Polanie. 16 gier, które zrobiono tylko dla Polaków

Michał Grygorcewicz

Polanie

  1. Gatunek: RTS
  2. Data premiery: marzec 1996
  3. Producent: MDF

W połowie lat dziewięćdziesiątych strategie czasu rzeczywistego przeżywały swój złoty okres. Klonów i naśladowców Warcrafta pojawiało się tyle, ile jeszcze niedawno battle royali. Swoją własną grę inspirowaną hitem Blizzarda wymarzył sobie również Mirosław Dymek, którego Polanie okazali się jak na polskie warunki spektakularnym sukcesem – wedle szacunków autora udało się sprzedać około 6 tysięcy kopii tego dzieła.

Gra pozwalała w ciągu przeszło dwudziestu misji robić to, co widzieliśmy w innych przedstawicielach gatunku – stawiać konstrukcje, rekrutować jednostki i toczyć regularne boje. Wyróżniała się jednak typowo swojskimi akcentami oraz tematyką. Głównym bohaterem kampanii był książę Mirko, a cała ekonomia tej produkcji opierała się na jednym specyficznym surowcu – produkowanym przez krowy mleku. Choć grze brakowało sznytu charakterystycznego dla dzieł Blizzarda, mogła pochwalić się całkiem solidnym wykonaniem, a dzięki pomysłowym mechanikom wyróżniała się też na rynku. Pewnie dlatego przy wydanym lata później sequelu ambicje były znacznie większe i próbowano zainteresować nim również Zachód. Bez większych sukcesów.

Kiedyś Mirek Dymek opowiedział mi, że mechanikę gospodarki opartej na mleku wymyślił Tomek Zbroiński, jego kolega z akademika. Pomysł pojawił się podczas rozmowy o czwartej rano, a sam Dymek zareagował na niego słowami: „Głupi pomysł, idiotyczny, zróbmy to!”.

Marcin Strzyżewski

  1. Więcej o grze Polanie
Boyz Don't Cry

Chłopaki nie płaczą

Boyz Don't Cry

PC

Data wydania: 30 marca 2005

Informacje o Grze
8.0

GRYOnline

7.5

Gracze

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

129

Michał Grygorcewicz

Autor: Michał Grygorcewicz

Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

Czy chętniej sięgasz po grę, jeśli ma polskie akcenty?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl