Cross-play na PS4 nie dla wszystkich? Deweloperzy są zirytowani
Kilka studiów deweloperskich poskarżyło się na Twitterze na podejście Sony do kwestii cross-playu. Twórcy narzekają, że choć ich tytuły są gotowe na zaimplementowanie rozwiązania, Japończycy wciąż nie podjęli potrzebnych decyzji. Dotyczy to m.in. gier Smite, Paladins i War Thunder.
Bartosz Świątek

W SKRÓCIE:
- twórcy z Hi-Rez Studios skarżą się, że Sony ociąga się z umożliwieniem ich grom skorzystania z funkcji cross-play;
- podobne oskarżenia padają ze strony dewelopera Gaijin Entertainment.
W zeszłym roku jednym z głośniejszych tematów w branży była kwestia funkcji cross-play, a konkretniej niechęci, jaką darzyła ją firma Sony. Japończycy przez długi czas uniemożliwiali osobom grającym na PS4 zabawę z posiadaczami Xboksów One czy Nintendo Switch, zasłaniając się troską o jakość usług sieciowych i dobro klientów. Ostatecznie, polityka koncernu w tej kwestii uległa zmianie i cross-play został testowo aktywowany w kilku produkcjach, takich jak Fortnite czy Rocket League. Okazuje się jednak, że wielu deweloperów nadal nie może się doprosić o potraktowanie ich tytułów w podobny sposób.
Dobrym przykładem jest firma Hi-Rez Studios – twórcy Paladins, Smite oraz Realm Royale. We wpisie opublikowanym na Twitterze deweloperzy otwarcie domagają się od Sony równego traktowania, podkreślając, że ich tytuły są gotowe na cross-play i ruch leży po stronie Japończyków.
Na podobną barierę napotkali autorzy symulacyjnego MMO War Thunder – studio Gaijin Entertainment. Wpis zamieszczony przez dewelopera na Twitterze jest bardzo wymowny.
Użytkownicy komputerów PC mogą grać razem z przyjaciółmi posiadającymi PlayStation 4 lub Xboksa One, a jedyna niedostępna opcja cross-play dotyczy rozgrywki pomiędzy dwiema konsolami. Wielokrotnie prosiliśmy o to Sony - przed premierą wersji na Xbox One i kiedy ogłoszono PlayStation Cross-Play Beta, ale wciąż nie otrzymaliśmy zgody. Pod względem technicznym War Thunder jest gotowy, aby stać się w pełni wieloplatformowym tytułem, ponieważ od samego początku był tak projektowany - czytamy w komentarzu dla serwisu Wccftech.
W niedawnym wywiadzie dla serwisu Game Informer szef Sony Interactive Worldwide Studios przekonywał, że w przyszłości czeka nas unifikacja konsol. Jego zdaniem marka platformy będzie miała drugorzędne znaczenie – liczyć mają się gracze oraz gry. Wygląda jednak na to, że obecna polityka twórców PlayStation wciąż znacząco odbiega od wizji roztaczanych przez Shawna Laydena we wspomnianej rozmowie. Pozostaje mieć nadzieję, że Japończycy naprawią swoje błędy i z czasem cross-play będzie dostępny we wszystkich tytułach.
- PlayStation – strona oficjalna
- Hi-Rez Studios – strona oficjalna
- Gaijin Entertainment – strona oficjalna
- Crossplay i PlayStation 4 – wielka wojna, która tak naprawdę #nikogo

GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
- Hi-Rez Studios
- Gaijin Entertainment
- cross-platform / cross-play
- Sony Interactive Entertainment
- sieciowe gry akcji
- PC
- PS4
- XONE
- Switch
Komentarze czytelników
kęsik Legend

Tutaj jest jeszcze jedna kwestia która w newsie nie została poruszona. Shawn Layden w niedawnym wywiadzie mówił: We’re open for business on this one. All it takes is for publishers and developers who wish to permission it. As ever, just work with your PlayStation account manager, and they will walk you through the steps that we’ve learned through our partnership with Epic on how this works. Czyli zwalił brak crossplaya na wydawców.
Jednak twórca Wargroove napisał: We made many requests for crossplay (both through our account manager and directly with higher ups) all the way up until release month. We were told in no uncertain terms that it was not going to happen.
No więc coś się nie zgadza. Shawn Layden albo kłamie, albo nie wie jak w rzeczywistości sprawa wygląda.
yasiu Legend

Jakie straty dla Sony? O czym Wy mówicie? Mam Xboxa, kupuję grę (przyjmijmy, że crossplay jest w Anthem) - co traci Sony na tym, że zarówno graczom na ich platformie jak i na innych platformach łatwiej jest znaleźć osoby do gry i matchmaking trwa krócej? Stracić może w przypadku graczy mających dwie platformy - bo ze względu na ochronę słuchu, wolę kupić tytuł na Xboxa. Ale nadal, bez czy z crossplayem, kupię grę na Xboxa - bo lepiej na nim chodzi i konsola jest cichsza.
Argument o PC cheaterach w ogóle jest wyciągnięty z końcówki jelita, bo crossplay nie polega na tym, że bez względu na platformę każdy gra z każdym. Zresztą, co za różnica w grach coopowych czy strategiach, jak wspomniany Wargroove, na jakiej platformie kto gra?
Bezi2598 Legend
Dwulicowe zagranie, mówią jedno, a robią coś zupełnie odwrotnego.
Psycho7552 Centurion
Ja tam bym się nie obraził za crossplayem w coopach i strategiach. Jeżeli chodzi o gry multi pvp to crossplay mógłby być najwyżej między xboxem a ps4 (dobrym przykładem jest fortnite [tfu] gdzie jak grałem z kumplem ktory na PC ciśnie to nawet nie miałem podjazdu do kogokolwiek.).
Lutz Legend
sony robi to zle - wystarczy spojrzec na rosnaca pozycje switcha.
sony nie jest hegemonem, ich jedna z nielicznych, przynoszacych zyski galezi biznesu to wlasnie playstation.
microsoft wciaga sony nosem, xbox jest jedna z mniej dochodowych dywizji ms.
sony kurczowo trzyma sie izolacji bo ma nadzieje, ze ms bedzie dalej mial takie podejscie jak w tej generacji, moim skromnym zdaniem ruchy biznesowe ms wskazuja ze tak nie bedzie. Z drugiej sony moze w kazdej chwili zmienic zdanie a zrobia to wtedy, kiedy bedzie to mialo wymierna korzysc. Czyli pewnie w nastepnej generacji.