futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje

Technologie

Technologie 28 sierpnia 2018, 11:20

autor: Christoph Liedtke (gamestar.de)

Ewolucja grafiki 3D na przestrzeni lat – historia rozwoju tekstur w grach

Tekstury w dalszym ciągu pozostają jednym z najważniejszych aspektów grafiki 3D. W tym artykule pragniemy przybliżyć najistotniejsze gry, które wyróżniły się pod tym względem.

Spis treści

The Elder Scrolls IV: Oblivion (rok 2006)

Jego poprzednik, Morrowind, cztery lata wcześniej zaoferował unikalną prezentację wody za pomocą bibliotek DirectX 8. W 2006 roku Oblivion również wywołał wśród graczy mocne wrażenie: niesamowity zasięg widzenia, realistyczna woda, miękkie cienie, oświetlenie pośrednie oraz świetne tekstury zapierały dech w piersi. Bethesda po raz pierwszy użyła tu specular mapping. Dzięki tej technologii pośrednie odbicie światła nadawało teksturom jeszcze większą ostrość i głębię, a gracz miał wrażenie, że poszczególne kamienie w murze są osobnymi obiektami 3D.

Splendor graficzny tytuł okupił niemałymi wymaganiami sprzętowymi. Gracze, którzy chcieli nacieszyć się Oblivionem z maksymalnymi detalami, często nie byli w stanie uniknąć modernizacji sprzętu. Jeśli dzisiaj chcecie jeszcze bardziej poprawić jakość grafiki, polecamy wypróbować mod Quarls Texture Pack. Dzięki ulepszonym teksturom prowincja Cyrodill staje się jeszcze bardziej immersyjna.

Specular mapping pozwolił wygenerować m.in. przepiękne lochy. - 2018-08-28
Specular mapping pozwolił wygenerować m.in. przepiękne lochy.

Enemy Territory: Quake Wars (rok 2007)

Pojedynki wieloosobowe w strzelankach od id Software były zazwyczaj prostymi spotkaniami typu deathmatch. W Enemy Territory: Quake Wars twórcy ze Splash Damage wprowadzili starcia drużynowe do świata Quake’a.

Ale to nie jedyny wyróżnik tytułu. Mapy były pokryte tzw. megateksturami o rozdzielczości nawet jednego gigapiksela. Cały poziom składał się z jednej, przestrzennej tekstury, która była wczytywana w segmentach. Dzięki temu zabiegowi możliwe było uniknięcie powtórzeń w krajobrazie. Jakiś czas później ta sama technika została użyta na jeszcze większą skalę w grze Rage.

Splash Damage wymieszało Quake’a i Enemy Territory. - 2018-08-28
Splash Damage wymieszało Quake’a i Enemy Territory.

Crysis (rok 2007)

Jeśli Obliviona uważa się za duży skok do przodu w jakości grafiki, to w przypadku Crysisa możemy mówić o skoku niemalże kwantowym. Tytuł przez wiele lat stanowił benchmark, stanowiący wyzwanie zarówno dla konkurencji, jak i producentów sprzętu. W 2007 roku sprawiał problemy urządzeniom klasy high-end, a i dzisiaj potrafi podnieść temperaturę naszemu sprzętowi.

Dzięki użyciu różnych technologii, takich jak parallax mapping (gdzie informacje o wysokości z bump mappingu są dodatkowo skorygowane w perspektywie) Crysis w dalszym ciągu jest grą, która wizualnie imponuje do tego stopnia, że nawet Crysis 2 pod niektórymi względami nie może się z nią równać. Dopiero wydany w 2013 roku Crysis 3 był godnym następcą dla pierwszej części serii (przynajmniej w kwestii grafiki).

Crysis przez wiele lat wyznaczał standardy w jakości grafiki. - 2018-08-28
Crysis przez wiele lat wyznaczał standardy w jakości grafiki.