Hearts of Iron 4: Surowce
Aktualizacja:
Surowce
W poniższym rozdziale znajdziesz przydatne informacje dotyczące wszystkich surowców dostępnych w grze. Musisz pamiętać, że gra oferuje określone filtry, dzięki którym możesz znaleźć informacje odnośnie surowców dostępnych w poszczególnych regionach.

Planując ekspansję na poszczególne terytoria możesz najpierw zdobyć dane dotyczące dostępu do zasobów i na ich podstawie określać cele wojenne. Jeśli masz wszczynać wojnę z inną nacją to warto zyskać na niej coś więcej niż połać terenu pod budowę fabryk. Oczywiście wraz z rozwojem terytorialnym będziesz dysponował coraz większą ilością surowców i w tym czasie warto będzie przyjrzeć się polityce handlowej i dokonać kalkulacji, czy wszystkie umowy handlowe są naprawdę korzystne i konieczne.
Ropa
W tym przypadku poza zasobami geologicznymi możemy skorzystać z rafinerii paliw syntetycznych. Dzięki temu nie musimy polegać jedynie na podstawowych surowcach dostępnych w regionie, ale możemy pozyskiwać surowiec za pomocą opracowanych technologii.
Konstrukcja | Zapotrzebowanie |
Lotnictwo | Małe |
Marynarka | Średnie |
Samochody | Małe |
Pojazdy zmechanizowane | Średnie |
Artylerie zmechanizowane | Średnie |
Czołgi | Małe |
Komentarz: Łatwo można zauważyć, że ropa to surowiec potrzebny do skonstruowania wielu jednostek, ale jej zasoby nie są kluczowe i ich produkcji. Dzięki kilku rafineriom i kontraktom handlowym jesteśmy w stanie otworzyć wiele linii produkcyjnych dla powyższych typów jednostek bez obaw, że zabraknie nam zasobów do utrzymania pełnej wydajności fabryk wojskowych i stoczni.
Aluminium
Powyższy surowiec możemy zdobyć tylko ze źródeł naturalnych. Jeśli nasze fabryki lokalne nie są w stanie zaspokoić zapotrzebowania, to musimy posiłkować się kontraktami handlowymi.
Konstrukcja | Zapotrzebowanie |
Lotnictwo | Duże |
Wyposażenie batalionów wsparcia | Małe |
Komentarz: Aluminium jest podstawowym surowcem, który wykorzystasz do produkcji wszystkich samolotów. Jeśli zdecydujesz się na rozwój lotnictwa to pamiętaj o tym, by zaopatrzyć się w odpowiednie ilości surowca. Będzie on potrzebny również do produkcji sprzętu wykorzystywanego przez bataliony wsparcia, ale w tym przypadku zapotrzebowanie nie będzie aż tak miażdżące dla handlu.
Guma
Podobnie jak w przypadku ropy naftowej, gumę możemy pozyskać za pomocą rafinerii paliw syntetycznych. W tym przypadku oczywiście wpływy surowca nie są tak duże, ale powinny zaspokoić małe zapotrzebowanie.
Konstrukcja | Zapotrzebowanie |
Lotnictwo | Średnie |
Samochody | Małe |
Pojazdy zmechanizowane | Małe |
Artylerie zmechanizowane | Małe |
Komentarz: Guma jest niezbędna dla konstruowania wszystkich typów samolotów, oczywiście nie jest tak kluczowym surowcem jak aluminium, ale będziesz potrzebował dużych ilości jeśli postawisz na rozwój lotnictwa. Częściowo jest też wykorzystywana w pojazdach samochodowych i zmechanizowanych, ale w tym przypadku lokalnie źródła powinny poradzić sobie z umiarkowaną produkcją.
Wolfram
Ten surowiec możesz zdobyć tylko poprzez handel lub źródła lokalne.
Konstrukcja | Zapotrzebowanie |
Artyleria | Średnie |
Artylerie zmechanizowane | Średnie |
Lotnictwo | Duże |
Komentarz: Niemalże wszystkie typy artylerii korzystają z wolframu, więc jeśli zamierzasz zaopatrywać poszczególne dywizje we wsparcie artyleryjskie to powinieneś skupić się na jego pozyskiwaniu. W przypadku lotnictwa, z tego surowca korzystają jedynie samoloty wyposażone w śliniki odrzutowe, ale dla tego typu linii montażowych zapotrzebowanie wynosi 3 jednostki więc jest stosunkowo duże.
Stal
Ten surowiec możesz zdobyć tylko poprzez handel lub źródła lokalne.
Konstrukcja | Zapotrzebowanie |
Broń | Duże |
Wyposażenie batalionów wsparcia | Średnie |
Samochody | Małe |
Pojazdy zmechanizowane | Duże |
Artyleria | Duże |
Czołgi | Duże |
Marynarka | Duże |
Komentarz: Duże zapotrzebowanie na stal nie powinno nikogo dziwić. Warto zaznaczyć, że stal jest surowcem, który nie jest wymagany jedynie do produkcji samolotów. Zwiększone zapotrzebowanie na ten surowiec możesz zauważyć dla wszystkich innych linii montażowych. W przypadku broni ręcznej zapotrzebowanie na surowiec rośnie wraz z rozwojem technologii. Dla pozostałych dziedzin na każdym etapie ten surowiec jest kluczowy i jeśli nie dysponujesz dużymi zasobami wynikającymi z lokalizacji to większość sowich konwojów przeznaczysz na import tego surowca.
Chrom
Ten surowiec możesz zdobyć tylko poprzez handel lub źródła lokalne.
Konstrukcja | Zapotrzebowanie |
Marynarka | Średnie |
Czołgi | Duże |
Komentarz: Chrom stanowi szczególnie ważny surowiec przy produkcji pojazdów pancernych. Bez względu na typ jednostki będziesz musiał zmagać się ze zwiększonym zapotrzebowaniem na niego. Z tego surowca korzysta też część linii montażowych dla marynarki wojennej. W tym przypadku zapotrzebowanie zostało oznaczone jako średnie, ponieważ część jednostek zupełnie nie wymaga tego surowca, ale są jednostki, których produkcja zmusi cię do wzmożonego importu.
Komentarze czytelników
Może mi ktoś powiedzieć jak stworzyć własną frakcje? Mam już zasadę kraju że mogę tworzyć frakcje ale nigdzie nie mogę znaleźć tej opcji żeby ją stworzyć xD
Hej, pytanko. Emm. Nwm jak zrobić własną frakcje, mam już w zasadach kraju że mogę tworzyć frakcje ale nie wiem gdzie to się robi xD
W lini produkcji sa fabryki zielone a pozniej wychodza brazowe i pisze brak produkcji od czego to zalezy?
Pomocy! Mam problem z myszką bo nie mogę oddalać widoku i nie wiem czy można oddalić mapę w inny sposób!
Cześć!
Czy możecie mi rozrysować, jak dodawać samoloty do lotniskowca??? Za diabła nie wiem jak to zrobić!!! :-( Z góry dzięki za pomoc!
Moze mi ktos wytlumaczy podchodze poraz ktorys raz do tej gry,i dlaczego jednym razem na terenie niemiecpo podbiciu produkuja opony a za drugim razem juz tego surowca nie produkuja?
Pewnie na terenach które przejąłeś były rafinerie paliw syntetycznych. Produkują one ropę i gumę (guma ma symbol opony). Po prostu jak podczas któreś gry tego zasobu nie było to znaczy że komputer nie wybudował tam rafinerii.
jak wygląda sprawa z przywódcami demokratycznymi po wyborach bo grając stanami wybrałem roosvelta na drugą kadencję a zamiast niego jest Stonewall Grant
Mam problem z zbudowaniem różnych wersji pojazdów np. niszczyciela czołgów, artylerii samobieżnej czy rakietowej, czy ktoś wie jak to zrobić?
Jeśli masz opracowane te technologie to powinieneś mieć poszczególne rodzaje w tym samym miejscu gdzie zaznaczasz produkcje pozostałych jednostek.
Głównie chodzi oto aby mieć dużo rezerw.
Gram jako Rzesza i po zrekrutowaniu większej liczby jednostek nie mam już ludzi do przydzielenia.
Możesz zmienić prawo poboru do wojska w panelu rządowym https://www.gry-online.pl/poradniki/hearts-of-iron-iv/&PART=2150. Działa to tylko do określonego pułapu, po wykorzystaniu tej opcji pozostaje tylko zwiększać zakres terenu.
1. Do czego służą statystyki: maksymalny poziom planowania i szybkość planowania?
2. Czy sterując samodzielnie każdą dywizją (nie używam opcji automatycznych) anuluje powyższe statystyki?
Jeśli tworzysz plan to w nim zaznaczasz które oddziały będą napierać i jaką drogę obiorą, jeśli po akceptacji planu zaznaczysz jedną z jednostek i zmienisz jej kierunek to automatycznie tracisz premie związane z wykonaniem planu. Poziom planowania określa w jakim stopniu jednostki przygotują się do ataku, a jego szybkość - ile czasu im to zajmie. Jeśli jednostki przygotują się do wykonania planu to będą miały większą siłę naporu i skuteczność, której nie uzyskasz kierując nimi manualnie.
Czy wie ktoś w jaki sposób mogę zmienić zasady poboru do wojska?
A mi się taki problem zdarzył. Chcę wysłać 2 dywizje w korpusie dla Hitlera z Argentyny, ale mam komunikat, że jednostki nie mogą zostać wysłane. Konwoje mam. W czym problem? :-)
Wysłanie wojsk do korpusu przebiega samoczynnie. Widocznie Hitler nie może ich przyjąć lub jakiś błąd.
Może nie masz dominacji morskiej czy coś i Ci niszczą te konwoje?
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
