Seria Gears of War - seria gier
Osadzona w realiach science fiction seria gier akcji z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP), za której powstanie i rozwój odpowiada firma Epic Games (przy wsparciu m.in. polskiego studia People Can Fly).
Cykl zadebiutował w roku 2006 grą Gears of War, która była jednym z tytułów startowych wchodzącej wówczas na rynek konsoli Xbox 360. Rok później ukazała się jej konwersja na PC przygotowana przez People Can Fly. Kolejne odsłony, tj. Gears of War 2, zestaw Gears of War Triple Pack, Gears of War 3 i Gears of War Judgment wydawano z zachowaniem 2-3 letniego cyklu produkcyjnego i wyłącznie z przeznaczeniem na konsolę Microsoftu siódmej generacji. Zmiana nadeszła w 2015 roku wraz z premierą Gears of War: Ultimate Edition, odświeżonej wersji pierwszej odsłony, wydanej wtedy na konsolę Xbox One (rok później również na PC). Czwarta pełnoprawna część cyklu ukazała się w 2016, równocześnie na obu platformach. Rok 2019 zaowocował premierami spin-offu serii, czyli Gears POP!, strategii czasu rzeczywistego utrzymanej w stylistyce figurek Funko POP, wydanej na PC i urządzenia mobilne, oraz Gears 5 (PC i Xbox One), stanowiącej kontynuację części czwartej. W 2020 swoją premierę miał następny taktyczny spin-off, tym razem turowy, Gears Tactics, będący prequelem głównej serii.
Osią fabuły cyklu Gears of War są zmagania z agresywną rasą obcych. Akcja serii toczy się w odległej przyszłości na przypominającej Ziemię planecie Sera, skolonizowanej niegdyś przez ludzi. Posiada ona niezwykle cenny surowiec energetyczny, będący przedmiotem wyniszczającego konfliktu pomiędzy kilkoma frakcjami. Wszystko zmienia pojawienie się Locustów. Bestie wypełzają spod ziemi, siejąc zniszczenie i chaos, a pozostali przy życiu ludzie szukają schronienia na Płaskowyżu.
W trzech początkowych odsłonach cyklu gracze poznają perypetie Marcusa Feniksa oraz członków oddziału Delta w służbie COG (Coalition of Ordered Governments). Wraz z Gears of War: Judgment twórcy zdecydowali się wprowadzić nowych bohaterów i związane z nimi wątki fabuły, z grywalnym Damonem Bairdem na czele. Czwarta odsłona pozwoliła poznać nam historię z trzech perspektyw: JD Feniksa, Delmonta „Dela” Walkera (obaj należący do Outsiderów, partyzanckiego odłamu COG) oraz Kait Diaz, żyjącej od dziecka poza murami twierdz chroniących ludzkość przed warunkami atmosferycznymi i potworami. Ostatnia z wymienionych jest również protagonistką piątej odsłony, gdzie próbuje odkryć pochodzenie Szarańczy oraz znaleźć źródło trapiących ją koszmarów.
Gry z serii Gears of War zaliczane są do kanonu strzelanin TPP z kamerą umiejscowioną ponad ramieniem bohatera. Zabawa obfituje w widowiskowe sekwencje strzeleckie, przy czym duże znaczenie ma nie tylko refleks i celne oko, ale także umiejętność wykorzystywania rozmaitych osłon.
Cykl wyróżnia się znakomitą oprawą audiowizualną. Jest to zasługa stworzonego i rozwijanego przez firmę Epic Games silnika Unreal Engine. Warstwa dźwiękowa okraszona została profesjonalnym dubbingiem aktorskim z udziałem m.in. Lestera Speighta (Transformers: Dark of the Moon), Johna DiMaggio (Batman: Under the Red Hood) i Ice-T (Surviving the Game).
Seria Gears of War stała się także inspiracją dla twórców komiksów (np. Gears of War: Hollow autorstwa Joshuy Ortegi i Liama Sharpa) oraz pisarzy (m.in. Gears of War: Aspho Fields pióra Karen Traviss). W 2011 roku firma Fantasy Flight Games wydała kooperacyjną grę karcianą, której akcja osadzona została w uniwersum GoW. Planowana jest również filmowa ekranizacja, przygotowywana przez wytwórnię New Line Cinema.