Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Seria Gothic - seria gier

Cieszący się statusem kultowego cykl gier RPG (akcji) osadzonych w fantastycznym świecie. Seria została wykreowana przez niemieckie studio Piranha Bytes, jednak na przestrzeni lat maczały w niej palce również inne zespoły deweloperskie, jak Trine Game Studios, Spellbound Entertainment oraz Alkimia Interactive. Osobna wzmianka należy się polskiej ekipie The Chronicles of Myrtana Team, która przygotowała uznaną modyfikację do jej drugiej części.

Prawa wydawnicze do marki początkowo znajdowały się w rękach firmy JoWood Entertainment, jednak po jej upadku przejęła je firma THQ Nordic (wcześniej znana jako Nordic Games).

Krótka historia serii Gothic

Prace nad pierwszą odsłoną cyklu ruszyły w 1996 roku, jeszcze przed oficjalnym otwarciem studia Piranha Bytes. Trwająca blisko pięć lat produkcja gry dobiegła końca w 2001 roku, kiedy to Gothic trafił na komputery osobiste, wzbudzając spory entuzjazm wśród graczy. Jego kontynuacja, czyli Gothic II, wylądowała na sklepowych półkach zaledwie 1,5 roku później, a oficjalny dodatek do niej, zatytułowany Gothic II: Noc Kruka, pojawił się w sierpniu 2003 roku.

Na trzecią część serii fani musieli poczekać do 2006 roku. Gothic 3 okazał się ostatnią grą z cyklu, stworzoną przez ekipę Piranha Bytes. Rozszerzenie Gothic 3: Zmierzch Bogów przygotowało studio Trine Game, natomiast opracowanie czwartej części serii, czyli wydanej w 2011 roku Arcanii: Gothica 4, powierzono ekipie Spellbound Entertainment. Arcania była zarazem pierwszą odsłoną cyklu, która trafiła nie tylko na komputery osobiste, lecz również na konsole. W 2012 roku jej autorzy opracowali również samodzielny dodatek, czyli Arcanię: Upadek Setarrif (2012).

Na kolejne wieści z obozu Gothica gracze musieli zaczekać aż do 2019 roku, gdy firma THQ Nordic obwieściła, że nowe studio deweloperskie, którym z czasem okazało się Alkimia Interactive, przygotuje remake pierwszej części serii. Tytuł otrzymał grywalny prototyp, po sprawdzeniu którego fani mogli wyrazić swoje opinie na jego temat, w ten sposób pomagając autorom w obraniu właściwego kierunku jego rozwoju.

W międzyczasie polska ekipa The Chronicles of Myrtana Team przygotowała niebywale rozbudowaną modyfikację do Gothica II: Nocy Kruka, czyli mod Gothic II: Kroniki Myrtany - Archolos, który zadebiutował w 2021 roku i spotkał się z przytłaczająco ciepłym przyjęciem ze strony graczy oraz branżowych mediów. W 2023 roku na konsolę Nintendo Switch trafiły natomiast dwie pierwsze części serii.

Fabuła w grach z serii Gothic

Akcja gier z cyklu Gothic toczy się w fantastycznym królestwie Myrtana, rozdartym konfliktem między ludźmi i orkami. W trzech pierwszych częściach serii gracz wciela się w postać tak zwanego Bezimiennego, czyli bohatera, który pomimo że zaczynał swoją przygodę jako jeden ze skazańców w kolonii karnej zwanej Górniczą Doliną, odciska trwałe piętno na losach całej krainy.

Czwarta część opowiadała o innym, również bezimiennym bohaterze, z kolei bohaterem Kronik Myrtany był Marvin, który trafił na wyspę Archolos i wplątywał się w tamtejsze intrygi.

Gameplay w grach z serii Gothic

W grach z serii Gothic akcję oglądamy z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Podczas rozgrywki przemierzamy otwarte światy, realizujemy zadania popychające fabułę do przodu oraz misje poboczne, a także walczymy z przeciwnikami, robiąc użytek z szerokiego wachlarza broni białej i dystansowej oraz magii. W miarę postępów rozwijamy swoją postać, dzięki czemu z czasem możemy stawiać czoła coraz większym wyzwaniom.

Jedną z cech charakterystycznych większości produkcji spod tego szyldu jest konieczność poszukiwania nauczycieli do rozwoju poszczególnych umiejętności, czy też warsztatów i innych obiektów (jak choćby paleniska) służących do korzystania z systemu craftingu. Ponadto większość gier z serii Gothic cechuje się dość wysokim poziomem trudności.

Grafika w grach z cyklu Gothic

Dwie pierwsze odsłony cyklu Gothic korzystały z autorskiej technologii ZenGin, która w trzeciej części serii została zastąpiona przez silnik Genome. Czwarta gra spod tego szyldu korzystała z silnika Trinigy, z kolei Gothic Remake działał w oparciu o Unreal Engine 5.

Seria Gothic w Polsce

Cykl Gothic odniósł na polskim rynku olbrzymi sukces, ciesząc się uznaniem wśród graczy nawet w czasach, kiedy swoje najlepsze lata miał już za sobą. Było to zasługą między innymi znakomitej lokalizacji, w którą największy wkład mieli aktorzy Jacek Mikołajczak, Jacek Kopczyński, Tomasz Marzecki i Adam Bauman.

Gothic Remake
Gothic Remake

RPG grudzień 2024

Remake kultowej gry RPG z 2001 roku, opracowany na zlecenie firmy THQ Nordic przez należące do niej studio Alkimia Interactive. Nowy Gothic na tle pierwowzoru wyróżnia się przede wszystkim za sprawą całkowicie przebudowanej oprawy graficznej na silniku Unreal Engine 5.

PCPS5XSX

Gothic II Complete Classic
Gothic II Complete Classic

RPG 29 listopada 2023

Kompletne wydanie RPG-a akcji TPP pod tytułem Gothic II, zawierające podstawową wersję gry oraz dodatek Noc Kruka. Wydawcą Gothic II Complete Classic jest firma THQ Nordic.

Switch

Gothic II: Kroniki Myrtany - Archolos
Gothic II: Kroniki Myrtany - Archolos

RPG 10 grudnia 2021

Darmowa modyfikacja do gry Gothic 2: Noc Kruka stworzona przez polski zespół The Chronicles of Myrtana Team. Do jej uruchomienia niezbędne jest posiadanie owej kultowej produkcji studia Piranha Bytes.

PC

Arcania: The Complete Tale
Arcania: The Complete Tale

RPG 28 maja 2013

Kompletna edycja osadzonego w realiach fantasy RPG akcji, stanowiącego kontynuację kultowej serii Gothic studia Piranha Bytes. Przygotowany przez Spellbound Interactive pakiet zawiera grę podstawową Arcania wraz z oficjalnym dodatkiem Fall of Setariff. Mimo zmiany nazwy podyktowanej względami praw autorskich, akcja gry osadzona została w dobrze znanym uniwersum Gothica, a podczas rozgrywki kontrolujemy nową (choć także nazwaną Bezimiennym) postać. Fabuła gry rozpoczyna się 10 lat po wydarzeniach znanych z Gothic 3: Zmierzch Bogów, a jej głównym motywem jest zemsta na królu Rhobarze III, który w przeszłości najechał rodzinną wioskę bohatera i wymordował wszystkich jej mieszkańców. W dodatku przenosimy się zaś do podupadłego miasta Setariff, opanowanego przez demona gnieżdżącego się niegdyś w ciele króla. To właśnie on zleca naszemu herosowi niebezpieczną misję ocalenia miasta od zagłady.

PS4X360PS3

Arcania: Gothic 4
Arcania: Gothic 4

RPG 12 października 2010

Kontynuacja zapoczątkowanego w 2001 roku legendarnego cyklu Gothic. Podczas gdy oryginalni twórcy serii ze studia Piranha Bytes zajęli się rozwijaniem zupełnie nowej marki Risen, stworzenie nowego Gothica powierzono ekipie Spellbound Entertainment, znanej m.in. z trylogii RPG Realms of Arkania i cyklu taktycznych strategii Desperados. W grze wcielamy się w postać zupełnie nowego bohatera – młodego chłopaka, szukającego zemsty na nowo obwołanym królu Robharze III, który najechał jego rodzinną wioskę i wymordował jej mieszkańców. Fabuła jest nieco bardziej liniowa niż w poprzedniej części gry, choć koncentruje się ponownie na eksploracji, wykonywaniu szeregu zadań oraz licznych walkach z rozmaitymi potworami. W zależności od wybranej klasy i ścieżki rozwoju, nasz bohater może specjalizować się w walce w zwarciu, łucznictwie bądź magii. Akcję obserwujemy tradycyjnie z perspektywy trzeciej osoby, choć podczas walki kamera automatycznie oddala się, umożliwiając lepszą orientację w terenie.

PCX360PS3

Gothic 3
Gothic 3

RPG 13 października 2006

Trzecia odsłona jednej z najpopularniejszych serii gier RPG, zapoczątkowanej w 2001 roku przez nieznane wcześniej studio Piranha Bytes. Tytuł pozwala nam prześledzić dalsze losy Bezimiennego, przenosząc nas ponownie do znanego uniwersum fantasy, które w przeciwieństwie do poprzednich części gry zostało znacznie rozbudowane. Świat gry złożony jest z 3 odmiennych krain: królestwa Myrtany, skutego lodem Nordmaru oraz pustynnego Varrantu. Gracz może w dowolny sposób kształtować fabułę opowieści, wykonując kolejne z blisko 1000 przygotowanych zadań, dla każdej z dziesięciu dostępnych w grze frakcji. W zależności od tego po której stronie konfliktu finalnie się opowie, doprowadzi to do jednego z trzech możliwych zakończeń. Nowa część cyklu niesie ze sobą sporą ilość zmian w mechanice rozgrywki, m.in. nowe umiejętności, znacząco rozbudowujące możliwości rozwoju postaci, ulepszony ekran ekwipunku czy też uproszczenie systemu walki. Uwagę zwraca też spory rozmach w warstwie wizualnej.

PC

Gothic II
Gothic II

RPG 29 listopada 2002

Bezpośredni sequel bestsellerowej gry RPG studia Piranha Bytes z 2001 roku. Gothic 2 kontynuuje fabułę poprzedniczki, przenosząc nas ponownie do fantastycznej krainy Myrtany, w której trwa walka pomiędzy siłami dobra i zła. Tym razem nasz bezimienny bohater stawi czoła Armii Ciemności dowodzonej przez Smoki, wezwane przez głównego antagonistę pierwszej części – demona Śniącego. Aby odzyskać siły i utracone zdolności, nasz protoplasta będzie musiał przyłączyć się do jednego z trzech stronnictw i odnaleźć lorda Hagena, którego pomoc będzie niezbędna w pokonaniu zła. W porównaniu z poprzednią odsłoną gry, akcja Gothica II toczy się w znacznie bardziej rozległych i zróżnicowanych lokacjach, zaś fabuła jest bardziej nieliniowa i oferuje szereg zadań dodatkowych, wykonywanych na zlecenie rozmaitych gildii.

PC

Gothic
Gothic

RPG 15 marca 2001

Osadzona w realiach fantasy gra RPG akcji, opracowana przez debiutujące niemieckie studio Piranha Bytes, założone przez byłych członków prężnego w latach 90-tych Greenwood Entertainment. W grze wcielamy się w bezimiennego bohatera, który wraz z innymi skazanymi trafia do kolonii karnej na wyspie Khorinis. Jak się jednak okazuje, nie jest on kolejnym pospolitym przestępcą, a wybrańcem bogów mającym oswobodzić krainę od sił zła, rządzonych przez potężnego demona zwanego Śniącym. W trakcie swych przygód nasz protoplasta przyłączy się do jednego z trzech obozów i stanie przed szeregiem zadań, podczas których napotka ponad 200 postaci niezależnych oraz kilkadziesiąt rodzajów potworów. Wraz z awansem na kolejny poziom doświadczenia, Bezimienny rozwija swe współczynniki i nauczy się nowych umiejętności – zarówno bojowych, jak i magicznych. Atutem gry jest wysokiej jakości oprawa audio-wizualna, stworzona przy pomocy autorskiego silnika ZenGin.

PCSwitch