Darkest Dungeon: Jak pokonać bossa Shambler?
Aktualizacja:
Shambler

Shambler to drugi mini-boss w grze (obok Collectora), a zarazem jedno z najtrudniejszych starć w grze, szczególnie jeśli gracz nie przygotuje się do niego odpowiednio. Nie jest on wymagany do tego, by pchnąć grę dalej, czy to pod względem fabularnym, czy po prostu by odblokować dostęp do kolejnych starć z bossami. Nie da się także walczyć z nim w normalny sposób, poprzez wybranie odpowiedniej misji.
Gracz ma dwie "możliwości" podjęcia walki z bossem:
- Jest bardzo mała szansa na spotkanie go losowo (jako losowe starcie) podczas przemierzania podziemi z najniższym poziomem światła (ustawione na 0).
- Własnoręczne przywołanie stwora, poprzez umieszczenie pochodni na jego ołtarzu (Shambler's Altar), czyli na Curio, który można czasem spotkać przemierzając korytarze podziemi.
Z pewnością sporym zaskoczeniem dla gracza będzie zbicie poziomu światła do 0 i niemożliwość podniesienia go do góry - walka z Shamblerem musi jednak odbywać się w zupełnej ciemności i nic nie da się z tym zrobić.
Starcie jest dość specyficzne, gdyż nie da się od niego tak naprawdę uciec - jeśli zdecydujesz się dać nogę z pola walki, następne starcie na które znów będzie z Shamblerem. Jedynym wyjściem jest pokonanie wroga, bądź po prostu ucieczka z całej misji - za to czeka cię niestety spora kara w postaci dużego wzrostu stresu u drużyny. Prócz walki z bossem czeka cię jeszcze starcie z jego przywołanymi mackami, które, paradoksalnie, są chyba groźniejsze niż sama bestia.
Ataki bossa
Nazwa | Wym. miejsce | Cele | Celność | Efekt |
Obdurous Advancement | każde | Każda postać gracza | 82,5% / 90% / 102,5% | 1 / 1-2 / 1-3 obrażeń 100% / 120% / 140% szansy nałożenia efektu krwawienia, zadającego 1 / 2 / 3 punkty obrażeń Przesunięcie o 1 do przodu Przywołanie do dwóch Macek (Shambler Tentacle) |
Undulanting Withdrawal | każde | Każda postać gracza | 82,5% / 90% / 102,5% | 1 / 1-2 / 1-3 obrażeń 100% / 120% / 140% szansy nałożenia efektu zarazy, zadającego 1 / 2 / 3 punkty obrażeń Przesunięcie o 1 do tyłu Przywołanie do dwóch Macek (Shambler Tentacle) |
Stentorious Lament | każde | Każda postać gracza | 82,5% / 90% / 100% | 80% / 90% / 100% na przemieszanie drużyny gracza +10 punktów stresu |
Powyższa tabela przedstawia wszystkie dostępne dla bossa ataki.
Statystyki bossa
Rodzaj | Shambler | Grotesque Shambler | Abhorrent Shambler |
Zdrowie | 77 | 116 | 162 |
Unik | 2,5% | 9% | 25% |
Ochrona | 33% | 33% | 33% |
Szybkość | 0 | 1 | 2 |
Odp. na ogłuszenie | 100% | 120% | 145% |
Odp. na zarazę | 40% | 60% | 85% |
Odp. na krwawienie | 40% | 60% | 85% |
Odp. na osłabienie | 40% | 60% | 85% |
Odp. na przesunięcie | 50% | 70% | 95% |
Tabela znajdująca się powyżej przedstawia z kolei statystyki bossa w trzech wariantach trudności.
Jak pokonać bossa

Skuteczna walka i pokonanie Shamblera zależy tak od przygotowania, jak i dobrania odpowiedniej taktyki. W przypadku pozostałych bossów w grze można tak naprawdę skupić się na powolnym zmniejszaniu paska zdrowia wroga i utrzymywaniu drużyny przy życiu. Tutaj taka taktyka nic nie da, gdyż wrogie ataki, prócz zadawania sporych obrażeń, nakładają też olbrzymie ilości stresu na cała drużynę - kilka tur ataków skupionych na jednym bohaterze wystarczy, by poziom jego stresu z łatwością przebił 100 punktów.
Dzieje się tak dlatego, iż ataki przywoływanych przez wroga macek też nakładają sporo stresu, a ich zdolność Clapperclaw ma sporą szansę na trafienie krytyczne, co dodatkowo potęguje efekty (nie pomaga także ciemność, która zwiększa otrzymywany stres). Trzeba więc pozbywać się ich na bieżąco - o czym przeczytasz dalej.
Zadanie gracza podczas tego starcia skupia się:
- Nakładaniu na Shamblera efektów zadających obrażenia w czasie.
- Jak najszybsza eliminacja wrogich macek.
Shambler posiada bardzo niskie odporności na krwawienie i zarazę, przez co bardzo łatwo jest nałożyć te efekty. Dzięki temu będzie on otrzymywał 15-20 punktów obrażeń co turę, w zależności od twojego poziomu - z uwagi na to że nie może się on leczyć, kilka tur takich obrażeń, plus normalne ataki od twojej drużyny i wróg padnie na ziemię.
Druga sprawa, czyli eliminacja macek. Fakt, przywoła je on na nowo, jednak najważniejszym jest, by nie dopuścić do przebywania tych samych macek przez kilka tur na polu walki. Powód jest prosty - ich atak, Clapperclaw, prócz zadawania sporych obrażeń (i stresu), za każdym razem nakłada na mackę efekty wzmacniające, które zwiększają ich szanse na trafienie krytyczne, zadawane obrażenia, szybkość i ochronę. Z każdą turą będą więc one atakować mocniej (z większą szansą na krytyk, więc i dodatkowym stresem), a także będą znacznie odporniejsze. Po dwóch turach wzmacniania się macka będzie w stanie wydrzeć nawet i 20 punktów zdrowia od bohatera (a są dwie).
Dobrą drużyną do walki z Shamblerem jest taka składająca się z:
- Badaczki Zarazy (Plague Doctor) - jest ona w stanie nakładać potężne efekty zarazy na wroga (4-5 punktów na rundę), co przyda się tak podczas walki z Shamblerem, jak i do eliminacji macek.
- Łowczy (Houndmaster) - dwie z jego zdolności nakładają efekty krwawienia, co, jak wyżej, przydaje się podczas całego starcia. Dodatkowo, jego zdolność Gwizdek zmniejsza ochronę celu (co zwiększy twoje obrażenia na Shamblerze) i oznacza cel (Marked), zwiększając skuteczność niektórych zdolności.
- Awanturniczka (Hellion) -zadaje ona spore obrażenia (a jej zdolność Żelazny Łabędź potrafi wydrzeć bossowi 1/4 zdrowia!) i jest w stanie nałożyć mocny efekt krwawienia na cel. Dodatkowo, Barbarzyński Okrzyk ogłusza dwa cele stojące na przodzie szeregu wroga, co może pomóc, gdy obrażenia macek wymkną się z pod kontroli
- Ostatni bohater jest w sumie dość dowolny, jednak najlepiej jest wziąć kogoś, kto jest w stanie zadać duże obrażenia wrogom na dwóch pierwszy miejscach (gdzie na ogół są macki). Dobrym wyborem jest więc Leper, druga Awanturniczka, czy Oprych (który też może nakładać krwawienie).
Taka drużyna powinna bez większych problemów poradzić sobie z przeciwnikiem, ale z uwagi na fakt, iż można się z nim spotkać gdy przemierzamy podziemia z całkiem inną drużyną, warto pamiętać o kilku rzeczach:
- Zapomnij o redukcji stresu postaci - wrogowie i tak będą w stanie nałożyć go więcej (nawet 20 punktów na większość drużyny w jedną turę), a każda tura nie zadawania obrażeń Shamblerowi zbliża cię do porażki.
- Początek walki zawsze zaczyna się od przemieszania twojej drużyny. Postaraj się posiadać w swojej drużynie postaci, które potrafią szybko przemieszczać się po polu walki - pomogą im w tym niektóre zdolności, jak np. Przełom Awanturniczki, Doskok Awanturnika Oprycha, czy Trzaśnięcie Wstręta.
- Wykorzystaj liczne zdolności obozowe postaci, które zmniejszają ilość otrzymywanego stresu - w ten sposób możesz nieco wydłużyć walkę.
- Nie dopuść do sytuacji, w której te same macki są na polu walki dłużej niż 2 rundy - im dłużej tam będą, tym większe premie uzyskają ze zdolności Clapperclaw i twoja drużyna im nie da rady.
- Jeśli nie musisz, nie podejmuj walki z Shamblerem na początku przemierzania podziemi - jest spora szansa, że po walce większość postaci w twojej drużynie będzie na wyczerpaniu (szczególnie jeśli chodzi o stres), przez co będzie trzeba uciekać z podziemi. Jeśli natkniesz się na ołtarz (Shambler's Altar), zapamiętaj jego lokalizację, dokończ zadanie i wróć do niego, by podjąć walkę z mini-bossem.
0
- Darkest Dungeon - poradnik do gry
- Darkest Dungeon - poradnik do gry
- Bossowie
- Lista bossów w Darkest Dungeon
- Darkest Dungeon: Jak pokonać bossa Brigand Pounder?
- Darkest Dungeon: Jak pokonać bossa Prophet?
- Darkest Dungeon: Jak pokonać bossa Flesh?
- Darkest Dungeon: Jak pokonać bossa Siren?
- Darkest Dungeon: Jak pokonać bossa Drowned Crew?
- Darkest Dungeon: Jak pokonać bossa Necromancer?
- Darkest Dungeon: Jak pokonać bossa Swine?
- Darkest Dungeon: Jak pokonać bossa Hag?
- Darkest Dungeon: Jak pokonać bossa Shambler?
- Darkest Dungeon: Jak pokonać bossa Collector?
- Darkest Dungeon: Jak pokonać bossa Pieniacz (Shrieker)?
- Darkest Dungeon: Jak pokonać bossa Bandyta Vvulf (Brigand Vvulf)?
- Bossowie
- Darkest Dungeon - poradnik do gry
Komentarze czytelników
JohhnyBravos Junior
Z ostatnim dodatkiem doszlo wydarzenie w ktorym za 30 odlamkow mozna kupic "skuteczna miksture", ktora leczy kazdego bohatera w druynie z wszystkich chorob, w tym z karmazynowej klatwy. Do tego fanatyk tez dropi mistury leczace karmazynowa klatwe.
Ernst69 Junior
Kiedy zostanie opisana Tarczowniczka i Muszkieter?
SpoconaZofia Legend

Kiedy dodacie The Color of Madness w wersji pdf do pobrania ? Macie w planach aktualizowanie poradnika ? Bo zasugerowałem się że jest w poradniku kupiłem premium a tu dupa.
Jeżeli pojawi się w przyszłości aktualizacja poradnika, umieścicie polskie nazwy nawyków ? Przykładowo "Syndrom Oszusta" kompletnie nie wiem jakie ma działanie i nie jestem pewien czy został opisany.
Grekoimper91 Junior
Proszę czy da sie i jak zobaczyć ile zadają biegłości przeciwników i jak działają? wydaje mi sie ze kiedys sie dało a teraz jak próbuję to nie mogę zjechać na biegłości bo znikają zanim zdążę
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.