Chryssalidy – UFO: Enemy Unknown. 9 wrogów z gier lat 90., których pamiętamy do dziś

Dariusz Matusiak

Chryssalidy – UFO: Enemy Unknown

  1. Gatunek: strategia turowa z elementami RPG
  2. Rok premiery: 1994
  3. Producent: MicroProse

Czym były chryssalidy?

Nazwa „chryssalid” pochodzi od słowa „chrysalis” oznaczającego „poczwarkę”. W pierwszej grze z serii UFO, która z czasem stała się znana jako XCOM, chryssalidy były zabójczymi kosmitami przypominającymi kraby poruszające się na dwóch nogach i ze szczypcami na górnych kończynach. Używały ich do błyskawicznych i trudnych do obrony ataków melee, a jeśli udało im się zabić ofiarę, wstrzykiwały jej embrion zmieniający trupa w zombie. Co gorsza, z pokonanego zombie wychodził nowy… chryssalid!

Autorzy gry ponoć trochę inspirowali się przy ich tworzeniu ksenomorfami z Obcego, a świadczyć ma o tym ich kodowa nazwa – Ridley – od imienia reżysera pierwszego filmu Alien.

Za co zapamiętaliśmy starcia z nimi?

Chryssalidy potrafiły zaleźć za skórę, atakując grupami i wykorzystując swoje zabójcze ciosy szczypcami oraz wstrzykiwanie trucizny. Były bardzo mobilne, szybko przemierzały więc spore części terenu i nigdy nie korzystały z osłon, choć czasem potrafiły się maskować. Najlepszą taktyką na nie było trzymanie się jak najdalej i ostrzeliwanie z dystansu, byle tylko nie dopuścić „ufoków” blisko siebie, w zasięg rażenia szczypcami. Wraz z kolejnymi zdobywanymi ulepszeniami żołnierze mogli się już o wiele lepiej wyposażyć do starć z chryssalidami i z czasem nie stanowiły już one takiego zagrożenia jak w początkowych fazach rozgrywki.

  1. Więcej o grze UFO: Enemy Unknown
Fallout

Fallout

PC

Data wydania: 30 września 1997

Informacje o Grze
8.6

GRYOnline

8.9

Gracze

9.4

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

39

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl