierwotnie projektowano jako bardziej otwartą konstrukcję, może nawet zbliżoną do któregoś GTA, ale to, co finalnie dostaliśmy, i tak świetnie się sprawdziło. A mrok perfekcyjnie rozładowywało czarnym, histerycznym humorem i popkulturowym przerysowaniem (kłania się sekwencja koncertu na farmie).

QUANTUM WAKE 2

W jednym z wywiadów Sam Lake ze studia Remedy mówił, że Quantum Break pierwotnie zaczęło powstawać jako Alan Wake 2. Microsoft, który wyłożył pieniądze na produkcję, chciał jednak własnej, nowej marki i dlatego projekt został przebudowany.

Co ciekawe, twórcy przyjęli konwencję serialu, i to zanim stało się to modne. Akcja gry, choć kupowaliśmy ją w całości, jest podzielona na odcinki, a nie na etapy. Ta formuła pozwalała dopisywać bezboleśnie kolejne porcje fabuły bez wrażenia pocięcia materiału. Szkoda tylko, że zakończenie było raczej mało konkretne i zostawiało nas z wieloma pytaniami. Remedy ewidentnie robiło fundament pod kontynuację... A zamiast niej, póki co, dostaliśmy tylko spin-off, American Nightmare, który poruszał wątek Mr. Scratcha, nemezis nękającego Alana. Zamiast odpowiedzi otrzymaliśmy tu jeszcze więcej pytań.

Wydano poza tym wersję HD i tak się ten biedny pisarz buja po zamrażarkach studia i wydawców już dobrych kilka lat. Co jakiś czas szefostwo wspomina, że owszem, że chętnie, ale jeszcze nie czas. Zajęte jest na przykład Quantum Break, które nie zawojowało rynku i w sumie nie wiem, czy kogoś jeszcze teraz obchodzi. Podczas gdy Alana fani wypatrują z niesłabnącym optymizmem.

JAKIE SĄ SZANSE?

Mizerne, ale nie trzeba tracić nadziei. Wprawdzie Remedy zarzeka się, że rezygnuje z gier czysto singleplayerowych, ale może to oznaczać, że po prostu dodadzą do Alana tryb kooperacyjny albo zrobią z niego grę w stylu Destiny. Warto dodać, że prawa do Alana Wake’a wciąż należą do studia, więc Microsoft nie pokrzyżuje Finom planów, jeśli kiedyś zdecydują się na powrót do tej marki.

P.S. W tej chwili Remedy pracuje nad grą zatytułowaną Control.

Hubert Sosnowski

Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Obecnie jest szefem działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Do których serii lub gier najchętniej byś wrócił/a?

Max Payne
19,6%
Duke Nukem
1,5%
BioShock
22,3%
The Settlers
3,3%
Deus Ex
7,5%
Victoria
25,6%
Splinter Cell
6%
Fallout: New Vegas
8,3%
Painkiller
1,6%
Alan Wake
4,3%
Zobacz inne ankiety
Warto było czekać - 10 serii gier, które wróciły z niebytu
Warto było czekać - 10 serii gier, które wróciły z niebytu

Docieramy do ostatniej części naszego cyklu o rebootach i kontynuacjach. Na zakończenie, dla otuchy, opowiemy o tych tytułach, którym już się udało wrócić z niebytu lub zaraz to osiągną.