Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 21 grudnia 2006, 16:18

autor: Piotr Doroń

Cała prawda o tym, dlaczego Gears of War kosztuje 60$

Gry konsolowe są drogie. Fakt to niezaprzeczalny i często niezrozumiały przez klientów. Ich ceny dały się szczególnie we znaki wraz z pojawieniem się konsol nowej generacji, od kiedy to na jedną grę trzeba wydać średnio o 20% więcej niż w przypadku starszych konsol. Jakie są jednak tego przyczyny? Na to pytanie starali się odpowiedzieć dziennikarze amerykańskiego Forbesa.

Gry konsolowe są drogie. Fakt to niezaprzeczalny i często niezrozumiały przez klientów. Ich ceny dały się szczególnie we znaki wraz z pojawieniem się konsol nowej generacji, od kiedy to na jedną grę trzeba wydać średnio o 20% więcej niż w przypadku starszych konsol. Jakie są jednak tego przyczyny? Na to pytanie starali się odpowiedzieć dziennikarze amerykańskiego Forbesa.

Swoje badania przeprowadzili w oparciu o grę Gears of War, jedną z najlepszych pozycji wydanych na konsolę Xbox 360. Gra ta kosztuje w Stanach Zjednoczonych 60$ (bez jednego centa) i wydaje się być naprawdę dobrym wyborem. Co zatem wchodzi w skład tychże sześćdziesięciu „zielonych”?

  • 25% (ok. $15) – wynagrodzenie dla grafików i designerów;
  • 20% ($12) - wynagrodzenie dla programistów i ludzi odpowiedzialnych za silnik gry;
  • 20% ($12) – opłata dla sprzedawcy (np. sieć GameStop);
  • 11.5% ($7) – opłata dla producenta konsoli (w tym wypadku dla Microsoftu);
  • 7% ($4) – koszty reklamy, marketingu itp.;
  • 5% ($3) – opłata dla marketów (m.in. możliwość wystawienia standów, dedykowane półki);
  • 5% ($3) – koszty związane z opłaceniem fabryk m.in. pakujących gry do pudełek;
  • 5% ($3) – wynagrodzenie dla aktorów podkładających głosy, opłata za korzystanie z licencji;
  • 1.5% (1$) – tyle zarabia wydawca;
  • 1.5% (1$) – a tyle dystrybutor;
  • 0.3% (ok. 20 centów) – koszty korporacyjne;
  • 0.05% (ok. 3 centów) – pokrycie strat poniesionych przy zakupie urządzeń developerskich.

Piotr Doroń

Piotr Doroń

Z wykształcenia dziennikarz i politolog. W GRYOnline.pl od 2004 roku. Zaczynał od zapowiedzi i recenzji, by po roku dołączyć do Newsroomu i już tam pozostać. Obecnie szef tego działu, gdzie zarządza zespołem złożonym zarówno ze specjalistów w swoim fachu, jak i ambitnych żółtodziobów, chętnych do nauki oraz pracy na najwyższych obrotach. Były redaktor niezapomnianego emu@dreams, gdzie zagnała go fascynacja emulacją i konsolami, a także recenzent magazynu GB More. Miłośnik informacji, gier (długo by wymieniać ulubione gatunki), Internetu, dobrej książki sci-fi i fantasy, nie pogardzi również dopieszczonym serialem lub filmem. Mąż, ojciec trójki dzieci, esteta, zwolennik umiaru w życiu prywatnym.

więcej