Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikRPGPC
Okładka Dead State (PC)

Dead State PC

Gra cRPG z klasycznym, turowym systemem walki. Produkcja studia DoubleBear zrealizowana została przy wsparciu użytkowników platformy finansowania społecznościowego Kickstarter. Akcja Dead State toczy się w świecie opanowanym przez zombie.

RPG | survival horror | turowe | zombie | postapokalipsa | crowdfunding | indie | klasyczne RPG

PC Windows
Okładka Dead State (PC)

Angielskie napisy i dialogiAngielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

4grudnia2014

Dead State to klasyczne turowe RPG, którego akcja toczy się pewien czas po masowej inwazji zombie. Gra jest debiutanckim dziełem studia DoubleBear Productions. To mały niezależny zespół, w skład którego wchodzi Brian Mitsoda, prawdziwy weteran gatunku RPG, mający na koncie pracę w firmach takich jak Black Isle Studios, Troika Games i Obsidian Entertainment oraz Annie Vander Meer Mitsoda (współtworzyła scenariusz Neverwinter Nights 2: Storm of Zehir).

Akcja Dead State toczy się w stanie Teksas, w niewielkiej mieścinie znanej jako Splendid, a podstawowym zadaniem graczy jest zarządzanie schroniskiem dla ocalonych, które utworzono w lokalnej szkole. Miejsce to jest również naszą bazą operacyjną. Z racji tego, że głównym celem gry jest przeżycie, zazwyczaj zmuszeni jesteśmy do opuszczania bezpiecznych murów w poszukiwaniu żywności, broni czy lekarstw, jak również trzymania w ryzach podległych nam osób. Zombiaki występują tu w klasycznej formie, czyli jako powolne, tępe, powłóczące nogami i wyjące zwłoki. Pojedynczy nieumarły rzadko jest wielkim zagrożeniem, ale już w stadzie (zwabionym np. odgłosami wystrzałów) martwiaki stanowią prawdziwe wyzwanie.

Duża część zabawy kręci się wokół relacji ze sprzymierzeńcami, czyli postaciami, które dołączyły do naszej grupy na własne życzenie lub zostały do tego namówione. Każdy sojusznik zaprojektowany został jako pełnokrwista postać, z własnym charakterem i motywacją. Gra wymaga od nas ciągłego dbania o morale oraz lojalność podległych nam ludzi. Gracze muszą zachowywać się jak prawdziwi przywódcy, wydawać rozkazy, rozdzielać zadania, zdobywać sympatię innych postaci, wypełniać zadania mające na celu podniesienie ocalałych na duchu, a także dbać o dostarczenie grupie wszystkiego, co potrzebne do przeżycia. Oczywiście, podobnie jak w świecie rzeczywistym, nigdy nie uda nam się zadowolić wszystkich. Podejmowane decyzje w sposób dynamiczny wpływają na stosunki panujące w naszym schronisku. Pojawiają się też inne grupy ludzi i ponownie to nasze działania decydują o tym, jak przebiegają z nimi interakcje. Niektóre osoby da się przekonać do współpracy, inne stają się wobec nas agresywne.

Walka rozgrywana jest w systemie turowym. Duży wpływ na jej przebieg mają nie tylko umiejętności naszych postaci, ale także osobowość i stan psychiczny bohaterów. Przykładowo, jeśli nakażemy jakiemuś nieszczęśnikowi wbiegnięcie w tłum zombie, to zapewne spanikuje i ucieknie. Tu również istotne są relacje, jakie ukształtujemy z podopiecznymi. Niektórzy towarzysze broni po dłuższym czasie zaczną nas darzyć takim szacunkiem, że zaryzykują własne życie, by ratować nasze. W czasie walki możemy zresztą wykorzystywać również same zombiaki, na przykład wabiąc je hałasem do miejsca, gdzie znajduje się wroga nam grupa ludzi. Oczywiście, taka strategia jest bardzo ryzykowna, zwłaszcza, że każdy zabity przez nieumarłego sam przeobraża się w chodzącego trupa.

Ciężko zranieni członkowie drużyny stają się zombie także wtedy, gdy nie otrzymują regularnych porcji antybiotyków. Lekarstwa stanowią towar mocno deficytowy, więc nieraz jesteśmy zmuszeni do podjęcia decyzji o tym, kogo ocalić, a kogo skazać na śmierć. Takie wybory dramatycznie wpływają na sytuację panującą w całej grupie. Innymi słowy, musimy pobawić się w politykę, by utrzymać porządek wewnątrz schroniska, jednak nawet najwspanialsze umiejętności dyplomatyczne na niewiele się zdadzą, jeśli nie zapewnimy ludziom pożywienia i bezpieczeństwa. Zmusza nas to do częstych eskapad poza mury szkoły, podczas których możemy znaleźć nie tylko jedzenie, ale również przedmioty pomocne w ulepszaniu schroniska.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena czytelników: 8 / 10 na podstawie 201 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: 8.5 / 10 na podstawie 91 głosów czytelników.

Wymagania wiekowe Dead State

18+

Wymagania sprzętowe Dead State

PC Windows

PC Windows

  • Minimalne:
  • Intel Pentium 4 1.7 GHz
  • 2 GB RAM
  • karta grafiki 512 MB GeForce 8500 GT/Radeon HD 7290 lub lepsza
  • 1.5 GB HDD
  • Windows XP/Vista/7/8
Recenzja gry Dead State - noc żywych bugów
Recenzja gry Dead State - noc żywych bugów

Recenzja 7 grudnia 2014, 15:25

No właśnie, walka. Choć wiele elementów szalenie mnie rozczarowało, niekwestionowanym liderem w tym niechlubnym rankingu są właśnie potyczki. Ale wszystko po kolei. Starcia toczą się w trybie turowym, opartym o system punktów akcji. Co więcej, niezwykle istotną rolę odgrywa w nich czynnik dźwięku wydawanego przez poszczególne bronie – im więcej decybeli wytworzymy, np. strzelając lub używając piły mechanicznej, tym większa szansa, iż zaczną w naszą stronę zbliżać się zaalarmowane zombie. Jeżeli naprawdę mocno przesadzimy z hałasowaniem, mogą nadciągnąć nawet spoza granic mapy! Na papierze wszystko to wygląda więc całkiem ciekawie, magia niestety pryska w momencie gdy ujrzymy to w praktyce. Walki są szalenie płytkie, wtórne i beznadziejnie nudne – o strzelaniu w poszczególne części ciała zapomnijcie, podobnie jak o szukaniu osłon, trybie warty czy choćby kucaniu. Taktyki w tym nie ma praktycznie żadnej (nie licząc możliwości „nasłania” zombie na żywych przeciwników), po prostu stoimy w miejscu i klikamy na najbliższego przeciwnika, modląc się o to, abyśmy trafili. A to wbrew pozorom wcale nie jest proste.