Jak wyglądała polska branża gier w lipcu 2023 roku? Zebraliśmy najważniejsze informacje na temat rodzimych twórców oraz przedstawiliśmy tytuły, które zadebiutowały w minionym miesiącu.
Dawno mamy już za sobą czasy, gdy wydanie jednej względnie udanej polskiej gry raz na rok było powodem do świętowania. Teraz rodzimi twórcy znani są z wielu produkcji – od wysokobudżetowych serii pokroju Wiedźmina i Dying Light, przez rozpoznawalne za granicą marki jak Frostpunk i Layers of Fear, po małe hity w rodzaju Darkwood, Zaginięcie Ethana Cartera czy Green Hell.
Oczywiście nie wszystkie polskie tytuły odnoszą sukcesy na miarę Wiedźmina 3. Niektóre gry trafiają tylko do skromnej grupy odbiorców, a inne… cóż, chyba nawet ich twórcy woleliby nie chwalić się nimi w swoich życiorysach. Jak wypadł polski gaming w lipcu?
Ubiegły miesiąc upłynął bez dużych premier od polskich studiów, ale i tak było o czym mówić. Bez wątpienia najważniejszym tematem lipca było nabycie większościowych udziałów w Techlandzie przez firmę Tencent. Chiński gigant zapowiadał zakupy w Europie, ale chyba nikt nie spodziewał się de facto przejęcia polskiego dewelopera. Inna sprawa, że był to łakomy kąsek, bo w 2022 roku Techland zarobiła więcej niż Grupa CD Projekt.
Powody do zadowolenia ma też firma CI Games: w lipcu wartość jej akcji wzrosła z 5,15 złotego do 6,4 zł. Zapewne to zasługa promowania Lords of the Fallen, w tym prezentacji rozgrywki z 27 lipca. Dało się to zauważyć także na początku sierpnia, również po publikacji gameplaya, aczkolwiek od tamtego czasu wycena CI Games nieco spadła (via Google).

Gorszy humor mogą mieć fani Grupy CD Projekt, która zapowiedziała zwolnienie około stu osób. Na pocieszenie Cyberpunk 2077 w końcu ma „bardzo pozytywne” opinie na Steamie, co pokazuje, że gra przynajmniej częściowo odzyskała zaufanie graczy.
Z innych wydarzeń warto wspomnieć o:
Na polskim rynku lipiec upłynął pod znakiem gier niezależnych. Paradoksalnie potencjalnie największa z tych premier okazała się największym rozczarowaniem. Mowa o Unholy, nad którym od lat pracowało studio Duality, złożone z weteranów branży mających na swoim koncie takie tytuły, jak Painkiller oraz Gears of War.

Więcej szczęścia miały trzy inne „indyki” z Polski: twin-stick shooter Yet Another Zombie Survivors, FPS Deadlink oraz symulator kosmicznego górnictwa ?V: Rings of Saturn.
Osobnym sukcesem jest Eroblast: Waifu Dating Sim. Tak, to polska produkcja, którą od 2021 roku pobrano milion razy i otrzymała niezłe oceny od graczy: 4,3/5 na 27,4 tysiąca opinii na Androidzie (via Google Play). Wersja na Nintendo Switcha zadebiutowała w połowie lipca i na razie nie doczekała się wielu recenzji, być może z powodu dość wysokiej ceny jak na port gry free-to-play.
Przyzwoicie wypadł debiut Offroad Mechanic Simulator, które zwróciło 37% kosztów produkcji po trzech dniach ze sprzedażą na poziomie ponad 2,9 tys. egzemplarzy (via Bankier.pl).
Poniżej zebraliśmy polskie gry, jakie trafił na rynek w lipcu. W nawiasach zamieściliśmy informacje na temat liczby oraz średniej ocen (lub liczby pobrań w przypadku gier mobilnych). Dla gier dostępnych na Steamie podaliśmy także rekord liczby graczy, którzy jednocześnie bawili się danej produkcji (via SteamDB).
Sierpień nie będzie obfitował w premiery od polskich twórców. W tym miesiącu doczekamy się m.in. Gord – „słowiańskiej” mieszanki strategii i gry przygodowej. Debiut gry został nieco opóźniony, ale studio Convenant.ev nadal zdąży przed końcem wakacji.
Poza tym czekają nas wersje VR Green Hell oraz House Flippera, brytyjsko-polski Fort Solis oraz sporo strategii (wczesny dostęp Sengoku Dynasty, War Hospital) oraz duży dodatek do odświeżonego Master of Magic.
Może Cię zainteresować:
Część odnośników na tej stronie to linki afiliacyjne. Klikając w nie zostaniesz przeniesiony do serwisu partnera, a my możemy otrzymać prowizję od dokonanych przez Ciebie zakupów. Nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!
Więcej:Steam ją zbanował, GOG zrobił z niej bestseller nr 1. Niezwykła historia gry, która podpadła Valve
Gracze
Steam
15

Autor: Jakub Błażewicz
Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).