Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 11 marca 2010, 11:40

autor: Piotr Doroń

PlayStation Move nowym kontrolerem PlayStation 3

Koncern Sony przedstawił światu nowy kontroler PlayStation 3. Przedstawiciele firmy dokonali tego w czasie konferencji zorganizowanej w ramach Game Developers Conference 2010. Propozycja Sony jest traktowana jako naturalne rozwinięcie idei Wiimote’a, w którym nacisk położony został na precyzję oraz szybkość reakcji na ruchy gracza.

Koncern Sony przedstawił światu nowy kontroler PlayStation 3. Przedstawiciele firmy dokonali tego w czasie konferencji zorganizowanej w ramach Game Developers Conference 2010. Propozycja Sony jest traktowana jako naturalne rozwinięcie idei Wiimote’a, w którym nacisk położony został na precyzję oraz szybkość reakcji na ruchy gracza.

PlayStation Move nowym kontrolerem PlayStation 3 - ilustracja #1

PlayStation Move, bo taką nazwę nosi urządzenie, trafi do sprzedaży jesienią bieżącego roku. Kontroler będziemy mogli zakupić na trzy różne sposoby:

  • jako samodzielny produkt – oferta dla osób posiadających kamerę PlayStation Eye, wymaganą do poprawnego działania PlayStation Move;
  • w ramach tzw. starter kit – składającego się ze wspomnianego kontrolera, egzemplarza PlayStation Eye, a także płyty z demami gier;
  • w zestawie z konsolą PlayStation 3 oraz kamerą PlayStation Eye.

Dokładne ceny poszczególnych propozycji poznamy w kolejnych miesiącach – możliwe, że do ich ujawnienia dojdzie w trakcie czerwcowych targów E3. W chwili obecnej pewnym jest jedynie, że cena wymienionego wyżej starter kit-a nie przekroczy w Stanach Zjednoczonych 100 dolarów (około 285 złotych).

PlayStation Move nowym kontrolerem PlayStation 3 - ilustracja #2

PlayStation Move składa się z właściwego kontrolera, wyposażonego w m.in. przyciski geometryczne, a także tzw. Sub-Controllera, posiadającego gałkę analogową, przyciski kierunkowe (d-pada), L1, L2, L3 i pełniącego podobne funkcje, co Nunchuck względem Wiimote’a. Oba kontrolery zostały wyposażone w akumulatory Li-ion, które będziemy mogli naładować poprzez podłączenie ich kablem USB do PlayStation 3. PlayStation Move jest urządzeniem w całości bezprzewodowym, posiadającym oprócz sensorów ruchu także system odpowiedzialny za generowanie wibracji. Do poprawnego funkcjonowania PlayStation Move wymagana będzie kamera PlayStation Eye, która będzie nieustannie nadzorować wszystkie ruchy gracza, wspomagając wychwytywanie jego ruchów w pełnym trzech wymiarach. Kolor sferycznej nasady Move będzie odzwierciedlać sytuację w grze (jeszcze nie wiemy w jaki dokładnie sposób). Konsola PlayStation 3 będzie w stanie obsługiwać do czterech kontrolerów jednocześnie.

W czasie konferencji Sony ujawniony został nie tylko kontroler, ale również szereg produkcji, które będą robić z niego użytek. Znalazły się wśród nich zarówno pozycje nowe, jak i takie, które już dobrze znamy. Na potrzeby prezentacji producent konsoli PlayStation 3 przygotował m.in. specjalne wersje takich produkcji, jak LittleBigPlanet lub EyePet.

PlayStation Move nowym kontrolerem PlayStation 3 - ilustracja #3

Sports Champions

Pokaz rozpoczęty został prezentacją Sports Champions – zestawu gier sportowych, przywodzących na myśl niezwykle popularne Wii Sports znane użytkownikom Nintendo Wii. W jej trakcie Scott Rohde, wiceprezes Sony Computer Entertainment ds. rozwoju, przedstawił zgromadzonym widzom dwie z szeregu mini-gier, które wejdą w skład sportowego zestawu.

Pierwszą z nich były pojedynki gladiatorów, toczone na specjalnych arenach (Gladiators Duel – tytuł roboczy). Największe wrażenie robiło oczywiście bardzo dokładne przeniesienie ruchów osoby dzierżącej PlayStation Move na ekran. Każde cięcie i uderzenie zostało idealnie odwzorowane, prowokując u przeciwnika oczekiwaną reakcję (np. przykucnięcie po otrzymaniu ciosu w okolice łydki). W dalszej części pokazu okazało się, że starcia są całkiem rozbudowane – mechanika rozgrywki dopuszcza m.in. możliwość budowania kombosów, wyprowadzania ciosów z powietrza, a także jugglowania przeciwnikiem. Druga część prezentacji upłynęła pod znakiem tenisa stołowego – dynamicznego i oferującego możliwość stosowania bardzo zróżnicowanych ataków (m.in. top spinów i back spinów). W obu przypadkach PlayStation Move zachowywał się tak, jak powinien – umożliwiając osobie grającej wykonywanie wszystkich zaplanowanych ruchów. Wśród kilkunastu mini-gier wchodzących w skład Sports Champions znajdzie się jeszcze m.in. łucznictwo, które zostało przedstawione na późniejszym zwiastunie gry.

PlayStation Move nowym kontrolerem PlayStation 3 - ilustracja #4

Move Party

Kolejną produkcją, która będzie wykorzystywać PlayStation Move jest Move Party – pozycja przywodząca na myśl zestawy mini-gier wykorzystujące do działania kamerę PlayStation Eye lub EyeToy w przypadku PS2, bądź też cykl WarioWare znany użytkownikom Nintendo DS i Wii. W grze weźmiemy udział w szeregu prostych zabaw, polegających m.in. na uderzaniu robaków rakietą tenisową, kolorowaniu figur geometrycznych, a także wcielaniu się we fryzjera. Kamera PlayStation Eye nadzoruje w tym przypadku ruchy gracza, w czasie gdy PlayStation Move przejmuje rolę przedmiotów lub urządzeń, przy pomocy których wchodzimy w interakcję z wirtualnym otoczeniem.

PlayStation Move znajdzie zastosowanie także grach akcji – w tym bijatykach oraz strzelaninach. W czasie pokazu doczekaliśmy się zatem projekcji trailera gry walki Motion Fighter (a.k.a. Dukes), w której akcje obserwuje się z perspektywy trzeciej osoby. Twórcy przedstawili również specjalną wersję zapowiedzianego niedawno SOCOM 4, robiącą użytek zarówno z głównego kontrolera PlayStation Move, jak i Sub-Controllera (którego można zastąpić Dual Shockiem). Dzieło firmy Zipper Interactive dopuszczać będzie możliwość prowadzenia rozgrywki zarówno z wykorzystaniem nowego akcesorium do PS3, jak i dotychczasowych kontrolerów konsoli. W tym momencie przedstawiciele Sony oświadczyli, że w przyszłości takie rozwiązanie oferować będzie zdecydowana większość gier na PlayStation 3.

Pokaz zakończyło ukazanie odpowiednio przemodelowanych wersji LittleBigPlanet (kontroler wykorzystywany do edycji świata gry), a także familijnego EyePet (zabawy z wirtualnym zwierzakiem). Ponadto użytek z PlayStation Move zrobią następujące produkcje:

  1. TV SuperStars – w której wcielimy się w gwiazdę pięciu programów telewizyjnych;
  2. Slider – szalona gra akcji z bohaterem zasiadającym na fotelu na kółkach i pędzącym ulicami miasta;
  3. The Shoot (tytuł roboczy) – strzelanina na szynach, w której odwiedzimy plany kilkunastu filmów akcji – w tym westernu, horroru i sci-fi;
  4. Brunswick Pro Bowling – kręgle dostępne wcześniej w wersjach na PS2, PSP i Wii.
PlayStation Move nowym kontrolerem PlayStation 3 - ilustracja #5

The Shoot

Jack Tretton, prezes Sony Computer Entertainment America ujawnił, że do końca marca 2011 roku na rynek trafi dwadzieścia gier od Sony wykorzystujących PlayStation Move. Pracami nad własnymi produkcjami zajmuje się dodatkowo 36 firm trzecich – w tym Ubisoft, SEGA, Activision, EA oraz Capcom (pełną listę znajdziecie w tym miejscu).

Sporą liczbę wymienionych wyżej pozycji można przetestować w San Francisco, czyli mieście, w którym odbywa się tegoroczna edycja Game Developers Conference. Z tego też powodu w Sieci opublikowanych zostało wiele filmów, prezentujących owe tytuły w akcji. Poniżej zamieszczamy listę co ciekawszych nagrań:

Dodatkowe nagrania, zwiastuny, a także zestawy zrzutów ekranowych z prezentowanych gier znajdziecie na łamach oficjalnego, europejskiego bloga PlayStation.

Zgodnie z oczekiwaniami PlayStation Move nie przyniosło żadnej rewolucji. Zarówno samo urządzenie, jak i gry, wydają się być niemal dokładną kopią rozwiązań przedstawionych już pięć lat temu przez Nintendo przy okazji ujawnienia Wii. Fakt konieczności posiadania PlayStation Eye dodatkowo jednak zwiększa wydatki, konieczne do poniesienia jeżeli będziemy chcieli pobawić się nowym kontrolerem Sony. Czy w związku z tym Move zdoła odnieść sukces?

Piotr Doroń

Piotr Doroń

Z wykształcenia dziennikarz i politolog. W GRYOnline.pl od 2004 roku. Zaczynał od zapowiedzi i recenzji, by po roku dołączyć do Newsroomu i już tam pozostać. Obecnie szef tego działu, gdzie zarządza zespołem złożonym zarówno ze specjalistów w swoim fachu, jak i ambitnych żółtodziobów, chętnych do nauki oraz pracy na najwyższych obrotach. Były redaktor niezapomnianego emu@dreams, gdzie zagnała go fascynacja emulacją i konsolami, a także recenzent magazynu GB More. Miłośnik informacji, gier (długo by wymieniać ulubione gatunki), Internetu, dobrej książki sci-fi i fantasy, nie pogardzi również dopieszczonym serialem lub filmem. Mąż, ojciec trójki dzieci, esteta, zwolennik umiaru w życiu prywatnym.

więcej