Data wydania: 16 listopada 2004
Trzecioosobowe RPG akcji, będące drugą odsłoną komputerowej adaptacji klasycznego systemu fabularnego Vampire: The Masquerade. W przeciwieństwie do pierwszej części serii, za powstanie gry odpowiada ekipa Troika Games, mająca na swym koncie m.in. ciepło przyjęte Arcanum: Of Steamwork and Magick Obscura. Akcja gry przenosi nas do alternatywnej wersji współczesnego Los Angeles, które staje się areną rywalizacji 7 wampirzych klanów.
GRYOnline
Gracze
Steam
Vampire: The Masquerade – Bloodlines to opowiadający historię społeczności wampirów RPG akcji, będący kontynuacją wydanej w 2000 roku produkcji Nihilistic Software. Za stworzenie gry odpowiedzialna jest ekipa amerykańskiego studia Troika Games, założonego przez współtwórców pierwszej części legendarnego Fallouta. Deweloper ten miał już wtedy na koncie dwa ciepło przyjęte, klasyczne erpegi: Świątynia Pierwotnego Zła oraz Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi.
Fabuła gry osadzona została w wykreowanym przez wydawnictwo White Wolf Świecie Mroku, w szczególności opiera się zaś na wątkach zaczerpniętych z Wampira: Maskarady. Przenosimy się więc do alternatywnej wersji współczesnego Los Angeles, w którym walkę o dominację toczy siedem wampirzych klanów. Podczas zabawy wcielamy się w postać bezimiennego bohatera (mężczyzny lub kobiety), który zostaje zabity, a następnie wskrzeszony przez jednego z krwiopijców. Przystąpiwszy do wybranego klanu (z których każdy wyróżnia się innym stylem bycia, wartościami i specyficznymi zdolnościami specjalnymi), nasz protagonista musi rozwikłać tajemnicę odnalezionego niedawno artefaktu, który wieszczy rychły koniec rasy wampirów.
Vampire: The Masquerade – Bloodlines to gra z gatunku action/RPG, w której obok rozbudowanej warstwy fabularnej nie zabrakło sekwencji akcji oraz mniej lub bardziej wyrafinowanych sposobów eliminacji przeciwników. W przeciwieństwie do wydanej cztery lata wcześniej poprzedniczki, kładącej główny nacisk na akcję i zabijanie w stylu znanym z produkcji hack-and-slash, gra Troika Games koncentruje się w dużo większym stopniu na opowieści oraz dylematach moralnych bohatera. W zależności od tego, do którego z wampirzych klanów zdecydujemy się dołączyć, kontrolowana przez nas postać otrzyma zupełnie inny wachlarz umiejętności, które w istotny sposób determinują przebieg i styl rozgrywki. Będzie też musiała stawić czoła zupełnie innym wyzwaniom, a prowadzone przez nią dialogi z postaciami niezależnymi przyczynią się do zupełnie innego rozwoju fabuły.
Cechą charakterystyczną Vampire: The Masquerade – Bloodlines jest rzadko spotykana swoboda w kreowaniu i rozwijaniu naszego bohatera. Dzięki zdobywanym punktom doświadczenia, nasza postać może opanować do dwunastu różnych umiejętności specjalnych, takich jak niewidzialność, nadnaturalna szybkość, kontrola umysłu itd. Pomocne w eliminowaniu konkurencji okazują się także tradycyjne rodzaje broni, pokroju noża, katany, pistoletu maszynowego czy miotacza płomieni. To jednak wyłącznie od gracza zależy sposób prowadzenia postaci i to, czy będzie ona mogła bez problemu przebywać wśród ludzi, czy też stanie się odrażającym monstrum, zmuszonym do ukrywania się i nieustannej walki z żądzą krwi.
Vampire: The Masquerade – Bloodlines to pierwsza gra zewnętrznego producenta, wykorzystująca silnik Source, przygotowany przez firmę Valve na potrzeby legendarnego Half-Life’a 2. Ciekawostkę stanowi fakt, że w zależności od preferencji gracza, akcję gry obserwować możemy zarówno w perspektywie pierwszo-, jak i trzecioosobowej. Na wyróżnienie zasługuje również niezwykle mroczny i ciężki klimat nocnego Los Angeles, które z jednej strony czaruje blichtrem i kolorowymi neonami, z drugiej straszy wszechobecnym zepsuciem i upadkiem moralności.
Produkcja studia Troika Games pierwotnie zawierać miała również pełnoprawny tryb multiplayer, polegający na rywalizacji pomiędzy ekipą wampirów a grupą ich łowców. W związku z problemami technicznymi, ostatecznie jednak opcja rozgrywki wieloosobowej nie znalazła się w finalnej wersji gry.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC Windows
Producent: Troika Games
Wydawca: Activision Blizzard
3GRY
Seria gier RPG powstała na bazie popularnego systemu fabularnego Wampir: Maskarada wydawnictwa White Wolf. Każda z odsłon cyklu została stworzona przez inne studio deweloperskie; również wydawcy zmieniali się zależnie od produkcji. Pierwsze tytuły wypuścił na rynek Activision (obecnie Activision Blizzard), a następne Asmodee Digital, Paradox Interactive oraz Bigben Interactive.
Recenzja GRYOnline
Świat Mroku. Alternatywna rzeczywistość, w której nadprzyrodzone stworzenia żyją w społeczeństwach ludzi i zachowują swoją obecność w całkowitej tajemnicy. Maskarada jest to podstawowa zasada, do której dostosować muszą się wszystkie wampiry.
Aktualizacja: 3 stycznia 2005
Almanach wiedzy do gry Vampire: Bloodlines pomoże przetrwać w Los Angeles, udzielając cennych porad odnośnie rozwoju wampirycznych mocy, analizując dostępny dla ekwipunek oraz omawiając misje główne jak i poboczne, które przyjdzie wykonać pod osłoną nocy.
23 października 2024
Wampiry pojawiają się w grach nie tak często jak zombie czy inne straszydła, ale nie oznacza to, że nie ma w czym przebierać - zwłaszcza że krwiopijcom często towarzyszy niesamowity klimat. Przygotowaliśmy dla Was listę najlepszych gier z wampirami.
17 czerwca 2023
David Mullich, reżyser tak kultowych gier jak Heroes of Might and Magic 3 czy producent Vampire: The Masquerade - Bloodlines, spotkał się z nami i porozmawiał o wszelkich sukcesach i błędach przeszłości dotyczących jego kariery w gamedevie.
4 września 2022
Era wszędobylskich remake'ów nadal trwa, ale nadal nie doczekaliśmy się odświeżonych wersji wielu wybitnych, kulturowo uznanych gier RPG. Jakie "klasyki" powinny zostać jak najprędzej odrestaurowane? Oto nasze propozycje.
20 marca 2022
Każda nowa gra to dla jej autorów nadzieja na sławę i wielkie pieniądze. Bywa jednak tak, że dany tytuł zamiast przynieść zyski doprowadza swoich twórców do bankructwa albo zamknięcia. Wbrew pozorom takich przypadków było w historii branży całkiem sporo.
13 marca 2021
Błędy i bugi to zmora wielu gier. Na szczęście są tytuły, które mimo problemów poradziły sobie. Dziś nie będziemy im poświęcać czasu. Wybraliśmy gry dobre, które z powodu błędów nie mogły rozwinąć w pełni skrzydeł.
GOG.com poczynił kolejny krok na drodze do zachowania starych gier: możliwość instalowania uznanych i sprawdzonych modów za pomocą jednego kliknięcia z poziomu sklepu.
gry
Jakub Błażewicz
9 czerwca 2025
Tim Cain wciąż jest regularnie pytany, dlaczego nie stworzył kontynuacji kultowych gier, np. Bloodlines. Twórca przypomniał więc, że gracze powinni kupować produkcje, jeśli chcą mieć ich więcej.
gry
Marcin Bukowski
17 grudnia 2024
Fan Vampire: The Masquerade – Bloodlines udostępnił mod, który poprawia jakość kwestii dialogowych w tym kultowym RPG z wampirami.
gry
Jakub Błażewicz
3 czerwca 2024
Tim Cain zdradził, że początkowo Vampire: The Masquerade - Bloodlines miało mieć rozbudowany tryb multiplayer zainspirowany grą Counter-Strike.
gry
Adrian Werner
7 maja 2023
Fredrik Wester, prezes Paradox Interactive, ponownie poruszył kwestię możliwej kontynuacji gry Vampire: The Masquerade - Bloodlines. Firma rozważa powrót do tego uniwersum, ale raczej w perspektywie odległej przyszłości, być może w formie zupełnie nowej serii RPG.
gry
Jakub Błażewicz
22 maja 2018
Dziś piszemy o dacie premiery i docelowych platformach sprzętowych gry Lichtspeer, ankiecie firmy Paradox Interactive, która sugeruje badanie gruntu pod kontynuację Vampire: The Masquerade - Bloodlines, zapowiedzi Destiny: The Collection, wsparciu dla Oculus Rifta w grze Minecraft i o odnowieniu znaku towarowego Virtua Fighter. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Krzysztof Mysiak
16 sierpnia 2016
Firma White Wolf Publishing, należąca od 2015 roku do Paradox Interactive, zarejestrowała w Urzędzie Patentów i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych nazwę Vampire Bloodlines. Czyżby szykowała się kontynuacja wydanego w 2004 roku Vampire The Masquerade: Bloodlines?
gry
Kamil Zwijacz
6 maja 2016
Wygląda na to, że istnieje szansa na dokończenie prac nad grą sieciową World of Darkness. Przedstawiciele Paradox Interactive poinformowali o wykupieniu firmy White Wolf – właściciela praw do produkcji, a także popularnego cyklu Vampire: The Masquerade.
gry
Piotr Bicki
29 października 2015
Dziś piszemy m.in. o zapowiedzi dodatku Primal do gry The Hunter, oczekiwaniach Chrisa Robertsa odnośnie zbiórki na rzecz Star Citizen oraz łatce do pecetowej wersji Far Cry 4. Witamy w wieściach ze świata - codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Łukasz Szliselman
25 listopada 2014
W najnowszym przeglądzie modów omawiamy takie projekty jak Aliens: Killing Floor, modyfikacje wzbogacające Far Cry 3, Portal 2 Memories, Legacy Era: Second Imperial Civil War, tryb DirectX10 do Aliens: Colonial Marines i fanowskie łatki do Vampire: The Masquerade – Bloodlines.
gry
Adrian Werner
18 lutego 2013
Popularne pliki do pobrania do gry Vampire: The Masquerade - Bloodlines.
mod Vampire: The Masquerade - Bloodlines - VTMB Unofficial Patch v.11.5.30 - 5 października 2025
mod Vampire: The Masquerade - Bloodlines - The Final Nights.v.1.6.1 HD - 23 czerwca 2021
mod Vampire: The Masquerade - Bloodlines - Bloodlines: Antitribu v.1.1 - 7 maja 2018
mod Vampire: The Masquerade - Bloodlines - VTMB: Camarilla Edition v.CE17 - 6 grudnia 2021
patch Vampire: The Masquerade - Bloodlines - v.1.2 - 22 grudnia 2004
mod Vampire: The Masquerade - Bloodlines - Bloodlines Extreme v.2.0 - 5 października 2025
patch Vampire: The Masquerade - Bloodlines - v.5.3 unofficial patch - 16 maja 2008
mod Vampire: The Masquerade - Bloodlines - VTMB A.I. HD Textures v.2.2 - 6 lipca 2020
mod Vampire: The Masquerade - Bloodlines - Masquerade War Games v.5.2.3 - 6 grudnia 2021
mod Vampire: The Masquerade - Bloodlines - Clan Quest Mod v.4.1 - 21 września 2020
Wymagania sprzętowe gry Vampire: The Masquerade - Bloodlines:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium 4 1.6 GHz, 512MB RAM, karta grafiki 64MB, 3.3 GB HDD.
Średnie Oceny:
Średnia z 13 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 2250 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 12837 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Krzysztof Gonciarz
Recenzent GRYOnline.pl
2004.12.03
Świat Mroku. Alternatywna rzeczywistość, w której nadprzyrodzone stworzenia żyją w społeczeństwach ludzi i zachowują swoją obecność w całkowitej tajemnicy. Maskarada jest to podstawowa zasada, do której dostosować muszą się wszystkie wampiry.
Szugob
Ekspert
2024.11.26
Niesłychanie ambitny, postmodernowy kocioł tropów współczesnej grozy. Pierwszy akt w Santa Monica ociera się o arcydzieło, później niestety poziom siada.
Toril
Ekspert
2021.08.04
To jest tak dobre, że nie rozumiem czemu zagrałem w to dopiero parę lat temu. Przynajmniej ominęło mnie wiele błędów którymi ponoć wypełniony był wcześniej ten tytuł. W każdym razie podszedłem do vampira bez żadnego sentymentu, o świecie mroku wiedziałem tylko tyle, że istnieje, a mimo to zostałem oczarowany. Jedna z moich ulubionych gier.Zalety:1. Nastrój. Mroczne miasto skąpane w świetle ulicznych latarni, pełne ludzi nieświadomych kryjącego się w ciemnościach nadnaturalnego niebezpieczeństwa. A wy tym wszystkim my, wampir, drapieżnik. I choć w Los Angeles pełne jest potęg będących zagrożeniem również i dla nas, to jednak łatwo poczuć siłę naszej postaci. Nie ważne czy zadzieramy z ruską mafią czy też wpadamy w pułapkę seryjnego zabójcy, to raczej oni mają problem nie wiedząc z kim zadarli. To poczucie przewagi przy jednoczesnej świadomości, że są inni, lepsi od nas w te klocki, jest naprawdę upajające. Nawet nie miałem ochoty walczyć i kiedy mogłem unikałem starć preferując skradanie się, ucieczkę i właściwe zastosowanie wampirzych mocy. Wystarczało mi to, że mogę się wszędzie włamać, uniknąć wykrycia, odkryć sekrety poszczególnych osób, zdobyć wiedzę dzięki której mogłem nimi manipulować, oczarować ich swoją perswazją i osobowością. Lub zastraszyć.2. Choć w grze nie występuje bardzo wielu NPCków to wszyscy są ciekawi i mają wspaniale podłożone głosy. Prawdziwe mistrzostwo. Dialogi też są najwyżej klasy. Wszystko to łącznie sprawiało, że chciało mi się rozmawiać z absolutnie każdym i chyba w żadnym momencie nie czułem, że dana rozmowa mogłaby się już skończyć.3. Fabuła główna, wyposażona w zwroty akcji, wciągająca choć z rozczarowującym finałem. To znaczy z fabularnego punktu widzenia tragedii nie ma to jednak by ten finał osiągnąć trzeba stoczyć ogromną ilość walk. Na jednej z nich się nawet zatrzymałem na dłuższy czas co w sumie rzadko mi się zdarza.4. Powodujące gęsią skórkę lokację. Nawiedzony hotel przede wszystkim ale nie tylko! 5. Rozwój postaci i kilka różniących się od siebie rodzajów wampira którym możemy zagrać. Decydując się na grę danym gackiem nie decydujemy jedynie o tym z jakich specjalnych 'zaklęć' będziemy mogli korzystać. Zmieniają się dialogi, sposób w jaki odbierają nas ludzie lub to jak my ich odbieramy. Wiele gier tak ma ale mało która robi to tak dobrze. 6. Muzyka. Gdyby nie istniały pillarsy to soundtrack z bloodlines byłby moim ulubionym. A bardzo lubię muzykę z gier.7. Grafika. Jak na swoje lata gra trzyma się naprawdę dobrze poza tym mimika NPCków jest lepsza niż w wielu nowszych tytułach. Zaskakujące i imponujące.8. Zadania poboczne. Postawiono na jakość a nie na ilość i bardzo dobrze.9. Poczucie humoru ale też kilka smutniejszych momentów. Na wypadek gdyby miałoby to mieć dla kogoś znaczenie, tych pierwszych jest dużo więcej.10. Walka. Nic nie poradzę na to, że latający na wszystkie strony przeciwnicy po tym jak tłuczemy ich mieczem czy siekierą wyglądają pociesznie. Tą zaletę potraktujcie z przymrużeniem oka bo walka niestety jakaś wybitna nie jest. Choć mi się podobała.11. Sporo decyzji które możemy podejmować czy to w trakcie posuwania wątku głównego do przodu czy rozwiązywaniu dodatkowych zadań. Choć tu akurat nie jest też znowu jakoś wybitnie.12. Przywiązanie do szczegółów. Rozbudowane radio i telewizja, różne poukrywane wskazówki w postaci np obrazów wiszących w danym pomieszczeniu i takie tam uatrakcyjniacze.13. W tej grze jest jakaś nieuchwytna magia pozwalająca osiągnąć nieprawdopodobny poziom immersji. Podobną czułem chyba tylko przy wiedźminie 3.Wady:1. Długi epilog w którym zmuszeni jesteśmy do zbyt wielu walk. Jeżeli skopaliśmy postać to jednej prawdopodobnie nawet nie wygramy lub w najlepszym razie będziemy bardzooo długo się męczyć.2. Gra jest zbyt krótka. I nie chodzi o to, że skoro tak mi się podobała to dlatego tylko tak uważam.
Orzech
Ekspert
2021.04.23
RPG pełną gębą - niesamowita imersja, wiarygodny świat który przez sensownie nakreślone zasady obowiązujące w społeczeństwie wampirów łatwo jest kupić, kapitalne udźwiękowienie, klimatyczne side questy, nocne życie wielkiego miasta w którym toczy się brutalna walka o wpływy, masa klanów, sekty, postacie niezależne, dialogi...i pomyśleć że ta gra w trakcie swojej premiery przeszła trochę bez echa i dopiero po latach uzyskała należne jej uznanie, świetna rzecz nawet pomimo słabiutkiego systemu walki czy też - w moim odczuciu - nieco gorszej i uproszczonej końcowej fazy(generalnie gdzieś czytałem że ta gra została wydana w pośpiechu przez co została niedokończona i dokładnie takie odniosłem wrażenie). Absolutna perełka jeśli chodzi o tematykę wampirów.
gutosaw
Ekspert
2020.08.14
+++ Świetne zadania poboczne +++ Dużo ciekawych postaci +++ Bardzo dobrze rozwinięte RPGowe mechaniki ++ Dialogi i voice acting ++ Wszystkie mechaniki (broń biała, palna, skradanie, czary) wykonane dobrze ++ Duża różnorodność w gameplay’u ++ Satysfakcjonujące zakończenie + Ciekawe i przydatne wampirze zdolności + Dobrze zaprojektowane mapy. - - Brak rozbudowanego odgrywania postaci. Wyborów ukazujących charakter. - - Końcówka zbytnio skupia się na walce. - - Sporadyczne błędy (wyrzucanie z gry, przenikanie tekstur, zaklinowanie postaci etc.) - Stosunkowo puste mapy - Ciągłe ekrany ładowania
HETRIX22
Ekspert
2014.09.27
Super gra, polecam szczególnie ludziom, którzy dużo gier już ograli, ale tej jeszcze nie...Plusy:-Klimat brudnego wielkiego miasta z lekkimi elementami mistycyzmu (to chyba najlepszy plus gry, można się naprawdę w nią wgłębić)-Fabuła jest ciekawa od początku do końca. Zakończenie szczerze mnie zaskoczyło-Muzyka-Sporo misji w stylu Deus Exa, czyli kilka sposobów na ich przejście-Poboczne questy są krótkie i przyjemne-Scena rozmowy z taksówkarzem... czemu żadna gra czegoś takiego jeszcze nie miała?-System rozwoju wampira jest świetny, nawet dla kogoś kto nie przepada za RPG. Punkty doświadczenia dostajemy tylko za wykonanie misji, a nie np. za zabijanie masy przeciwników-System rozwoju naprawdę zachęca do zagrania ponownie w inny sposób.-Wsparcie dla gry poprzez modyWady:-Pełno błędów, czasami bardzo poważnych-Bossowie bywają męczący-Grafika jest po prostu słaba-Czasami zbyt mało swobody w opcjach dialogowym i gra często podejmuje decyzje za nasOgólnie: postacie, lokacje, dialogi... potencjał wykorzystany w 100% Dziwi i smuci mnie fakt, że jest jedyna w swoim rodzaju.
Harry M
Ekspert
2019.01.28
Butryk89
Ekspert
2016.04.22
czorny50
Ekspert
2016.03.21
Bartosz Woldański
GRYOnline.pl Team
2016.03.18
Adam Kusiak
GRYOnline.pl Team
2016.03.17
Ocena STEAM
Bardzo pozytywne (12 837)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
user10439362155 Legionista
Dzięki za odpowiedź, chciałem właśnie potwierdzić to co ja sam pamiętałem a nie byłem do końca pewny. Nie będę się rozpisywać o co dokładnie chodziło, po prostu pewni idioci pod filmami z VB2 z IQ na poziomie pudełka do butów lub temperatury pokojowej, twierdzili i twierdzą że VB1 był siekanką od połowy. Oczywiście to są debile aktywiści którzy bronią drugiej części, aby tak źle nie wypadła przy pierwszej. Niema to jak być skrajnym 2hedem, który...nieważne. Każdy wie o co chodzi. Polecam kanał: Spell&Shield. Który świetnie pokazuję że dwójka będzie mocarnym średniakiem...lub co grosza totalnym niewypałem. Pozdro
Iselor Senator
Tak, ale ten ostatni etap siekankowy to żadna połowa gry, może ostatnie 10% gry. Bez przesady.
boy3 Legend
Niestety, spieszyli się z premierą i gra jest niedokończona i ostatni etap w grze to właśnie zabijanie wrogów
Admin Senator
Vampire: The Masquerade - Bloodlines - recenzje graczy
user10439362155 Legionista
Mam jedno pytanie(ale dla kumatych, nie dla fanów Wiedźmina 3 albo inny bzdur które udają gry RPG). Grałem w Vampire dosyć dawno, czy ktoś może mi powiedzieć(potwierdzić)czy od połowy, gra zaczyna się robić "idiotyczną" siekanką? w sensie takim że niema żadnej decyzyjności? tylko walenie jak cebrami po przeciwnikach? ja pamiętam to zupełnie inaczej ale może się mylę, kiedy gra zaczyna(o ile w ogóle)być drugim Call of Duty.