Frostpunk 2 był bez wątpienia największą polską premierą września, nawet jeśli nie do końca zadowolił fanów jedynki. Cieszy również ciepłe przyjęcie Witchfire na Steamie.
Letnie premiery nie rozgrzały fanów polskich gier. Nawet sierpień nie był szczególnie upalny dla rodzimej branży. Jednakże wrzesień okazał się całkiem gorącym miesiącem dla polskich deweloperów. Nawet jeśli największy rodzimy debiut był dość mroźną pozycją.
Poza powyższymi nowościami do sprzedaży trafiły m.in. następujące konwersje polskich gier:
Zacznijmy od najprostszej, najbardziej oczywistej informacji: Frostpunk 2 był bezsprzecznie największą polską premierą września. Po miesiącach, w których największe hity mogły pochwalić się 1-3 tysiącami opinii na Steamie, druga część mroźnej serii studia 11 bit games została oceniona przez użytkowników platformy Valve ponad 12 tys. razy i przez ponad 80 branżowych recenzentów.
Niestety, odbiór gry nie do końca idzie w parze z popularnością. Frostpunk 2 to niewątpliwie bardzo dobra gra, ale 74% pozytywnych opinii to jednak gorszy wynik, niż oczekiwali gracze (i inwestorzy). O przyczynach rozpisaliśmy się w wiadomości z końca września, ale w największym skrócie: drugi Frostpunk to gra nieco odmienna od poprzednika, co nie wszystkim fanom przypadło do gustu. Być może zmienią oni zdanie po kolejnych aktualizacjach zapowiedzianych przez dewelopera.
Żadna inna gra nie zbliżyła się do popularności Frostpunka 2, ale to bynajmniej nie był jedyny wrześniowy sukces Polaków. Debiut Witchfire na Steamie wypadł bardzo dobrze, mimo że tytuł był już dostępny od roku w sklepie Epic Games Store. We wczesnym dostępie bawi się jednocześnie kilka tysięcy graczy, którzy też dobrze oceniają dzieło studia The Astronauts. Może, jak to mówią złośliwi gracze, roczne „beta-testy” na EGS-ie faktycznie były dobrym pomysłem? W końcu gracze mieli pewne zastrzeżenia co do „premierowego” wydania, a stosowne poprawki trafiły do Witchfire w kolejnych aktualizacjach.
Poza tym warto wyróżnić pomniejsze tytuły, które zaliczyły debiut może nie fenomenalny, ale całkiem udany – przede wszystkim dwie pozycje taktyczne: Sumerian Six studia Artificer oraz Rogue Waters od zespołu Ice Cold Games. Nieźle wypadły też: pierwszy dodatek do Against the Storm, #Drive Rally, Edge of Sanity i 63 Days, nawet jeśli nikt nie nazwie ich wielkimi hitami Steama.
Poza premierami gracze otrzymali też sporo aktualizacji polskich gier, zarówno hitów (lub „hitów”) lata, jak i tytułów wydanych znacznie wcześniej. Było też sporo zapowiedzi, ale raczej pomniejszych produkcji.
Poza tym pojawiły się m.in. przesłanki na temat planów firmy Techland, nowe informacje o strategii Play of Battle i zakończona sukcesem kampania na pluszową maskotkę twórców Green Hell. Mniej optymistycznym akcentem było zamieszanie wokół studia Intermarum i wypłat dla pracowników dewelopera.
Creepy Jar i Artifex Mundi znów notują spadki (przy czym, przypomnijmy, przez ostatni rok wartość tej drugiej firmy niemal nieustannie rosła), za to akcje PlayWaya zyskały dzięki bardzo udanym premierom z końcówki lata. Z kolei CD Projekt zakończył wrzesień z nieco gorszym wynikiem, co zapewne ma związek z pozwem z pierwszej połowy miesiąca.
W chwili publikacji tego tekstu niewątpliwie najważniejszy polski debiut października mam już za sobą (póki co oczywiście w ramach wczesnego dostępu; globalna premiera odbędzie się 8 października). Mowa o Silent Hill 2 od studia Bloober Team – remake kultowego horroru wypadł dobrze, choć da się znaleźć też bardziej krytyczne opinie.
Poza tym do graczy trafią m.in. Forgive me Father 2 (wyjście z EA), Garage Flipper, Gunsmith Simulator (wyjście z EA), Moon Mystery, Recycling Center Simulator oraz Worshippers of Cthulhu. Tak więc październik zapowiada się na interesujący miesiąc, choć poza SH 2 raczej nie ma co liczyć na naprawdę duże premiery.
Część odnośników na tej stronie to linki afiliacyjne. Klikając w nie zostaniesz przeniesiony do serwisu partnera, a my możemy otrzymać prowizję od dokonanych przez Ciebie zakupów. Nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
3

Autor: Jakub Błażewicz
Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).