Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPCXONE
Okładka Gears of War 4 (PC)

Gears of War 4

Czwarta pełnoprawna odsłona kultowej serii futurystycznych strzelanin TPP. Za produkcję tytułu odpowiada studio The Coalition (wcześniej Black Tusk), założone przez wieloletniego producenta serii, Roda Fergussona.

Akcji | TPP | science fiction | multiplayer | TPS | kooperacja | strzelanki | podzielony/wspólny ekran | tytuły ekskluzywne Xbox | Xbox Play Anywhere

Okładka Gears of War 4 (PC)

data premiery gry:

11paź2016

XONE PC

W 2006 roku na konsoli Xbox 360 ukazała się strzelanka TPP Gears of War, która zapoczątkowała jeden z najsłynniejszych cyklów gier akcji. Za pierwsze trzy części odpowiadała firma Epic Games, która sprzedała w 2014 roku prawa do marki koncernowi Microsoft. Ten utworzył nowe studio nazwane Black Tusk. W późniejszym czasie przemianowano je na The Coalition, a na jego szefa wybrano Roda Fergussona, jednego z „ojców” serii Gears of War. Nowa ekipa wyprodukowała Gears of War: Ultimate Edition, a w międzyczasie pracowała już nad Gears of War 4 na komputery osobiste (Windows 10).

Produkcja ukazała się nie tylko na PC-tach, ale także na konsoli Xbox One. Wydanie na „blaszaki” posiada pewne usprawnienia związane z oprawą graficzną. Wersja ta na odpowiednio mocnym sprzęcie obsługuje rozdzielczości do 4K, nie posiada blokady animacji do 30 klatek w kampanii fabularnej, a dodatkowo umożliwia zabawę na podzielonym ekranie w trybie co-op. Co ciekawe, dzięki obecności w programie Xbox Play Anywhere (kupując wersję cyfrową Gears of War 4 otrzymuje się dwie edycje – na PC i XOne), produkcja pozwala na wspólną zabawę komputerowców i konsolowców w trybach współpracy, Hordzie, potyczkach przeciwko sztucznej inteligencji oraz w prywatnych meczach LAN.

Fabuła

Akcja Gears of War 4 na PC i XONE rozgrywa się na planecie Sera 25 lat po wydarzeniach ukazanych w Gears of War 3. W wyniku wojny z Locustami glob zmienił się diametralnie i zaczęły na nim szaleć potężne burze. W związku z tym ludzie mieszkają teraz w specjalnych miastach-twierdzach, chroniących ich przed niebezpiecznymi warunkami pogodowymi i stworami zamieszkującymi planetę. Historia opowiada o przygodach trzech postaci: syna Marcusa Feniksa – JD Feniksa, Kait Diaz oraz Delmonta „Dela” Walkera. Pierwszy wstąpił do COG, gdzie służył wraz z ostatnim z wymienionych, ale w wyniku pewnej sytuacji obaj musieli opuścić szeregi organizacji i udać się do tak zwanych Outsiderów, czyli swego rodzaju partyzanckiego odłamu COG, stacjonującego poza murami miast, skąd wywodzi się Kait. Teraz grupka młodych żołnierzy musi stawić czoła wielkiemu niebezpieczeństwu.

Co ciekawe, w produkcji pojawiają się także starzy bohaterowie, w tym główny heros oryginalnej trylogii Marcus Feniks oraz jego towarzysz Augustus Cole.

Mechanika

Gears of War 4 na PC i XONE to trzecioosobowa strzelanka z systemem osłon, która w dużym stopniu przypomina to, z czym mieliśmy do czynienia we wcześniejszych odsłonach cyklu. Deweloperzy zatroszczyli się jednak i pewne usprawnienia, w tym lepszy i bardziej dynamiczny system osłon, pozwalający m.in. na wykorzystywanie elementów otoczenia podczas walki (można np. przeciwnikowi znajdującemu się za przeszkodą strącić na głowę fragment sufitu) czy też atakowanie wrogów nożem. Największe nowości związane są jednak z systemem pogodowym. Szalejące na Serze burze podzielone są na cztery kategorie, z czego dwie ostatnie w dużym stopniu wpływają na przebieg walki. Silny wiatr potrafi np. zwiększyć zasięg lotu pocisku albo zmienić jego kierunek. Z kolei najsilniejsze wichury zmuszają nas do walki o przetrwanie, gdyż z nieba zaczynają strzelać błyskawice, których należy unikać itd.

Tryby gry

Produkcja studia The Coalition oferuje nie tylko kampanię dla jednego gracza, ale także tryby multiplayer. Choć już wcześniejsze odsłony cyklu stawiały na zabawę wieloosobową, to dopiero w tej części przyłożono się do niej w równie dużym stopniu co do trybu single player. Oprócz wariantu versus, Gears of War 4 oferuje również dwuosobowy lokalny co-op.

Ważnym elementem produkcji są zmagania w trybie Hordy. Ta forma rozgrywki znana jest fanom serii od dłuższego czasu, ale w trójce wprowadzono specjalne przenośne bazy. Umożliwiają one wytwarzanie rozmaitych elementów, jak np. metalowych kolców do rozsypania na podłożu, mogących ułatwić walkę z nacierającymi falami przeciwników (łącznie do zaliczenia jest 50 rund). Wykupuje się je za części wypadające z pokonanych wrogów.

Kwestie techniczne

Gears of War 4 na PC i XONE napędzane jest przez silnik Unreal Engine 4. Technologia ta pozwoliła deweloperom ze studia The Coalition na wygenerowanie wysokiej jakości oprawy graficznej, która w trybie dla jednego gracza działa w rozdzielczości 1080p i 30 klatkach na sekundę (wersja na XOne – na PC nie ma ograniczeń), a w multiplayerze w 60 klatkach, ale w tym przypadku gra nie jest już tak efektowna (brak burz, skryptów itd.).

Inne

W główne postacie wcielili się Liam McIntyre (znany z serialu telewizyjnego Spartacus), któremu przypadła rola JD. Laura Bailey (Olympia Vale z Halo 5: Guardians) to Kait, a Eugene Byrd (Marcus Boone z Battlefield: Hardline) odegrał Dela.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / podzielony ekran    

Ocena czytelników: 9 / 10 na podstawie 1786 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: 9,3 / 10 na podstawie 365 głosów czytelników.

Gry podobne do Gears of War 4

Klasyfikacja PEGI Gears of War 4

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Gears of War 4

PC Windows

PC Windows

Rekomendowane: Intel Core i5-4690 3.0 GHz/AMD FX-8350 4.0 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 4 GB GeForce GTX 970/Radeon R9 290X lub lepsza, 80 GB HDD, Windows 10
Minimalne: Intel Core i5-3470 3.0 GHz/AMD FX-6300 3.5 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 750/Radeon R7 260X lub lepsza, 80 GB HDD, Windows 10

Recenzja gry Gears of War 4 - Stare Girsy nie rdzewieją, ale dostają lekkiej zadyszki
Recenzja gry Gears of War 4 - Stare Girsy nie rdzewieją, ale dostają lekkiej zadyszki

Recenzja 8 października 2016, 14:48

Po wystrzeleniu miliona pocisków w roboty Koalicji, przychodzi czas na trzy miliony ołowianych kulek przeznaczonych dla nowej Szarańczy, czy też Roju, jak życzą sobie nazywać nowe zagrożenie twórcy. Choć wypełzające na powierzchnię stwory pochodzą bezapelacyjnie z miejsc, w których zakopano cielska zabitych w wojnie Locustów, a ich fizjonomia w dużej części przypomina to, co oglądaliśmy na ekranie już kilka razy, to jednak pojawiają się również nowe ogniwa ewolucji w postaci ras pozbawionych cech humanoidalnych. Na przykład Snatcher pochłaniający powalonego Gira w wielkie brzuszysko. Jeżeli w ciągu kilkudziesięciu sekund towarzyszom nie uda się porządnie wstrzelać w bebechy robala, postać gracza obserwującego te zdarzenia z kamery zawieszonej nad potworem zginie na dobre i trzeba będzie zabawę powtarzać od ostatniego zapisu. To chyba najbardziej udany przykład nowego zagrożenia, bo choć w grze pojawiają się także ociężałe Carriery czy przeskakujące z miejsca na miejsce zwinne Pouncery, reszta wrażych sił bardzo mocno wzoruje się na tym, co lata już lata temu wymyślili deweloperzy z Epic.

XONE
PC