Seria Gothic / Arcania - seria gier
Cieszący się dużą popularnością wśród graczy cykl gier z gatunku action-RPG osadzonych w realiach fantasy. Seria wykreowana została przez niemieckie studio Piranha Bytes, które jest również właścicielem praw do marki.
Prace nad pierwszą odsłoną cyklu ruszyły w 1996 roku, jeszcze przed oficjalnym utworzeniem studia Piranha Bytes przez piątkę byłych pracowników firmy Greenwood Entertainment. Deweloping tytułu pochłonął blisko pięć lat. Ostatecznie gra Gothic trafiła w ręce komputerowych graczy w 2001 roku, wzbudzając spory entuzjazm. Kontynuacja – Gothic II wylądowała na sklepowych półkach zaledwie rok później, a oficjalny dodatek do niej – Gothic II: Noc Kruka w sierpniu 2003 roku. Na trzecią część fani serii musieli poczekać do 2006 roku. Gothic III okazał się ostatnią grą z cyklu stworzoną przez ekipę Piranha Bytes. Rozszerzenie Gothic III: Zmierzch Bogów przygotowało studio Trine Game. Decyzją wydawcy – firmy JoWooD deweloping czwartej części – Arcania: Gothic 4 (2011), która po raz pierwszy zagościła nie tylko na pecetach ale również konsolach Xbox 360 i PlayStation 3, powierzony został studiu Spellbound Entertainmnet. Wyprodukowało ono również samodzielny dodatek - Arcania: Upadek Setarrif (2012).
Cykl Gothic odznacza się zwartą fabułą, której akcja umiejscowiona została w fantastycznym świecie Myrtana. Gracz kieruje poczynaniami Bezimiennego (w częściach 1-3 jest to ta sama postać, natomiast w Arcania: Gothic 4 nowa) – bohatera, któremu pisane jest odegranie istotnej roli w konflikcie pomiędzy ludźmi i orkami.
Rozgrywka łączy elementy gry akcji oraz cRPG. Gracz ma możliwość rozwijania cech i umiejętności postaci w oparciu o zdobywane doświadczenie i złoto. Do dyspozycji bohatera oddano również spory asortyment broni i pancerzy oraz innych przedmiotów ekwipunku. Istotnym elementem zabawy są emocjonujące pojedynki z przeciwnikami rozgrywane w czasie rzeczywistym.
Jednym z założeń przyświecających twórcom cyklu było przygotowanie oprawy wizualnej, wyróżniającej się na tle konkurencyjnych produkcji. Początkowo zapewniała to autorska technologia ZenGin (Gothic i Gothic II), którą następnie zastąpiły silniki Genome Engine (Gothic III) oraz multiplatformowy Trinigy (Arcania: Gothic 4).
Warto odnotować, że sukces serii Gothic na polskim rynku, to w dużej mierze zasługa znakomitej lokalizacji. Wśród aktorów dubbingujących gry z tego cyklu największy wkład mieli Jacek Mikołajczak, Jacek Kopczyński, Tomasz Marzecki i Adam Bauman.