Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikSportoweXONEPCPS3PS4SwitchX360
Okładka FIFA 18 (PC)

FIFA 18

Kolejna odsłona serii gier FIFA. Firma Electronic Arts zatroszczyła się o wiele ważnych zmian, które powinny zadowolić każdego fana piłki nożnej. Na pierwszy plan wysuwa się technologia Real Players Motion odpowiadająca za wygląd, animacje i zachowanie się piłkarzy.

Sportowe | piłka nożna | elementy przygodowe | multiplayer | na 2 osoby | podzielony/wspólny ekran

FIFA 18 to nowa części serii FIFA, czyli jednej z najpopularniejszych marek wśród gier sportowych. Tym razem fani piłki nożnej doczekali się szeregu mniejszych i większych zmian, w tym całkowicie przebudowanego systemu transferowego. W grze pojawiła się też kontynuacja kampanii fabularnej, a ulepszeniu uległa technologia odpowiadająca za wygląd i zachowanie piłkarzy. Wszystkie nowinki znajdują się w wersji na komputery osobiste. Edycja ta niczym nie ustępuje tej z konsol Xbox One i PlayStation 4, a dodatkowo znacznie przewyższa to, co widzimy na pozostałych urządzeniach.

Wersja PC-towa została wydana w trzech edycjach. Oprócz standardowej mamy jeszcze Edycję Ikony, z dużymi złotymi paczkami Premium FIFA Ultimate Team o wartości 120 zł oraz kilkoma piłkarzami dostępnymi do wypożyczenia w FUT. Ponadto sprzedawana jest jeszcze Edycja Ronaldo zawierająca właściwie to samo, ale w mniejszej ilości (złote paczki o wartości 60 zł i brak Ronaldo Nazario do wypożyczenia).

Za produkcję gry FIFA 18 na komputery osobiste odpowiedzialny jest zespół EA Canada, któremu pomagał oddział EA Bucharest.

Mechanika

FIFA 18 wprowadza szereg zmian w stosunku do tego, z czym mieliśmy do czynienia w grze FIFA 17. Największą nowiną jest technologia Real Players Motion. Jest to system odpowiedzialny za animację zawodników, przy którym współpracował m.in. Cristiano Ronaldo z Realu Madryt. Rozwiązanie to sprawia, że topowi zawodnicy wyglądają, poruszają się i zachowują praktycznie tak, jak w rzeczywistości. Jednak nie tylko najbardziej znani piłkarze na tym skorzystali, gdyż RPM bierze pod uwagę różne czynniki, w tym np. wzrost sportowców czy ich atrybuty, dzięki czemu wpływa także na grę innych zawodników. Np. duży, silny obrońca praktycznie zawsze wygra starcie ze słabszym zawodnikiem, choć i on ma szansę na wyjście z opresji, jeżeli jest dobrze wyszkolony technicznie. Co ciekawe, w tym przypadku świetni i kreatywni piłkarze, jak np. Lionel Messi, dużo lepiej prowadzą piłkę, trzymają ją blisko siebie i łatwiej wykonują zwody niż mniej utalentowani koledzy.

Tryby gry

Gra oczywiście oferuje szereg licencjonowanych lig i zawodników. Nie zabrakło w niej także reprezentacji Polski oraz rodzimej Ekstraklasy. Jeżeli chodzi o dostępne formy zabawy, to i tu zaszło sporo zmian. Znana z poprzedniej części kariera fabularna „Droga do sławy” doczekała się kontynuacji nazwanej „Droga do sławy: Powrót Huntera”. Poznajemy w niej dalsze losy obiecującego piłkarza z Premier League – Aleksa Huntera. Tym razem kampania zabiera nas w różne zakątki świata, pozwala poznać najlepszych piłkarzy, jak Cristiano Ronaldo, a dodatkowo wybory dokonywane na boisku i poza nim wpływają na przebieg przygody.

Zwykła kariera, w której prowadzimy jeden z klubów również doczekała się usprawnień, związanych przede wszystkim z systemem transferowym. W menu pojawiło się nowe okienko, wykorzystywane do śledzenia interesujących piłkarzy. Z niego też rozpoczynamy negocjacje – najpierw z klubem, a później z samym piłkarzem lub jego agentem. W obu przypadkach możemy to robić samodzielnie, korzystając z koła decyzyjnego, lub prosząc o pomoc naszego asystenta. Podczas rozmów ustalamy kwotę transakcji i ewentualne bonusy dla klubu. Natomiast gdy negocjujemy warunki z zawodnikiem, musimy pamiętać nie tylko o podstawowym wynagrodzeniu, ale i premiach np. za strzelone bramki itd. Nad wszystkim czuwa sztuczna inteligencja, dynamicznie reagująca na nasze oferty i starająca się ugrać jak najwięcej dla swoich klientów. Kariera doczekała się także scenek przerywnikowych, ukazujących chociażby finalizowanie transferów czy wręczanie nagród dla zawodnika miesiąca.

Inną zmianą są Ikony w trybie FIFA Ultimate Team (tylko na XOne, PS4, Switch i PC). Są to wyjątkowe karty z legendarnymi piłkarzami, np. Pelem, Thierrym Henry czy Ronaldinho. Występują one w trzech wariantach, z różnych okresów kariery zawodników. Różnią się od siebie statystykami i np. Pele z 1958 roku podaje gorzej niż ten z 1970 roku.

Wersja językowa

FIFA 18 na platformę PC, PS4 itd. posiada pełną polską wersję językową. Za komentarz ponownie odpowiada duet Dariusz Szpakowski i Jacek Laskowski, którzy nagrali dodatkowe kwestie w porównaniu do zeszłorocznej edycji.

Inne

Twarzą gry FIFA 18 został słynny piłkarz Realu Madryt i reprezentacji Portugalii – Cristiano Ronaldo. Zawodnik pojawił się na okładce, a także współpracował z deweloperami podczas produkcji. Na kilka dni przed premierą, gra doczekała się wersji trial przeznaczonej dla abonentów usług EA Access (Xbox One) i Origin Access (PC).

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / wspólny ekran    

Ocena gry 6,6 / 10 na podstawie 2706 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 6 / 10 na podstawie 1260 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 209,90 PLN

Klasyfikacja PEGI FIFA 18

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry.

Wymagania sprzętowe FIFA 18

PC Windows

Rekomendowane: Intel Core i5-3550K 3.4 GHz/AMD FX 8150 3.6GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 660/Radeon R9 270 lub lepsza, 50 GB HDD, Windows 7/8.1/10 64-bit
Minimalne: Intel Core i3-2100 3.1 GHz/AMD Phenom II X4 965 3.4 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTX 460/Radeon R7 260 lub lepsza, 50 GB HDD, Windows 7/8.1/10 64-bit

Recenzja gry FIFA 18 – kolejny udany sezon

Recenzja 2 października 2017, 18:14

Ruchliwi zrobili się także defensorzy, którzy ustawiają się zdecydowanie lepiej i stosunkowo rzadko gubią krycie. Wszystko to sprawia, że w sytuacjach podbramkowych w polu karnym jest tłoczno, ekscytująco, a nawet chaotycznie. Zawodnicy pod presją podejmują bardziej naturalne decyzje: naciskani gracze nie próbują na siłę rozgrywania od własnej bramki, a po prostu wybijają futbolówkę na połowę przeciwnika. W związku z tym wyraźnie odczuwalne są też różnice w klasie poszczególnych zespołów: o ile w FIF-ie 17 regularnie trafiało się, że nawet drużyny z polskiej Ekstraklasy pod pressingiem zaczynały wymieniać precyzyjne podania pomiędzy defensorami, w „osiemnastce” na takie popisy może sobie pozwolić tylko absolutna czołówka.

PC
PS4
XONE
PS3
X360
Switch