Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 24 stycznia 2018, 20:30

Dystrybucja cyfrowa w grudniu - PC i platformy mobilne na czele

Firma SuperData podzieliła się kolejnym raportem dotyczącym rynku dystrybucji cyfrowej na świecie, która w grudniu 2017 roku przyniosła prawie 10 miliardów dolarów przychodu. Analitycy przypisują to przede wszystkim dobrej kondycji gier na PC oraz urządzenia mobilne.

Na Zachodzie bez zmian – Call of Duty ponownie zagarnęło pierwsze miejsce w konsolowym zestawieniu. - Dystrybucja cyfrowa w grudniu - PC i platformy mobilne na czele - wiadomość - 2018-01-25
Na Zachodzie bez zmian – Call of Duty ponownie zagarnęło pierwsze miejsce w konsolowym zestawieniu.

Grupa analityczna SuperData dostarczyła kolejny raport poświęcony rynkowi gier komputerowych, tym razem dotyczący dystrybucji cyfrowej w grudniu. W ostatnim miesiącu 2017 roku gracze na całym świecie wydali prawie 10 miliardów dolarów drogą cyfrową, co daje wzrost o 17% w porównaniu do grudnia 2016 roku. Według raportu jest to zasługą przede wszystkim segmentu „Premium PC”, czyli dużych produkcji, które zarobiły o 28% więcej niż w podobnym okresie rok temu. Na plus wypadły także tytuły mobilne i free-to-play – w minionym miesiącu poprawiły swój zeszłoroczny wynik odpowiednio o 27% i 3%. Również w przypadku konsol nie ma powodów do narzekań, ze wzrostem o 15% z roku na rok. Tego samego nie można powiedzieć o segmentach społecznościowym oraz pay-to-play, które ponownie zaliczyły spadek, tym razem odpowiednio o 4% i 10%.

Źródło: SuperData.

Większych niespodzianek nie przyniosło zestawienie najlepiej zarabiających tytułów. Na PC League of Legends rządzi niepodzielnie, wyprzedzając Dungeon Fighter OnlineCrossFire, a także World of Warcraft i zamykające zestawienie Overwatch. Na konsolach pierwsze miejsce przypadło Call of Duty: WWII, za nim na podium usytuowały się FIFA 18Playerunknown’s Battleground. W przypadku ostatniego z tych tytułów można mówić o szczególnym sukcesie – nie dość, że popularny battle royale zadebiutował na konsolach dopiero 12 grudnia, to jeszcze ukazał się tylko na Xboksie One. Jednak 2 miliony nabytych egzemplarzy w niecałe trzy tygodnie wystarczyły, by dzieło studia Bluehole zajęło trzecie miejsce. Niewiele gorzej poradziło sobie Fortnite: Battle Royale, które również załapało się do zestawień dla PC i konsol, w tym pierwszym przypadku zaraz za PUBG. Autorzy raportu precyzują, że w omawianym miesiącu dzieło zespołu Epic zarobiło 89 milionów dolarów. Dodają, że gracze są mniej więcej równo podzieleni pomiędzy PC a PlayStation 4 i Xboksa One. Innymi słowy, na żadnej z konsol Fortnite: Battle Royale nie może pochwalić się tak liczną społecznością, jak na komputerach osobistych

Destiny 2 załapało się do pierwszej dziesiątki, ale pierwszy dodatek nie porwał tłumów - Dystrybucja cyfrowa w grudniu - PC i platformy mobilne na czele - wiadomość - 2018-01-25
Destiny 2 załapało się do pierwszej dziesiątki, ale pierwszy dodatek nie porwał tłumów

Reszta konsolowej listy raczej przesadnie nie zaskakuje, może z wyjątkiem Star Wars: Battlefront II, które pomimo pomstowania graczy w grudniu cieszyło się sporą popularnością (być może za sprawą wielkich obniżek ceny gry oraz obietnic twórców). Tradycyjnie nie zabrakło Grand Theft Auto Vsieciowy moduł produkcji Rockstara pobił swój rekord z czerwca 2017 roku, zaliczając najlepszy miesiąc w historii (niestety, nie pokuszono się o podanie szczegółów). Do zestawienia załapało się także Destiny 2, co w teorii kłóci się z raportem firmy Cowen, w którym powątpiewano w świetlaną przyszłość futurystycznej strzelanki. Inna sprawa, że jej zarobki nie zwiększyły się z miesiąca na miesiąc, mimo że w grudniu ukazało się Curse of Osiris – pierwsze rozszerzenie do kontynuacji Destiny (choć nie najlepiej ocenione – w naszym serwisie otrzymało notę 5/10). Jako że trudno uwierzyć, by istotna dla gry premiera nie miała wpływu na jej wynik, opinie o słabnącej popularności tytułu studia Bungie zdają się uzasadnione.

Raport zamyka zestawienie dla rynku mobilnego i tu również obyło się bez większych zmian. Honour of Kings ponownie było najlepiej zarabiającą grą na smartfony i tablety, nie dając szans konkurencji. Na liście nie zabrakło stałych bywalców, w tym Monster Strike, Clash Royale czy Candy Crush Saga, a także powracającego Pokemon GO, które w grudniu otrzymało garść nowości: system pogody oraz dwie z czterech fal nowych pokemonów, prosto z trzeciej generacji popularnej serii (trzecia grupa zadebiutowała wczoraj, dodając kolejne 23 gatunki stworków).

Clash Royale i jego starszy brat wciąż zarabiają dla Supercell. - Dystrybucja cyfrowa w grudniu - PC i platformy mobilne na czele - wiadomość - 2018-01-25
Clash Royale i jego starszy brat wciąż zarabiają dla Supercell.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej