Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Asobo Studio

Firma producent

Niezależne francuskie studio deweloperskie z siedzibą w Bordeaux. Zespół tworzy gry przeznaczone na komputery osobiste i konsole, a przez lata współpracował z takimi firmami, jak THQ, Ubisoft, Codemasters, Microsoft czy Focus Home Interactive.

Historia

Firma Asobo Studio została założona w 2002 roku i początkowo liczyła dwanaście osób. Deweloperzy szybko zabrali się do pracy nad swoim debiutanckim dziełem, dzięki czemu już w 2003 roku światło dzienne ujrzała opracowana przez nich gra Super Farm, wydana na PlayStaton 2.

Rok później pojawiły się kolejne produkcje, czyli Sitting Ducks oraz The Mummy: The Animated Series. Wydaniem drugiej z nich zajęła się firma HIP Interactive, której nakładem rok później do sprzedaży trafił następny projekt studia – trzecioosobowa strzelanka Nemesis Strike.

W 2006 roku Francuzi stworzyli adaptację filmowego Garfielda, zatytułowaną Garfield: A Tail of Two Kitties. Kolejne dwa lata przyniosły natomiast nie tylko premiery gier Ratatouille oraz WALL-E, opracowanych na zlecenie firmy THQ, lecz także dynamiczny rozwój zespołu. Debiut produkcji opowiadającej o sympatycznym robocie nie oznaczał końca współpracy Asobo Studio z owym wydawcą – rok później światło dzienne ujrzało jeszcze Up (oparte na licencji filmu Odlot).

W 2009 roku zadebiutowała gra wyścigowa zatytułowana Fuel, wydana przez firmę Codemasters. Rok później z kolei na sklepowych półkach pojawiło się pierwsze dzieło studia, którego wydanie wziął na siebie francuski gigant – Ubisoft. Racket Sports Party na konsolę Nintendo Wii miało zapoczątkować współpracę trwającą przez kolejne lata, której owoce to takie tytuły, jak Racket Sports (wydana na PlayStation 3 konwersja gry Racket Sports Party), The Crew na Xboksa 360 oraz Monopoly Plus.

W międzyczasie autorzy stworzyli dla Microsoftu grę Kinect Rush: A Disney-Pixar Adventure. W następnych latach gigant z Redmond zlecał im rozmaite zadania, jak stworzenie gier na gogle HoloLens (Fragments oraz Young Conker), pomoc w pracy nad Quantum Break, ReCore i Zoo Tycoon: Ultimate Animal Collection czy opracowanie gry i Disneyland Adventures.

Na początku 2017 roku Asobo Studio podzieliło się ze światem konkretami na temat jednego ze swoich najbardziej ambitnych projektów, czyli A Plague Tale: Innocence, którego wydanie wzięła na siebie firma Focus Home Interactive. Tytuł zmierzał na komputery osobiste, PlayStation 4 oraz Xboksa One. Produkcja zadebiutowała 14 maja 2019 roku, przy akompaniamencie pozytywnych recenzji i wysokich ocen. W październiku jej wydawca poinformował, że odniosła sukces nie tylko artystyczny, ale też komercyjny, natomiast w lipcu 2020 roku twórcy ujawnili, że jej sprzedaż przekroczyła milion egzemplarzy. Nic zatem dziwnego, że jeszcze w grudniu 2019 roku pojawiły się nieoficjalne doniesienia, wedle których deweloperzy mieli już pracować nad kontynuacją tego tytułu.

W międzyczasie, bo w czerwcu 2019, firma Microsoft ujawniła światu grę Microsoft Flight Simulator, nad którą pracowała ekipa Asobo Studio. Tytuł zmierzał na komputery osobiste oraz Xboksa One, a pełna integracja z „chmurą” giganta z Redmond pozwoliła przygotować na jego potrzeby świat zbudowany z petabajtów danych, w oparciu o informacje zebrane na potrzeby usługi Bing Maps. Premiera Microsoft Flight Simulator na komputerach osobistych została zaplanowana na 18 sierpnia 2020 roku; na Xboksa One gra miała trafić w późniejszym terminie.