Daniel Vávra broni Larian Studios i atakuje przeciwników AI. Na tyradę twórcy Kingdom Come zareagował polski deweloper

Daniel Vávra i Adrian Chmielarz wyrazili swoje opinie na temat wykorzystywania AI w grach, zainspirowani burzą, jaka wybuchła wokół stosowania tej technologii w studiu Larian.

Adrian Werner

13
Daniel Vávra broni Larian Studios i atakuje przeciwników AI. Na tyradę twórcy Kingdom Come zareagował polski deweloper, źródło grafiki: Larian.
Daniel Vávra broni Larian Studios i atakuje przeciwników AI. Na tyradę twórcy Kingdom Come zareagował polski deweloper Źródło: Larian.

Niedawna awantura o korzystanie z generatywnego AI przez studio Larian sprowokowała do komentarzy innych weteranów branży. Jednym z nich jest Daniel Vávra, czyli szef znanego z serii Kingdom Come: Deliverance studia Warhorse.

  1. Vávra broni studia Larian, a atakujących zespół graczy porównuje do ludzi, którzy w XIX wieku niszczyli silniki parowe z powodu histerycznego strachu przed nową technologią. Sam nie jest fanem sztuki tworzonej przez AI, ale uważa, ze ta technologia nigdzie się nie wybiera i należy zaakceptować, że będzie częścią naszej przyszłości.
  2. Twórcę przeraża, że w większości przypadków nie da się rozpoznać, że dany utwór muzyczny został stworzony przez AI, ale jednocześnie obecnie nienawidzi on tego, jak pracochłonne jest tworzenie gier.
  3. Opracowanie produkcji takich, jakie ma na koncie Warhorse Studios, wymaga siedmiu lat produkcji, 300 deweloperów i dziesiątek milionów dolarów. Vávra ma nadzieję, że sztuczna inteligencja to zmieni.

Jeśli sztuczna inteligencja pomoże mi stworzyć epicką grę w ciągu roku z mniejszym zespołem, tak jak w dawnych czasach, to jestem za. Ta gra nadal będzie miała dyrektora artystycznego, scenarzystów, programistów, grafików, ale nie będą oni musieli wykonywać żmudnych i nudnych zadań, będą mogli skupić się na tym, co najważniejsze.

Mam pomysły na wiele gier, ale mam 50 lat i jak dotąd stworzenie jednej gry zajmowało mi średnio siedem lat. Jeśli sztuczna inteligencja pomoże mi szybciej zrealizować te pomysły, to jestem na tak.

Daniel Vávra upatruje w AI dużą szansę

Szef studia Warhorse widzi także w AI szansę na tworzenie rzeczy, których nie dałoby się osiągnąć tradycyjnymi metodami.

  1. Jako przykład podaje systemy swobodnych rozmów z NPC-ami, pozwalające zapytać ich dosłownie o wszystko. Nie tylko wymagają one modułów sztucznej inteligencji, ale taka technologia musi być również wykorzystana wtedy do generowania dubbingu, bo przecież niemożliwe jest nagranie nieskończonych linii dialogowych z prawdziwym aktorem.
  2. Vávra przyznaje, że te zmiany nie będą łatwe. Wspomniał tu programistów, z których, według niego, większość będzie wkrótce zupełnie niepotrzebna. Jednak tłumaczy, że to naturalny efekt rozwoju technologii. Nikt w końcu nie zakazał samochodów i samolotów tylko dlatego, że z ich powodów pracę straciło większość hodowców koni.

Szef Warhorse przyznaje, że rozwój AI może doprowadzić do zagłady ludzkości, ale ma nadzieję, że zamiast tego umożliwi eksplozję kreatywności, gdyż każdy będzie mógł zrealizować swoje pomysły. Oczywiście to oznacza, że na rynek trafi masa śmieci, ale dzisiaj również masa np. książek czy utworów muzycznych prezentuje bardzo niską jakość.

  1. Recenzja gry Kingdom Come Deliverance 2 – wszystko, co było wspaniałe w KCD, tu jest tak samo dobre lub jeszcze lepsze

Tutaj należy wspomnieć, że Daniel Vávra wykazał się (niestety powszechnym) niezrozumieniem tego, kim naprawdę byli luddyści, bo Ci walczyli o godne wynagrodzenia i warunki pracy, a nie byli nastawieni przeciwko rozwojowi technologii (wielu z liderów tego ruchu było zresztą wynalazcami). Niszczenie maszyn było praktykowane tylko jako ostateczna, desperacka strategia, gdy negocjacje z właścicielami danej fabryki zakończyły się definitywną porażką.

Zainteresowanym dowiedzeniem się więcej o tym ruchu, jak również jego analogiach do obecnej sytuacji, warto polecić książkę Krew w maszynie Briana Merchanta.

Riposta Adriana Chmielarza

Na wpis Daniela Vávry, który od niego samego doczekał się jeszcze dwóch niemniej ostrych kontynuacji, odpowiedział weteran polskiej branży gier, Adrian Chmielarz.

Twórca Witchfire przyznał, że naturalne jest zanikanie różnych zawodów w wyniku rozwoju technologii. Podkreśla on, że nie omija to nawet branży artystycznych, bo np. obecnie niewielu ludzi potrafi wymienić nawet jednego współczesnego kompozytora oper.

Nie trafiają do niego również argumenty dotyczące jakości, bo jeśli ktoś za pomocą AI stworzy chłam, to przecież nikt nie każde nam tego kupować. Chmielarz zwraca jednak uwagę na fakt, że pod dwoma względami sztuczna inteligencja mocno różni się od poprzednich rewolucji technologicznych. Jak pisze:

Po pierwsze, poprzez sztukę chcę rozmawiać z innym człowiekiem – nie z AI, zbiorową świadomością całej ludzkości. Ta więź międzyludzka jest biologicznie niezbędna dla naszego dobrego samopoczucia.

Drugim aspektem jest pogląd, że AI jest kradzieżą. Czasami tak właśnie jest – widzimy już firmy płacące miliony dolarów odszkodowań za kradzież danych, które wprowadziły do swoich modeli.

Kingdom Come: Deliverance 2

Kingdom Come: Deliverance 2

PC PlayStation Xbox
Data wydania: 4 lutego 2025
Kingdom Come: Deliverance 2 - Encyklopedia Gier
9.1

GRYOnline

8.3

Gracze

9.5

Steam

8.9

OpenCritic

Wszystkie Oceny
Oceń

Adrian Werner

Autor: Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

To ma być największy rok w historii firmy. Blizzard szykuje ofensywę, która przyćmi poprzednie lata

Następny
To ma być największy rok w historii firmy. Blizzard szykuje ofensywę, która przyćmi poprzednie lata

Jeden z najlepszych filmów akcji roku podbija SkyShowtime. Emocjonujący hit potrzebował tylko jednego dnia, by stać się numerem 1

Poprzedni
Jeden z najlepszych filmów akcji roku podbija SkyShowtime. Emocjonujący hit potrzebował tylko jednego dnia, by stać się numerem 1

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl