Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots. W co zagrać czekając na Cyberpunka 2077

Hubert Sosnowski

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Bardziej „cyber” niż „punk”, ale jednak wciąż jest to gra czerpiąca pełnymi garściami z konwencji. Mało tu pokazywania nizin społecznych, wiele za to miejsca poświęcono ponurej wizji nieodległej przyszłości, w której dominują korporacje z prywatnymi armiami. Oczywiście absurdy i fabularne dziury twórca serii, Hideo Kojima, zaszpachlował nanobotami.

O czym opowiada kolejna odsłona MGS-a? O strachu przed przyszłością kontrolowaną przez sztuczną inteligencję. O świecie, w którym wojna i kapitał grają pierwsze skrzypce. Przede wszystkim jednak miało być to pożegnanie Kojimy z Solid Snakiem. Pożegnanie przeprowadzone w wielkim stylu. Stąd legendarne, kilkudziesięciominutowe przerywniki filmowe z ujęciami tak przeciągniętymi, że przy nich dzieła Sergio Leone wyglądają jak poszatkowane teledyski kręcone roztrzęsioną kamerą.

Zarazem jednak jest to jedna z ciekawszych i ważniejszych odsłon serii, pokazująca galerię postaci lubianych mniej (Raiden) lub bardziej (Snake, Ocelot). Historia jak zwykle okazała się zakręcona, melodramatyczna i uderzająca w podniosłe tony oraz napakowana testosteronową, przegiętą akcją, ale przemycała sporo przemyśleń społecznych, politycznych i historiozoficznych.

W przerwach epickiego filmu Hideo Kojimy mogliśmy też pograć w porządną skradankę usprawniającą rozwiązania gameplayowe z poprzednich odsłon, opatrzoną świetną jak na owe czasy grafiką i wciąż trudną jak diabli. Solid Snake miał do dyspozycji mnóstwo rozmaitych narzędzi, gadżetów, ścigał się też z czasem – ze względu na pochodzenie dosięgnął go jednak radykalnie przyspieszony proces starzenia.

Naturalnie – Guns of the Patriots nie okazało się końcem serii, po nim przyszło Portable Ops (nie do końca kanoniczne), świetne Peace Walker (kanoniczne) i oczywiście głośne, choć kontrowersyjne, Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Ale to już inna historia...

NieR: Automata

NieR: Automata

PC PlayStation Xbox Nintendo

Data wydania: 23 lutego 2017

Informacje o Grze
8.9

GRYOnline

7.9

Gracze

8.7

Steam

8.9

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

22

Hubert Sosnowski

Autor: Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl