Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 18 lipca 2014, 13:09

autor: Draug

Raport na temat dystrybucji cyfrowej i gier MMO opartych na płatnej subskrypcji

Firma SuperData Research opublikowała raport na temat amerykańskiego rynku dystrybucji cyfrowej za czerwiec 2014 roku. Przy okazji podsumowała też globalną sytuację wśród gier MMO opartych na płatnej subskrypcji (ze szczególnym uwzględnieniem wydanych niedawno The Elder Scrolls Online i WildStar).

Sytuacja ogólna

Co prawda, NPD Group dostarczyło nam niedawno informacje na temat sprzedaży gier w Stanach Zjednoczonych w czerwcu, jednak w jej raporcie nie uwzględniono dystrybucji cyfrowej – na szczęście mamy jeszcze firmę SuperData Research, która koncentruje się na tym właśnie sektorze rynku. Z wyników przeprowadzonych przez nią badań (również opublikowanych wczoraj) wynika, że wydatki amerykańskich graczy na cyfrowe dobra wyniosły w ubiegłym miesiącu 774 miliony dolarów, co stanowi kwotę o 4,6 procenta większą w stosunku do czerwca 2013 roku. Z podanej liczby 240 milionów przypada na użytkowników pecetów i konsol (11-procentowy spadek względem kwietnia 2014). Produktami cieszącymi się największym powodzeniem, jeśli chodzi o omawiany model dystrybucji, były gry Watch_Dogs oraz mobilne Kim Kardashian: Hollywood.

Gry MMO

Dziesięć najpopularniejszych gier MMO opartych na płatnej subskrypcji w 2013 roku (na całym świecie). - Raport na temat dystrybucji cyfrowej i gier MMO opartych na płatnej subskrypcji - wiadomość - 2014-07-18
Dziesięć najpopularniejszych gier MMO opartych na płatnej subskrypcji w 2013 roku (na całym świecie).

W raporcie firmy SuperData Research szczególnie dużo uwagi poświęcono produkcjom MMO opartym na płatnej subskrypcji – uczyniono to z okazji wydania gier The Elder Scrolls Online i WildStar, korzystających z takiego właśnie, teoretycznie ryzykownego modelu płatności. Jednak wygląda na to, że ani Bethesda Softworks, ani NCsoft nie popełniły błędu, decydując się na wprowadzenie abonamentu. Pierwsza z wymienionych produkcji miała w czerwcu 772 tysiące subskrybentów, natomiast druga po premierze odnotowała „cztery do pięciu” razy więcej graczy zalogowanych jednocześnie niż w trakcie otwartych beta testów.

Opublikowano też listę najpopularniejszych gier MMO z abonamentem w 2013 roku (na całym świecie). Niepodzielne rządy w dalszym ciągu sprawuje World of Warcraft, który osiągnął ponad miliard dolarów przychodu, zagarniając 36 procent całego rynku. Na niższych stopniach podium zmagały się pierwszy Lineage (253 miliony i 9 procent) i TERA (236 milionów, 8 procent). Następne trzy pozycje były zajmowane przez popularne też w naszych stronach Star Wars: The Old Republic, The Lord of the Rings Online oraz EVE Online. Łączna wartość rynku gier MMO z płatną subskrypcją w 2013 roku to 2,882 miliarda dolarów.

Długofalowa dynamika przychodów z gier MMO opartych na abonamencie (po lewej przychody ogólne, po prawej porównanie przychodów z subskrypcji i mikrotransakcji). - Raport na temat dystrybucji cyfrowej i gier MMO opartych na płatnej subskrypcji - wiadomość - 2014-07-18
Długofalowa dynamika przychodów z gier MMO opartych na abonamencie (po lewej przychody ogólne, po prawej porównanie przychodów z subskrypcji i mikrotransakcji).

Jak wiadomo, popularność abonamentów od kilku lat wyraźnie spada, toteż wielu deweloperów decyduje się na implementację mikropłatności w swoich produkcjach. W ciągu ostatnich pięciu lat przychody uzyskiwane w ten sposób podniosły się blisko dwukrotnie (z 14 do 27 procent ogółu przychodów z gry). Co więcej, średnie miesięczne wydatki użytkowników wzrosły prawie trzy razy na przestrzeni minionych kilkudziesięciu miesięcy – z 16 do 46 dolarów.

I chociaż nie jest to w stanie zatrzymać postępującego regresu, jeśli chodzi o rentowność produkcji opartych na płatnej subskrypcji, analitycy z SuperData Research spekulują, że w ciągu kilku kolejnych lat rynek ustabilizuje się, gdy sektor gier typu free-to-play ulegnie przesyceniu. Oczekują też, że wkrótce rywalizacja między wydawcami ze Wschodu i Zachodu stanie się bardziej zażarta (z powodu rosnącego średniego wieku graczy).

GOL Newsroom

Zapraszamy Was do polubienia profilu Newsroomu na Facebooku. Znajdziecie tam nie tylko najciekawsze wiadomości, ale i szereg miłych dodatków.