Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria Gothic / Arcania - seria gier

Cieszący się dużą popularnością wśród graczy cykl gier z gatunku action-RPG osadzonych w realiach fantasy. Seria wykreowana została przez niemieckie studio Piranha Bytes, które jest również właścicielem praw do marki.

Prace nad pierwszą odsłoną cyklu ruszyły w 1996 roku, jeszcze przed oficjalnym utworzeniem studia Piranha Bytes przez piątkę byłych pracowników firmy Greenwood Entertainment. Deweloping tytułu pochłonął blisko pięć lat. Ostatecznie gra Gothic trafiła w ręce komputerowych graczy w 2001 roku, wzbudzając spory entuzjazm. Kontynuacja – Gothic II wylądowała na sklepowych półkach zaledwie rok później, a oficjalny dodatek do niej – Gothic II: Noc Kruka w sierpniu 2003 roku. Na trzecią część fani serii musieli poczekać do 2006 roku. Gothic III okazał się ostatnią grą z cyklu stworzoną przez ekipę Piranha Bytes. Rozszerzenie Gothic III: Zmierzch Bogów przygotowało studio Trine Game. Decyzją wydawcy – firmy JoWooD deweloping czwartej części – Arcania: Gothic 4 (2011), która po raz pierwszy zagościła nie tylko na pecetach ale również konsolach Xbox 360 i PlayStation 3, powierzony został studiu Spellbound Entertainmnet. Wyprodukowało ono również samodzielny dodatek - Arcania: Upadek Setarrif (2012).

Cykl Gothic odznacza się zwartą fabułą, której akcja umiejscowiona została w fantastycznym świecie Myrtana. Gracz kieruje poczynaniami Bezimiennego (w częściach 1-3 jest to ta sama postać, natomiast w Arcania: Gothic 4 nowa) – bohatera, któremu pisane jest odegranie istotnej roli w konflikcie pomiędzy ludźmi i orkami.

Rozgrywka łączy elementy gry akcji oraz cRPG. Gracz ma możliwość rozwijania cech i umiejętności postaci w oparciu o zdobywane doświadczenie i złoto. Do dyspozycji bohatera oddano również spory asortyment broni i pancerzy oraz innych przedmiotów ekwipunku. Istotnym elementem zabawy są emocjonujące pojedynki z przeciwnikami rozgrywane w czasie rzeczywistym.

Jednym z założeń przyświecających twórcom cyklu było przygotowanie oprawy wizualnej, wyróżniającej się na tle konkurencyjnych produkcji. Początkowo zapewniała to autorska technologia ZenGin (Gothic i Gothic II), którą następnie zastąpiły silniki Genome Engine (Gothic III) oraz multiplatformowy Trinigy (Arcania: Gothic 4).

Warto odnotować, że sukces serii Gothic na polskim rynku, to w dużej mierze zasługa znakomitej lokalizacji. Wśród aktorów dubbingujących gry z tego cyklu największy wkład mieli Jacek Mikołajczak, Jacek Kopczyński, Tomasz Marzecki i Adam Bauman.

Arcania: The Complete Tale
Arcania: The Complete Tale

RPG 28 maja 2013

Kompletna edycja osadzonego w realiach fantasy RPG akcji, stanowiącego kontynuację kultowej serii Gothic studia Piranha Bytes. Przygotowany przez Spellbound Interactive pakiet zawiera grę podstawową Arcania wraz z oficjalnym dodatkiem Fall of Setariff. Mimo zmiany nazwy podyktowanej względami praw autorskich, akcja gry osadzona została w dobrze znanym uniwersum Gothica, a podczas rozgrywki kontrolujemy nową (choć także nazwaną Bezimiennym) postać. Fabuła gry rozpoczyna się 10 lat po wydarzeniach znanych z Gothic 3: Zmierzch Bogów, a jej głównym motywem jest zemsta na królu Rhobarze III, który w przeszłości najechał rodzinną wioskę bohatera i wymordował wszystkich jej mieszkańców. W dodatku przenosimy się zaś do podupadłego miasta Setariff, opanowanego przez demona gnieżdżącego się niegdyś w ciele króla. To właśnie on zleca naszemu herosowi niebezpieczną misję ocalenia miasta od zagłady.

PS4X360PS3

Arcania: Gothic 4
Arcania: Gothic 4

RPG 12 października 2010

Kontynuacja zapoczątkowanego w 2001 roku legendarnego cyklu Gothic. Podczas gdy oryginalni twórcy serii ze studia Piranha Bytes zajęli się rozwijaniem zupełnie nowej marki Risen, stworzenie nowego Gothica powierzono ekipie Spellbound Entertainment, znanej m.in. z trylogii RPG Realms of Arkania i cyklu taktycznych strategii Desperados. W grze wcielamy się w postać zupełnie nowego bohatera – młodego chłopaka, szukającego zemsty na nowo obwołanym królu Robharze III, który najechał jego rodzinną wioskę i wymordował jej mieszkańców. Fabuła jest nieco bardziej liniowa niż w poprzedniej części gry, choć koncentruje się ponownie na eksploracji, wykonywaniu szeregu zadań oraz licznych walkach z rozmaitymi potworami. W zależności od wybranej klasy i ścieżki rozwoju, nasz bohater może specjalizować się w walce w zwarciu, łucznictwie bądź magii. Akcję obserwujemy tradycyjnie z perspektywy trzeciej osoby, choć podczas walki kamera automatycznie oddala się, umożliwiając lepszą orientację w terenie.

PCX360PS3

Gothic 3
Gothic 3

RPG 13 października 2006

Trzecia odsłona jednej z najpopularniejszych serii gier RPG, zapoczątkowanej w 2001 roku przez nieznane wcześniej studio Piranha Bytes. Tytuł pozwala nam prześledzić dalsze losy Bezimiennego, przenosząc nas ponownie do znanego uniwersum fantasy, które w przeciwieństwie do poprzednich części gry zostało znacznie rozbudowane. Świat gry złożony jest z 3 odmiennych krain: królestwa Myrtany, skutego lodem Nordmaru oraz pustynnego Varrantu. Gracz może w dowolny sposób kształtować fabułę opowieści, wykonując kolejne z blisko 1000 przygotowanych zadań, dla każdej z dziesięciu dostępnych w grze frakcji. W zależności od tego po której stronie konfliktu finalnie się opowie, doprowadzi to do jednego z trzech możliwych zakończeń. Nowa część cyklu niesie ze sobą sporą ilość zmian w mechanice rozgrywki, m.in. nowe umiejętności, znacząco rozbudowujące możliwości rozwoju postaci, ulepszony ekran ekwipunku czy też uproszczenie systemu walki. Uwagę zwraca też spory rozmach w warstwie wizualnej.

PC

Gothic II
Gothic II

RPG 29 listopada 2002

Bezpośredni sequel bestsellerowej gry RPG studia Piranha Bytes z 2001 roku. Gra kontynuuje fabułę poprzedniczki, przenosząc nas ponownie do fantastycznej krainy Myrtany, w której trwa walka pomiędzy siłami dobra i zła. Tym razem nasz bezimienny bohater stawi czoła Armii Ciemności dowodzonej przez Smoki, wezwane przez głównego antagonistę pierwszej części – demona Śniącego. Aby odzyskać siły i utracone zdolności, nasz protoplasta będzie musiał przyłączyć się do jednego z trzech stronnictw i odnaleźć lorda Hagena, którego pomoc będzie niezbędna w pokonaniu zła. W porównaniu z poprzednią odsłoną gry, akcja Gothica II toczy się w znacznie bardziej rozległych i zróżnicowanych lokacjach, zaś fabuła jest bardziej nieliniowa i oferuje szereg zadań dodatkowych, wykonywanych na zlecenie rozmaitych gildii. W grze pojawia się cała masa nowych broni, ekwipunku oraz potworów, którym będziemy musieli sprostać. Znaczącej poprawie uległa też AI postaci niezależnych oraz oprawa graficzna tytułu.

PC

Gothic
Gothic

RPG 15 marca 2001

Osadzona w realiach fantasy gra RPG akcji, opracowana przez debiutujące niemieckie studio Piranha Bytes, założone przez byłych członków prężnego w latach 90-tych Greenwood Entertainment. W grze wcielamy się w bezimiennego bohatera, który wraz z innymi skazanymi trafia do kolonii karnej na wyspie Khorinis. Jak się jednak okazuje, nie jest on kolejnym pospolitym przestępcą, a wybrańcem bogów mającym oswobodzić krainę od sił zła, rządzonych przez potężnego demona zwanego Śniącym. W trakcie swych przygód nasz protoplasta przyłączy się do jednego z trzech obozów i stanie przed szeregiem zadań, podczas których napotka ponad 200 postaci niezależnych oraz kilkadziesiąt rodzajów potworów. Wraz z awansem na kolejny poziom doświadczenia, Bezimienny rozwija swe współczynniki i nauczy się nowych umiejętności – zarówno bojowych, jak i magicznych. Atutem gry jest wysokiej jakości oprawa audio-wizualna, stworzona przy pomocy autorskiego silnika ZenGin.

PC