Polska siła - jak radziły sobie nasze gry w lipcu 2023

Jak wyglądała polska branża gier w lipcu 2023 roku? Zebraliśmy najważniejsze informacje na temat rodzimych twórców oraz przedstawiliśmy tytuły, które zadebiutowały w minionym miesiącu.

Jakub Błażewicz

Polska siła - jak radziły sobie nasze gry w lipcu 2023, źródło grafiki: Midjourney..
Polska siła - jak radziły sobie nasze gry w lipcu 2023 Źródło: Midjourney..

Dawno mamy już za sobą czasy, gdy wydanie jednej względnie udanej polskiej gry raz na rok było powodem do świętowania. Teraz rodzimi twórcy znani są z wielu produkcji – od wysokobudżetowych serii pokroju Wiedźmina i Dying Light, przez rozpoznawalne za granicą marki jak Frostpunk i Layers of Fear, po małe hity w rodzaju Darkwood, Zaginięcie Ethana Cartera czy Green Hell.

Oczywiście nie wszystkie polskie tytuły odnoszą sukcesy na miarę Wiedźmina 3. Niektóre gry trafiają tylko do skromnej grupy odbiorców, a inne… cóż, chyba nawet ich twórcy woleliby nie chwalić się nimi w swoich życiorysach. Jak wypadł polski gaming w lipcu?

Techland po chińsku, afera po polsku

Ubiegły miesiąc upłynął bez dużych premier od polskich studiów, ale i tak było o czym mówić. Bez wątpienia najważniejszym tematem lipca było nabycie większościowych udziałów w Techlandzie przez firmę Tencent. Chiński gigant zapowiadał zakupy w Europie, ale chyba nikt nie spodziewał się de facto przejęcia polskiego dewelopera. Inna sprawa, że był to łakomy kąsek, bo w 2022 roku Techland zarobiła więcej niż Grupa CD Projekt.

Powody do zadowolenia ma też firma CI Games: w lipcu wartość jej akcji wzrosła z 5,15 złotego do 6,4 zł. Zapewne to zasługa promowania Lords of the Fallen, w tym prezentacji rozgrywki z 27 lipca. Dało się to zauważyć także na początku sierpnia, również po publikacji gameplaya, aczkolwiek od tamtego czasu wycena CI Games nieco spadła (via Google).

Polska siła - jak radziły sobie nasze gry w lipcu 2023 - ilustracja #1
CI Games zyskuje przed powrotem Lords of the Fallen. Źródło:Hexworks / CI Games.

Gorszy humor mogą mieć fani Grupy CD Projekt, która zapowiedziała zwolnienie około stu osób. Na pocieszenie Cyberpunk 2077 w końcu ma „bardzo pozytywne” opinie na Steamie, co pokazuje, że gra przynajmniej częściowo odzyskała zaufanie graczy.

Z innych wydarzeń warto wspomnieć o:

  1. prezentacji rozgrywki z Niezwyciężonego,
  2. zapowiedzi kosztownego wsparcia Ghostrunnera 2 po premierze,
  3. sukcesie dema House Flippera 2 na Festiwalu Steam Next,
  4. raporcie na temat polskich twórców gier,
  5. oraz, niestety, o aferze wokół Programu Wsparcia Gier Wideo.

Unholy zawodzi, zombie, cyberpunk i kosmiczne wykopki górą

Na polskim rynku lipiec upłynął pod znakiem gier niezależnych. Paradoksalnie potencjalnie największa z tych premier okazała się największym rozczarowaniem. Mowa o Unholy, nad którym od lat pracowało studio Duality, złożone z weteranów branży mających na swoim koncie takie tytuły, jak Painkiller oraz Gears of War.

  1. Niestety, mimo intrygującego pomysłu tytuł przeszedł właściwie bez echa. Grę ocenili nieliczni recenzenci oraz gracze, a i oni uznali, że Unholy to tytuł co najwyżej przeciętny (via Metacritic / Steam).
  2. Problemem okazały się głównie niedoróbki techniczne, z których część usunął patch 1.1 z 3 sierpnia, ale zarzuty padły także po adresem topornej rozgrywki i mało interesującej fabuły. Ledwie 126 opinii na Steamie dwa tygodnie po premierze dobitnie pokazuje nikłe zainteresowanie grą.
Polska siła - jak radziły sobie nasze gry w lipcu 2023 - ilustracja #2
Deadlink to udany debiut dla „grubego” studia. Źródło: Gruby Entertainment /SuperGG.com.

Więcej szczęścia miały trzy inne „indyki” z Polski: twin-stick shooter Yet Another Zombie Survivors, FPS Deadlink oraz symulator kosmicznego górnictwa ?V: Rings of Saturn.

  1. Wszystkie oceniło co najmniej półtora tysiąca użytkowników Steama i mogą się pochwalić minimum 90% pozytywnych recenzji. Cieszy to tym bardziej, że Deadlink i Delta V: Rings of Saturn były debiutem dla ich twórców: studia Gruby Entertainment i będzińskiego zespołu Kodera Software.
  2. Deweloperzy nie pochwalili się jeszcze sprzedażą, ale Yet Another Zombie Survivors cieszy się największą popularnością na Steamie. Nawet teraz w grze bawi się prawie półtora tysiąca użytkowników platformy, mimo że to tylko wczesny dostęp (via SteamDB).

Osobnym sukcesem jest Eroblast: Waifu Dating Sim. Tak, to polska produkcja, którą od 2021 roku pobrano milion razy i otrzymała niezłe oceny od graczy: 4,3/5 na 27,4 tysiąca opinii na Androidzie (via Google Play). Wersja na Nintendo Switcha zadebiutowała w połowie lipca i na razie nie doczekała się wielu recenzji, być może z powodu dość wysokiej ceny jak na port gry free-to-play.

Przyzwoicie wypadł debiut Offroad Mechanic Simulator, które zwróciło 37% kosztów produkcji po trzech dniach ze sprzedażą na poziomie ponad 2,9 tys. egzemplarzy (via Bankier.pl).

Polskie gry – lipiec 2023

Poniżej zebraliśmy polskie gry, jakie trafił na rynek w lipcu. W nawiasach zamieściliśmy informacje na temat liczby oraz średniej ocen (lub liczby pobrań w przypadku gier mobilnych). Dla gier dostępnych na Steamie podaliśmy także rekord liczby graczy, którzy jednocześnie bawili się danej produkcji (via SteamDB).

  1. EarthX (Steam / GOG.com / Switch) – 12 lipca, wyjście z wczesnego dostępu (Steam: 713 / 89% / 159 graczy).
  2. Yet Another Zombie Survivors (Steam) – 13 lipca, premiera we wczesnym dostępie (Steam: 3105 / 90% / 10,17 tys. graczy).
  3. Car Detailing Simulator (Steam) – 13 lipca (Steam: 670 / 78% / 1165 graczy).
  4. Eroblast: Waifu Dating Sim (Switch) – 14 lipca (Google Play: 1 mln pobrań / 4,3/5 / 27,4 tys. opinii).
  5. Yupitergrad 2: The Lost Station (Meta Quest / HTC VIVE Elite XR) – 14 lipca (Meta: 4,5/5 / 34 oceny).
  6. Bloodhound (Steam) – 18 lipca (Steam: 170 / 71% / 39 graczy).
  7. Gunsmith Simulator (Steam) – 19 lipca (633 / 82% / 1465 graczy).
  8. Tea for God (Steam) – 19 lipca (Steam: 27 / 91% / 10 graczy).
  9. Oaken (Steam) – 20 lipca (Steam: 198 / 84% / 143 graczy).
  10. Succubus: Hellish Orgy VR (GOG.com) – 20 lipca (GOG: 3,1/5).
  11. Unholy (Steam / PS5 / XSX/S) – 20 lipca (Steam: 126 / 65% / 102 graczy).
  12. Private Property (Steam VR) – 21 lipca (brak ocen / 12 graczy).
  13. Brewpub Simulator (Steam) – 21 lipca (Steam: 352 / 65% / 417 graczy).
  14. Sword of Glory (Switch) – 21 lipca (Google Play: 100 tys. pobrań / 4,3/5 / 8,3 tys. opinii).
  15. Delta V: Rings Of Saturn (Steam) – 21 lipca (Steam: 1715 / 93% / 819 graczy).
  16. Offroad Mechanic Simulator (Steam) – 24 lipca (Steam: 135 / 86% / 117 graczy).
  17. Principle of Karma (Steam) – 24 lipca (brak ocen / 3 graczy).
  18. Tower of Chaos (Steam) – 25 lipca (Steam: 24 / 63% / 18 graczy).
  19. Deadlink (Steam)– 27 lipca (Steam: 1923 / 91% / 1927).
  20. For Your Information (Steam) – 28 lipca (brak ocen / 3 graczy).
  21. World of Solitaire (Xbox One / Switch) – 28 lipca (brak ocen).

Sezon na indyki z Polski

Sierpień nie będzie obfitował w premiery od polskich twórców. W tym miesiącu doczekamy się m.in. Gord – „słowiańskiej” mieszanki strategii i gry przygodowej. Debiut gry został nieco opóźniony, ale studio Convenant.ev nadal zdąży przed końcem wakacji.

Poza tym czekają nas wersje VR Green Hell oraz House Flippera, brytyjsko-polski Fort Solis oraz sporo strategii (wczesny dostęp Sengoku Dynasty, War Hospital) oraz duży dodatek do odświeżonego Master of Magic.

Część odnośników na tej stronie to linki afiliacyjne. Klikając w nie zostaniesz przeniesiony do serwisu partnera, a my możemy otrzymać prowizję od dokonanych przez Ciebie zakupów. Nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!

Unholy

Unholy

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 20 lipca 2023

Informacje o Grze
6.8

Gracze

5.5

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

15

Jakub Błażewicz

Autor: Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2023-08-10
10:10

tgolik Generał

tgolik

SI zabrała pracę grafikowi - fuj, to zdjęcie tytułowe. Łapka w dół.

Komentarz: tgolik
2023-08-10
10:15

Drenz Senator

Drenz

Artykuł to zbitka i kopia kilku wiadomości z polskigamedev. Słabo, ale jak widać powyżej ludzikom się podoba.

Komentarz: Drenz
2023-08-10
12:41

Neqster Chorąży

Neqster

O Glorii Victis praktycznie nic nie piszecie, a to polski MMORPG, który ciągle się rozwija i notorycznie dostaje updaty z fixami oraz nową zawartością rozwijającą grę i dodającą nowe warstwy gameplayowe.

Komentarz: Neqster
2023-08-10
20:54

Zdzichsiu Senator

Zdzichsiu

jiker
Był też pokaz Stargate Timekeepers, który produkowany jest w polskim oddziale Slitherine, a niedawno ruszyła closed beta ;)
https://www.youtube.com/watch?v=GnAyMZ5LiH0

Komentarz: Zdzichsiu
2023-08-11
09:56

Andrzej Pulaski Chorąży

Ze zdziwieniem dostrzegam zdanie: „nie wszystkie polskie tytuły odnoszą sukcesy na miarę Wiedźmina 3"?
Większość zestawień i analiz nie wskazuje żadnej krajowej (trudno nawet o światową) gry odnoszącej sukcesy zbliżone do Wiedźmina.
Czytam też globalne infa na temat gier. Otóż to Cyberpunk 2077 jest globalnym benchmarkiem dla gamingu we wszystkich kategoriach. Oczywiście jako absolutne arcydzieło (zagrażające dominacji gamingu amerykańskiego i japońskiego) co chwilę ktoś nieudolnie atakuje nasz powód do dumy. To już naiwne udawanie, że to nie polska gra dzierży (od prawie 3 lat) prymat - w ilości jednocześnie grających oraz w premierowej sprzedaży - wyraźnie wskazuje na złą wolę w deprecjonowaniu osiągnięć naszego narodowego czempiona. Gra jest wyjątkowo ambitna, skomplikowana, kosztowna i trudna w produkcji i nawet testy sprzętowe są przeprowadzane na Cyberpunku

Komentarz: Andrzej Pulaski

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl