Najpotężniejszy build niewymagający grindu w Clair Obscur, który spopieli waszych wrogów nawet bez bawienia się w synergie
Mechaniczna głębia Expedition 33 potrafi przytłoczyć, lecz jeden z najefektywniejszych buildów na końcówkę gry odblokowywany jest przez was automatycznie.

Systemy Clair Obscur Expedition 33 dają graczom olbrzymią swobodę w rozwijaniu członków drużyny. Ogromna ilość dostępnych umiejętności oraz pasywnych efektów pikto, a także broni o różnych efektach pozwala na tworzenie setek różnych, potężnych buildów. Jeden z tych buildów jest jednak odgórnie narzucony dla jednej z postaci, bardzo prosty do implementacji, nie wymagający szczególnej zabawy luminami i odblokowywany automatycznie podczas fabuły. Poniżej znajdziecie najlepszy endgame’owy build dla Maelle, złożony z gwarantowanych lub powszechnie dostępnych przedmiotów, dzięki któremu z łatwością sięgniecie końca fabuły oraz zawartości postgame’owej bez potrzeby nadmiernego grindu.
UWAGA! Strona ta zawiera informacje na temat fabuły Clair Obscur Expedition 33. Znajdziecie tu spoilery sięgające końca aktu drugiego oraz następujących po nim wydarzeń. Nie znajdziecie natomiast spoilerów dotyczących zakończenia gry.
Więcej pomocnych informacji znajdziecie w naszym poradniku:
Jak odblokować sekretne umiejętności Maelle?
Już na początku gry zauważyliście pewnie, że dwoje grywalnych bohaterów posiada zablokowane, niedostępne umiejętności na swoich drzewkach. Choć zablokowane umiejętności Gustave’a ujawnią się dość szybko, bo na samym początku aktu drugiego (choć to nie on, a Verso będzie z nich korzystał), na odblokowanie zablokowanych umiejętności Maelle będziecie musieli poczekać nieco dłużej – odblokują się one automatycznie w chwili rozpoczęcia aktu trzeciego, czyli tuż po pokonaniu Malarki na szczycie Monolitu.
Na początku aktu trzeciego Maelle rozbudzi w sobie swoje skrywane moce Malarki, tym samym odblokowując trzy nowe umiejętności – Widmowe uderzenie, Stendhal i Płonące płótno. Polecamy od razu wydać przemalowanie by zyskać punkty umiejętności potrzebne do zakupu tych umiejętności. Zadają one obrażenia od pustki, na które nie jest odporny żaden przeciwnik, i są zdecydowanie najpotężniejszymi atakami w arsenale Maelle.
Jak działają sekretne umiejętności Maelle?
W chwili odblokowania umiejętności Malarki Maelle stanie się waszym dedykowanym, ofensywnym członkiem drużyny. Podczas gdy pozostali członkowie ekspedycji muszą polegać na synergiach i pokaźnych ilościach lumin by dorównać obrażeniom zadawanym przez Maelle, ona potrzebuje jedynie swoich nowych ataków pustki, które są niezwykle potężne nawet bez żadnych synergii lumin.
- Płonące płótno – 5 PA – zadaje pięć ciosów pojedynczemu wrogowi, nakładając podpalenie przy każdym ciosie. Siła ataku wzrasta, im więcej podpaleń nałożonych jest na wroga. Umieszcza Maelle w postawie ofensywnej. Prawdopodobnie najsłabsza z umiejętności Malarki, lecz wciąż zdecydowanie warta wyposażenia – funkcjonalnie działa jak potężniejsze Deszcze ognia. Jej głównym zastosowaniem będzie zapewne podpalanie wroga, co pozwoli wam na proste wejście w postawę wirtuozerską korzystając z szybkiego kroku.
- Widmowe uderzenie – 7 PA – zadaje cztery ciosy obszarowe wszystkim wrogom i drastycznie wypełnia pasek ładunku gradientowego. Umieszcza Maelle w postawie defensywnej. Świetny atak obszarowy, który pozwoli wam na znacznie częstsze korzystanie z ataków gradientowych. Podstawowy atak gradientowy Maelle automatycznie umieszcza ją w postawie wirtuozerskiej, co znacznie ułatwi skuteczne użycie Stendhala.
- Stendhal – 8 PA – zadaje ogromne obrażenia jednemu wrogowi. Pozbawia Maelle osłon i nakłada na nią bezbronność, obniżając jej obronę. Umieszcza Maelle w postawie neutralnej. Obrażenia zadawane przez Stendhal są masywne. Pojedynczy Stendhal w postawie wirtuozerskiej jest w stanie zadać kilkaset tysięcy obrażeń jednym ciosem, co przelicza się na około jedną trzecią zdrowia finałowego bossa gry.
Podczas wszystkich pozostałych walk z bossami strategia dla Maelle okaże się bardzo prosta – wejść w postawę wirtuozerską i trafić bossa Stendhalem, natychmiast wymazując ogromną część jego paska zdrowia. Najłatwiej dokonać tego poprzez trafienie płonącego wroga umiejętnością szybki krok (Maelle może podpalić go sama dzięki płonącemu płótnu) lub skorzystanie z ataku gradientowego Wirtuozerskie uderzenie (dzięki widmowemu uderzeniu pasek ataku gradientowego zapełnia się znacznie szybciej).
W jakie luminy wyposażyć Maelle?
Jest tylko jedna, kluczowa lumina, bez której cała strategia się rozpada. Jest nią Malowana moc, którą zdobędziecie automatycznie za pokonanie Malarki – nie da się jej zatem przegapić. Malowana moc zdejmuje limit obrażeń nakładany na ciosy. Bez Malowanej mocy Stendahl zada jedynie 9,999 obrażeń. Z Malowaną mocą będzie w stanie osiągnąć setki tysięcy punktów obrażeń. Od razu po rozpoczęciu aktu trzeciego wyposażcie Maelle lub innego członka drużyny w pikto Malowanej mocy, a po jego opanowaniu przypiszcie efekt luminy całej drużynie. Kosztuje on jedynie pięć punktów luminy.
Najbardziej problematyczną częścią strategii jest zdobywanie punktów akcji. Stendhal to droga umiejętność, a postawa wirtuozerska trwa jedynie jedną turę, więc w chwili osiągnięcia postawy musicie mieć wymagane osiem punktów akcji. Najbardziej polecamy skorzystać z luminy Pobudzająca tura (pikto otrzymane za pokonanie Sirene), która daje dodatkowe +1 PA na początku tury. Oznacza to, że na początku każdej tury zdobywać będziecie dwa PA zamiast jednego. Okaże się to wyjątkowo przydatne zwłaszcza w połączeniu z atakiem gradientowym, ponieważ skorzystanie z ataku gradientowego natychmiast da wam dodatkową turę.
Choć Stendhal już jest potężny sam w sobie, istnieją sposoby na jego dodatkowe wzmocnienie. Najprostszym będzie zadanie trafienia krytycznego – np. lumina Krytyczne płonięcie zwiększa szansę na trafienie krytyczne płonących przeciwników o 25%, a mogliście znaleźć ją już na wiosennych łąkach, w pierwszej lokacji gry. Możecie także skorzystać z luminy Więź z osłoną, którą znaleźć możecie w malowanej klatce w lokacji Sirene. Zwiększa ona zadawane przez was obrażenia o 30% gdy macie osłonę. Synergizuje się zatem z jedną z broni Maelle – z pozwalającym na kradzież wrogich osłon Niszczycielem osłon, którego otrzymanie jest gwarantowane w ramach głównej fabuły, w akcie drugim.
Więcej:Expedition 33 - poradnik do gry

GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Komentarze czytelników
TheFrediPL Generał
Maelle nawet bez tych umiejętności robi robotę, bardzo dużo podpalenia potrafi nałożyć, a w dodatku podatność na ogień.
ODIN85 Senator

To pierwsza postać która wyleciała u mnie z drużyny. Nawet nie wiedziałem że to taki koks.
TheFrediPL Generał
Miałem takiego farta że nie używałem tych umiejętności(tylko to co podpala ale to znów tak op nie było ostatecznie), i wszystkich bossów oprócz Simona(jego to bym bez tego buildu nie rozwalił, straszny przeciwnik xd) i finałowego bossa pokonałem "uczciwie" więc aż tak dużo nie straciłem.
spoiler start
Ale to że Maelle nie dosyć że chore obrażenia to jeszcze miała 2 ataki pod rząd bo pierwsza tura atak, druga to odnowienie energii i ponowna postawa do tego spadek hp do 1 i trzecia tura bo hp poniżej 50 i kolejny atak.
spoiler stop
pieterkov Senator

Chciałem buildu jako newbie, a nie spojlerów z 3 aktu! Darujcie sobie :(
Xsardass Generał

Odpowiednio dostosowanym buildem na Maelle pod koniec gry na jeden cios leciało ponad 100 000 000 dmg. Nie spotkałem żadnego przeciwnika który to wytrzymał.