Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria Gears of War - seria gier

Osadzona w realiach science-fiction seria gier akcji z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP), za której powstanie i rozwój odpowiada firma Epic Games (przy wsparciu m.in. polskiego studia People Can Fly).

Cykl zadebiutował w roku 2006 grą Gears of War, która była jednym z tytułów startowych wchodzącej na rynek konsoli Xbox 360. Rok później ukazała się jej konwersja na komputery PC przygotowana przez polskie studio People Can Fly. Kolejne odsłony wydane zostały z zachowaniem 2-3 letniego cyklu produkcyjnego i wyłącznie z przeznaczeniem na konsolę produkowaną przez koncern Microsoft.

Osią fabuły cyklu Gears of War są zmagania z agresywną rasą obcych. Akcja toczy się w odległej przyszłości na przypominającej Ziemię planecie Sera, która została skolonizowana przez ludzi. Posiada ona niezwykle cenny surowiec energetyczny, będący przedmiotem wyniszczającego konfliktu pomiędzy kilkoma frakcjami. Wszystko zmienia pojawienie się Locustów. Bestie wypełzają spod ziemi siejąc zniszczenie i chaos. Pozostali przy życiu ludzie szukają schronienia na Płaskowyżu.

W trzech początkowych odsłonach cyklu gracze poznają perypetie Marcusa Fenixa oraz członków oddziału Delta w służbie COG (Coalition of Ordered Governments). Wraz z Gears of War: Judgement twórcy zdecydowali się wprowadzić nowych bohaterów i związane z nimi wątki fabuły.

Gry z serii Gears of War zaliczane są do kanonu strzelanin TPP z kamerą umiejscowioną ponad ramieniem bohatera (podobnie jak w Resident Evil 4). Zabawa obfituje w widowiskowe sekwencje strzeleckie, przy czym duże znaczenie ma nie tylko refleks i celne oko, ale także umiejętność wykorzystywania rozmaitych osłon.

Cykl wyróżnia się znakomitą oprawą audiowizualną. Jest to zasługa stworzonego przez firmę Epic Games silnika Unreal Engine. Warstwa dźwiękowa okraszona została profesjonalnym dubbingiem aktorskim z udziałem m.in. Lestera Speighta (Transformers: Dark of the Moon), Johna DiMaggio (Batman: Under the Red Hood) i Ice-T (Surviving the Game).

Seria Gears of War stała się także inspiracją dla twórców komiksów (np. Gears of War: Hollow autorstwa Joshuy Ortegi i Liama Sharpa) oraz pisarzy (m.in. Gears of War: Aspho Fields pióra Karen Traviss). W 2011 roku firma Fantasy Flight Games wydała kooperacyjną grę karcianą, której akcja osadzona została w uniwersum GoW. Wytwórnia New Line Cinema ma w planach również ekranizację.

Gears 5
Gears 5

Akcji 2019

Piąta część popularnego cyklu TPS-ów, w której wcielamy się w znaną z Gears of War 4 Kait Diaz. Protagonistka wyrusza w podróż do odległego zakątka planety Sera, by rozwikłać zagadkę trapiących ją koszmarów, a także dowiedzieć się więcej na temat pochodzenia Szarańczy.

PCXONE

Gears Tactics
Gears Tactics

Strategiczne 2019

Taktyczna gra strategiczna z turowym systemem walki, która osadzona została w uniwersum legendarnej serii Gears of War. Za produkcję tytułu odpowiadają twórcy Dirty Bomb, Brink oraz Batman: Arkham Origins.

PC

Gears POP!
Gears POP!

Akcji 2019

Zręcznościowa gra akcji, która jest spin-offem popularnego cyklu Gears of War. Mamy tutaj do czynienia z prostą strzelanką, w której wszystkie postacie przypominają kolorowe figurki firmy Funko.

ANDiOS

Gears of War 4
Gears of War 4

Akcji 11 października 2016

Czwarta pełnoprawna odsłona kultowej serii futurystycznych strzelanin TPP. Za produkcję tytułu odpowiada studio The Coalition (wcześniej Black Tusk), założone przez wieloletniego producenta serii, Roda Fergussona. Pod względem fabularnym czwórka nie kontynuuje bezpośrednio wydarzeń znanych z oryginalnej trylogii, a w grze wcielamy się w zupełnie nową parę bohaterów. Jednocześnie sama mechanika zabawy pozostała wierna sprawdzonym schematom. Mamy więc do czynienia z dynamicznym, liniowym shooterem, w którym niezwykle istotnym elementem jest umiejętność korzystania z systemu osłon. W grze nie zabrakło rzecz jasna opcji rozgrywki wieloosobowej, w tym trybu kooperacji, będącego jednym ze znaków rozpoznawczych cyklu.

PCXONE

Gears of War: Ultimate Edition
Gears of War: Ultimate Edition

Akcji 25 sierpnia 2015

Odświeżona wersja kultowej strzelaniny z Xboksa 360, stworzona z myślą o komputerach PC oraz konsolach ósmej generacji przez studio The Coalition, złożone w dużej części z twórców oryginału. W grze trafiamy ponownie na wyniszczoną wojną planetę Sera, która padła ofiarą ataku istot obcej rasy, zwanej popularnie szarańczą. Wcielając się w postać skazanego za dezercję Marcusa Fenixa, wyruszamy wraz z naszą drużyną, aby stawić czoła agresorom. Akcja gry ukazana została w perspektywie trzecioosobowej, a jednym z kluczowych elementów rozgrywki jest umiejętne wykorzystanie systemu naturalnych osłon. W porównaniu do pierwowzoru z 2006 roku, tytuł odznacza się mocno podrasowaną oprawą graficzną w wysokiej rozdzielczości. Kampanię fabularną uzupełniono zaś 5 dodatkowymi rozdziałami, dostępnymi pierwotnie wyłącznie w wersji PC. Listę nowości uzupełniają nowe mapy i tryby rozgrywki, 17 postaci z gry Gears of War 3, dedykowane serwery oraz system matchmakingu, bazujący na umiejętnościach graczy.

PCXONE

Gears of War: Judgment
Gears of War: Judgment

Akcji 19 marca 2013

Czwarta część cyklu widowiskowych gier akcji przedstawiających zmagania ludzi z groźną rasą Locustów. Tytuł wyprodukowany został przez należące do firmy Epic Games polskie studio deweloperskie People Can Fly (Painkiller, Bulletstorm i inne). Pod względem fabularnym Gears of War: Judgement stanowi prequel historii przedstawionej w Gears of War. Głównym bohaterem jest Damon Baird, który wraz z towarzyszami broni - Augustusem Colem, Garronem oraz Sophią - niesłusznie oskarżony zostaje o zdradę. Wydarzenia prezentowane są w formie retrospekcji towarzyszących zeznaniom składanym przez kolejnych członków oddziału Kilo. Rozgrywka nie odbiega znacząco od schematów wytyczonych przez wcześniejsze odsłony serii Gears of War, jednak deweloperzy pokusili się o kilka ciekawych innowacji, jak chociażby Smart Spawn System.

X360

Gears of War 3
Gears of War 3

Akcji 20 września 2011

Trzecia odsłona serii futurystycznych strzelanin studia Epic Games, stanowiących prawdziwą chlubę konsoli Xbox 360. Po zniszczeniu ostatniego bastionu ludzi – miasta Jacinto, koalicja COG w dalszym ciągu prowadzi nierówną walkę z przeważającymi siłami Szarańczy. Marcus Fenix wraz z towarzyszami broni wyrusza zaś na poszukiwanie ojca bohatera. Posiadana przez niego wiedza jest najprawdopodobniej ostatnią szansą ludzkości, aby znaleźć sposób na ostateczne pozbycie się wroga. Rozgrywka w trzeciej części gry korzysta ze sprawdzonych rozwiązań swoich poprzedniczek, oferując graczom oczywiście całkiem nową zawartość w postaci niedostępnych wcześniej narzędzi zagłady, ale także i wrogów. W trakcie kampanii jednoosobowej na graczy czeka również blisko 60 różnego rodzaju „znajdziek”. W grze pojawił się nowy wariant rozgrywki wieloosobowej o nazwie Beast Mode, a istotnej modyfikacji uległ także tryb kooperacyjny, pozwalający obecnie na zabawę nawet 4 osób przy jednej konsoli.

X360

Gears of War Triple Pack
Gears of War Triple Pack

Akcji 15 lutego 2011

Triple Pack to zbiorcze wydanie gier z serii Gears of War. Zestaw ten zawiera pierwszą i drugą cześć tej strzelanki oraz All Fronts Collection, czyli dodatek do drugiej części.

X360

Gears of War 2
Gears of War 2

Akcji 7 listopada 2008

Kontynuacja trzecioosobowej strzelaniny studia Epic Games z 2006 roku, w której jako skazany za dezercję Marcus Fenix stawialiśmy czoła wrogiej rasie Szarańczy. Akcja gry rozpoczyna się 6 miesięcy po wydarzeniach znanych z pierwowzoru. Mimo że większość obcych została unicestwiona, niedobitki kosmitów ukrywają się w podziemnych tunelach, a ludzkość zapada na tajemniczą zarazę, zwaną „rdzewieniem płuc”. Wkrótce Szarańcza wprowadza w życie całkiem nową technologię, dzięki której jest w stanie doprowadzać do zapadania się całych miast. Do akcji wkracza ponownie ekipa Fenixa z zamiarem ostatecznego rozprawienia się z wrogiem. Pod względem mechaniki druga odsłona Gears of War nie odbiega znacząco od swojego pierwowzoru, kładąc nacisk na dynamiczną rozgrywkę z wykorzystaniem systemu osłon. W grze pojawił się jednak nowy (najłatwiejszy) poziom trudności, niedostępna wcześniej broń, znacznie więcej rodzajów przeciwników oraz postaci niezależne, wokół których osnuta jest fabuła.

X360

Gears of War
Gears of War

Akcji 7 listopada 2006

Futurystyczna, trzecioosobowa strzelanina, opracowana przez twórców bestsellerowej serii Unreal – firmę Epic Games. Akcja gry toczy się na przypominającej Ziemię planecie Sera, wyniszczonej długoletnią wojną o surowce. Na skutek prac poszukiwawczych na powierzchnię planety wydostały się wrogie istoty zwane Szarańczą, zabijając ok. 80 procent mieszkańców planety. 14 lat po tym wydarzeniu, kiedy sytuacja na froncie staje się beznadziejna, do walki wysłany zostaje skazany za dezercję Marcus Fenix. Mimo że akcja gry toczy się w dość szybkim tempie, spory nacisk położono na taktyczny aspekt rozgrywki i konieczność wykorzystywania rozmaitych osłon. Do dyspozycji mamy zaś szeroki arsenał futurystycznych broni oraz siłę fizyczną ciężko opancerzonego bohatera. Oprócz głównej kampanii fabularnej, gra oferuje atrakcyjne opcje zabawy wieloosobowej – w tym tryby kooperacji i rywalizacji, przeznaczone dla max. 8 graczy. O stronę wizualną zadbał zaś silnik Unreal Engine trzeciej generacji.

PCX360