Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gramynawynos.pl 11 maja 2011, 13:03

autor: Łukasz Marek

Rdzenie procesora w grach

W jednym z artykułów poruszamy problem ważności procesora pod względem wydajności w grach. Zaprezentowaliśmy tam wyniki naszych testów, które jasno wskazują, że w wielu grach ma on kluczowe znaczenie. Niejako obok tego poruszyliśmy problem wpływu liczby rdzeni procesora na wydajność w grach. W tym artykule zajmiemy się tym tematem szerzej.

W jednym z artykułów poruszamy problem ważności procesora pod względem wydajności w grach. Zaprezentowaliśmy tam wyniki naszych testów, które jasno wskazują, że w wielu grach ma on kluczowe znaczenie. Niejako obok tego poruszyliśmy problem wpływu liczby rdzeni procesora na wydajność w grach. W tym artykule zajmiemy się tym tematem szerzej.

Jeszcze rok czy dwa lata temu wielu mówiło: do gier lepiej jest kupić wyżej taktowanego 2-rdzeniowca, niż 4-rdzeniowca o relatywnie niskiej częstotliwości. Jednak rynek gier na przestrzeni ostatnich dwóch lat dość mocno się zmienił i już wiele tytułów wykorzystuje więcej niż 2 rdzenie procesora.


Ważna uwaga!
W tym artykule podejście do tematu wpływu liczby rdzeni na wydajność w grach jest teoretyczne. Celowo porównujemy procesory z różnych półek. Dobraliśmy je w taki sposób by jedyne różnice między nimi to liczba rdzeni. Nie zawsze w 100% się to udawało, ale spośród 4 grup procesorów można samemu dość do odpowiednich wniosków.

  1. Athlon II – w jej skład wchodzą 2-, 3- oraz 4-rdzeniowe jednostki pozbawione pamięci podręcznej trzeciego poziomu. Wybraliśmy modele taktowane zegarem 2,9 GHz: Athlon II X2 255, Athlon II X3 435 oraz Athlon II X4 635.
  2. Phenom II – tutaj zdecydowaliśmy się na modele wyposażone w 2, 4 oraz 6 rdzeni. Wszystkie mają tyle samo pamięci podręcznej trzeciego poziomu: 6 MB. Były to: Phenom II X2 555, Phenom II X4 955 oraz Phenom II X6 1090 (przetestowany z Turbo oraz bez Turbo Core). Wszystkie były taktowane częstotliwością 3,2 GHz.
  3. Core 2 Duo oraz Core 2 Quad – jednostki 2- oraz 4-rdzeniowe z dwóch rodzin: 3 M<B L2 na 2 rdzenie oraz 6 MB L2 na 2 rdzenie. W pierwszym przypadku były to: Core 2 Duo E7300 oraz Core 2 Quad Q9400, zaś w drugim: Core 2 Duo E8400 oraz Core 2 Quad Q9450. Wszystkie taktowane były zegarem 2,66 GHz.
  4. Core i5 oraz Core i7 – podobnie jak w przypadku rodziny Core 2, dostępne są jednostki, w których na jeden rdzeń przypada taka sama ilość pamięci podręcznej. Core i5 650 ma jej 4 MB, zaś Core i7 860 już 8 MB. Bazowa taktowanie jest różne, z powodu aktywnej technologii Turbo taktowanie jest identyczne w przypadku obciążenia jednego obraz dwóch rdzeni: odpowiednio 3,46 oraz 3,33 GHz.

Dlaczego jednostki klasy desktop? W przypadku notebooków taki szeroki wachlarz jednostek niestety nie występuje. A my tutaj priorytetowo skupiamy się na teoretycznej różnicy, więc test ten mogliśmy wykonać jedynie w przypadku procesorów „biurkowych”.


Artykuł nie ma na celu porównanie wydajności procesorów z danych rodzin. Procesory były dobierane pod kątem naukowego porównania, a nie cenowego! Zestawianie wyników między rodzinami ma sens tylko w celu analizy wpływu pamięci podręcznej, czy wpływu architektury na stopień wykorzystania rdzeni w grach.


Testy wykonaliśmy przy użyciu karty graficznej Radeon HD 5870 1 GB. Wszystkie zestawy były wyposażone w 4 GB pamięci RAM wraz z zainstalowanym systemem Windows 7 x64 PL.


Battlefield Bad Company 2

Widać wyraźny przyrost wydajności między procesorami 2- a 4-rdzeniowymi.


Crysis Warhead

Niestety, ale Crysis wykorzystuje tylko 2 rdzenie procesora i ani jednego więcej.


Empire Total War

Seria Total War bardzo dobrze pożytkuje moce dodatkowych rdzeni procesora, co bardzo dobrze widać na wykresie.


GTA IV

Również i tutaj zysk z dodatkowych rdzeni jest bardzo dobrze widoczny.


Unreal Tournament 3

Postanowiliśmy również wykorzystać tą grę, gdyż jej silnik wykorzystywany przez wielu producentów. Również i tutaj zysk z dodatkowych rdzeni jest spory.


Podsumowanie
Jeszcze 3 lata temu gier, które wykorzystywały 3 lub więcej rdzeni procesora można było policzyć na palcach rąk. Dziś sytuacja mocno się zmienia. Mamy serię Total War (w tym Shogun 2), GTA IV, Cywilizację V, Call of Duty Black Ops, Battlefield Bad Company 2, F1 2010, Assassin’s Creed Brotherhood, StarCraft II, większość gier na silniku Unreal 3. Dziś inwestycja w procesor 4-rdzeniowy wydaje się być już więcej niż tylko uzasadniona. Należy raczej powiedzieć, że jest wskazana! Oczywiście tyczy się to komputerów stacjonarnych, gdzie liczymy na najwyższą wydajność. W przypadku laptopów sytuacja wygląda nieco inaczej, gdyż trudno o naprawdę przenośny laptop z procesorem 4-rdzeniowym. Ale to już sami musicie zdecydować, do czego używacie notebooka!