Cyberpunks Not Dead, czyli w co zagrać czekając na Cyberpunk 2077

Konwencja cyberpunku przeżywa obecnie renesans. Wprawdzie hollywoodzki Ghost in the Shell nie był aż takim sukcesem, a na produkcję CD Projekt RED przyjdzie nam jeszcze chwilę poczekać, ale gracze i tak mają w czym wybierać.

Cyberpunk przebijał się do popkultury, zanim gry wideo zapanowały nad wyobraźnią milionów ludzi. Drogę torowali mu tacy autorzy jak William Gibson, Philip K. Dick czy Isaac Asimov. W ślad za nimi poszło kino z takimi filmami jak np. pierwszy TRON czy zahaczający o tę estetykę Łowca androidów.

I choć niektórzy uważają, że Neuromancer Gibsona oraz kilka innych historii wyczerpały temat, nie powstrzymało to następnych pokoleń twórców przed dorzucaniem swoich pomysłów oraz mieszaniem poprzednich w nowych proporcjach. Dzięki temu otrzymaliśmy takie dzieła jak Matrix, Robocop, Terminator, Ghost in the Shell, komiksowe Transmetropolitan czy – oczywiście – gry wideo, które pozwalały jeszcze głębiej wniknąć w dystopiczny świat przyszłości.

Polacy też dołożyli swoje trzy grosze. Oprócz omawianego w dalszych częściach tekstu Hard Reset powstało także kilka intrygujących książek (np. pierwsze tomy Gamedeca Marcina Przybyłka – późniejsze części skręciły w nieco inną stronę) czy mniej intrygujący film (Avalon).

Cyberpunkowe opowieści były przerażające i próbowały przewidzieć najbliższą przyszłość. Pokazywały świat, w którym zwykły człowiek jest tylko nieistotnym trybikiem w machinie napędzanej technologiami i kapitałem wielkich, bezdusznych korporacji. Twórcy stawiali niewygodne pytania o granicę między człowiekiem a maszyną, pokazywali słabości panujących systemów i zostawiali nas z nienawiścią do świata za oknem.

A my prosiliśmy o więcej – i dostawaliśmy to, ostatnio najczęściej w postaci gier. Przedstawiamy kilka ciekawych pozycji reprezentujących konwencję cyberpunk.

NieR: Automata

NieR: Automata

PC PlayStation Xbox Nintendo
Data wydania: 23 lutego 2017
NieR: Automata - Encyklopedia Gier
9.0

GRYOnline

7.9

Gracze

8.7

Steam

8.9

OpenCritic

Wszystkie Oceny
Oceń

22

Hubert Sosnowski

Autor: Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl