Bezpieczne i niezmiernie nudne gry AAA nie interesują Hideo Kojimy. Najciekawsze rzeczy mają robić niezależni deweloperzy

Hideo Kojima również nie jest zachwycony współczesnymi blockbusterami. Zamiast nudnych i rozwlekłych gier AAA twórca MGS dostrzega ciekawsze rzeczy w niezależnych produkcjach.

Jakub Błażewicz

Bezpieczne i niezmiernie nudne gry AAA nie interesują Hideo Kojimy. Najciekawsze rzeczy mają robić niezależni deweloperzy, źródło grafiki: Kojima Productions / Sony Interactive Entertainment..
Bezpieczne i niezmiernie nudne gry AAA nie interesują Hideo Kojimy. Najciekawsze rzeczy mają robić niezależni deweloperzy Źródło: Kojima Productions / Sony Interactive Entertainment..

Ojciec serii Metal Gear i Death Stranding to kolejny deweloper, który nadziei branży gier upatruje w grach niezależnych, a nie w powtarzalnych wysokobudżetowych produkcjach.

Niedawny wywiad serwisu SSENSE z Hideo Kojimą przyniósł sporo ciekawych wypowiedzi legendarnego twórcy. Japończyk wyraził swoje rozczarowanie obecnym stanem branży gier, przede wszystkim z kreatywnego punktu widzenia. Jak to ujął, obecne „blockbustery” są wielkie i drogie, a do tego nie wyróżniają się ani grafiką, ani rozgrywką, ani nawet tematyką.

Kojima rozumie te trendy, ale jednocześnie uważa, że branża potrzebuje „czegoś naprawdę nowego”. Sam obecnie niewiele gra, ale spogląda na tytuły niezależne i wierzy, że to właśnie w nich dzieją się najciekawsze rzeczy w branży gier.

Japończyk nie jest bynajmniej pierwszą osobą zachwalającą „indyki”. Wśród graczy od dawna toczą się dyskusje na temat tego, jak tylko niezależni deweloperz tworzą intrygujące produkcje. Podobnego zdania jest też prezes Pullup Games (firmy, do której należy m.in. Focus Entertainment), który uważa, że to „indyki” i gry AA ukształtują przyszłość branży.

Krytyka gier AAA oraz pozornie bezpiecznych inwestycji w sprawdzone trendy padła też z ust przedstawicieli takich zespołów jak Larian Studios, Rebellion, Arrowhead Game Studios oraz Hooded Horse. Nie brakuje też osób obwiniających takie podejście wielkich wydawców za obecne problemy branży gier – głównie w kontekście wielkich zwolnień, do których teraz kolejną cegiełkę ponownie dołożył Microsoft.

Death Stranding 2: On The Beach

Death Stranding 2: On The Beach

PlayStation
po premierze

Data wydania: 26 czerwca 2025

Informacje o Grze
9.1

GRYOnline

8.0

Gracze

9.0

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

0

Jakub Błażewicz

Autor: Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

Po 10 latach fanowski remake Obliviona jest na ostatniej prostej do premiery. Twórcy Skyblivion pokazali m.in. Złote Wybrzeże i Miasto Anvil

Następny
Po 10 latach fanowski remake Obliviona jest na ostatniej prostej do premiery. Twórcy Skyblivion pokazali m.in. Złote Wybrzeże i Miasto Anvil

„To, co robimy, nie jest możliwe na generycznym silniku”. Producenci Battlefield 6 mówią „nie” podążaniu za branżowym trendem

Poprzedni
„To, co robimy, nie jest możliwe na generycznym silniku”. Producenci Battlefield 6 mówią „nie” podążaniu za branżowym trendem

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl