Crime Scene Cleaner i UBOAT sprawiły, że sierpień był nieco bardziej gorący na polskim rynku gier niż poprzednie miesiącach lata.
Za nami wakacje, a wkrótce pożegnamy się z letnimi upałami. Przynajmniej za oknem, bo lato nie bardzo rozpuściło fanów polskich gier. Także sierpień nie przyniósł zbyt wiele tytułów, ale przynajmniej pojawiły się trzy „małe” hity z Polski.
Poza powyższymi nowościami do sprzedaży trafiły m.in. następujące konwersje polskich gier:
Poprzednie trzy miesiące były, bądźmy szerzy, nieprzesadnie ekscytujące pod względem polskich premier. Co prawda gier wychodziło całkiem sporo, ale większość z nich wzbudzała umiarkowane lub wręcz żadne zainteresowanie, zwykle z wyjątkiem jednego tytułu.
Sierpień okazał się nawet uboższy pod względem liczby gier – i to bynajmniej nie w związku ze zmianami w wersjach demo, co widać po dwóch prologach w zestawieniu oraz JDM: Rise of the Scorpion.
Mimo to ostatni miesiąc wakacji okazał się bardzo udany. Głównie za sprawą projektów opracowanych przez studia wydające pod skrzydłami firmy PlayWay, wliczając w to UBOAT-a. Oczywiście tytuł był dostępny we Wczesnym dostępie Steama od lat, ale nawet w ciągu ostatniego miesiąca dzieło studia Deep Water Studio oceniło ponad 3 tysiące użytkowników, z czego zdecydowana większość wystawiła pozytywną opinię.
Małym zaskoczeniem okazało się też Car Manufacture. Na pewno nie był to sukces na miarę UBOAT-a, ale – jak informowała niedawno firma PlayWay – gra zespołu Stereo Games przebiła oczekiwania wydawcy. Na razie tytuł trafił tylko do wczesnego dostępu.
Największym hitem sierpnia okazał się Crime Scene Cleaner. Już darmowy prolog tej produkcji wzbudził względnie duże zainteresowanie. Niemniej popularność takich de facto wersji demo nie zawsze przekłada się na sukces pełnego wydania gry, o czym mogliśmy się przekonać wielokrotnie w ramach tego przeglądu.
Na szczęście tym razem pełna wersja nie tylko dorównała prologowi, ale też najwyraźniej przebiła jego wyniki. Zespół President Studio zdołał stworzyć grę, która w ciągu 3 tygodni sprzedała się w nakładzie przekraczającym 226 tysięcy egzemplarzy i wygenerowała zyski na poziomie prawie 3 miilionów złotych.
Jak zwykle skromny miesiąc (pod względem liczby premier) nadrobiły liczne zapowiedzi i aktualizacje gier, jak również garść nowych materiałów oraz informacji o planach polskich deweloperów.
Prócz tego ujawniono wyniki sprzedaży Forever Skies oraz Drug Dealer Simulator 2, a do przedsprzedaży trafiła antologia opowiadań z uniwersum Frostpunka. Twórcy tej serii potwierdzili również, że druga część serii otrzyma narzędzia moderskie w dniu premiery. Zapowiedziano też, że w Łodzi odbędzie się kolejna edycja festiwalu sztuk audiowizualnych Promised Land.
Artifex Mundi, po ostatnich spadkach, znów zyskuje na wartości. Co prawda do szczytowej wartości z kwietnia tego roku sporo firmie brakuje, ale fakt, że po wielu miesiącach wzrostów spadek utrzymał się tylko do przełomu czerwca i lipca wiele mówi o kondycji twórcy gier z gatunku „hidden object”.
Jeszcze lepiej wypadł CD Projekt, który wreszcie nie tylko osiągnął, ale wręcz przebił wyniki sprzed premiery dodatku Widmo wolności. Do końca sierpnia wartość akcji największego polskiego dewelopera przekroczyła 180 złotych.
Gorzej poradziło sobie studio Creepy Jar, szykujące się do wydania ostatniej aktualizacji Green Hell oraz premiery swojej nowej gry.
Koniec lata powinien oznaczać koniec sezonu ogórkowego i faktycznie wrzesień rozpoczniemy z przytupem. Jak na ironię, atmosferę podgrzeje przede wszystkim mroźny Frostpunk 2, który po sporym opóźnieniu i wielu zmianach wreszcie trafi w ręce graczy.
Niemniej nie będzie to jedyny polski debiut, choć to na pewno najważniejsza premiera września. Docenione Against the Storm otrzyma pierwszy dodatek Keepers of the Stone, a do sprzedaży trafią również 63 Days, #Drive Rally, Train Yard Builder, Edge of Sanity oraz Vampire: The Masquerade – Reckoning of New York.
Część odnośników na tej stronie to linki afiliacyjne. Klikając w nie zostaniesz przeniesiony do serwisu partnera, a my możemy otrzymać prowizję od dokonanych przez Ciebie zakupów. Nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!
Gracze
Steam
3

Autor: Jakub Błażewicz
Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).