„Chcę dać temu gościowi 30 euro, bo jego gra jest cholernie dobra”. Twórca Baldur’s Gate 3 marzy, by Steam pozwalał dawać napiwki deweloperom, których dzieła kocha

Michael Douse z Larian Studios żałuje, że Steam nie daje możliwości wspierania deweloperów dodatkowymi środkami. Twórca Baldur’s Gate 3 chętnie przekazałby napiwek autorom gier, które wyjątkowo mu się spodobały.

Krzysztof Kałuziński

„Chcę dać temu gościowi 30 euro, bo jego gra jest cholernie dobra”. Twórca Baldur’s Gate 3 marzy, by Steam pozwalał dawać napiwki deweloperom, których dzieła kocha, źródło grafiki: Larian Studios..
„Chcę dać temu gościowi 30 euro, bo jego gra jest cholernie dobra”. Twórca Baldur’s Gate 3 marzy, by Steam pozwalał dawać napiwki deweloperom, których dzieła kocha Źródło: Larian Studios..

Jako graczom być może zdarzyło Wam się czasem pomyśleć, że jakaś wyjątkowa produkcja okazała się warta więcej, niż za nią zapłaciliście. Czy w takiej sytuacji chcielibyście mieć możliwość pozakupowego wsparcia jej autorów, np. za pośrednictwem Steama? Takie rozwiązanie popiera Michael Douse – dyrektor wydawniczy Larian Studios (Baldur’s Gate III, cykl Divinity) chętnie przekazałby dodatkowe pieniądze twórcom gier, przy których świetnie się bawił. Swoimi rozważaniami podzielił się w serwisie X.

Czasami natrafiam na grę niezależną (może być z dowolnego poziomu ekonomicznego, ale dla mnie to zwykle „indyk”), którą pokocham. Dla przykładu: ostatnia kosztowała mnie 8 euro. Chcę dać producentom 30 euro, bo ta gra wymiata. Zastanawia mnie to, że nie mogę tego zrobić przez Steama. Nie sugeruję, iż ktokolwiek powinien płacić za grę więcej, niż wynosi jej cena, ale chcę dać temu gościowi 30 euro, bo jego gra jest cholernie dobra. Prawdopodobnie to odpowiedni powód, by spytać Steama, dlaczego na to nie pozwala, choć wygląda na to, że taka opcja powinna istnieć – przekonuje dyrektor wydawniczy Larian Studios.

Michael Douse, który chętnie wypowiada się na temat branży, zdaje sobie sprawę, że jego wypowiedzi mogą wzbudzać wiele emocji oraz sprzeciwów. Podkreśla jednak, iż nikt nie jest zmuszony do nagradzania producentów w ten sposób. Jako alternatywne rozwiązania widzi uruchomienie zbiórki na Kickstarterze lub wsparcie poprzez Patreon, lecz operowanie tymi serwisami wymaga dodatkowej pracy.

Dyrektor wydawniczy Larian Studios rozważa też kupowanie ulubionych tytułów jako prezentu, by następnie rozdawać je w ramach promowania ich autorów. Sądząc po komentarzach pod postami Douse’a, jest to opcja, z której obecnie korzysta wiele osób. Sam zainteresowany raczej unika słowa „napiwek”, które nie do końca odzwierciedla jego intencje.

[…] Mówię raczej o możliwości powiedzenia, iż bardzo mi się coś podoba i chciałbym dać wam [twórcom – dop. red.] więcej. Nie dlatego, że „zaoferowaliście mi świetną obsługę”, ale dlatego, iż podoba mi się wasze studio i chciałbym, żebyście stworzyli więcej gier. Powtórzę jednak: to tylko mój własny wybór – czytamy we wcześniejszym wpisie.

Nie jest to pierwszy raz, kiedy słyszymy o „przekazywaniu napiwków” twórcom gier. W zeszłym roku podobne rozwiązanie zaproponował były prezes Blizzard Entertainment, Mike Ybarra. W swojej wypowiedzi skoncentrował się on jednak nie na zespołach niezależnych, ale studiach odpowiedzialnych za największe tytuły pokroju Red Dead Redemption 2 czy Elden Ring. Pomysł Ybarry nie spotkał się z ciepłym przyjęcie w środowisku graczy.

Podobało się?

0

Krzysztof Kałuziński

Autor: Krzysztof Kałuziński

W GRYOnline.pl związany z Newsroomem. Nie boi się podejmowania różnych tematów, choć preferuje wiadomości o niezależnych produkcjach w stylu Disco Elysium. W dzieciństwie pisał opowiadania fantasy, katował Pegasusa, a potem peceta. Pasję przekuł w zawód redaktora portalu dla graczy prowadzonego z przyjacielem, jak również copywritera oraz doradcy w sklepie z konsolami. Nie przepada za remake'ami i growymi tasiemcami. Od dziecka chciał napisać powieść, choć zdecydowanie lepiej tworzy mu się bohaterów niż fabułę. Pewnie dlatego tak pokochał RPGi (papierowe i wirtualne). Wychowały go lata 90., do których chętnie by się przeniósł. Uwielbia filmy Tarantino, za sprawą Mad Maksa i pierwszego Fallouta zatracił się w postapo, a Berserk przekonał go do dark fantasy. Dziś próbuje sił w e-commerce i marketingu, jednocześnie wspierając Newsroom w weekendy, dzięki czemu wciąż może kultywować dawne pasje.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
4
5
11
12
25

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2025-02-01
20:39

jackowsky Legend

jackowsky

Wolę inne podejście: Gościu zrobił cholernie dobrą grę, chętnie kupię następną

Komentarz: jackowsky
2025-02-01
11:06

Wrzesień Senator

Wrzesień

Na jego miejscu bym się cieszył, że tylu ludzi kupiło niedokończone BG3 na premierę, a nie narzekał.

Komentarz: Wrzesień
2025-01-31
22:36

Queef Load Centurion

Queef Load

I to właśnie bogatszy OST zadecydował o tym, że to wersję z PlayStation2 darzę większym sentymentem

Komentarz: Queef Load
2025-01-30
00:38

Ali Wlaborg Konsul

kiedyś Cloud Imperium Games był małym studiem z ambicją, teraz to niewiele większe studio z milionowa dotacją dla wiecznej bety

Komentarz: Ali Wlaborg
2025-01-30
00:35

Ali Wlaborg Konsul

Devil in Disguise byłby opcjonalny co każdy ruch myszki, wchodzisz w menu i "wesprzyj nas" , wybierasz opcje i kolejne okienko "zeskanuj kod QR do patronite", nim zdążysz kliknąć "new game" nagle na 0,00001s pojawi się tajemnicy przycisk który przekieruje się do patronite, a po złożeniu postaci zobaczysz opcjonalne "dej, mam hore potrzeby"

jak na cos raz pozwolimy, to będą to coraz bardziej traktować jako standard w graj, jak to bywa z lootboxami, game/season pass i patch w DLC

Komentarz: Ali Wlaborg

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl