Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Seria Gothic / Arcania - seria gier

Cieszący się dużą popularnością wśród graczy cykl gier z gatunku action-RPG osadzonych w realiach fantasy. Seria wykreowana została przez niemieckie studio Piranha Bytes, które jest również właścicielem praw do marki.

Prace nad pierwszą odsłoną cyklu ruszyły w 1996 roku, jeszcze przed oficjalnym utworzeniem studia Piranha Bytes przez piątkę byłych pracowników firmy Greenwood Entertainment. Deweloping tytułu pochłonął blisko pięć lat. Ostatecznie gra Gothic trafiła w ręce komputerowych graczy w 2001 roku, wzbudzając spory entuzjazm. Kontynuacja – Gothic II wylądowała na sklepowych półkach zaledwie rok później, a oficjalny dodatek do niej – Gothic II: Noc Kruka w sierpniu 2003 roku. Na trzecią część fani serii musieli poczekać do 2006 roku. Gothic III okazał się ostatnią grą z cyklu stworzoną przez ekipę Piranha Bytes. Rozszerzenie Gothic III: Zmierzch Bogów przygotowało studio Trine Game. Decyzją wydawcy – firmy JoWooD deweloping czwartej części – Arcania: Gothic 4 (2011), która po raz pierwszy zagościła nie tylko na pecetach ale również konsolach Xbox 360 i PlayStation 3, powierzony został studiu Spellbound Entertainmnet. Wyprodukowało ono również samodzielny dodatek - Arcania: Upadek Setarrif (2012).

Cykl Gothic odznacza się zwartą fabułą, której akcja umiejscowiona została w fantastycznym świecie Myrtana. Gracz kieruje poczynaniami Bezimiennego (w częściach 1-3 jest to ta sama postać, natomiast w Arcania: Gothic 4 nowa) – bohatera, któremu pisane jest odegranie istotnej roli w konflikcie pomiędzy ludźmi i orkami.

Rozgrywka łączy elementy gry akcji oraz cRPG. Gracz ma możliwość rozwijania cech i umiejętności postaci w oparciu o zdobywane doświadczenie i złoto. Do dyspozycji bohatera oddano również spory asortyment broni i pancerzy oraz innych przedmiotów ekwipunku. Istotnym elementem zabawy są emocjonujące pojedynki z przeciwnikami rozgrywane w czasie rzeczywistym.

Jednym z założeń przyświecających twórcom cyklu było przygotowanie oprawy wizualnej, wyróżniającej się na tle konkurencyjnych produkcji. Początkowo zapewniała to autorska technologia ZenGin (Gothic i Gothic II), którą następnie zastąpiły silniki Genome Engine (Gothic III) oraz multiplatformowy Trinigy (Arcania: Gothic 4).

Warto odnotować, że sukces serii Gothic na polskim rynku, to w dużej mierze zasługa znakomitej lokalizacji. Wśród aktorów dubbingujących gry z tego cyklu największy wkład mieli Jacek Mikołajczak, Jacek Kopczyński, Tomasz Marzecki i Adam Bauman.

Gothic Remake
Gothic Remake

RPG jeszcze nie ogłoszona

Remake kultowej gry RPG z 2001 roku, opracowany na zlecenie firmy THQ Nordic przez należące do niej Barcelona Studio. Nowy Gothic na tle pierwowzoru wyróżnia się przede wszystkim za sprawą całkowicie przebudowanej oprawy graficznej i mechaniki rozgrywki.

PCPS5XSX

Arcania: The Complete Tale
Arcania: The Complete Tale

RPG 28 maja 2013

Kompletna edycja osadzonego w realiach fantasy RPG akcji, stanowiącego kontynuację kultowej serii Gothic studia Piranha Bytes. Przygotowany przez Spellbound Interactive pakiet zawiera grę podstawową Arcania wraz z oficjalnym dodatkiem Fall of Setariff. Mimo zmiany nazwy podyktowanej względami praw autorskich, akcja gry osadzona została w dobrze znanym uniwersum Gothica, a podczas rozgrywki kontrolujemy nową (choć także nazwaną Bezimiennym) postać. Fabuła gry rozpoczyna się 10 lat po wydarzeniach znanych z Gothic 3: Zmierzch Bogów, a jej głównym motywem jest zemsta na królu Rhobarze III, który w przeszłości najechał rodzinną wioskę bohatera i wymordował wszystkich jej mieszkańców. W dodatku przenosimy się zaś do podupadłego miasta Setariff, opanowanego przez demona gnieżdżącego się niegdyś w ciele króla. To właśnie on zleca naszemu herosowi niebezpieczną misję ocalenia miasta od zagłady.

PS4X360PS3

Arcania: Gothic 4
Arcania: Gothic 4

RPG 12 października 2010

Kontynuacja zapoczątkowanego w 2001 roku legendarnego cyklu Gothic. Podczas gdy oryginalni twórcy serii ze studia Piranha Bytes zajęli się rozwijaniem zupełnie nowej marki Risen, stworzenie nowego Gothica powierzono ekipie Spellbound Entertainment, znanej m.in. z trylogii RPG Realms of Arkania i cyklu taktycznych strategii Desperados. W grze wcielamy się w postać zupełnie nowego bohatera – młodego chłopaka, szukającego zemsty na nowo obwołanym królu Robharze III, który najechał jego rodzinną wioskę i wymordował jej mieszkańców. Fabuła jest nieco bardziej liniowa niż w poprzedniej części gry, choć koncentruje się ponownie na eksploracji, wykonywaniu szeregu zadań oraz licznych walkach z rozmaitymi potworami. W zależności od wybranej klasy i ścieżki rozwoju, nasz bohater może specjalizować się w walce w zwarciu, łucznictwie bądź magii. Akcję obserwujemy tradycyjnie z perspektywy trzeciej osoby, choć podczas walki kamera automatycznie oddala się, umożliwiając lepszą orientację w terenie.

PCX360PS3

Gothic 3
Gothic 3

RPG 13 października 2006

Trzecia odsłona jednej z najpopularniejszych serii gier RPG, zapoczątkowanej w 2001 roku przez nieznane wcześniej studio Piranha Bytes. Tytuł pozwala nam prześledzić dalsze losy Bezimiennego, przenosząc nas ponownie do znanego uniwersum fantasy, które w przeciwieństwie do poprzednich części gry zostało znacznie rozbudowane. Świat gry złożony jest z 3 odmiennych krain: królestwa Myrtany, skutego lodem Nordmaru oraz pustynnego Varrantu. Gracz może w dowolny sposób kształtować fabułę opowieści, wykonując kolejne z blisko 1000 przygotowanych zadań, dla każdej z dziesięciu dostępnych w grze frakcji. W zależności od tego po której stronie konfliktu finalnie się opowie, doprowadzi to do jednego z trzech możliwych zakończeń. Nowa część cyklu niesie ze sobą sporą ilość zmian w mechanice rozgrywki, m.in. nowe umiejętności, znacząco rozbudowujące możliwości rozwoju postaci, ulepszony ekran ekwipunku czy też uproszczenie systemu walki. Uwagę zwraca też spory rozmach w warstwie wizualnej.

PC

Gothic II
Gothic II

RPG 29 listopada 2002

Bezpośredni sequel bestsellerowej gry RPG studia Piranha Bytes z 2001 roku. Gothic 2 kontynuuje fabułę poprzedniczki, przenosząc nas ponownie do fantastycznej krainy Myrtany, w której trwa walka pomiędzy siłami dobra i zła. Tym razem nasz bezimienny bohater stawi czoła Armii Ciemności dowodzonej przez Smoki, wezwane przez głównego antagonistę pierwszej części – demona Śniącego. Aby odzyskać siły i utracone zdolności, nasz protoplasta będzie musiał przyłączyć się do jednego z trzech stronnictw i odnaleźć lorda Hagena, którego pomoc będzie niezbędna w pokonaniu zła. W porównaniu z poprzednią odsłoną gry, akcja Gothica II toczy się w znacznie bardziej rozległych i zróżnicowanych lokacjach, zaś fabuła jest bardziej nieliniowa i oferuje szereg zadań dodatkowych, wykonywanych na zlecenie rozmaitych gildii.

PC

Gothic
Gothic

RPG 15 marca 2001

Osadzona w realiach fantasy gra RPG akcji, opracowana przez debiutujące niemieckie studio Piranha Bytes, założone przez byłych członków prężnego w latach 90-tych Greenwood Entertainment. W grze wcielamy się w bezimiennego bohatera, który wraz z innymi skazanymi trafia do kolonii karnej na wyspie Khorinis. Jak się jednak okazuje, nie jest on kolejnym pospolitym przestępcą, a wybrańcem bogów mającym oswobodzić krainę od sił zła, rządzonych przez potężnego demona zwanego Śniącym. W trakcie swych przygód nasz protoplasta przyłączy się do jednego z trzech obozów i stanie przed szeregiem zadań, podczas których napotka ponad 200 postaci niezależnych oraz kilkadziesiąt rodzajów potworów. Wraz z awansem na kolejny poziom doświadczenia, Bezimienny rozwija swe współczynniki i nauczy się nowych umiejętności – zarówno bojowych, jak i magicznych. Atutem gry jest wysokiej jakości oprawa audio-wizualna, stworzona przy pomocy autorskiego silnika ZenGin.

PC